Method for acquiring a replacement parameter for an ambient pressure for controlling a vehicle internal combustion engine comprises determining a starting value of the ambient pressure and further processing
Method for acquiring a replacement parameter for an ambient pressure for controlling a vehicle internal combustion engine comprises determining a starting value of the ambient pressure depending on the determined charge pressure in a first operating state of the engine, determining a drive power dep...
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Format: | Patent |
Sprache: | eng ; ger |
Schlagworte: | |
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Zusammenfassung: | Method for acquiring a replacement parameter for an ambient pressure for controlling a vehicle internal combustion engine comprises determining a starting value of the ambient pressure depending on the determined charge pressure in a first operating state of the engine, determining a drive power depending on the engine power and a loss power operated by a drive string of the vehicle, determining an air resistance power of the vehicle depending on the speed of the vehicle and determining the acceleration power, roll resistance and climbing power of the vehicle. An independent claim is also included for a device for acquiring a replacement parameter for an ambient pressure for controlling a vehicle internal combustion engine comprising a charge pressure sensor (68) arranged downstream of a compressor (11) located in an intake tract (2) of the vehicle.
Die Erfindung betrifft ein Verfahren und eine Vorrichtung zum Ermitteln einer Ersatzgröße (SUB) für einen Umgebungsdruck (AMP). Es wird ein Anfangswert (AMP_BEG) des Umgebungsdrucks (AMP) abhängig von einem erfassten Ladedruck (BOB) ermittelt in einem ersten Betriebszustand einer Brennkraftmaschine in einem Kraftfahrzeug. Abhängig von einer Motorleistung (POW_MOT) und einer Verlustleistung (POW_LOST) wird eine Antriebsleistung (POW_DT) des Kraftfahrzeugs ermittelt. Ferner wird eine Luftwiderstandsleistung (POW_AIR_R), eine Beschleunigungsleistung (POW_AC) und eine Rollwiderstandsleistung (POW_RO_R) des Kraftfahrzeugs ermittelt. Dann wird eine Steigleistung (POW_ALTI) des Kraftfahrzeugs ermittelt abhängig von der Antriebsleistung (POW_DT), der Beschleunigungsleistung (POW_AC), der Rollwiderstandsleistung (POW_RO_R) imd der Luftwiderstandsleistung (POW_AIR_R). Außerhalb des ersten Betriebszustands wird eine Ersatzgröße (SUB) des Umgebungsdrucks (AMP) ermittelt abhängig von dem Anfangswert (AMP_BEG) des ermittelten Umgebungsdrucks (AMP) und der Steigleistung (POW_ALTI) des Kraftfahrzeugs. |
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