Crossed aphasia in dextrals: A case report with special reference to site of lesion

A strictly right-handed man showed aphasia and left hemiplegia following a deep infarct of the right hemisphere. Aphasic semeiology was characterized by an oral and written jargon while comprehension was almost intact. Several hypotheses previously put forward fail to account for the patient's...

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Veröffentlicht in:Neuropsychologia 1983, Vol.21 (4), p.413-418
Hauptverfasser: Habib, Michel, Joanette, Yves, Ali-Cherif, André, Poncet, Michel
Format: Artikel
Sprache:eng
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creator Habib, Michel
Joanette, Yves
Ali-Cherif, André
Poncet, Michel
description A strictly right-handed man showed aphasia and left hemiplegia following a deep infarct of the right hemisphere. Aphasic semeiology was characterized by an oral and written jargon while comprehension was almost intact. Several hypotheses previously put forward fail to account for the patient's aphasia. Emphasizing the frequency of deep structures involvement in the published cases of crossed dextral aphasias, it is suggested that site of lesion may have a certain part to play in the accurrence of such aphasias. Les auteurs rapportent une nouvelle observation d'aphasie croisée survenue chez un droitier exclusif à la suite d'un infarctus du territoire sylvien profond droit. La séméiologie aphasiologique est particulière par la presque intacte. Après avoir rappelé les principales hypothèses antérieurement avancées pour expliquer la survenue d'aphasies croisées chez les droitiers, les auteurs remarquent la fréquence des lésions profondes dans les cas ; publiés d'aphasie croisée et suggérent la responsabilité d'une atteinte des noyaux gris centraux. Ein vollständig rechtshändiger Mann bekam eine Aphasie und linksseitige Hemiplegie nach einem tiefen Infarkt in der rechten Hemisphäre. Die aphasische Symptomatik war durch Jargon in der mündlichen und der Schriftsprache charakterisiert, während das Verständnis fast ganz intakt war. Verschiedene früher vorgetragene Hypothesen können die Aphasie des Patienten nicht erklären. Während wir die Häufigkeit tiefsitzender Läsionen bei den publizierten Fällen von gekreuzter Aphasie von Rechtshändern betonen, schlagen wir die Oberlegung vor, daβ der (interhemisphärische) Sitz der Läsion für das Auftreten solcher Aphasien eine Rolle spielt.
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Aphasic semeiology was characterized by an oral and written jargon while comprehension was almost intact. Several hypotheses previously put forward fail to account for the patient's aphasia. Emphasizing the frequency of deep structures involvement in the published cases of crossed dextral aphasias, it is suggested that site of lesion may have a certain part to play in the accurrence of such aphasias. Les auteurs rapportent une nouvelle observation d'aphasie croisée survenue chez un droitier exclusif à la suite d'un infarctus du territoire sylvien profond droit. La séméiologie aphasiologique est particulière par la presque intacte. Après avoir rappelé les principales hypothèses antérieurement avancées pour expliquer la survenue d'aphasies croisées chez les droitiers, les auteurs remarquent la fréquence des lésions profondes dans les cas ; publiés d'aphasie croisée et suggérent la responsabilité d'une atteinte des noyaux gris centraux. Ein vollständig rechtshändiger Mann bekam eine Aphasie und linksseitige Hemiplegie nach einem tiefen Infarkt in der rechten Hemisphäre. Die aphasische Symptomatik war durch Jargon in der mündlichen und der Schriftsprache charakterisiert, während das Verständnis fast ganz intakt war. Verschiedene früher vorgetragene Hypothesen können die Aphasie des Patienten nicht erklären. Während wir die Häufigkeit tiefsitzender Läsionen bei den publizierten Fällen von gekreuzter Aphasie von Rechtshändern betonen, schlagen wir die Oberlegung vor, daβ der (interhemisphärische) Sitz der Läsion für das Auftreten solcher Aphasien eine Rolle spielt.</description><identifier>ISSN: 0028-3932</identifier><identifier>EISSN: 1873-3514</identifier><identifier>DOI: 10.1016/0028-3932(83)90029-5</identifier><identifier>PMID: 6621871</identifier><identifier>CODEN: NUPSA6</identifier><language>eng</language><publisher>Oxford: Elsevier Ltd</publisher><subject>Adult and adolescent clinical studies ; Aphasia - pathology ; Aphasia, Wernicke - pathology ; Basal Ganglia - pathology ; Biological and medical sciences ; Caudate Nucleus - pathology ; Dominance, Cerebral ; Humans ; Male ; Medical sciences ; Middle Aged ; Organic mental disorders. Neuropsychology ; Psychology. Psychoanalysis. Psychiatry ; Psychopathology. 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Ein vollständig rechtshändiger Mann bekam eine Aphasie und linksseitige Hemiplegie nach einem tiefen Infarkt in der rechten Hemisphäre. Die aphasische Symptomatik war durch Jargon in der mündlichen und der Schriftsprache charakterisiert, während das Verständnis fast ganz intakt war. Verschiedene früher vorgetragene Hypothesen können die Aphasie des Patienten nicht erklären. 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