Exhaust turbosupercharger for internal combustion engine has comparison volume of turbine rotor in defined relation to output diameter of compressor rotor

The turbosupercharger has a running part (1) and a housing (2). The running part includes a turbine rotor (3) made of a titanium-aluminum alloy. The comparison volume (VT) of the turbine rotor is in a defined relation to the output diameter (D2V) of the compressor rotor. This output diameter should...

Ausführliche Beschreibung

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Bibliographische Detailangaben
Hauptverfasser: FLEDERSBACHER, PETER, SUMSER, SIEGFRIED, SCHERRIEBLE, MICHAEL, WEBER, SIEGFRIED
Format: Patent
Sprache:eng ; ger
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Beschreibung
Zusammenfassung:The turbosupercharger has a running part (1) and a housing (2). The running part includes a turbine rotor (3) made of a titanium-aluminum alloy. The comparison volume (VT) of the turbine rotor is in a defined relation to the output diameter (D2V) of the compressor rotor. This output diameter should preferably be less than 70 mm. Die Erfindung betrifft einen Abgasturbolader für eine Brennkraftmaschine, mit einem Laufzeug (1) und einem Gehäuse (2), wobei das Laufzeug (1) ein Turbinenrad (3) aufweist, welches aus einem Leuchtbauwerkstoff, insbesondere aus einer Titan-Aluminium-Legierung, aufgebaut ist. DOLLAR A Erfindungsgemäß steht zur Auslegung eines wirkungsgradbegünstigenden Turbinenrades (3) ein Vergleichsvolumen VT des Turbinenrades (3) in einer definierten Beziehung zu einem Austrittsdurchmesser D2V eines Verdichterrades (4). DOLLAR A Die Erfindung wird zur Erhöhung des Wirkungsgrades des Abgasturboladers überwiegend im Kraftfahrzeugbau eingesetzt.