Systematic Drainage Measures in the Tunnel Construction - Experiences in the Neogene Sections of the Investigation Tunnels for the Koralm Tunnel

The Koralm Railway Line represents an essential section of the Pontebbana corridor between Graz and Klagenfurt. It creates new capacities and significantly improved conditions for the freight transportation. Furthermore, the travel time of the passenger traffic will be considerably reduced. The hear...

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Veröffentlicht in:Geomechanik und Tunnelbau 2008-08, Vol.1 (4), p.287-293
Hauptverfasser: Sellner, Peter, Janotta, Matthias, Koinig, Josef
Format: Artikel
Sprache:eng
Online-Zugang:Volltext
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Beschreibung
Zusammenfassung:The Koralm Railway Line represents an essential section of the Pontebbana corridor between Graz and Klagenfurt. It creates new capacities and significantly improved conditions for the freight transportation. Furthermore, the travel time of the passenger traffic will be considerably reduced. The heart of the Koralm Railway Line is the Koralm tunnel with a length of approximately 32.8 km. During excavation of the partly extremely demanding neogene sections of the investigation tunnels for the Koralm Tunnel, valuable experiences can be gained concerning the drainage and the closely related excavation behaviour, in addition to the geological‐geotechnical insights. In the paper, the predicted mountain water conditions of the tunnel sections within neogene sediments as well as experiences with the implemented dewatering measures are described. These experiences strongly influence the detailed design of the future main tunnel structure. Systematische Entwässerungsmaßnahmen im Tunnelbau – Erfahrungen in den Neogen‐Abschnitten der Erkundungstunnel für den Koralmtunnel Die Koralmbahn, die zwischen Graz und Klagenfurt ein maßgebliches Teilstück im Rahmen des Pontebbana‐Korridors darstellt, schafft neue Kapazitäten und deutlich verbesserte Voraussetzungen für den Bahngüterverkehr und wird die derzeitige Fahrzeit im Personenverkehr erheblich reduzieren. Der Koralmtunnel stellt mit einer Länge von rund 32,8 km das Kernstück der Koralmbahn dar. Im Zuge der Baudurchführung in den teils äußerst anspruchsvollen Neogenabschnitten der Erkundungstunnel für den Koralmtunnel können neben geologisch‐geotechnischen Erkenntnissen auch wertvolle Erfahrungen hinsichtlich der Entwässerungs‐ und des damit unmittelbar verbundenen Ausbruchsverhaltens des Gebirges gewonnen werden. Der Beitrag beschreibt die prognostizierten Bergwasserverhältnisse in den Tunnelabschnitten in neogenen Sedimentbereichen und behandelt die bisher gewonnenen Erfahrungen mit den ausgeführten Entwässerungsmaßnahmen. Diese Erfahrungen fließen maßgeblich in die Detailplanungen des zukünftigen Haupttunnels ein.
ISSN:1865-7362
1865-7389
DOI:10.1002/geot.200800028