"Die Einheit von Forschung und Lehre" - universitäres Gründungsmotiv und Qualitätsgarantie
Der Autor trägt mit Bezug auf die Stärken der Humboldtschen Universität in seinem Artikel vor, welche Verbindungen welcher universitären Lehre und universitären Forschung aufrecht erhalten werden müssen, wenn eine qualitätsvolle wissenschaftliche Vorbereitung auf Praxisberufe gewährleistet sein soll...
Gespeichert in:
Veröffentlicht in: | Das Hochschulwesen 2005, Vol.53 (1), p.2-8 |
---|---|
1. Verfasser: | |
Format: | Artikel |
Sprache: | ger |
Schlagworte: | |
Online-Zugang: | Volltext |
Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
Zusammenfassung: | Der Autor trägt mit Bezug auf die Stärken der Humboldtschen Universität in seinem Artikel vor, welche Verbindungen welcher universitären Lehre und universitären Forschung aufrecht erhalten werden müssen, wenn eine qualitätsvolle wissenschaftliche Vorbereitung auf Praxisberufe gewährleistet sein soll. (HoF/Text übernommen).
At German higher education institutes in particular, the Bologna Process has led repeatedly to the belief (and it is no more than a belief) that the strengths of the traditional german university with its scientific courses cannot be maintained, and, at best, can still be preserved in master's courses. Because of this belief, the present issue will commence once again-particularly for the new generation of teachers-with a return to the basic principles of the Humboldtian approach. This is then followed by a series of examples of innovative teaching under current conditions that all-largely through the influence of contemporary German principles of higher education teaching-reinstate this traditional idea. The examples are encouraging, and show how high-quality scientific teaching and the comprehensive acquisition of competencies are possible under current conditions. While addressing the strengths of the Humboldtian university in the article, the author reports on "which ties to which university teaching and university research have to be retained when the goal is to provide a high-quality scientific preparation for practical careers". (HoF/text adopted). |
---|---|
ISSN: | 0018-2974 |