Valve drive for engine, has rotational securing element that is provided with support section that derives adjustable momentum and lock section at screw head
A rocker lever (10) is mounted at the cylinder head, is movable about a swivel axis (17), and is provided with a control unit (8) at the end (9) for operating a gas shuttle valve (4). The rocker lever is held between its ends (9,11) by a bearing bolt (18) that positions the screw head with the side...
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Format: | Patent |
Sprache: | eng ; ger |
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Zusammenfassung: | A rocker lever (10) is mounted at the cylinder head, is movable about a swivel axis (17), and is provided with a control unit (8) at the end (9) for operating a gas shuttle valve (4). The rocker lever is held between its ends (9,11) by a bearing bolt (18) that positions the screw head with the side of the rocker lever. A screw head (22) and a rotational securing element (30) work together to adjust the bearing gap between the rocker lever and a cylinder head to change the valve play. The rotational securing element has a lock section (31) at the screw head and a support section (32) that derives the adjustable momentum.
Die Erfindung betrifft einen Ventiltrieb mit einem an einem Zylinderkopf (3) gelagerten Kipphebel (10), der an einem Ende (9) von einer Stößelstange (12) betätigt ist, um einen am anderen Ende (11) angreifenden Ventilschaft (6) eines Gaswechselventils (4) zu betätigen. Der Kipphebel (10) ist zwischen seinen Enden (9, 11) schwenkbar an einem in den Zylinderkopf (3) eingreifenden Lagerbolzen (18) gehalten, wozu zwischen dem Lagerbolzen (18) und dem Kipphebel (10) eine Kalottenlagerung vorgesehen ist. Auf der dem Zylinderkopf (3) abgewandten Seite des Kipphebels (10) ist ein Schraubkopf (22) zur Verstellung des Lagerabstandes (1) zwischen dem Kipphebel (10) und dem Zylinderkopf (3) zwecks Einstellung eines Ventilspiels vorgesehen. Zur Sicherung des Schraubkopfes (22) gegen unbeabsichtigtes Verstellen ist vorgesehen, daß der Schraubkopf (22) mit einem Drehsicherungselement (30) zusammenwirkt. Das Drehsicherungselement (30) weist einen am Schraubkopf (22) angreifenden Sperrabschnitt (31) und einen das Verstellmoment ableitenden Stützabschnitt (32) auf. |
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