Power transmission unit for especially rail vehicles has combined braking and functional unit with first brake unit in form of hydrodynamic retarder and second in form of electric machine
The power transmission unit (1) for especially rail vehicles has a combined braking and functional unit (2) with a first brake unit in the form of a hydrodynamic retarder (3) and a second in the form of an electric machine (10). The hydrodynamic retarder has a rotor blade wheel (4) coupled to a powe...
Gespeichert in:
Hauptverfasser: | , |
---|---|
Format: | Patent |
Sprache: | eng ; ger |
Schlagworte: | |
Online-Zugang: | Volltext bestellen |
Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
Zusammenfassung: | The power transmission unit (1) for especially rail vehicles has a combined braking and functional unit (2) with a first brake unit in the form of a hydrodynamic retarder (3) and a second in the form of an electric machine (10). The hydrodynamic retarder has a rotor blade wheel (4) coupled to a power transmission element, and a stator blade wheel (5) forming a working chamber (6) filled with an operating medium. The electric machine comprises at least one rotor and a stator and is connected to a power supply source. The rotor is connected to the rotor blade wheel of the hydrodynamic retarder. An independent claim is included for a method for the optimizing of the operating mode of a power transmission unit.
Die Erfindung betrifft eine Leistungsübertragungseinheit für Fahrzeuge, insbesondere Schienenfahrzeuge DOLLAR A - mit mindestens einem im Leistungsfluß angeordneten, Leistung übertragenden Element; DOLLAR A - mit einer kombinierten Brems- und Funktionseinheit, umfassen eine erste Bremseinrichtung in Form eines hydrodynamischen Retarders und eine zweite Bremseinrichtung in Form einer elektrischen Maschine; DOLLAR A - der hydrodynamische Retarder umfaßt ein mit einem abzubremsenden, mit dem Leistung übertragenden Element wenigstens mittelbar koppelbaren Rotorschaufelrad und ein Statorschaufelrad, die einen mit Betriebsmittel befüllbaren Arbeitsraum bilden; DOLLAR A - die elektrische Maschine umfaßt mindestens einen Rotor und einen Stator und ist mit einer Energieversorgungseinrichtung elektrisch gekoppelt; DOLLAR A - der Rotor ist wenigstens mittelbar drehfest mit dem Rotorschaufelrad des hydrodynamischen Retarders koppelbar. |
---|