Napoleonisches Kaleidoskop - Interkulturalität, frührealistische Romantik-Kritik und Intermedialität in Wilhelm Hauffs Erzählung Das Bild des Kaisers (1827)

Hauff's last novella, Das Bild des Kaisers, combines a poetological critique of Romanticism with multiperspectival remembrances of Napoleon. Hauff's manner of writing can be categorized in the sense of Fülleborn and Stockinger as Early Realism (Frührealismus). Hauff's novelistic ekphr...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Veröffentlicht in:Arcadia 2006-07, Vol.41 (1), p.29-49
1. Verfasser: Besslich, Barbara
Format: Artikel
Sprache:eng
Online-Zugang:Volltext
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Beschreibung
Zusammenfassung:Hauff's last novella, Das Bild des Kaisers, combines a poetological critique of Romanticism with multiperspectival remembrances of Napoleon. Hauff's manner of writing can be categorized in the sense of Fülleborn and Stockinger as Early Realism (Frührealismus). Hauff's novelistic ekphrasis turns Jacques-Lous David's painting into a narrative ‘Bild des Kaisers’; his representation of post-1821 German attitudes towards Napoleon are indebted to his critical reading of French literature.
ISSN:0003-7982
1613-0642
DOI:10.1515/ARCA.2006.004