Cutaneous malignant lymphomas: Update 2006
Summary Cutaneous lymphomas represent a unique group of lymphomas and are the second most frequent extranodal lymphomas. As with other neoplasias, the pathogenesis is based mainly on a stepwise accumulation of mutations of suppressor genes and oncogenes caused by genetic, environmental or infectious...
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Veröffentlicht in: | Journal der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft 2006-11, Vol.4 (11), p.914-933 |
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Format: | Artikel |
Sprache: | eng |
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Zusammenfassung: | Summary
Cutaneous lymphomas represent a unique group of lymphomas and are the second most frequent extranodal lymphomas. As with other neoplasias, the pathogenesis is based mainly on a stepwise accumulation of mutations of suppressor genes and oncogenes caused by genetic, environmental or infectious factors. The diagnostic work‐up includes clinical, histological, imaging and hematological investigations and in many cases immunohistochemical and molecular biological analyses.
The current WHO/EORTC classification of cutaneous lymphomas differentiates “mature T‐cell and NK‐cell lymphomas”, “mature B‐cell lymphomas” and “immature hematopoietic malignancies”, their variants and subgroups. It is compatible with the WHO classification for neoplasias of the hematopoietic and lymphoid tissue and respects the organ‐specific peculiarities of primary cutaneous lymphomas.The assignment of the various types of cutaneous lymphomas into prognostic categories (pre‐lymphomatous “abortive” disorders; definite malignant lymphomas of low‐grade malignancy; definite malignant lymphomas of high‐grade malignancy) provides essential information on the biological behavior and allows an appropriate planning of the therapeutic strategy, which may be topical or systemic and aggressive or non‐aggressive. Besides the classical options for therapy, there are new and “experimental” strategies, the efficacy of which has to be studied in clinical trials.
Zusammenfassung
Kutane Lymphome gehören zu den häufigsten extranodalen Lymphomen.Wie bei anderen Neoplasien liegt der Pathogenese in erster Linie eine mehrstufige Akkumulation von Mutationen von Suppressorgenen und Onkogenen zugrunde, für die genetische Faktoren, Umgebungsfaktoren und infektiöse Faktoren diskutiert werden. Die diagnostische Aufarbeitung erfordert neben den grundlegenden klinischen, histologischen, bildgebenden, hämatologischen Parametern in ausgewählten Fällen auch weiterführende immunhistochemische und molekularbiologische Analysen.
Die aktuelle WHO/EORTC‐Klassifikation der kutanen Lymphome unterscheidet „reife T‐Zell‐ und NK‐Zell‐Neoplasien”, „reife B‐Zell‐Neoplasien” und „unreife hämatopoietische Neoplasien” mit deren Varianten und Untergruppen. Sie lehnt sich eng an die WHO‐Klassifikation der nodalen Lymphome an, berücksichtigt aber die organspezifischen Besonderheiten der primär kutanen Lymphome. Eine Zuordnung zu prognostischen Kategorien (prälymphomatös [abortiv]; definitiv maligne Lymphome niedriger Malignität; defin |
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ISSN: | 1610-0379 1610-0387 |
DOI: | 10.1111/j.1610-0387.2006.06069.x |