Zerstörungsfreie Prüfung im Bauwesen: Memorandum zur Lehre an deutschsprachigen Hochschulen
Dieses erste Memorandum zur Lehre und Forschung an deutschsprachigen Hochschulen auf dem Gebiet der zerstörungsfreien Prüfung im Bauwesen gibt einen Überblick hinsichtlich der akademischen Ausbildung und zeigt mögliche Schwerpunkte vor allem in der Lehre auf. Diese Schwerpunkte berücksichtigen auch...
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Veröffentlicht in: | Die Bautechnik 2019-04, Vol.96 (4), p.360-368 |
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Hauptverfasser: | , , , , |
Format: | Artikel |
Sprache: | eng |
Schlagworte: | |
Online-Zugang: | Volltext |
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creator | Große, Christian U. Arndt, Ralf W. Mähner, Dietmar Niederleithinger, Ernst Taffe, Alexander |
description | Dieses erste Memorandum zur Lehre und Forschung an deutschsprachigen Hochschulen auf dem Gebiet der zerstörungsfreien Prüfung im Bauwesen gibt einen Überblick hinsichtlich der akademischen Ausbildung und zeigt mögliche Schwerpunkte vor allem in der Lehre auf. Diese Schwerpunkte berücksichtigen auch aktuelle Entwicklungen und Themen auf dem Gebiet der Forschung. Es werden Anregungen zur Entwicklung bzw. Weiterentwicklung der Lehr‐Curricula im Hinblick auf eine umfassende und solide fachliche Ausbildung der Studierenden des Bauwesens und angrenzender Fachrichtungen gegeben. Inhaltlich und formal lehnt sich der Beitrag an dem Memorandum der Hochschullehrer im Fachgebiet „Werkstoffe im Bauwesen“ (Breit et al., 2012) an und beruht auf einer Initiative des Unterausschusses Ausbildung – Arbeitsgruppe Ausbildung in der Hochschule – des Fachausschusses ZfP im Bauwesen der Deutschen Gesellschaft für zerstörungsfreie Prüfung (DGZfP). Die Hauptredaktion wurde übernommen von Prof. Christian U. Große (TU München) und Prof. Ralf W. Arndt (FH Erfurt).
Non‐destructive testing in civil engineering: memorandum on teaching at German‐speaking universities
This paper summarizes actual developments and draft fundamental teaching topics in the field of non‐destructive testing in civil engineering concerning the academic education in German‐speaking universities.
This first memorandum on teaching and research in the field of non‐destructive testing in civil engineering (NDTCE) at German‐speaking universities provides an overview of the academic education and highlights possible focuses, especially in regards to teaching but also take into account noteworthy developments and topics in research in the field of NDTCE. Suggestions are given for the development and advancement of the teaching curricula in regards to a comprehensive and sound professional education of students in civil engineering and adjacent disciplines. In terms of content and form, this contribution is based on the memorandum of university teachers in the sister field of “Building Materials”. Resulting parallels are therefore not by chance but rather intended. The memorandum is based on an initiative of the Subcommittee on Education – Workgroup Education in Universities – of the technical committee NDT in Civil Engineering of the German Society for Nondestructive Testing (DGZfP). The main editorial office was taken over by Prof. Christian U. Große (TU Munich) and Prof. Ralf W. Arndt (FH Erfurt). |
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Non‐destructive testing in civil engineering: memorandum on teaching at German‐speaking universities
This paper summarizes actual developments and draft fundamental teaching topics in the field of non‐destructive testing in civil engineering concerning the academic education in German‐speaking universities.
This first memorandum on teaching and research in the field of non‐destructive testing in civil engineering (NDTCE) at German‐speaking universities provides an overview of the academic education and highlights possible focuses, especially in regards to teaching but also take into account noteworthy developments and topics in research in the field of NDTCE. Suggestions are given for the development and advancement of the teaching curricula in regards to a comprehensive and sound professional education of students in civil engineering and adjacent disciplines. In terms of content and form, this contribution is based on the memorandum of university teachers in the sister field of “Building Materials”. Resulting parallels are therefore not by chance but rather intended. The memorandum is based on an initiative of the Subcommittee on Education – Workgroup Education in Universities – of the technical committee NDT in Civil Engineering of the German Society for Nondestructive Testing (DGZfP). The main editorial office was taken over by Prof. Christian U. Große (TU Munich) and Prof. Ralf W. Arndt (FH Erfurt).</description><identifier>ISSN: 0932-8351</identifier><identifier>EISSN: 1437-0999</identifier><identifier>DOI: 10.1002/bate.201900008</identifier><language>eng</language><subject>Baustoffe ; Bauwerkserhaltung/Sanierung ; Bauwesen, zerstörungsfreie Prüfung im ; Building materials ; core competencies ; Curriculum ; Kernkompetenzen ; Lehrkonzept ; Maintenance and Repair ; Memorandum, Hochschullehrer ; NDT‐CE ; non‐destructive testing in civil engineering ; overview ; Prüfung, zerstörungsfreie ; teaching concept ; university teacher memorandum ; ZfPBau ; Überblick</subject><ispartof>Die Bautechnik, 2019-04, Vol.96 (4), p.360-368</ispartof><rights>2019 Ernst & Sohn Verlag für Architektur und technische Wissenschaften GmbH & Co. KG, Berlin</rights><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed><citedby>FETCH-LOGICAL-c958-b0b072a093c896c3eec7b7527447d3858b426e18f5bd6c66a936ca4b7a840403</citedby></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktopdf>$$Uhttps://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002%2Fbate.201900008$$EPDF$$P50$$Gwiley$$H</linktopdf><linktohtml>$$Uhttps://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002%2Fbate.201900008$$EHTML$$P50$$Gwiley$$H</linktohtml><link.rule.ids>314,780,784,1417,27924,27925,45574,45575</link.rule.ids></links><search><creatorcontrib>Große, Christian U.</creatorcontrib><creatorcontrib>Arndt, Ralf W.</creatorcontrib><creatorcontrib>Mähner, Dietmar</creatorcontrib><creatorcontrib>Niederleithinger, Ernst</creatorcontrib><creatorcontrib>Taffe, Alexander</creatorcontrib><title>Zerstörungsfreie Prüfung im Bauwesen: Memorandum zur Lehre an deutschsprachigen Hochschulen</title><title>Die Bautechnik</title><description>Dieses erste Memorandum zur Lehre und Forschung an deutschsprachigen Hochschulen auf dem Gebiet der zerstörungsfreien Prüfung im Bauwesen gibt einen Überblick hinsichtlich der akademischen Ausbildung und zeigt mögliche Schwerpunkte vor allem in der Lehre auf. Diese Schwerpunkte berücksichtigen auch aktuelle Entwicklungen und Themen auf dem Gebiet der Forschung. Es werden Anregungen zur Entwicklung bzw. Weiterentwicklung der Lehr‐Curricula im Hinblick auf eine umfassende und solide fachliche Ausbildung der Studierenden des Bauwesens und angrenzender Fachrichtungen gegeben. Inhaltlich und formal lehnt sich der Beitrag an dem Memorandum der Hochschullehrer im Fachgebiet „Werkstoffe im Bauwesen“ (Breit et al., 2012) an und beruht auf einer Initiative des Unterausschusses Ausbildung – Arbeitsgruppe Ausbildung in der Hochschule – des Fachausschusses ZfP im Bauwesen der Deutschen Gesellschaft für zerstörungsfreie Prüfung (DGZfP). Die Hauptredaktion wurde übernommen von Prof. Christian U. Große (TU München) und Prof. Ralf W. Arndt (FH Erfurt).
Non‐destructive testing in civil engineering: memorandum on teaching at German‐speaking universities
This paper summarizes actual developments and draft fundamental teaching topics in the field of non‐destructive testing in civil engineering concerning the academic education in German‐speaking universities.
This first memorandum on teaching and research in the field of non‐destructive testing in civil engineering (NDTCE) at German‐speaking universities provides an overview of the academic education and highlights possible focuses, especially in regards to teaching but also take into account noteworthy developments and topics in research in the field of NDTCE. Suggestions are given for the development and advancement of the teaching curricula in regards to a comprehensive and sound professional education of students in civil engineering and adjacent disciplines. In terms of content and form, this contribution is based on the memorandum of university teachers in the sister field of “Building Materials”. Resulting parallels are therefore not by chance but rather intended. 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Non‐destructive testing in civil engineering: memorandum on teaching at German‐speaking universities
This paper summarizes actual developments and draft fundamental teaching topics in the field of non‐destructive testing in civil engineering concerning the academic education in German‐speaking universities.
This first memorandum on teaching and research in the field of non‐destructive testing in civil engineering (NDTCE) at German‐speaking universities provides an overview of the academic education and highlights possible focuses, especially in regards to teaching but also take into account noteworthy developments and topics in research in the field of NDTCE. Suggestions are given for the development and advancement of the teaching curricula in regards to a comprehensive and sound professional education of students in civil engineering and adjacent disciplines. In terms of content and form, this contribution is based on the memorandum of university teachers in the sister field of “Building Materials”. Resulting parallels are therefore not by chance but rather intended. The memorandum is based on an initiative of the Subcommittee on Education – Workgroup Education in Universities – of the technical committee NDT in Civil Engineering of the German Society for Nondestructive Testing (DGZfP). The main editorial office was taken over by Prof. Christian U. Große (TU Munich) and Prof. Ralf W. Arndt (FH Erfurt).</abstract><doi>10.1002/bate.201900008</doi><tpages>9</tpages></addata></record> |
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