Process for desulfurizing a nitrogen oxide storage catalyst in a diesel engine comprises heating the catalyst above a determined lowest desulfurization temperature, and operating the engine in a lean-rich alternating method

Process for desulfurizing a nitrogen oxide storage catalyst arranged with a particle filter in the exhaust gas purification device of a diesel engine comprises heating the catalyst above a determined lowest desulfurization temperature; and operating the engine in a lean-rich alternating method. The...

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Bibliographische Detailangaben
Hauptverfasser: KURZE, STEFAN.NAT, MERTEN, ULRICH, HEMBERGER, HANS-HUBERT, BECKER, DIRK.(TH), LIEBSCHER, THOMAS, KRUTZSCH, BERND.NAT, ERLENMAYER, OLIVER, RUZICKA, NORBERT, ADLER, HOLGER, ALLMENDINGER, KLAUS, KERCKHOFF, ANTON, HASERT, ANDREAS, LENZ, MICHAEL, WEIBEL, MICHEL, ROLL, ANDREAS
Format: Patent
Sprache:eng ; ger
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Beschreibung
Zusammenfassung:Process for desulfurizing a nitrogen oxide storage catalyst arranged with a particle filter in the exhaust gas purification device of a diesel engine comprises heating the catalyst above a determined lowest desulfurization temperature; and operating the engine in a lean-rich alternating method. The heating is carried out up to a time when the sulfur charge of the catalyst has exceeded a lowest value and regeneration of the filter has started. The engine is operated in a lean-rich alternating method when prescribed desulfurizing releasing conditions determined by the engine are fulfilled. Preferred Features: The lean-rich alternating method is produced using alternating lean and rich phases for 3-20 seconds. Heating of the catalyst is carried out using a lean engine operation and with a subsequent post-injection of fuel into the combustion chamber of the engine following the main injection of fuel. After desulfurization, the particle filter is regenerated when the particle charge has exceeded a predetermined threshold value. Die Erfindung betrifft ein Verfahren zur Desulfatisierung eines Stickoxid-Speicherkatalysators (3), der in der Abgasreinigungsanlage einer Brennkraftmaschine (1), insbesondere eines in Kraftfahrzeugen verwendeten Dieselmotors, gemeinsam mit einem Partikelfilter (4) angeordnet ist. Erfindungsgemäß erfolgt die Desulfatisierung, indem der Stickoxid-Speicherkatalysator (3) über eine vorbestimmte Desulfatisierungs-Mindesttemperatur gebracht wird und ein mehrfach wiederholter Wechsel zwischen oxidierender und reduzierender Abgaszusammensetzung durchgeführt wird, wobei die Desulfatisierung im Anschluss an eine Regeneration des Partikelfilters (4) durchgeführt wird.