Burner, especially for vehicle applications, e.g. in reformer for fuel cell system, has air feed and mixing zone for mixing air and exhaust gas arranged in exhaust gas outlet
The device has a housing with an inlet, a combustion chamber, an ignition device and an exhaust gas outlet. The combustion chamber is partly filled with material whose porosity along the gas flow direction varies so a critical Peclet number is achieved at the boundaries or in a defined zone by adjus...
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Format: | Patent |
Sprache: | eng ; ger |
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Zusammenfassung: | The device has a housing with an inlet, a combustion chamber, an ignition device and an exhaust gas outlet. The combustion chamber is partly filled with material whose porosity along the gas flow direction varies so a critical Peclet number is achieved at the boundaries or in a defined zone by adjusting the pore size; no flame can exist bellows this pore size. An air feed and an air-gas mixing zone are arranged in the exhaust gas outlet. The device has a housing with an inlet, a combustion chamber, an ignition device and an exhaust gas outlet (5). Part of the combustion chamber is filled with porous material whose porosity along the flow direction of a gas varies so that a critical Peclet number is achieved at the boundaries or in a defined zone by adjusting the pore size, whereby no flame can exist bellows this pore size. An air feed (6) and a mixing zone (7) for the air and exhaust gas are arranged in the exhaust gas outlet.
Ein Brenner, insbesondere für Fahrzeuganwendungen, mit einem Gehäuse (1). Er zeigt einen Einlass (2), einen Brennraum (3), eine Zündeinrichtung (4) und einen Abgasauslass (5). Ein Teil des Brennraums (3) ist mit einem porösen Material gefüllt, dessen Porosität sich längs der Flußrichtung eines gasförmigen Brennstoffes derart verändert, dass sich an der Grenzfläche oder in einer bestimmten Zone des porösen Materials eine kritische Peclet-Zahl durch Einstellen der Porengröße ergibt. Derartige Brenner werden auch Porenbrenner genannt. Erfindungsgemäß wird in dem Abgasauslass (5) eine Zuführung (6) für Luft und eine Mischzone (7) für die Mischung der zugeführten Luft und dem heißen Abgas vorgesehen. Hierdurch gelingt es, die Abgastemperatur abzusenken, ohne das Emissionsverhalten des Brenners zu verschlechtern. Damit kann eine thermische Zerstörung von Komponenten in der Umgebung des Brenners weitgehend ausgeschlossen werden. Darüber hinaus kann der Brenner sehr kompakt ausgebildet werden, was die Verwendung des Brenners im Automobilbereich, insbesondere bei Reformern für Brennstoffzellensysteme, besonders geeignet macht. |
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