Automated pilot assistance for wake vortex encounters

Wake vortices pose a possible hazard for encountering aircraft in all phases of flight. Hence wake vortex encounters are to be avoided in any case. In case of an unintended wake vortex encounter special aircraft controllers can act as a safety net. Such an active wake vortex control system is being...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Veröffentlicht in:Aerospace science and technology 2011-07, Vol.15 (5), p.416-421
Hauptverfasser: Schwarz, C., Hahn, K.-U.
Format: Artikel
Sprache:eng
Schlagworte:
Online-Zugang:Volltext
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
container_end_page 421
container_issue 5
container_start_page 416
container_title Aerospace science and technology
container_volume 15
creator Schwarz, C.
Hahn, K.-U.
description Wake vortices pose a possible hazard for encountering aircraft in all phases of flight. Hence wake vortex encounters are to be avoided in any case. In case of an unintended wake vortex encounter special aircraft controllers can act as a safety net. Such an active wake vortex control system is being developed by the DLR Institute of Flight Systems based on feed-forward disturbance compensation. The control system has been tested with offline and pilot-in-the-loop investigations as well as with flight tests. It can be shown that the aircraft response can be improved significantly if the pilots are supported by an automatic wake assistance system. For the subjective assessment of the wake vortex encounters a dedicated pilot rating scale has been developed. The results show a clear tendency that the wake vortex controller improves the situation. Wirbelschleppen stellen in allen Flugphasen eine mögliche Gefährdung für einfliegende Flugzeuge dar. Daher sind Wirbelschleppeneinflüge in jedem Fall zu vermeiden. Für den Fall unbeabsichtigter Wirbelschleppeneinflüge können spezielle Flugregler eine Sicherheitsfunktion darstellen. Solch ein aktives Wirbelschleppensteuerungssystem wird am DLR Institut für Flugsystemtechnik basierend auf dem Konzept einer Vorsteuerung zur Störungskompensation entwickelt. Das Steuerungssystem wurde mit offline und pilot-in-the-loop Simulationen untersucht, sowie mit Flugversuchen. Es kann gezeigt werden, dass die Flugzeugreaktion deutlich verbessert werden kann, wenn die Piloten durch eine automatische Wirbelschleppensteuerung unterstützt werden. Für die subjektive Bewertung von Wirbelschleppeneinflügen wurde eine spezielle Bewertungsskala entwickelt. Die Ergebnisse zeigen eine klare Tendenz, dass die aktive Wirbelschleppensteuerung die Situation verbessert.
doi_str_mv 10.1016/j.ast.2010.09.008
format Article
fullrecord <record><control><sourceid>proquest_cross</sourceid><recordid>TN_cdi_proquest_miscellaneous_896245138</recordid><sourceformat>XML</sourceformat><sourcesystem>PC</sourcesystem><els_id>S127096381000132X</els_id><sourcerecordid>896245138</sourcerecordid><originalsourceid>FETCH-LOGICAL-c359t-b84aca79007c73b45a979cdad28145ed31d80dd3962fdfaf7ddf1951e9cd0f233</originalsourceid><addsrcrecordid>eNp9kE1LAzEQhoMoWKs_wNtexNOuk2S_gqdS_IKCFz2HNJlA6rapSbbqvzelxaOnmYH3nZn3IeSaQkWBtnerSsVUMcgziAqgPyET2rK25IyK09yzDkrR8v6cXMS4AgAmajYhzWxMfq0SmmLrBp8KFaOLSW00FtaH4kt9YLHzIeF3gRvtx03CEC_JmVVDxKtjnZL3x4e3-XO5eH16mc8WpeaNSOWyr5VWnQDodMeXdaNEJ7RRhvW0btBwanowhouWWWOV7YyxVDQUswgs43xKbg97t8F_jhiTXLuocRjUBv0YZZ-ddUN5n5X0oNTBxxjQym1waxV-JAW5JyRXMhOSe0IShMyEsufmuF1FrQYbcmoX_4ys5h3UfP_F_UGHOerOYZBRuwwDjQuokzTe_XPlF7Zwe9Q</addsrcrecordid><sourcetype>Aggregation Database</sourcetype><iscdi>true</iscdi><recordtype>article</recordtype><pqid>896245138</pqid></control><display><type>article</type><title>Automated pilot assistance for wake vortex encounters</title><source>Elsevier ScienceDirect Journals</source><creator>Schwarz, C. ; Hahn, K.-U.</creator><creatorcontrib>Schwarz, C. ; Hahn, K.-U.</creatorcontrib><description>Wake vortices pose a possible hazard for encountering aircraft in all phases of flight. Hence wake vortex encounters are to be avoided in any case. In case of an unintended wake vortex encounter special aircraft controllers can act as a safety net. Such an active wake vortex control system is being developed by the DLR Institute of Flight Systems based on feed-forward disturbance compensation. The control system has been tested with offline and pilot-in-the-loop investigations as well as with flight tests. It can be shown that the aircraft response can be improved significantly if the pilots are supported by an automatic wake assistance system. For the subjective assessment of the wake vortex encounters a dedicated pilot rating scale has been developed. The results show a clear tendency that the wake vortex controller improves the situation. Wirbelschleppen stellen in allen Flugphasen eine mögliche Gefährdung für einfliegende Flugzeuge dar. Daher sind Wirbelschleppeneinflüge in jedem Fall zu vermeiden. Für den Fall unbeabsichtigter Wirbelschleppeneinflüge können spezielle Flugregler eine Sicherheitsfunktion darstellen. Solch ein aktives Wirbelschleppensteuerungssystem wird am DLR Institut für Flugsystemtechnik basierend auf dem Konzept einer Vorsteuerung zur Störungskompensation entwickelt. Das Steuerungssystem wurde mit offline und pilot-in-the-loop Simulationen untersucht, sowie mit Flugversuchen. Es kann gezeigt werden, dass die Flugzeugreaktion deutlich verbessert werden kann, wenn die Piloten durch eine automatische Wirbelschleppensteuerung unterstützt werden. Für die subjektive Bewertung von Wirbelschleppeneinflügen wurde eine spezielle Bewertungsskala entwickelt. Die Ergebnisse zeigen eine klare Tendenz, dass die aktive Wirbelschleppensteuerung die Situation verbessert.</description><identifier>ISSN: 1270-9638</identifier><identifier>EISSN: 1626-3219</identifier><identifier>DOI: 10.1016/j.ast.2010.09.008</identifier><language>eng</language><publisher>Issy-les-Moulineaux: Elsevier SAS</publisher><subject>Active control ; Aerodynamics ; Aircraft ; Aktive Steuerung ; Control systems ; Controllers ; Encounters ; Exact sciences and technology ; Feed forward ; Fluid dynamics ; Fluid flow ; Forward looking sensor ; Fundamental areas of phenomenology (including applications) ; In-flight simulation ; Physics ; Turbulent flows, convection, and heat transfer ; Vorausschauender Sensor ; Vorsteuerung ; Vortices ; Wake vortex ; Wakes ; Wirbelschleppen</subject><ispartof>Aerospace science and technology, 2011-07, Vol.15 (5), p.416-421</ispartof><rights>2010 Elsevier Masson SAS</rights><rights>2015 INIST-CNRS</rights><lds50>peer_reviewed</lds50><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed><citedby>FETCH-LOGICAL-c359t-b84aca79007c73b45a979cdad28145ed31d80dd3962fdfaf7ddf1951e9cd0f233</citedby><cites>FETCH-LOGICAL-c359t-b84aca79007c73b45a979cdad28145ed31d80dd3962fdfaf7ddf1951e9cd0f233</cites></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S127096381000132X$$EHTML$$P50$$Gelsevier$$H</linktohtml><link.rule.ids>314,776,780,3537,27901,27902,65306</link.rule.ids><backlink>$$Uhttp://pascal-francis.inist.fr/vibad/index.php?action=getRecordDetail&amp;idt=24370433$$DView record in Pascal Francis$$Hfree_for_read</backlink></links><search><creatorcontrib>Schwarz, C.</creatorcontrib><creatorcontrib>Hahn, K.-U.</creatorcontrib><title>Automated pilot assistance for wake vortex encounters</title><title>Aerospace science and technology</title><description>Wake vortices pose a possible hazard for encountering aircraft in all phases of flight. Hence wake vortex encounters are to be avoided in any case. In case of an unintended wake vortex encounter special aircraft controllers can act as a safety net. Such an active wake vortex control system is being developed by the DLR Institute of Flight Systems based on feed-forward disturbance compensation. The control system has been tested with offline and pilot-in-the-loop investigations as well as with flight tests. It can be shown that the aircraft response can be improved significantly if the pilots are supported by an automatic wake assistance system. For the subjective assessment of the wake vortex encounters a dedicated pilot rating scale has been developed. The results show a clear tendency that the wake vortex controller improves the situation. Wirbelschleppen stellen in allen Flugphasen eine mögliche Gefährdung für einfliegende Flugzeuge dar. Daher sind Wirbelschleppeneinflüge in jedem Fall zu vermeiden. Für den Fall unbeabsichtigter Wirbelschleppeneinflüge können spezielle Flugregler eine Sicherheitsfunktion darstellen. Solch ein aktives Wirbelschleppensteuerungssystem wird am DLR Institut für Flugsystemtechnik basierend auf dem Konzept einer Vorsteuerung zur Störungskompensation entwickelt. Das Steuerungssystem wurde mit offline und pilot-in-the-loop Simulationen untersucht, sowie mit Flugversuchen. Es kann gezeigt werden, dass die Flugzeugreaktion deutlich verbessert werden kann, wenn die Piloten durch eine automatische Wirbelschleppensteuerung unterstützt werden. Für die subjektive Bewertung von Wirbelschleppeneinflügen wurde eine spezielle Bewertungsskala entwickelt. Die Ergebnisse zeigen eine klare Tendenz, dass die aktive Wirbelschleppensteuerung die Situation verbessert.</description><subject>Active control</subject><subject>Aerodynamics</subject><subject>Aircraft</subject><subject>Aktive Steuerung</subject><subject>Control systems</subject><subject>Controllers</subject><subject>Encounters</subject><subject>Exact sciences and technology</subject><subject>Feed forward</subject><subject>Fluid dynamics</subject><subject>Fluid flow</subject><subject>Forward looking sensor</subject><subject>Fundamental areas of phenomenology (including applications)</subject><subject>In-flight simulation</subject><subject>Physics</subject><subject>Turbulent flows, convection, and heat transfer</subject><subject>Vorausschauender Sensor</subject><subject>Vorsteuerung</subject><subject>Vortices</subject><subject>Wake vortex</subject><subject>Wakes</subject><subject>Wirbelschleppen</subject><issn>1270-9638</issn><issn>1626-3219</issn><fulltext>true</fulltext><rsrctype>article</rsrctype><creationdate>2011</creationdate><recordtype>article</recordtype><recordid>eNp9kE1LAzEQhoMoWKs_wNtexNOuk2S_gqdS_IKCFz2HNJlA6rapSbbqvzelxaOnmYH3nZn3IeSaQkWBtnerSsVUMcgziAqgPyET2rK25IyK09yzDkrR8v6cXMS4AgAmajYhzWxMfq0SmmLrBp8KFaOLSW00FtaH4kt9YLHzIeF3gRvtx03CEC_JmVVDxKtjnZL3x4e3-XO5eH16mc8WpeaNSOWyr5VWnQDodMeXdaNEJ7RRhvW0btBwanowhouWWWOV7YyxVDQUswgs43xKbg97t8F_jhiTXLuocRjUBv0YZZ-ddUN5n5X0oNTBxxjQym1waxV-JAW5JyRXMhOSe0IShMyEsufmuF1FrQYbcmoX_4ys5h3UfP_F_UGHOerOYZBRuwwDjQuokzTe_XPlF7Zwe9Q</recordid><startdate>20110701</startdate><enddate>20110701</enddate><creator>Schwarz, C.</creator><creator>Hahn, K.-U.</creator><general>Elsevier SAS</general><general>Elsevier</general><scope>IQODW</scope><scope>AAYXX</scope><scope>CITATION</scope><scope>7TB</scope><scope>8FD</scope><scope>FR3</scope><scope>H8D</scope><scope>L7M</scope></search><sort><creationdate>20110701</creationdate><title>Automated pilot assistance for wake vortex encounters</title><author>Schwarz, C. ; Hahn, K.-U.</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-LOGICAL-c359t-b84aca79007c73b45a979cdad28145ed31d80dd3962fdfaf7ddf1951e9cd0f233</frbrgroupid><rsrctype>articles</rsrctype><prefilter>articles</prefilter><language>eng</language><creationdate>2011</creationdate><topic>Active control</topic><topic>Aerodynamics</topic><topic>Aircraft</topic><topic>Aktive Steuerung</topic><topic>Control systems</topic><topic>Controllers</topic><topic>Encounters</topic><topic>Exact sciences and technology</topic><topic>Feed forward</topic><topic>Fluid dynamics</topic><topic>Fluid flow</topic><topic>Forward looking sensor</topic><topic>Fundamental areas of phenomenology (including applications)</topic><topic>In-flight simulation</topic><topic>Physics</topic><topic>Turbulent flows, convection, and heat transfer</topic><topic>Vorausschauender Sensor</topic><topic>Vorsteuerung</topic><topic>Vortices</topic><topic>Wake vortex</topic><topic>Wakes</topic><topic>Wirbelschleppen</topic><toplevel>peer_reviewed</toplevel><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>Schwarz, C.</creatorcontrib><creatorcontrib>Hahn, K.-U.</creatorcontrib><collection>Pascal-Francis</collection><collection>CrossRef</collection><collection>Mechanical &amp; Transportation Engineering Abstracts</collection><collection>Technology Research Database</collection><collection>Engineering Research Database</collection><collection>Aerospace Database</collection><collection>Advanced Technologies Database with Aerospace</collection><jtitle>Aerospace science and technology</jtitle></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext</fulltext></delivery><addata><au>Schwarz, C.</au><au>Hahn, K.-U.</au><format>journal</format><genre>article</genre><ristype>JOUR</ristype><atitle>Automated pilot assistance for wake vortex encounters</atitle><jtitle>Aerospace science and technology</jtitle><date>2011-07-01</date><risdate>2011</risdate><volume>15</volume><issue>5</issue><spage>416</spage><epage>421</epage><pages>416-421</pages><issn>1270-9638</issn><eissn>1626-3219</eissn><abstract>Wake vortices pose a possible hazard for encountering aircraft in all phases of flight. Hence wake vortex encounters are to be avoided in any case. In case of an unintended wake vortex encounter special aircraft controllers can act as a safety net. Such an active wake vortex control system is being developed by the DLR Institute of Flight Systems based on feed-forward disturbance compensation. The control system has been tested with offline and pilot-in-the-loop investigations as well as with flight tests. It can be shown that the aircraft response can be improved significantly if the pilots are supported by an automatic wake assistance system. For the subjective assessment of the wake vortex encounters a dedicated pilot rating scale has been developed. The results show a clear tendency that the wake vortex controller improves the situation. Wirbelschleppen stellen in allen Flugphasen eine mögliche Gefährdung für einfliegende Flugzeuge dar. Daher sind Wirbelschleppeneinflüge in jedem Fall zu vermeiden. Für den Fall unbeabsichtigter Wirbelschleppeneinflüge können spezielle Flugregler eine Sicherheitsfunktion darstellen. Solch ein aktives Wirbelschleppensteuerungssystem wird am DLR Institut für Flugsystemtechnik basierend auf dem Konzept einer Vorsteuerung zur Störungskompensation entwickelt. Das Steuerungssystem wurde mit offline und pilot-in-the-loop Simulationen untersucht, sowie mit Flugversuchen. Es kann gezeigt werden, dass die Flugzeugreaktion deutlich verbessert werden kann, wenn die Piloten durch eine automatische Wirbelschleppensteuerung unterstützt werden. Für die subjektive Bewertung von Wirbelschleppeneinflügen wurde eine spezielle Bewertungsskala entwickelt. Die Ergebnisse zeigen eine klare Tendenz, dass die aktive Wirbelschleppensteuerung die Situation verbessert.</abstract><cop>Issy-les-Moulineaux</cop><pub>Elsevier SAS</pub><doi>10.1016/j.ast.2010.09.008</doi><tpages>6</tpages></addata></record>
fulltext fulltext
identifier ISSN: 1270-9638
ispartof Aerospace science and technology, 2011-07, Vol.15 (5), p.416-421
issn 1270-9638
1626-3219
language eng
recordid cdi_proquest_miscellaneous_896245138
source Elsevier ScienceDirect Journals
subjects Active control
Aerodynamics
Aircraft
Aktive Steuerung
Control systems
Controllers
Encounters
Exact sciences and technology
Feed forward
Fluid dynamics
Fluid flow
Forward looking sensor
Fundamental areas of phenomenology (including applications)
In-flight simulation
Physics
Turbulent flows, convection, and heat transfer
Vorausschauender Sensor
Vorsteuerung
Vortices
Wake vortex
Wakes
Wirbelschleppen
title Automated pilot assistance for wake vortex encounters
url https://sfx.bib-bvb.de/sfx_tum?ctx_ver=Z39.88-2004&ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_tim=2025-01-29T13%3A38%3A37IST&url_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=infofi/fmt:kev:mtx:ctx&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com:primo3-Article-proquest_cross&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Automated%20pilot%20assistance%20for%20wake%20vortex%20encounters&rft.jtitle=Aerospace%20science%20and%20technology&rft.au=Schwarz,%20C.&rft.date=2011-07-01&rft.volume=15&rft.issue=5&rft.spage=416&rft.epage=421&rft.pages=416-421&rft.issn=1270-9638&rft.eissn=1626-3219&rft_id=info:doi/10.1016/j.ast.2010.09.008&rft_dat=%3Cproquest_cross%3E896245138%3C/proquest_cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E&disable_directlink=true&sfx.directlink=off&sfx.report_link=0&rft_id=info:oai/&rft_pqid=896245138&rft_id=info:pmid/&rft_els_id=S127096381000132X&rfr_iscdi=true