Exhaust system for internal combustion (IC) engine, makes particulate sensors on upstream side of particulate filter independently operable with respect to their reference conditions

Particulate sensors (5-7) for detecting amount of particulates in exhaust gas lie upstream and downstream of a particulate filter (4) in an exhaust system (A). The sensors (5,6) on the upstream side are independently operable with respect to their reference conditions, and have sensing regions locat...

Ausführliche Beschreibung

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Bibliographische Detailangaben
Hauptverfasser: PLOG, CARSTEN, BUSCH, MICHAEL-RAINER, BIRKHOFER, THOMAS, KNEZEVIC, ALEKSANDAR
Format: Patent
Sprache:eng ; ger
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Beschreibung
Zusammenfassung:Particulate sensors (5-7) for detecting amount of particulates in exhaust gas lie upstream and downstream of a particulate filter (4) in an exhaust system (A). The sensors (5,6) on the upstream side are independently operable with respect to their reference conditions, and have sensing regions located on a common substrate. An independent claim is also included for a method for collecting particulates in exhaust gas of an IC engine. Die Erfindung betrifft eine Brennkraftmaschine (1) mit Partikelfilter (4) und ein Verfahren zur Erfassung einer Partikelbelastung eines Brennkraftmaschinenabgases. Dabei wird ein dem Abgas der Brennkraftmaschine (1) ausgesetzter Partikelsensor (5; 6; 7) eingesetzt, bei welchem die abgelagerte Partikelmenge erfasst wird. DOLLAR A Erfindungsgemäß sind ein erster Partikelsensor (5) und ein zweiter Partikelsensor (6) vorgesehen, wobei der erste und der zweite Partikelsensor (5, 6) unabhängig voneinander in einen Referenzzustand bringbar sind; für das Verfahren ist vorgesehen, dass ein erster Partikelsensor (5) und ein zweiter Partikelsensor (6) eingesetzt werden und für den ersten Partikelsensor (5) und den zweiten Partikelsensor (6) wiederkehrende Konditionierungsvorgänge durchgeführt werden, so dass der jeweilige Partikelsensor (5, 6) in einen Referenzzustand gebracht wird. DOLLAR A Die Erfindung ist insbesondere in Kraftfahrzeugen mit Dieselmotor anwendbar.