PRORETA 3: An Integrated Approach to Collision Avoidance and Vehicle Automation

The article describes first results of the research project PRORETA 3 that aims at the development of an integral driver assistance system for collision avoidance and automated vehicle guidance based on a modular system architecture. For this purpose, relevant information is extracted from a dense e...

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Bibliographische Detailangaben
Veröffentlicht in:Automatisierungstechnik : AT 2012-12, Vol.60 (12), p.755-765
Hauptverfasser: Bauer, Eric, Lotz, Felix, Pfromm, Matthias, Schreier, Matthias, Abendroth, Bettina, Cieler, Stephan, Eckert, Alfred, Hohm, Andree, Lüke, Stefan, Rieth, Peter, Willert, Volker, Adamy, Jürgen
Format: Artikel
Sprache:eng
Online-Zugang:Volltext
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Beschreibung
Zusammenfassung:The article describes first results of the research project PRORETA 3 that aims at the development of an integral driver assistance system for collision avoidance and automated vehicle guidance based on a modular system architecture. For this purpose, relevant information is extracted from a dense environment model and fed into a potential field-based trajectory planner that calculates reference signals for underlying vehicle controllers. In addition, the driver is supported by a human-machine interface. Der Beitrag beschreibt erste Ergebnisse des Forschungsprojektes PRORETA 3, das die Entwicklung eines integralen Fahrerassistenzsystems zur Kollisionsvermeidung und automatisierten Fahrzeugführung auf Basis einer modularen Systemarchitektur anstrebt. Hierzu werden relevante Informationen aus einem dichten Umfeldmodell extrahiert und in einem potentialfeldbasierten Trajektorienplaner verarbeitet, der Führungsgrößen für unterlagerte Fahrzeugregler generiert. Zusätzlich unterstützt eine Mensch-Maschine-Schnittstelle den Fahrer zielgerichtet bei der Fahrzeugführung.
ISSN:0178-2312
2196-677X
DOI:10.1524/auto.2012.1046