Investigation of erosion and abrasion on enamel and dentine: a model in situ using toothpastes of different abrasivity

Background: Studies in vitro suggest that abrasion and erosion may act synergistically to produce wear of enamel and dentine. Methods in situ are recently available to study separately erosion and abrasion of dental tissues. The aim of this study was to combine two in situ protocols to study the int...

Ausführliche Beschreibung

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Bibliographische Detailangaben
Veröffentlicht in:Journal of clinical periodontology 2003-09, Vol.30 (9), p.802-808
Hauptverfasser: Hooper, S., West, N. X., Pickles, M. J., Joiner, A., Newcombe, R. G., Addy, M.
Format: Artikel
Sprache:eng
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creator Hooper, S.
West, N. X.
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description Background: Studies in vitro suggest that abrasion and erosion may act synergistically to produce wear of enamel and dentine. Methods in situ are recently available to study separately erosion and abrasion of dental tissues. The aim of this study was to combine two in situ protocols to study the interplay between erosion and abrasion of enamel and dentine. Method: The study was a single‐blind, randomised, five‐treatment cross‐over design involving 15 healthy volunteers. During each 10‐day study period, subjects wore from 0900 to 1700 h an upper removable acrylic appliance holding one polished enamel and one polished dentine specimen. The specimen treatment regimens were: 1 Drinking water and brushing with toothpaste A. 2 Drinking water and brushing with toothpaste B. 3 Drinking orange juice. 4 Drinking orange juice and brushing with toothpaste A. 5 Drinking orange juice and brushing with toothpaste B. Drinking and brushing times were around 0900, 1100, 1300 and 1500 h. Drinks were consumed as 250 ml over 10 min and brushing ex vivo for 1 min to each specimen. Measurement of tissue loss was made on days 5 and 10 of each period using a profilometer. Results: All treatments produced increasing tissue loss over time, which was considerably greater for dentine than enamel. For enamel, the data at days 5 and 10 showed a significant effect for erosion (i.e. orange juice was significantly more erosive than water), but no significant effect for abrasion (i.e. no significant difference between the two toothpaste treatments). The combined orange juice and toothpaste effects were directional for synergy but did not reach significance. For dentine at day 10, many specimens exceeded the 50 μm set limit of the profilometer and only day 5 data were considered. There were significant effects for erosion (orange juice produced significantly more erosion than water) and for abrasion (paste A was significantly more abrasive to dentine than paste B). The synergy effect could not be examined for dentine due to the truncation effect as the set limit of the profilometer was exceeded. Conclusions: Erosion increases the susceptibility of enamel to toothpaste abrasion. Dentine is considerably more susceptible than enamel to erosion and abrasion alone or combined. Dentine loss appears to correlate with toothpaste abrasivity (RDA value). Zusammenfassung Grundlagen: In‐vitro‐Studien lassen annehmen, dass Abrasion und Erosion bei der Produktion von Schmelz‐ und Dentinabtrag synergistisc
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The specimen treatment regimens were: 1 Drinking water and brushing with toothpaste A. 2 Drinking water and brushing with toothpaste B. 3 Drinking orange juice. 4 Drinking orange juice and brushing with toothpaste A. 5 Drinking orange juice and brushing with toothpaste B. Drinking and brushing times were around 0900, 1100, 1300 and 1500 h. Drinks were consumed as 250 ml over 10 min and brushing ex vivo for 1 min to each specimen. Measurement of tissue loss was made on days 5 and 10 of each period using a profilometer. Results: All treatments produced increasing tissue loss over time, which was considerably greater for dentine than enamel. For enamel, the data at days 5 and 10 showed a significant effect for erosion (i.e. orange juice was significantly more erosive than water), but no significant effect for abrasion (i.e. no significant difference between the two toothpaste treatments). The combined orange juice and toothpaste effects were directional for synergy but did not reach significance. For dentine at day 10, many specimens exceeded the 50 μm set limit of the profilometer and only day 5 data were considered. There were significant effects for erosion (orange juice produced significantly more erosion than water) and for abrasion (paste A was significantly more abrasive to dentine than paste B). The synergy effect could not be examined for dentine due to the truncation effect as the set limit of the profilometer was exceeded. Conclusions: Erosion increases the susceptibility of enamel to toothpaste abrasion. Dentine is considerably more susceptible than enamel to erosion and abrasion alone or combined. Dentine loss appears to correlate with toothpaste abrasivity (RDA value). Zusammenfassung Grundlagen: In‐vitro‐Studien lassen annehmen, dass Abrasion und Erosion bei der Produktion von Schmelz‐ und Dentinabtrag synergistisch wirken. Seit kurzem sind in‐situ‐Methoden zum getrennten Studium von Erosion und Abrasion von dentalen Geweben verfügbar. Das Ziel dieser Studie war es zwei in‐situ‐Protokolle zu kombinieren, im das Wechselspiel zwischen Erosion und Abrasion von Schmelz und Dentin zu studieren. Methode: Die randomisierte einfach‐blind‐Studie, wurde mit je 5 Behandlungen an 15 gesunden Freiwilligen durchgeführt und hatte ein cross‐over.Design. Während jeder der 10‐tägigen Studienperioden trugen die Teilnehmer von 9 Uhr morgens bis 5 Uhr abends im Oberkiefer eine Acryl‐Tiefziehschiene, welche eine polierte Schmelz‐ und eine polierte Dentinfläche enthielt. Die Behandlungsmaßnahmen für die Flächen waren: 1. Trinkwasser und Putzen mit Zahnpasta A. 2. Trinkwasser und Putzen mit Zahnpasta B. 3. Orangensaft Trinken. 4. Orangensaft Trinken und Putzen mit Zahnpasta A. 5. Orangensaft Trinken und Putzen mit Zahnpasta B. Die Trink‐ und Putzzeiten waren etwa 9.00, 11.00, 13.00 und 15.00 Uhr. Von den Drinks wurden 250 ml während 10 min konsumiert und das ex‐vivo‐Putzen erfolgte für 1 min pro Fläche. Für jede Periode erfolgten die Messungen des Gewebeverlusts an Tag 5 und 10 unter Verwendung eines Profilometers. Ergebnisse: Alle Behandlungen produzierten im Verlaufe der Zeit steigenden Gewebeverlust, der für Dentin beträchtlich größer war als für Schmelz. Für Schmelz zeigten die Daten an Tag 5 und 10 einen signifikanten Effekt der Erosion (z.B. war Orangensaft beträchtlich erosiver als Wasser), aber keinen signifikanten Effekt für die Abrasion (z.B. keine signifikanten Unterschiede zwischen den zwei Zahnpasten). Die kombinierten Effekte von Orangensaft und Zahnpasta wiesen in Richtung einer Synergie erreichten jedoch keine Signifikanz. Auf Dentin übertrafen die Daten an Tag 10 den bei 50 μm gesetzten Grenzwert und nur die Daten von Tag 5 wurden berücksichtigt. Es gab signifikante Effekte für die Erosion (Orangensaft produzierte signifikant mehr Erosion als Wasser) und für die Abrasion (Paste A war signifikant abrasiver für Dentin als Paste B). Für Dentin konnte der Synergieeffekt wegen des Begrenzungseffekts, da die Daten den Profilometergrenzwert überschritten hatten, nicht untersucht werden. Schlussfolgerungen: Eine Erosion erhöht die Anfälligkeit von Schmelz für Zahnpastaabrasion. Dentin ist beträchtlich anfälliger als Schmelz für Erosion und Abrasion allein oder deren Kombination. Der Dentinverlust schein mit der Abrasivität der Zahnpasta (RDA‐Wert) zu korrelieren. Résumé Des études in vitro suggèrent que l'abrasion et l'érosion peuvent agir en synergie pour produire une perte d'émail et de la dentine. Des méthode in situ sont accessibles actuellement pour estimer séparément l'érosion et l'abrasion des tissus dentaires. Le but de cette étude a été de combiner deux protocoles in situ pour étudier l'interaction entre l'érosion et l'abrasion de l'émail et de la dentine. Cette étude suivait un modèle croisé de cinq traitements randomisés, en simple aveugle, comportant quinze sujets sains. Durant chaque période d'étude de dix jours les sujets portaient de 9 h à 17 h une gouttière acrylique amovible portant un spécimen de dentine polie et un d'émail poli. Les régimes de traitement étaient les suivants: 1) boire de l'eau et se brosser avec le dentifrice A, 2) boire de l'eau et se brosser avec le dentifrice B, 3) boire du jus d'orange 4) boire du jus d'orange et se brosser avec le dentifrice A, 5) boire du jus d'orange et se brosser avec le dentifrice B. La prise de liquide et le brossage s'effectuaient vers 9, 11,13 et 15 h. Les boissons étaient consommées en tant que 250 ml durant dix min et le brossage ex vivo d'une min pour chaque spécimen. La mesure de la perte tissulaire a été effectuée aux jours 5 et dix de chaque période en utilisant un profilomètre. Tous les traitements ont produit une augmentation de la perte tissulaire avec le temps qui était considérablement plus importante pour la dentine que pour l'émail. Pour l'émail, les donnéees aux jours 5 et 10 révélaient un effet significatif de l'érosion; c.‐à‐d. le jus d'orange était significativement plus érosif que l'eau, mais aucune différence pour l'abrasion (c.‐à‐d. aucune différence entre les deux types de traitement par dentifrice). Les effets combinés jus d'orange et dentifrices étaient en synergie mais n'atteignaient pas un degré de signification. Pour la dentine au jour 10 beaucoup de spécimens dépassaient la limite de 50 μm du profilomètre et seul les données au jour 5 ont été prises en considération. Il y avait des effets significatifs pour l'érosion (le jus d'orange produisait significativement plus d'érosion que l'eau) et pour l'abrasion (le dentifrice A était significativement plus abrasif sur la dentine que le B). L'effet de synergie ne pouvait pas être examiné pour la dentine vu l'effet de troncation qui dépassait la limite établie pour le profilomètre. L'érosion augmente la sensibilité de l'émail à l'abrasion par le dentifrice. La dentine est considérablement plus sensible que l'émail à l'érosion et l'abrasion ou les deux. La perte dentinaire semble en relation avec le degré d'abrasivité du dentifrice (valeur RDA).</description><identifier>ISSN: 0303-6979</identifier><identifier>EISSN: 1600-051X</identifier><identifier>DOI: 10.1034/j.1600-051X.2003.00367.x</identifier><identifier>PMID: 12956656</identifier><language>eng</language><publisher>Oxford, UK: Munksgaard International Publishers</publisher><subject>abrasion ; Adolescent ; Adult ; Analysis of Variance ; Beverages - adverse effects ; Citrus - adverse effects ; clinical trial ; Cross-Over Studies ; Dental Enamel - pathology ; Dentin - pathology ; dentine ; Disease Susceptibility ; enamel ; erosion ; Female ; Follow-Up Studies ; Humans ; Male ; Mineral Waters ; Single-Blind Method ; Tooth Abrasion - etiology ; Tooth Erosion - etiology ; tooth wear ; Toothpastes - adverse effects ; Toothpastes - chemistry</subject><ispartof>Journal of clinical periodontology, 2003-09, Vol.30 (9), p.802-808</ispartof><lds50>peer_reviewed</lds50><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed><citedby>FETCH-LOGICAL-c3837-a935a978a4556592470e3794ff244ae568415c4f8fe12039342dfd196d89eb463</citedby></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><link.rule.ids>314,776,780,1411,27903,27904</link.rule.ids><backlink>$$Uhttps://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12956656$$D View this record in MEDLINE/PubMed$$Hfree_for_read</backlink></links><search><creatorcontrib>Hooper, S.</creatorcontrib><creatorcontrib>West, N. 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During each 10‐day study period, subjects wore from 0900 to 1700 h an upper removable acrylic appliance holding one polished enamel and one polished dentine specimen. The specimen treatment regimens were: 1 Drinking water and brushing with toothpaste A. 2 Drinking water and brushing with toothpaste B. 3 Drinking orange juice. 4 Drinking orange juice and brushing with toothpaste A. 5 Drinking orange juice and brushing with toothpaste B. Drinking and brushing times were around 0900, 1100, 1300 and 1500 h. Drinks were consumed as 250 ml over 10 min and brushing ex vivo for 1 min to each specimen. Measurement of tissue loss was made on days 5 and 10 of each period using a profilometer. Results: All treatments produced increasing tissue loss over time, which was considerably greater for dentine than enamel. For enamel, the data at days 5 and 10 showed a significant effect for erosion (i.e. orange juice was significantly more erosive than water), but no significant effect for abrasion (i.e. no significant difference between the two toothpaste treatments). The combined orange juice and toothpaste effects were directional for synergy but did not reach significance. For dentine at day 10, many specimens exceeded the 50 μm set limit of the profilometer and only day 5 data were considered. There were significant effects for erosion (orange juice produced significantly more erosion than water) and for abrasion (paste A was significantly more abrasive to dentine than paste B). The synergy effect could not be examined for dentine due to the truncation effect as the set limit of the profilometer was exceeded. Conclusions: Erosion increases the susceptibility of enamel to toothpaste abrasion. Dentine is considerably more susceptible than enamel to erosion and abrasion alone or combined. Dentine loss appears to correlate with toothpaste abrasivity (RDA value). Zusammenfassung Grundlagen: In‐vitro‐Studien lassen annehmen, dass Abrasion und Erosion bei der Produktion von Schmelz‐ und Dentinabtrag synergistisch wirken. Seit kurzem sind in‐situ‐Methoden zum getrennten Studium von Erosion und Abrasion von dentalen Geweben verfügbar. Das Ziel dieser Studie war es zwei in‐situ‐Protokolle zu kombinieren, im das Wechselspiel zwischen Erosion und Abrasion von Schmelz und Dentin zu studieren. Methode: Die randomisierte einfach‐blind‐Studie, wurde mit je 5 Behandlungen an 15 gesunden Freiwilligen durchgeführt und hatte ein cross‐over.Design. Während jeder der 10‐tägigen Studienperioden trugen die Teilnehmer von 9 Uhr morgens bis 5 Uhr abends im Oberkiefer eine Acryl‐Tiefziehschiene, welche eine polierte Schmelz‐ und eine polierte Dentinfläche enthielt. Die Behandlungsmaßnahmen für die Flächen waren: 1. Trinkwasser und Putzen mit Zahnpasta A. 2. Trinkwasser und Putzen mit Zahnpasta B. 3. Orangensaft Trinken. 4. Orangensaft Trinken und Putzen mit Zahnpasta A. 5. Orangensaft Trinken und Putzen mit Zahnpasta B. Die Trink‐ und Putzzeiten waren etwa 9.00, 11.00, 13.00 und 15.00 Uhr. Von den Drinks wurden 250 ml während 10 min konsumiert und das ex‐vivo‐Putzen erfolgte für 1 min pro Fläche. Für jede Periode erfolgten die Messungen des Gewebeverlusts an Tag 5 und 10 unter Verwendung eines Profilometers. Ergebnisse: Alle Behandlungen produzierten im Verlaufe der Zeit steigenden Gewebeverlust, der für Dentin beträchtlich größer war als für Schmelz. Für Schmelz zeigten die Daten an Tag 5 und 10 einen signifikanten Effekt der Erosion (z.B. war Orangensaft beträchtlich erosiver als Wasser), aber keinen signifikanten Effekt für die Abrasion (z.B. keine signifikanten Unterschiede zwischen den zwei Zahnpasten). Die kombinierten Effekte von Orangensaft und Zahnpasta wiesen in Richtung einer Synergie erreichten jedoch keine Signifikanz. Auf Dentin übertrafen die Daten an Tag 10 den bei 50 μm gesetzten Grenzwert und nur die Daten von Tag 5 wurden berücksichtigt. Es gab signifikante Effekte für die Erosion (Orangensaft produzierte signifikant mehr Erosion als Wasser) und für die Abrasion (Paste A war signifikant abrasiver für Dentin als Paste B). Für Dentin konnte der Synergieeffekt wegen des Begrenzungseffekts, da die Daten den Profilometergrenzwert überschritten hatten, nicht untersucht werden. Schlussfolgerungen: Eine Erosion erhöht die Anfälligkeit von Schmelz für Zahnpastaabrasion. Dentin ist beträchtlich anfälliger als Schmelz für Erosion und Abrasion allein oder deren Kombination. Der Dentinverlust schein mit der Abrasivität der Zahnpasta (RDA‐Wert) zu korrelieren. Résumé Des études in vitro suggèrent que l'abrasion et l'érosion peuvent agir en synergie pour produire une perte d'émail et de la dentine. Des méthode in situ sont accessibles actuellement pour estimer séparément l'érosion et l'abrasion des tissus dentaires. Le but de cette étude a été de combiner deux protocoles in situ pour étudier l'interaction entre l'érosion et l'abrasion de l'émail et de la dentine. Cette étude suivait un modèle croisé de cinq traitements randomisés, en simple aveugle, comportant quinze sujets sains. Durant chaque période d'étude de dix jours les sujets portaient de 9 h à 17 h une gouttière acrylique amovible portant un spécimen de dentine polie et un d'émail poli. Les régimes de traitement étaient les suivants: 1) boire de l'eau et se brosser avec le dentifrice A, 2) boire de l'eau et se brosser avec le dentifrice B, 3) boire du jus d'orange 4) boire du jus d'orange et se brosser avec le dentifrice A, 5) boire du jus d'orange et se brosser avec le dentifrice B. La prise de liquide et le brossage s'effectuaient vers 9, 11,13 et 15 h. Les boissons étaient consommées en tant que 250 ml durant dix min et le brossage ex vivo d'une min pour chaque spécimen. La mesure de la perte tissulaire a été effectuée aux jours 5 et dix de chaque période en utilisant un profilomètre. Tous les traitements ont produit une augmentation de la perte tissulaire avec le temps qui était considérablement plus importante pour la dentine que pour l'émail. Pour l'émail, les donnéees aux jours 5 et 10 révélaient un effet significatif de l'érosion; c.‐à‐d. le jus d'orange était significativement plus érosif que l'eau, mais aucune différence pour l'abrasion (c.‐à‐d. aucune différence entre les deux types de traitement par dentifrice). Les effets combinés jus d'orange et dentifrices étaient en synergie mais n'atteignaient pas un degré de signification. Pour la dentine au jour 10 beaucoup de spécimens dépassaient la limite de 50 μm du profilomètre et seul les données au jour 5 ont été prises en considération. Il y avait des effets significatifs pour l'érosion (le jus d'orange produisait significativement plus d'érosion que l'eau) et pour l'abrasion (le dentifrice A était significativement plus abrasif sur la dentine que le B). L'effet de synergie ne pouvait pas être examiné pour la dentine vu l'effet de troncation qui dépassait la limite établie pour le profilomètre. L'érosion augmente la sensibilité de l'émail à l'abrasion par le dentifrice. La dentine est considérablement plus sensible que l'émail à l'érosion et l'abrasion ou les deux. 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During each 10‐day study period, subjects wore from 0900 to 1700 h an upper removable acrylic appliance holding one polished enamel and one polished dentine specimen. The specimen treatment regimens were: 1 Drinking water and brushing with toothpaste A. 2 Drinking water and brushing with toothpaste B. 3 Drinking orange juice. 4 Drinking orange juice and brushing with toothpaste A. 5 Drinking orange juice and brushing with toothpaste B. Drinking and brushing times were around 0900, 1100, 1300 and 1500 h. Drinks were consumed as 250 ml over 10 min and brushing ex vivo for 1 min to each specimen. Measurement of tissue loss was made on days 5 and 10 of each period using a profilometer. Results: All treatments produced increasing tissue loss over time, which was considerably greater for dentine than enamel. For enamel, the data at days 5 and 10 showed a significant effect for erosion (i.e. orange juice was significantly more erosive than water), but no significant effect for abrasion (i.e. no significant difference between the two toothpaste treatments). The combined orange juice and toothpaste effects were directional for synergy but did not reach significance. For dentine at day 10, many specimens exceeded the 50 μm set limit of the profilometer and only day 5 data were considered. There were significant effects for erosion (orange juice produced significantly more erosion than water) and for abrasion (paste A was significantly more abrasive to dentine than paste B). The synergy effect could not be examined for dentine due to the truncation effect as the set limit of the profilometer was exceeded. Conclusions: Erosion increases the susceptibility of enamel to toothpaste abrasion. Dentine is considerably more susceptible than enamel to erosion and abrasion alone or combined. Dentine loss appears to correlate with toothpaste abrasivity (RDA value). Zusammenfassung Grundlagen: In‐vitro‐Studien lassen annehmen, dass Abrasion und Erosion bei der Produktion von Schmelz‐ und Dentinabtrag synergistisch wirken. Seit kurzem sind in‐situ‐Methoden zum getrennten Studium von Erosion und Abrasion von dentalen Geweben verfügbar. Das Ziel dieser Studie war es zwei in‐situ‐Protokolle zu kombinieren, im das Wechselspiel zwischen Erosion und Abrasion von Schmelz und Dentin zu studieren. Methode: Die randomisierte einfach‐blind‐Studie, wurde mit je 5 Behandlungen an 15 gesunden Freiwilligen durchgeführt und hatte ein cross‐over.Design. Während jeder der 10‐tägigen Studienperioden trugen die Teilnehmer von 9 Uhr morgens bis 5 Uhr abends im Oberkiefer eine Acryl‐Tiefziehschiene, welche eine polierte Schmelz‐ und eine polierte Dentinfläche enthielt. Die Behandlungsmaßnahmen für die Flächen waren: 1. Trinkwasser und Putzen mit Zahnpasta A. 2. Trinkwasser und Putzen mit Zahnpasta B. 3. Orangensaft Trinken. 4. Orangensaft Trinken und Putzen mit Zahnpasta A. 5. Orangensaft Trinken und Putzen mit Zahnpasta B. Die Trink‐ und Putzzeiten waren etwa 9.00, 11.00, 13.00 und 15.00 Uhr. Von den Drinks wurden 250 ml während 10 min konsumiert und das ex‐vivo‐Putzen erfolgte für 1 min pro Fläche. Für jede Periode erfolgten die Messungen des Gewebeverlusts an Tag 5 und 10 unter Verwendung eines Profilometers. Ergebnisse: Alle Behandlungen produzierten im Verlaufe der Zeit steigenden Gewebeverlust, der für Dentin beträchtlich größer war als für Schmelz. Für Schmelz zeigten die Daten an Tag 5 und 10 einen signifikanten Effekt der Erosion (z.B. war Orangensaft beträchtlich erosiver als Wasser), aber keinen signifikanten Effekt für die Abrasion (z.B. keine signifikanten Unterschiede zwischen den zwei Zahnpasten). Die kombinierten Effekte von Orangensaft und Zahnpasta wiesen in Richtung einer Synergie erreichten jedoch keine Signifikanz. Auf Dentin übertrafen die Daten an Tag 10 den bei 50 μm gesetzten Grenzwert und nur die Daten von Tag 5 wurden berücksichtigt. Es gab signifikante Effekte für die Erosion (Orangensaft produzierte signifikant mehr Erosion als Wasser) und für die Abrasion (Paste A war signifikant abrasiver für Dentin als Paste B). Für Dentin konnte der Synergieeffekt wegen des Begrenzungseffekts, da die Daten den Profilometergrenzwert überschritten hatten, nicht untersucht werden. Schlussfolgerungen: Eine Erosion erhöht die Anfälligkeit von Schmelz für Zahnpastaabrasion. Dentin ist beträchtlich anfälliger als Schmelz für Erosion und Abrasion allein oder deren Kombination. Der Dentinverlust schein mit der Abrasivität der Zahnpasta (RDA‐Wert) zu korrelieren. Résumé Des études in vitro suggèrent que l'abrasion et l'érosion peuvent agir en synergie pour produire une perte d'émail et de la dentine. Des méthode in situ sont accessibles actuellement pour estimer séparément l'érosion et l'abrasion des tissus dentaires. Le but de cette étude a été de combiner deux protocoles in situ pour étudier l'interaction entre l'érosion et l'abrasion de l'émail et de la dentine. Cette étude suivait un modèle croisé de cinq traitements randomisés, en simple aveugle, comportant quinze sujets sains. Durant chaque période d'étude de dix jours les sujets portaient de 9 h à 17 h une gouttière acrylique amovible portant un spécimen de dentine polie et un d'émail poli. Les régimes de traitement étaient les suivants: 1) boire de l'eau et se brosser avec le dentifrice A, 2) boire de l'eau et se brosser avec le dentifrice B, 3) boire du jus d'orange 4) boire du jus d'orange et se brosser avec le dentifrice A, 5) boire du jus d'orange et se brosser avec le dentifrice B. La prise de liquide et le brossage s'effectuaient vers 9, 11,13 et 15 h. Les boissons étaient consommées en tant que 250 ml durant dix min et le brossage ex vivo d'une min pour chaque spécimen. La mesure de la perte tissulaire a été effectuée aux jours 5 et dix de chaque période en utilisant un profilomètre. Tous les traitements ont produit une augmentation de la perte tissulaire avec le temps qui était considérablement plus importante pour la dentine que pour l'émail. Pour l'émail, les donnéees aux jours 5 et 10 révélaient un effet significatif de l'érosion; c.‐à‐d. le jus d'orange était significativement plus érosif que l'eau, mais aucune différence pour l'abrasion (c.‐à‐d. aucune différence entre les deux types de traitement par dentifrice). Les effets combinés jus d'orange et dentifrices étaient en synergie mais n'atteignaient pas un degré de signification. Pour la dentine au jour 10 beaucoup de spécimens dépassaient la limite de 50 μm du profilomètre et seul les données au jour 5 ont été prises en considération. Il y avait des effets significatifs pour l'érosion (le jus d'orange produisait significativement plus d'érosion que l'eau) et pour l'abrasion (le dentifrice A était significativement plus abrasif sur la dentine que le B). L'effet de synergie ne pouvait pas être examiné pour la dentine vu l'effet de troncation qui dépassait la limite établie pour le profilomètre. L'érosion augmente la sensibilité de l'émail à l'abrasion par le dentifrice. La dentine est considérablement plus sensible que l'émail à l'érosion et l'abrasion ou les deux. La perte dentinaire semble en relation avec le degré d'abrasivité du dentifrice (valeur RDA).</abstract><cop>Oxford, UK</cop><pub>Munksgaard International Publishers</pub><pmid>12956656</pmid><doi>10.1034/j.1600-051X.2003.00367.x</doi><tpages>7</tpages></addata></record>
fulltext fulltext
identifier ISSN: 0303-6979
ispartof Journal of clinical periodontology, 2003-09, Vol.30 (9), p.802-808
issn 0303-6979
1600-051X
language eng
recordid cdi_pubmed_primary_12956656
source MEDLINE; Wiley Online Library Journals Frontfile Complete
subjects abrasion
Adolescent
Adult
Analysis of Variance
Beverages - adverse effects
Citrus - adverse effects
clinical trial
Cross-Over Studies
Dental Enamel - pathology
Dentin - pathology
dentine
Disease Susceptibility
enamel
erosion
Female
Follow-Up Studies
Humans
Male
Mineral Waters
Single-Blind Method
Tooth Abrasion - etiology
Tooth Erosion - etiology
tooth wear
Toothpastes - adverse effects
Toothpastes - chemistry
title Investigation of erosion and abrasion on enamel and dentine: a model in situ using toothpastes of different abrasivity
url https://sfx.bib-bvb.de/sfx_tum?ctx_ver=Z39.88-2004&ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_tim=2025-01-27T17%3A51%3A34IST&url_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=infofi/fmt:kev:mtx:ctx&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com:primo3-Article-wiley_pubme&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Investigation%20of%20erosion%20and%20abrasion%20on%20enamel%20and%20dentine:%20a%20model%20in%20situ%20using%20toothpastes%20of%20different%20abrasivity&rft.jtitle=Journal%20of%20clinical%20periodontology&rft.au=Hooper,%20S.&rft.date=2003-09&rft.volume=30&rft.issue=9&rft.spage=802&rft.epage=808&rft.pages=802-808&rft.issn=0303-6979&rft.eissn=1600-051X&rft_id=info:doi/10.1034/j.1600-051X.2003.00367.x&rft_dat=%3Cwiley_pubme%3EJCPE367%3C/wiley_pubme%3E%3Curl%3E%3C/url%3E&disable_directlink=true&sfx.directlink=off&sfx.report_link=0&rft_id=info:oai/&rft_id=info:pmid/12956656&rfr_iscdi=true