Relationship of cigarette smoking to attachment level profiles
Objectives: The present investigation examined clinical features of periodontal disease and patterns of attachment loss in adult periodontitis subjects who were current, past or never smokers. Material and Methods: 289 adult periodontitis subjects ranging in age from 20–86 years with at least 20 tee...
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description | Objectives: The present investigation examined clinical features of periodontal disease and patterns of attachment loss in adult periodontitis subjects who were current, past or never smokers.
Material and Methods: 289 adult periodontitis subjects ranging in age from 20–86 years with at least 20 teeth and at least 4 sites with pocket depth and/or attachment level >4 mm were recruited. Smoking history was obtained using a questionnaire. Measures of plaque accumulation, overt gingivitis, bleeding on probing, suppuration, probing pocket depth and probing attachment level were taken at 6 sites per tooth at all teeth excluding 3rd molars at a baseline visit. Subjects were subset according to smoking history into never, past and current smokers and for certain analyses into age categories 49. Uni‐ and multi‐variate analyses examined associations between smoking category, age and clinical parameters.
Results: Current smokers had significantly more attachment loss, missing teeth, deeper pockets and fewer sites exhibiting bleeding on probing than past or never smokers. Current smokers had greater attachment loss than past or never smokers whether the subjects had mild, moderate or severe initial attachment loss. Increasing age and smoking status were independently significantly related to mean attachment level and the effect of these parameters was additive. Mean attachment level in non smokers 49 years was 2.49 and 4.10 mm respectively. Stepwise multiple linear regression indicated that age, pack years and being a current smoker were strongly associated with mean attachment level. Full mouth attachment level profiles indicated that smokers had more attachment loss than never smokers particularly at maxillary lingual sites and at lower anterior teeth.
Conclusions: In accord with other studies, smokers had evidence of more severe periodontal disease than past or never smokers. At all levels of mean attachment loss, smokers exhibited more disease than never smokers. Difference in mean attachment level between smokers and never smokers at individual sites was not uniform. Significantly more loss was observed at maxillary lingual sites and lower anterior teeth suggesting the possibility of a local effect of cigarette smoking.
Zusammenfassung
Zielsetzung: Untersuchung klinischer Eigenschaften der Parodontitis und von Attachmentverlustmustern bei Patienten mit Erwachsenenparodontitis bei aktiven und ehemaligen Rauchern sowie Ni |
doi_str_mv | 10.1034/j.1600-051x.2001.028004283.x |
format | Article |
fullrecord | <record><control><sourceid>proquest_cross</sourceid><recordid>TN_cdi_proquest_miscellaneous_77067525</recordid><sourceformat>XML</sourceformat><sourcesystem>PC</sourcesystem><sourcerecordid>77067525</sourcerecordid><originalsourceid>FETCH-LOGICAL-c4841-63b7b6e8fdfc09f24a36bca2be04fa8f2c4c645e9158faa22fc235b930e14b353</originalsourceid><addsrcrecordid>eNqVkNFO2zAUQK2JCTrgF1AeJt6SXfs6cSKhSahAGaoGmjZtb5bjXrcpSVNid5S_J1E7eN6TZfncc-XD2GcOCQeUX5YJzwBiSPk2EQA8AZEDSJFjsv3ARv8e_xywESBgnBWqOGKfvF_2sELEQ3bEOXKZ5zhiX39QbULVrvyiWketi2w1Nx2FQJFv2sdqNY9CG5kQjF00tApRTX-pjtZd66qa_An76Ezt6XR_HrNfN9c_x7fx9H7ybXw5ja3MJY8zLFWZUe5mzkLhhDSYldaIkkA6kzthpc1kSgVPc2eMEM4KTMsCgbgsMcVjdr7z9oufNuSDbipvqa7NitqN10pBplIxgBc70Hat9x05ve6qxnQvmoMe-umlHhLpoZ8e-um3fnrbj5_t92zKhmbvw_tgPXC1A57777_8l1zfjR-u-6sE3mvinabygbZvGtM96kyhSvXv7xP9MLlRStzeaYGvCf6QYg</addsrcrecordid><sourcetype>Aggregation Database</sourcetype><iscdi>true</iscdi><recordtype>article</recordtype><pqid>77067525</pqid></control><display><type>article</type><title>Relationship of cigarette smoking to attachment level profiles</title><source>MEDLINE</source><source>Wiley Online Library Journals Frontfile Complete</source><creator>Haffajee, A. D. ; Socransky, S. S.</creator><creatorcontrib>Haffajee, A. D. ; Socransky, S. S.</creatorcontrib><description>Objectives: The present investigation examined clinical features of periodontal disease and patterns of attachment loss in adult periodontitis subjects who were current, past or never smokers.
Material and Methods: 289 adult periodontitis subjects ranging in age from 20–86 years with at least 20 teeth and at least 4 sites with pocket depth and/or attachment level >4 mm were recruited. Smoking history was obtained using a questionnaire. Measures of plaque accumulation, overt gingivitis, bleeding on probing, suppuration, probing pocket depth and probing attachment level were taken at 6 sites per tooth at all teeth excluding 3rd molars at a baseline visit. Subjects were subset according to smoking history into never, past and current smokers and for certain analyses into age categories <41, 41–49, >49. Uni‐ and multi‐variate analyses examined associations between smoking category, age and clinical parameters.
Results: Current smokers had significantly more attachment loss, missing teeth, deeper pockets and fewer sites exhibiting bleeding on probing than past or never smokers. Current smokers had greater attachment loss than past or never smokers whether the subjects had mild, moderate or severe initial attachment loss. Increasing age and smoking status were independently significantly related to mean attachment level and the effect of these parameters was additive. Mean attachment level in non smokers <41 years and current smokers >49 years was 2.49 and 4.10 mm respectively. Stepwise multiple linear regression indicated that age, pack years and being a current smoker were strongly associated with mean attachment level. Full mouth attachment level profiles indicated that smokers had more attachment loss than never smokers particularly at maxillary lingual sites and at lower anterior teeth.
Conclusions: In accord with other studies, smokers had evidence of more severe periodontal disease than past or never smokers. At all levels of mean attachment loss, smokers exhibited more disease than never smokers. Difference in mean attachment level between smokers and never smokers at individual sites was not uniform. Significantly more loss was observed at maxillary lingual sites and lower anterior teeth suggesting the possibility of a local effect of cigarette smoking.
Zusammenfassung
Zielsetzung: Untersuchung klinischer Eigenschaften der Parodontitis und von Attachmentverlustmustern bei Patienten mit Erwachsenenparodontitis bei aktiven und ehemaligen Rauchern sowie Nichtrauchern.
Material und Methoden: 289 Patienten mit Erwachsenenparodontitis im Alter zwischen 20 und 86 Jahren mit zumindest 20 Zähnen und zumindest 4 Taschen mit Sondierungstiefen (ST) und/oder Attachmentverlust (PAL) >4 mm wurden rekrutiert. Der Aktuelle und frühere Nikotinkonsum wurden mittels eines Fragebogens erfaßt. Plaqueakkumulation, offene Gingivitis, Bluten auf Sondieren (BOP), Suppuration, ST und PAL wurden bei der Erstuntersuchung an 6 Stellen aller Zähne mit Ausnahme der 3. Molaren dokumentiert. Die Personen wurden nach Zigarettenkonsum in aktive und ehemalige Raucher bzw. Nichtraucher sowie für bestimmte Analysen in Altersgruppen untergliedert: <41, 41–49, >49 Jahr. Uni‐ und multivariate Analysen untersuchten Beziehungen zwischen Nikotinkonsum, Alter und klinischen Parametern.
Ergebnisse: Bei aktiven Rauchern wurden signifikant stärkerer Attachmentverlust, mehr fehlende Zähne, tiefere Taschen und weniger Stellen mit BOP gefunden als bei ehemaligen oder Nichtrauchern. Aktive Raucher zeigten stärkeren Attachmentverlust als ehemalige und Nichtraucher unabhängig davon, ob ein geringer, mäßiger oder starker initialer Attachmentverlust vorlag. Zunehmendes Alter und Nikotinkonsum waren unabhängig voneinander signifikant korreliert mit den mittleren PAL und beide Parameter addierten sich in ihrer Wirkung. Die mittleren PAL bei Nichtrauchern <41 und aktiven Rauchern >49 Jahren lagen bei 2.49 bzw. 4.10 mm. Eine schrittweise lineare multiple Regressionsanalyse identifizierte Alter, Pachungsjahre und aktives Rauchen als stark mit den mittleren PAL assoziiert. Profile der PAL der ganzen Dentition zeigten, daß aktive Raucher stärkere Attachmentverluste als Nichtraucher insbesondere an der oralen Flächen der OK‐Zähne und den UK‐Frontzähnen aufwiesen.
Schlußfolgerungen: In Übereinstimmung mit anderen Studien zeigte sich, daß aktive Raucher stärker fortgeschrittene Parodontalerkrankungen aufwiesen als ehemalige oder Nichtraucher. Für alle Kategorien der mittleren PAL zeigten die aktiven Raucher stärkere Erkrankungszeichen als Nichtraucher. Die Unterschiede in den mittleren PAL zwischen Rauchern und Nichtrauchern an individuellen Stellen erwiesen sich als variabel. Signifikant stärkere PAL wurde an den oralen Flächen der OK‐Zähne und an UK‐Frontzähnen gefunden, was auf mögliche lokale Effekte des Zigarettenrauchens hinweist.
Résumé
Cette recherche examine les caractéristiques cliniques et les types de pertes d’attache chez des sujets atteints de parodontite de l’adulte fumeurs, anciens fumeurs ou n’ayant jamais fumé. 289 sujets atteints de parodontite de l’adulte, âgés de 20 à 86 ans, ayant au moins 20 dents et au moins 4 sites avec une profondeur de poche ou une perte d’attache > à 4 mm furent recrutés. L’histoire tabagique a été obtenue grace à un questionnaire. Les mesures d’accumulation de plaque, de gingivite déclarée, de saignement au sondage, de suppuration, de profondeur de poche et de niveau d’attache au sondage ont été prises sur 6 sites par dents et sur toutes les dents, ormis les troisièmes molaires. Les sujets furent divisés selon leur histoire tabagique en groupe non‐fumeurs, anciens fumeurs et fumeurs et pour certaines analyses en groupe d’age <41, 41–49, >49. Des analyses uni et multivaiées ont examinés des associations entre les catégories tabagiques, l’âge et les paramètres cliniques. Les fumeurs présentaient significativement, plus de perte d’attache, plus de dents manquantes, des poches plus profondes, et des sites avec des saignements au sondage moins nombreux que les anciens fumeurs ou les non‐fumeurs. Les fumeurs présentaient des pertes d’attache plus grande que les anciens ou les non‐fumeurs, que le sujet soit atteint de perte d’attache légère, modérée ou sévère. L’augmentation de l’âge et le fait de fumer étaient d’une façon indépendante significativement corrélés avec le niveau d’attache moyen et les effets de ces paramètres s’additionnaient. Le niveau d’attache moyen chez les sujets non‐fumeurs de moins de 41 ans et chez les sujets fumeurs de plus de 49 ans étaient respectivement de 2.49 et 4.1 mm. La régression linéaire multiple indique que l’âge, les paquets/années, et le fait d’être un fumeur étaient fortement associés au niveau d’attache moyen. Les profils de niveau d’attache sur la bouche entière indique que les fumeurs ont plus de perte d’attache que les non‐fumeurs particulièrement sur les sites lingaux maxillaires et sur les dents antérieures mandibulaires. En accord avec d’autres études, il est prouvé que les fumeurs présentent des maladies parodontales plus sévères que les anciens fumeurs ou que les non‐fumeurs. A tous les niveaux de perte d’attache moyenne, les fumeurs présentaient plus de maladie que les non‐fumeurs. Le différence de parte d’attache moyenne entre les fumeurs et les non‐fumeurs concernant les sites pris individuellement n’était pas uniforme. Significativement plus de perte était observée sur les sites linguaux maxillaires et les dents antérieures inférieures, suggèrant la possibilité d’un effet local de l’usage de la cigarette.</description><identifier>ISSN: 0303-6979</identifier><identifier>EISSN: 1600-051X</identifier><identifier>DOI: 10.1034/j.1600-051x.2001.028004283.x</identifier><identifier>PMID: 11314883</identifier><language>eng</language><publisher>Copenhagen: Munksgaard International Publishers</publisher><subject>Adult ; Age Factors ; Aged ; Aged, 80 and over ; Analysis of Variance ; attachment level ; Dental Plaque - classification ; Dentistry ; Gingival Hemorrhage - classification ; Gingivitis - classification ; Humans ; Linear Models ; Mandible - pathology ; Maxilla - pathology ; Middle Aged ; Multivariate Analysis ; Periodontal Attachment Loss - classification ; Periodontal Attachment Loss - pathology ; Periodontal Attachment Loss - physiopathology ; periodontal diseases ; Periodontal Pocket - classification ; Periodontal Pocket - pathology ; Periodontal Pocket - physiopathology ; periodontitis ; Periodontitis - physiopathology ; pocket depth ; Risk Factors ; smoking ; Smoking - physiopathology ; Suppuration ; Tooth Loss - classification</subject><ispartof>Journal of clinical periodontology, 2001-04, Vol.28 (4), p.283-295</ispartof><lds50>peer_reviewed</lds50><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed><citedby>FETCH-LOGICAL-c4841-63b7b6e8fdfc09f24a36bca2be04fa8f2c4c645e9158faa22fc235b930e14b353</citedby><cites>FETCH-LOGICAL-c4841-63b7b6e8fdfc09f24a36bca2be04fa8f2c4c645e9158faa22fc235b930e14b353</cites></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><link.rule.ids>314,776,780,1411,27901,27902</link.rule.ids><backlink>$$Uhttps://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11314883$$D View this record in MEDLINE/PubMed$$Hfree_for_read</backlink></links><search><creatorcontrib>Haffajee, A. D.</creatorcontrib><creatorcontrib>Socransky, S. S.</creatorcontrib><title>Relationship of cigarette smoking to attachment level profiles</title><title>Journal of clinical periodontology</title><addtitle>J Clin Periodontol</addtitle><description>Objectives: The present investigation examined clinical features of periodontal disease and patterns of attachment loss in adult periodontitis subjects who were current, past or never smokers.
Material and Methods: 289 adult periodontitis subjects ranging in age from 20–86 years with at least 20 teeth and at least 4 sites with pocket depth and/or attachment level >4 mm were recruited. Smoking history was obtained using a questionnaire. Measures of plaque accumulation, overt gingivitis, bleeding on probing, suppuration, probing pocket depth and probing attachment level were taken at 6 sites per tooth at all teeth excluding 3rd molars at a baseline visit. Subjects were subset according to smoking history into never, past and current smokers and for certain analyses into age categories <41, 41–49, >49. Uni‐ and multi‐variate analyses examined associations between smoking category, age and clinical parameters.
Results: Current smokers had significantly more attachment loss, missing teeth, deeper pockets and fewer sites exhibiting bleeding on probing than past or never smokers. Current smokers had greater attachment loss than past or never smokers whether the subjects had mild, moderate or severe initial attachment loss. Increasing age and smoking status were independently significantly related to mean attachment level and the effect of these parameters was additive. Mean attachment level in non smokers <41 years and current smokers >49 years was 2.49 and 4.10 mm respectively. Stepwise multiple linear regression indicated that age, pack years and being a current smoker were strongly associated with mean attachment level. Full mouth attachment level profiles indicated that smokers had more attachment loss than never smokers particularly at maxillary lingual sites and at lower anterior teeth.
Conclusions: In accord with other studies, smokers had evidence of more severe periodontal disease than past or never smokers. At all levels of mean attachment loss, smokers exhibited more disease than never smokers. Difference in mean attachment level between smokers and never smokers at individual sites was not uniform. Significantly more loss was observed at maxillary lingual sites and lower anterior teeth suggesting the possibility of a local effect of cigarette smoking.
Zusammenfassung
Zielsetzung: Untersuchung klinischer Eigenschaften der Parodontitis und von Attachmentverlustmustern bei Patienten mit Erwachsenenparodontitis bei aktiven und ehemaligen Rauchern sowie Nichtrauchern.
Material und Methoden: 289 Patienten mit Erwachsenenparodontitis im Alter zwischen 20 und 86 Jahren mit zumindest 20 Zähnen und zumindest 4 Taschen mit Sondierungstiefen (ST) und/oder Attachmentverlust (PAL) >4 mm wurden rekrutiert. Der Aktuelle und frühere Nikotinkonsum wurden mittels eines Fragebogens erfaßt. Plaqueakkumulation, offene Gingivitis, Bluten auf Sondieren (BOP), Suppuration, ST und PAL wurden bei der Erstuntersuchung an 6 Stellen aller Zähne mit Ausnahme der 3. Molaren dokumentiert. Die Personen wurden nach Zigarettenkonsum in aktive und ehemalige Raucher bzw. Nichtraucher sowie für bestimmte Analysen in Altersgruppen untergliedert: <41, 41–49, >49 Jahr. Uni‐ und multivariate Analysen untersuchten Beziehungen zwischen Nikotinkonsum, Alter und klinischen Parametern.
Ergebnisse: Bei aktiven Rauchern wurden signifikant stärkerer Attachmentverlust, mehr fehlende Zähne, tiefere Taschen und weniger Stellen mit BOP gefunden als bei ehemaligen oder Nichtrauchern. Aktive Raucher zeigten stärkeren Attachmentverlust als ehemalige und Nichtraucher unabhängig davon, ob ein geringer, mäßiger oder starker initialer Attachmentverlust vorlag. Zunehmendes Alter und Nikotinkonsum waren unabhängig voneinander signifikant korreliert mit den mittleren PAL und beide Parameter addierten sich in ihrer Wirkung. Die mittleren PAL bei Nichtrauchern <41 und aktiven Rauchern >49 Jahren lagen bei 2.49 bzw. 4.10 mm. Eine schrittweise lineare multiple Regressionsanalyse identifizierte Alter, Pachungsjahre und aktives Rauchen als stark mit den mittleren PAL assoziiert. Profile der PAL der ganzen Dentition zeigten, daß aktive Raucher stärkere Attachmentverluste als Nichtraucher insbesondere an der oralen Flächen der OK‐Zähne und den UK‐Frontzähnen aufwiesen.
Schlußfolgerungen: In Übereinstimmung mit anderen Studien zeigte sich, daß aktive Raucher stärker fortgeschrittene Parodontalerkrankungen aufwiesen als ehemalige oder Nichtraucher. Für alle Kategorien der mittleren PAL zeigten die aktiven Raucher stärkere Erkrankungszeichen als Nichtraucher. Die Unterschiede in den mittleren PAL zwischen Rauchern und Nichtrauchern an individuellen Stellen erwiesen sich als variabel. Signifikant stärkere PAL wurde an den oralen Flächen der OK‐Zähne und an UK‐Frontzähnen gefunden, was auf mögliche lokale Effekte des Zigarettenrauchens hinweist.
Résumé
Cette recherche examine les caractéristiques cliniques et les types de pertes d’attache chez des sujets atteints de parodontite de l’adulte fumeurs, anciens fumeurs ou n’ayant jamais fumé. 289 sujets atteints de parodontite de l’adulte, âgés de 20 à 86 ans, ayant au moins 20 dents et au moins 4 sites avec une profondeur de poche ou une perte d’attache > à 4 mm furent recrutés. L’histoire tabagique a été obtenue grace à un questionnaire. Les mesures d’accumulation de plaque, de gingivite déclarée, de saignement au sondage, de suppuration, de profondeur de poche et de niveau d’attache au sondage ont été prises sur 6 sites par dents et sur toutes les dents, ormis les troisièmes molaires. Les sujets furent divisés selon leur histoire tabagique en groupe non‐fumeurs, anciens fumeurs et fumeurs et pour certaines analyses en groupe d’age <41, 41–49, >49. Des analyses uni et multivaiées ont examinés des associations entre les catégories tabagiques, l’âge et les paramètres cliniques. Les fumeurs présentaient significativement, plus de perte d’attache, plus de dents manquantes, des poches plus profondes, et des sites avec des saignements au sondage moins nombreux que les anciens fumeurs ou les non‐fumeurs. Les fumeurs présentaient des pertes d’attache plus grande que les anciens ou les non‐fumeurs, que le sujet soit atteint de perte d’attache légère, modérée ou sévère. L’augmentation de l’âge et le fait de fumer étaient d’une façon indépendante significativement corrélés avec le niveau d’attache moyen et les effets de ces paramètres s’additionnaient. Le niveau d’attache moyen chez les sujets non‐fumeurs de moins de 41 ans et chez les sujets fumeurs de plus de 49 ans étaient respectivement de 2.49 et 4.1 mm. La régression linéaire multiple indique que l’âge, les paquets/années, et le fait d’être un fumeur étaient fortement associés au niveau d’attache moyen. Les profils de niveau d’attache sur la bouche entière indique que les fumeurs ont plus de perte d’attache que les non‐fumeurs particulièrement sur les sites lingaux maxillaires et sur les dents antérieures mandibulaires. En accord avec d’autres études, il est prouvé que les fumeurs présentent des maladies parodontales plus sévères que les anciens fumeurs ou que les non‐fumeurs. A tous les niveaux de perte d’attache moyenne, les fumeurs présentaient plus de maladie que les non‐fumeurs. Le différence de parte d’attache moyenne entre les fumeurs et les non‐fumeurs concernant les sites pris individuellement n’était pas uniforme. Significativement plus de perte était observée sur les sites linguaux maxillaires et les dents antérieures inférieures, suggèrant la possibilité d’un effet local de l’usage de la cigarette.</description><subject>Adult</subject><subject>Age Factors</subject><subject>Aged</subject><subject>Aged, 80 and over</subject><subject>Analysis of Variance</subject><subject>attachment level</subject><subject>Dental Plaque - classification</subject><subject>Dentistry</subject><subject>Gingival Hemorrhage - classification</subject><subject>Gingivitis - classification</subject><subject>Humans</subject><subject>Linear Models</subject><subject>Mandible - pathology</subject><subject>Maxilla - pathology</subject><subject>Middle Aged</subject><subject>Multivariate Analysis</subject><subject>Periodontal Attachment Loss - classification</subject><subject>Periodontal Attachment Loss - pathology</subject><subject>Periodontal Attachment Loss - physiopathology</subject><subject>periodontal diseases</subject><subject>Periodontal Pocket - classification</subject><subject>Periodontal Pocket - pathology</subject><subject>Periodontal Pocket - physiopathology</subject><subject>periodontitis</subject><subject>Periodontitis - physiopathology</subject><subject>pocket depth</subject><subject>Risk Factors</subject><subject>smoking</subject><subject>Smoking - physiopathology</subject><subject>Suppuration</subject><subject>Tooth Loss - classification</subject><issn>0303-6979</issn><issn>1600-051X</issn><fulltext>true</fulltext><rsrctype>article</rsrctype><creationdate>2001</creationdate><recordtype>article</recordtype><sourceid>EIF</sourceid><recordid>eNqVkNFO2zAUQK2JCTrgF1AeJt6SXfs6cSKhSahAGaoGmjZtb5bjXrcpSVNid5S_J1E7eN6TZfncc-XD2GcOCQeUX5YJzwBiSPk2EQA8AZEDSJFjsv3ARv8e_xywESBgnBWqOGKfvF_2sELEQ3bEOXKZ5zhiX39QbULVrvyiWketi2w1Nx2FQJFv2sdqNY9CG5kQjF00tApRTX-pjtZd66qa_An76Ezt6XR_HrNfN9c_x7fx9H7ybXw5ja3MJY8zLFWZUe5mzkLhhDSYldaIkkA6kzthpc1kSgVPc2eMEM4KTMsCgbgsMcVjdr7z9oufNuSDbipvqa7NitqN10pBplIxgBc70Hat9x05ve6qxnQvmoMe-umlHhLpoZ8e-um3fnrbj5_t92zKhmbvw_tgPXC1A57777_8l1zfjR-u-6sE3mvinabygbZvGtM96kyhSvXv7xP9MLlRStzeaYGvCf6QYg</recordid><startdate>200104</startdate><enddate>200104</enddate><creator>Haffajee, A. D.</creator><creator>Socransky, S. S.</creator><general>Munksgaard International Publishers</general><scope>BSCLL</scope><scope>CGR</scope><scope>CUY</scope><scope>CVF</scope><scope>ECM</scope><scope>EIF</scope><scope>NPM</scope><scope>AAYXX</scope><scope>CITATION</scope><scope>7X8</scope></search><sort><creationdate>200104</creationdate><title>Relationship of cigarette smoking to attachment level profiles</title><author>Haffajee, A. D. ; Socransky, S. S.</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-LOGICAL-c4841-63b7b6e8fdfc09f24a36bca2be04fa8f2c4c645e9158faa22fc235b930e14b353</frbrgroupid><rsrctype>articles</rsrctype><prefilter>articles</prefilter><language>eng</language><creationdate>2001</creationdate><topic>Adult</topic><topic>Age Factors</topic><topic>Aged</topic><topic>Aged, 80 and over</topic><topic>Analysis of Variance</topic><topic>attachment level</topic><topic>Dental Plaque - classification</topic><topic>Dentistry</topic><topic>Gingival Hemorrhage - classification</topic><topic>Gingivitis - classification</topic><topic>Humans</topic><topic>Linear Models</topic><topic>Mandible - pathology</topic><topic>Maxilla - pathology</topic><topic>Middle Aged</topic><topic>Multivariate Analysis</topic><topic>Periodontal Attachment Loss - classification</topic><topic>Periodontal Attachment Loss - pathology</topic><topic>Periodontal Attachment Loss - physiopathology</topic><topic>periodontal diseases</topic><topic>Periodontal Pocket - classification</topic><topic>Periodontal Pocket - pathology</topic><topic>Periodontal Pocket - physiopathology</topic><topic>periodontitis</topic><topic>Periodontitis - physiopathology</topic><topic>pocket depth</topic><topic>Risk Factors</topic><topic>smoking</topic><topic>Smoking - physiopathology</topic><topic>Suppuration</topic><topic>Tooth Loss - classification</topic><toplevel>peer_reviewed</toplevel><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>Haffajee, A. D.</creatorcontrib><creatorcontrib>Socransky, S. S.</creatorcontrib><collection>Istex</collection><collection>Medline</collection><collection>MEDLINE</collection><collection>MEDLINE (Ovid)</collection><collection>MEDLINE</collection><collection>MEDLINE</collection><collection>PubMed</collection><collection>CrossRef</collection><collection>MEDLINE - Academic</collection><jtitle>Journal of clinical periodontology</jtitle></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext</fulltext></delivery><addata><au>Haffajee, A. D.</au><au>Socransky, S. S.</au><format>journal</format><genre>article</genre><ristype>JOUR</ristype><atitle>Relationship of cigarette smoking to attachment level profiles</atitle><jtitle>Journal of clinical periodontology</jtitle><addtitle>J Clin Periodontol</addtitle><date>2001-04</date><risdate>2001</risdate><volume>28</volume><issue>4</issue><spage>283</spage><epage>295</epage><pages>283-295</pages><issn>0303-6979</issn><eissn>1600-051X</eissn><abstract>Objectives: The present investigation examined clinical features of periodontal disease and patterns of attachment loss in adult periodontitis subjects who were current, past or never smokers.
Material and Methods: 289 adult periodontitis subjects ranging in age from 20–86 years with at least 20 teeth and at least 4 sites with pocket depth and/or attachment level >4 mm were recruited. Smoking history was obtained using a questionnaire. Measures of plaque accumulation, overt gingivitis, bleeding on probing, suppuration, probing pocket depth and probing attachment level were taken at 6 sites per tooth at all teeth excluding 3rd molars at a baseline visit. Subjects were subset according to smoking history into never, past and current smokers and for certain analyses into age categories <41, 41–49, >49. Uni‐ and multi‐variate analyses examined associations between smoking category, age and clinical parameters.
Results: Current smokers had significantly more attachment loss, missing teeth, deeper pockets and fewer sites exhibiting bleeding on probing than past or never smokers. Current smokers had greater attachment loss than past or never smokers whether the subjects had mild, moderate or severe initial attachment loss. Increasing age and smoking status were independently significantly related to mean attachment level and the effect of these parameters was additive. Mean attachment level in non smokers <41 years and current smokers >49 years was 2.49 and 4.10 mm respectively. Stepwise multiple linear regression indicated that age, pack years and being a current smoker were strongly associated with mean attachment level. Full mouth attachment level profiles indicated that smokers had more attachment loss than never smokers particularly at maxillary lingual sites and at lower anterior teeth.
Conclusions: In accord with other studies, smokers had evidence of more severe periodontal disease than past or never smokers. At all levels of mean attachment loss, smokers exhibited more disease than never smokers. Difference in mean attachment level between smokers and never smokers at individual sites was not uniform. Significantly more loss was observed at maxillary lingual sites and lower anterior teeth suggesting the possibility of a local effect of cigarette smoking.
Zusammenfassung
Zielsetzung: Untersuchung klinischer Eigenschaften der Parodontitis und von Attachmentverlustmustern bei Patienten mit Erwachsenenparodontitis bei aktiven und ehemaligen Rauchern sowie Nichtrauchern.
Material und Methoden: 289 Patienten mit Erwachsenenparodontitis im Alter zwischen 20 und 86 Jahren mit zumindest 20 Zähnen und zumindest 4 Taschen mit Sondierungstiefen (ST) und/oder Attachmentverlust (PAL) >4 mm wurden rekrutiert. Der Aktuelle und frühere Nikotinkonsum wurden mittels eines Fragebogens erfaßt. Plaqueakkumulation, offene Gingivitis, Bluten auf Sondieren (BOP), Suppuration, ST und PAL wurden bei der Erstuntersuchung an 6 Stellen aller Zähne mit Ausnahme der 3. Molaren dokumentiert. Die Personen wurden nach Zigarettenkonsum in aktive und ehemalige Raucher bzw. Nichtraucher sowie für bestimmte Analysen in Altersgruppen untergliedert: <41, 41–49, >49 Jahr. Uni‐ und multivariate Analysen untersuchten Beziehungen zwischen Nikotinkonsum, Alter und klinischen Parametern.
Ergebnisse: Bei aktiven Rauchern wurden signifikant stärkerer Attachmentverlust, mehr fehlende Zähne, tiefere Taschen und weniger Stellen mit BOP gefunden als bei ehemaligen oder Nichtrauchern. Aktive Raucher zeigten stärkeren Attachmentverlust als ehemalige und Nichtraucher unabhängig davon, ob ein geringer, mäßiger oder starker initialer Attachmentverlust vorlag. Zunehmendes Alter und Nikotinkonsum waren unabhängig voneinander signifikant korreliert mit den mittleren PAL und beide Parameter addierten sich in ihrer Wirkung. Die mittleren PAL bei Nichtrauchern <41 und aktiven Rauchern >49 Jahren lagen bei 2.49 bzw. 4.10 mm. Eine schrittweise lineare multiple Regressionsanalyse identifizierte Alter, Pachungsjahre und aktives Rauchen als stark mit den mittleren PAL assoziiert. Profile der PAL der ganzen Dentition zeigten, daß aktive Raucher stärkere Attachmentverluste als Nichtraucher insbesondere an der oralen Flächen der OK‐Zähne und den UK‐Frontzähnen aufwiesen.
Schlußfolgerungen: In Übereinstimmung mit anderen Studien zeigte sich, daß aktive Raucher stärker fortgeschrittene Parodontalerkrankungen aufwiesen als ehemalige oder Nichtraucher. Für alle Kategorien der mittleren PAL zeigten die aktiven Raucher stärkere Erkrankungszeichen als Nichtraucher. Die Unterschiede in den mittleren PAL zwischen Rauchern und Nichtrauchern an individuellen Stellen erwiesen sich als variabel. Signifikant stärkere PAL wurde an den oralen Flächen der OK‐Zähne und an UK‐Frontzähnen gefunden, was auf mögliche lokale Effekte des Zigarettenrauchens hinweist.
Résumé
Cette recherche examine les caractéristiques cliniques et les types de pertes d’attache chez des sujets atteints de parodontite de l’adulte fumeurs, anciens fumeurs ou n’ayant jamais fumé. 289 sujets atteints de parodontite de l’adulte, âgés de 20 à 86 ans, ayant au moins 20 dents et au moins 4 sites avec une profondeur de poche ou une perte d’attache > à 4 mm furent recrutés. L’histoire tabagique a été obtenue grace à un questionnaire. Les mesures d’accumulation de plaque, de gingivite déclarée, de saignement au sondage, de suppuration, de profondeur de poche et de niveau d’attache au sondage ont été prises sur 6 sites par dents et sur toutes les dents, ormis les troisièmes molaires. Les sujets furent divisés selon leur histoire tabagique en groupe non‐fumeurs, anciens fumeurs et fumeurs et pour certaines analyses en groupe d’age <41, 41–49, >49. Des analyses uni et multivaiées ont examinés des associations entre les catégories tabagiques, l’âge et les paramètres cliniques. Les fumeurs présentaient significativement, plus de perte d’attache, plus de dents manquantes, des poches plus profondes, et des sites avec des saignements au sondage moins nombreux que les anciens fumeurs ou les non‐fumeurs. Les fumeurs présentaient des pertes d’attache plus grande que les anciens ou les non‐fumeurs, que le sujet soit atteint de perte d’attache légère, modérée ou sévère. L’augmentation de l’âge et le fait de fumer étaient d’une façon indépendante significativement corrélés avec le niveau d’attache moyen et les effets de ces paramètres s’additionnaient. Le niveau d’attache moyen chez les sujets non‐fumeurs de moins de 41 ans et chez les sujets fumeurs de plus de 49 ans étaient respectivement de 2.49 et 4.1 mm. La régression linéaire multiple indique que l’âge, les paquets/années, et le fait d’être un fumeur étaient fortement associés au niveau d’attache moyen. Les profils de niveau d’attache sur la bouche entière indique que les fumeurs ont plus de perte d’attache que les non‐fumeurs particulièrement sur les sites lingaux maxillaires et sur les dents antérieures mandibulaires. En accord avec d’autres études, il est prouvé que les fumeurs présentent des maladies parodontales plus sévères que les anciens fumeurs ou que les non‐fumeurs. A tous les niveaux de perte d’attache moyenne, les fumeurs présentaient plus de maladie que les non‐fumeurs. Le différence de parte d’attache moyenne entre les fumeurs et les non‐fumeurs concernant les sites pris individuellement n’était pas uniforme. Significativement plus de perte était observée sur les sites linguaux maxillaires et les dents antérieures inférieures, suggèrant la possibilité d’un effet local de l’usage de la cigarette.</abstract><cop>Copenhagen</cop><pub>Munksgaard International Publishers</pub><pmid>11314883</pmid><doi>10.1034/j.1600-051x.2001.028004283.x</doi><tpages>13</tpages></addata></record> |
fulltext | fulltext |
identifier | ISSN: 0303-6979 |
ispartof | Journal of clinical periodontology, 2001-04, Vol.28 (4), p.283-295 |
issn | 0303-6979 1600-051X |
language | eng |
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source | MEDLINE; Wiley Online Library Journals Frontfile Complete |
subjects | Adult Age Factors Aged Aged, 80 and over Analysis of Variance attachment level Dental Plaque - classification Dentistry Gingival Hemorrhage - classification Gingivitis - classification Humans Linear Models Mandible - pathology Maxilla - pathology Middle Aged Multivariate Analysis Periodontal Attachment Loss - classification Periodontal Attachment Loss - pathology Periodontal Attachment Loss - physiopathology periodontal diseases Periodontal Pocket - classification Periodontal Pocket - pathology Periodontal Pocket - physiopathology periodontitis Periodontitis - physiopathology pocket depth Risk Factors smoking Smoking - physiopathology Suppuration Tooth Loss - classification |
title | Relationship of cigarette smoking to attachment level profiles |
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