Foreign Women and the Early Kings of Judah
This study explores the theme of mentioned in the theological evaluations of three Judahite kings: Solomon, Abijam and Jehoram (I Reg 11,36; 15,4; II Reg 8,19). Basically, it is intended to explain why the House of David survived and maintained its rule over Judah even when its kings had sinned. How...
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Veröffentlicht in: | Zeitschrift für die alttestamentliche wissenschaft 2014-06, Vol.126 (2), p.193-207 |
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1. Verfasser: | |
Format: | Artikel |
Sprache: | eng |
Online-Zugang: | Volltext |
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Zusammenfassung: | This study explores the theme of
mentioned in the theological evaluations of three Judahite kings: Solomon, Abijam and Jehoram (I Reg 11,36; 15,4; II Reg 8,19). Basically, it is intended to explain why the House of David survived and maintained its rule over Judah even when its kings had sinned. However, as the
theme is restricted to these kings, it seems that for the author of Kings Solomon, Abijam and Jehoram shared something in common. This essay argues that these kings shared the sin of relationship with women who practised a foreign cult, which was considered by the author of Kings as an actual threat to the rule of the House of David over Judah. Accordingly, it is argued that examination of these cases may shed light not only on the theological reasoning behind the
theme but also on the information available to the author of Kings and the way he interpreted it.
Cette étude explore la thématique du
dans l’évaluation théologique des trois rois judéens: Salomon, Abiyam et Yoram (I Rois 11,36; 15,4; II Rois 8,19). Il s’agit d’expliquer pourquoi la »maison de David« a pu survivre et maintenir sa souveraineté sur Juda, bien que ses rois aient commis des péchés. Cependant, comme la thématique de
est limitée à ces trois rois, il semble qu’ils avaient une caractéristique commune. L’hypothèse avancée ici est la suivante: ces rois partageaient la faute d’être liés à une femme pratiquant un culte étranger, ce qui est considéré par l’auteur du livre des Rois comme une menace grave quant à la souveraineté de la »maison de David« sur Juda. Ainsi, ces cas n’éclairent pas seulement le raisonnement théologique fondant la thématique du
, mais également la nature des informations dont disposait l’auteur du livre des Rois, et la manière dont il les a interprétées.
Thema dieser Studie ist die Funktion des
, der in den theologischen Beurteilungen dreier judäischer Könige begegnet, bei Salomo, Abia und Joram (I Reg 11,36; 15,4; II Reg 8,19). Zunächst soll damit erklärt werden, warum die Dynastie Davids überlebt hat und ihre Herrschaft über Juda sogar noch andauerte, obgleich ihre Könige sündigten. Da allerdings das
-Motiv auf diese Könige beschränkt ist, scheint es, dass für den Verfasser des Königebuchs diese drei Könige etwas gemeinsam hatten. In diesem Beitrag wird dafür plädiert, dass diese Gemeinsamkeit in der Beziehung zu Frauen bestand, die fremden Kult praktizierten, was für diesen Verfasser eine akute Bedrohung der Herrschaft des Hauses Davids über Juda darstellte. |
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ISSN: | 0044-2526 1613-0103 |
DOI: | 10.1515/zaw-2014-0014 |