Motor vehicle exhaust gas turbocharger has compressor in its housing and turbine in its own housing, compressor and turbine being joined by common shaft

The motor vehicle exhaust gas turbocharger (1) has a compressor (2) in its housing (3) and a turbine (5) in its own housing (6). The compressor and the turbine are joined by a common shaft (10). The shaft is located in a bearing housing (11) via bearings (9,12) which are supplied with oil via a lubr...

Ausführliche Beschreibung

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Bibliographische Detailangaben
Hauptverfasser: SCHLOZ, MATTHIAS, BENZ, MICHAEL, KRAETSCHMER, STEPHAN
Format: Patent
Sprache:eng ; ger
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Beschreibung
Zusammenfassung:The motor vehicle exhaust gas turbocharger (1) has a compressor (2) in its housing (3) and a turbine (5) in its own housing (6). The compressor and the turbine are joined by a common shaft (10). The shaft is located in a bearing housing (11) via bearings (9,12) which are supplied with oil via a lubricating oil channel (15) in the housing. In the bearing housing is a spray oil channel (20), connected with a lubricating oil channel (15) and which sprays oil onto the shaft (10). Upstream of the spray oil channel is a throttle (40) in the lubricating oil channel. Die Erfindung betrifft einen Abgasturbolader mit einem Verdichter in einem Verdichtergehäuse und einer Turbine in einem Turbinengehäuse, der Verdichter und die Turbine sind über eine gemeinsame Welle verbunden, die Welle ist in einem Lagergehäuse über Lager gelagert, wobei eine Ölversorgung der Lager mittels eines im Lagergehäuse vorgesehenen Schmierölkanals erfolgt. DOLLAR A Es wird vorgeschlagen, im Lagergehäuse einen Spritzölkanal (20) vorzusehen, der verbunden ist mit dem Schmierölkanal (15) und Öl an die Welle (10) abspritzt, wobei stromauf des Spritzölkanals (20) eine Drossel (40) im Schmierölkanal (15) verbaut ist. DOLLAR A Der erfindungsgemäße Abgasturbolader wird bevorzugt für Kraftfahrzeuge eingesetzt.