Automotive catalyst units separated to facilitate temperature drop between units for regeneration
Automotive exhaust system comprises secondary catalytic reduction (SCR) catalytic converter. NH3-charge is determined by control unit. Formation of nitric oxide increases in motor during nitrate regeneration phase. SCR unit in exhaust system is separated from nitric oxide storage catalytic converter...
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Format: | Patent |
Sprache: | eng ; ger |
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Zusammenfassung: | Automotive exhaust system comprises secondary catalytic reduction (SCR) catalytic converter. NH3-charge is determined by control unit. Formation of nitric oxide increases in motor during nitrate regeneration phase. SCR unit in exhaust system is separated from nitric oxide storage catalytic converter, allowing temperature at catalytic converter inlet to be 50-150 deg C lower than at storage catalyst. A process reduces automotive nitric oxide emissions (2) from an alternating lean-rich burn motor (1) with control unit (11) and an exhaust system with a start-up catalytic converter (3), a nitric oxide storage catalytic converter (4) and SCR catalytic converter. The storage converter (4) is regenerated from time to time by nitrate regeneration phases. An upper threshold value S1 is set for the NH3 loading in the SCR catalyst (5). Within the regeneration (4) phase the motor (1) nitric oxide generation is increased if the SCR catalyst (5) NH3 falls below S1. A second lower threshold (S2) is set for the SCR catalyst (5). During the regeneration (4) phases the motor (1) nitric oxide generation is only increased if the SCR catalyst NH3 charge falls under S1 but not below S2. The motor (1) nitric oxide output is increased immediately following the nitrate regeneration phase, if the SCR catalyst (5) NH3 loading falls below the threshold value S2. The motor (1) nitric oxide output is increased if the SCR catalyst (5) NH3 load falls below S2.
Die Erfindung bezieht sich auf ein Verfahren zur Verringerung des Stickoxidgehalts im Abgas einer im Mager-Fett-Wechsel betreibbaren Brennkraftmaschine, die über eine Steuereinheit verfügt und eine Abgasleitung aufweist, in der in Strömungsrichtung hintereinander ein Start-Katalysator, ein Stickoxid-Speicher-Katalysator und ein SCR-Katalysator angeordnet sind, und mit wiederkehrenden Nitrat-Regenerationsphasen zur Regeneration des Stickoxid-Speicher-Katalysators. Erfindungsgemäß wird von der Steuereinheit die NH3-Beladung des SCR-Katalysators ermittelt und wenigstens innerhalb der Nitrat-Regenerationsphasen die Stickoxidbildung der Brennkraftmaschine erhöht und der SCR-Katalysator in der Abgasleitung mindestens soweit stromab des Stickoxid-Speicher-Katalysators angeordnet, dass sich im überwiegenden Teil des vorgesehenen Betriebsbereichs der Brennkraftmaschine am Eingang des SCR-Katalysators eine um etwa 50 DEG C bis etwa 150 DEG C niedrigere Temperatur als am Eingang des Stickoxid-Speicher-Katalysators einstellt. DOLLAR A Verwendu |
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