Synchronization device for motor vehicle gear box has synchronization ring turnable relative to transmission shaft or synchronization body, through two different angles for different turning directions
A synchronization ring (22) is turnable relative to a transmission shaft (11) or parts, e.g. synchronization body (15) fastened to it non-turnable, from a neutral position for one direction of turning about a first turning angle, and for a different turning direction from the neutral position about...
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Format: | Patent |
Sprache: | eng ; ger |
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Zusammenfassung: | A synchronization ring (22) is turnable relative to a transmission shaft (11) or parts, e.g. synchronization body (15) fastened to it non-turnable, from a neutral position for one direction of turning about a first turning angle, and for a different turning direction from the neutral position about a different second turning angle. The synchronization ring is moved relative to the synchronization body along an axis (16-16) and turned about that axis through first and second angle. A body defining stops is a sintered part.
Bekannte Synchronisiereinrichtungen verfügen über eine Schaltmuffe mit Innenverzahnung sowie eine einem Gangrad zugeordnete Kupplungsverzahnung, welche in den einander zugewandten Stirnflächen über asymmetrische Sperrflächen verfügen zur Vermeidung eines sogenannten Kaltkratzens. Allerdings führt eine derartige Ausgestaltung der Stirnflächen zu Verminderungen des Schaltkomforts, da beispielsweise die Sperrpunktlage infolge der Asymmetrie nicht sauber abgestimmt werden kann. DOLLAR A Erfindungsgemäß erfolgt die Begrenzung der Verdrehwinkel des Synchronringes gegenüber einem Kupplungskörper bei unterschiedlichen maximalen Drehwinkeln für eine Hochschaltung und eine Rückschaltung. Dies hat trotz der Asymmetrie der Sperrflächen eine gleiche Sperrpunktlage für beide Schaltrichtungen zur Folge. DOLLAR A Synchronisiereinrichtungen, insbesondere für Schaltgetriebe von Kraftfahrzeugen. |
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