"Leading Through Positive Emotions: The Case of the Mayor of Lugano Marco Borradori"

The aim of this paper is to study the role of local political leadership and the use of emotions and rationality in public communication by focusing on the case study of Marco Borradori. The participation and the popular emotions shown by citizens from any political positioning after the death of On...

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Veröffentlicht in:Yearbook of Swiss Administrative Sciences 2022-12, Vol.13, p.149-149–157
Hauptverfasser: Curti, Giulia, Meneguzzo, Marco, Sancino, Alessandro, Mannamplackal, Santhosh
Format: Artikel
Sprache:eng ; ger
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Beschreibung
Zusammenfassung:The aim of this paper is to study the role of local political leadership and the use of emotions and rationality in public communication by focusing on the case study of Marco Borradori. The participation and the popular emotions shown by citizens from any political positioning after the death of Onorevole Borradori makes him an interesting character for studying the role of emotions in local political leadership. The research question this paper tries to address is the following: how do Mayors use emotions and rationality in public communication? Our main research hypothesis is that the drivers of public leadership have moved from the use of messages based on a technical-administrative rationality towards the use of emotional messages driven by the peculiarities of the social media logic. In particular, the paper analyzes through the use of sentiment analysis the speeches and official statements by the Mayor of Lugano Attorney Marco Borradori in the period 2013–2018 and identifies the different types of emotions used. Results are complemented with several interviews conducted with key collaborators of Onorevole Marco Borradori.   Abstrakt Im Rahmen dieses Beitrags werden die Rolle von Führung in der Kommunalpolitik und der Einsatz von Emotionen und Rationalität in der politischen Kommunikation anhand der Fallstudie von Marco Borradori untersucht. Beteiligung und zum Ausdruck gebrachte Empfindungen der Bürgerinnen und Bürger aller politischen Gruppierungen nach dessen Tod machen aus Onorevole Borradori eine spannende Figur zur Erforschung der Rolle von Emotionen in der politischen Führung auf lokaler Ebene. Die Studie befasst sich vor allem mit dieser Forschungsfrage: Wie werden Emotionen und Rationalität von Bürgermeisterinnen und Bürgermeister in der politischen Kommunikation verwendet? Unsere primäre Forschungshypothese ist, dass sich die Hauptakteure des öffentlichen Leaderships von der Verwendung von Aussagen, die auf einer technisch-administrativen Denkweise beruhen, hin zur Verwendung von emotionalen Botschaften bewegt haben. Dies beeinflusst durch die Besonderheiten der Funktionsweise der sozialen Medien. Insbesondere analysiert der Beitrag anhand der Sentimentanalyse die Reden und offiziellen Erklärungen die der Bürgermeister von Lugano, Marco Borradori, im Zeitraum 2013–2018 abgegeben hat, und zeigt die verschiedenen Arten von Emotionen auf die darin verwendet wurden. Die Erkenntnisse wurden durch mehrere Interviews, die mit wichtigen Mitarbeiter
ISSN:2632-9255
2632-9255
DOI:10.5334/ssas.168