Training children in event recall: benefits of a brief narrative elaboration training

ABSTRACT IN ENGLISH: The present study evaluates a training designed to enhance children's free reports about an observed event. A total of 64 children aged 6 and 9 years was included. All participants watched a short video and were individually questioned about it one week later. Half of the c...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Veröffentlicht in:Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 2004-12, Vol.53 (10), p.707-721
Hauptverfasser: Roebers, C M, Beuscher, E
Format: Artikel
Sprache:ger
Schlagworte:
Online-Zugang:Volltext
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
container_end_page 721
container_issue 10
container_start_page 707
container_title Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie
container_volume 53
creator Roebers, C M
Beuscher, E
description ABSTRACT IN ENGLISH: The present study evaluates a training designed to enhance children's free reports about an observed event. A total of 64 children aged 6 and 9 years was included. All participants watched a short video and were individually questioned about it one week later. Half of the children were trained previous to the interview to use picture cards as retrieval cues. There were 4 picture cards to help remembering setting, persons, actions and dialogues and emotions of the persons. Results revealed a clear age effect and a significant increase in the amount of correctly remembered information in the training group, while the amount of incorrectly remembered information was equal in both groups. Therefore, the easy-to-use training has been shown to improve children's event reports. Results are discussed with regard to earlier training studies. // ABSTRACT IN GERMAN: In dieser Studie wird ein Training mit Grundschulkindern zur Verbesserung der freien Berichte über ein Ereignis untersucht. Insgesamt 64 Erst- und Drittklässler sahen einen kurzen Film und wurden eine Woche später darüber interviewt. Mit der Hälfte der Kinder wurde unmittelbar vor dem Interview anhand eines anderen Films trainiert, Bildkärtchen als Abrufhilfen zu nutzen. Es wurden vier Kärtchen eingesetzt, die als Erinnerungshilfe für die Umgebung, die Personen, die Handlungen und die Dialoge und Gefühle der Personen dienen sollten. Die Ergebnisse zeigen neben klaren Alterseffekten einen deutlichen Zuwachs an korrekt erinnerter Information in der Trainingsgruppe, bei gleichbleibenden Fehlerraten im Vergleich zur Kontrollgruppe. Die Wirksamkeit dieses einfach durchzuführenden Trainings konnte somit belegtwerden. Die Befunde werden im Kontext früherer Trainingsstudien diskutiert. Reprinted by permission of Vandenhoeck & Ruprecht
format Article
fullrecord <record><control><sourceid>proquest</sourceid><recordid>TN_cdi_proquest_miscellaneous_38039925</recordid><sourceformat>XML</sourceformat><sourcesystem>PC</sourcesystem><sourcerecordid>38039925</sourcerecordid><originalsourceid>FETCH-proquest_miscellaneous_380399253</originalsourceid><addsrcrecordid>eNqNjDkOwjAQAF2ARDj-sBVdpA3mCi0C8YBQR5uwBiOzBtvJ-xFSHkA1U4xmpDJEvcp3qNcTNY3xibgtCsRMXatAVqzcoX1YdwssYAW4Z0kQuCXnDtCwsLEpgjdA0ATLBoRCoGR7BnbU-J97gTTM5mpsyEVeDJyp5flUHS_5O_hPxzHVLxtbdo6EfRdrvUddlquN_jv8AgFlQ54</addsrcrecordid><sourcetype>Aggregation Database</sourcetype><iscdi>true</iscdi><recordtype>article</recordtype><pqid>38039925</pqid></control><display><type>article</type><title>Training children in event recall: benefits of a brief narrative elaboration training</title><source>EZB-FREE-00999 freely available EZB journals</source><source>Alma/SFX Local Collection</source><creator>Roebers, C M ; Beuscher, E</creator><creatorcontrib>Roebers, C M ; Beuscher, E</creatorcontrib><description>ABSTRACT IN ENGLISH: The present study evaluates a training designed to enhance children's free reports about an observed event. A total of 64 children aged 6 and 9 years was included. All participants watched a short video and were individually questioned about it one week later. Half of the children were trained previous to the interview to use picture cards as retrieval cues. There were 4 picture cards to help remembering setting, persons, actions and dialogues and emotions of the persons. Results revealed a clear age effect and a significant increase in the amount of correctly remembered information in the training group, while the amount of incorrectly remembered information was equal in both groups. Therefore, the easy-to-use training has been shown to improve children's event reports. Results are discussed with regard to earlier training studies. // ABSTRACT IN GERMAN: In dieser Studie wird ein Training mit Grundschulkindern zur Verbesserung der freien Berichte über ein Ereignis untersucht. Insgesamt 64 Erst- und Drittklässler sahen einen kurzen Film und wurden eine Woche später darüber interviewt. Mit der Hälfte der Kinder wurde unmittelbar vor dem Interview anhand eines anderen Films trainiert, Bildkärtchen als Abrufhilfen zu nutzen. Es wurden vier Kärtchen eingesetzt, die als Erinnerungshilfe für die Umgebung, die Personen, die Handlungen und die Dialoge und Gefühle der Personen dienen sollten. Die Ergebnisse zeigen neben klaren Alterseffekten einen deutlichen Zuwachs an korrekt erinnerter Information in der Trainingsgruppe, bei gleichbleibenden Fehlerraten im Vergleich zur Kontrollgruppe. Die Wirksamkeit dieses einfach durchzuführenden Trainings konnte somit belegtwerden. Die Befunde werden im Kontext früherer Trainingsstudien diskutiert. Reprinted by permission of Vandenhoeck &amp; Ruprecht</description><identifier>ISSN: 0032-7034</identifier><language>ger</language><subject>Child psychology ; Children ; Interviews ; Memory ; Narratives ; Training</subject><ispartof>Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 2004-12, Vol.53 (10), p.707-721</ispartof><lds50>peer_reviewed</lds50><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><link.rule.ids>314,776,780</link.rule.ids></links><search><creatorcontrib>Roebers, C M</creatorcontrib><creatorcontrib>Beuscher, E</creatorcontrib><title>Training children in event recall: benefits of a brief narrative elaboration training</title><title>Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie</title><description>ABSTRACT IN ENGLISH: The present study evaluates a training designed to enhance children's free reports about an observed event. A total of 64 children aged 6 and 9 years was included. All participants watched a short video and were individually questioned about it one week later. Half of the children were trained previous to the interview to use picture cards as retrieval cues. There were 4 picture cards to help remembering setting, persons, actions and dialogues and emotions of the persons. Results revealed a clear age effect and a significant increase in the amount of correctly remembered information in the training group, while the amount of incorrectly remembered information was equal in both groups. Therefore, the easy-to-use training has been shown to improve children's event reports. Results are discussed with regard to earlier training studies. // ABSTRACT IN GERMAN: In dieser Studie wird ein Training mit Grundschulkindern zur Verbesserung der freien Berichte über ein Ereignis untersucht. Insgesamt 64 Erst- und Drittklässler sahen einen kurzen Film und wurden eine Woche später darüber interviewt. Mit der Hälfte der Kinder wurde unmittelbar vor dem Interview anhand eines anderen Films trainiert, Bildkärtchen als Abrufhilfen zu nutzen. Es wurden vier Kärtchen eingesetzt, die als Erinnerungshilfe für die Umgebung, die Personen, die Handlungen und die Dialoge und Gefühle der Personen dienen sollten. Die Ergebnisse zeigen neben klaren Alterseffekten einen deutlichen Zuwachs an korrekt erinnerter Information in der Trainingsgruppe, bei gleichbleibenden Fehlerraten im Vergleich zur Kontrollgruppe. Die Wirksamkeit dieses einfach durchzuführenden Trainings konnte somit belegtwerden. Die Befunde werden im Kontext früherer Trainingsstudien diskutiert. Reprinted by permission of Vandenhoeck &amp; Ruprecht</description><subject>Child psychology</subject><subject>Children</subject><subject>Interviews</subject><subject>Memory</subject><subject>Narratives</subject><subject>Training</subject><issn>0032-7034</issn><fulltext>true</fulltext><rsrctype>article</rsrctype><creationdate>2004</creationdate><recordtype>article</recordtype><recordid>eNqNjDkOwjAQAF2ARDj-sBVdpA3mCi0C8YBQR5uwBiOzBtvJ-xFSHkA1U4xmpDJEvcp3qNcTNY3xibgtCsRMXatAVqzcoX1YdwssYAW4Z0kQuCXnDtCwsLEpgjdA0ATLBoRCoGR7BnbU-J97gTTM5mpsyEVeDJyp5flUHS_5O_hPxzHVLxtbdo6EfRdrvUddlquN_jv8AgFlQ54</recordid><startdate>20041201</startdate><enddate>20041201</enddate><creator>Roebers, C M</creator><creator>Beuscher, E</creator><scope>8BJ</scope><scope>FQK</scope><scope>JBE</scope></search><sort><creationdate>20041201</creationdate><title>Training children in event recall: benefits of a brief narrative elaboration training</title><author>Roebers, C M ; Beuscher, E</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-proquest_miscellaneous_380399253</frbrgroupid><rsrctype>articles</rsrctype><prefilter>articles</prefilter><language>ger</language><creationdate>2004</creationdate><topic>Child psychology</topic><topic>Children</topic><topic>Interviews</topic><topic>Memory</topic><topic>Narratives</topic><topic>Training</topic><toplevel>peer_reviewed</toplevel><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>Roebers, C M</creatorcontrib><creatorcontrib>Beuscher, E</creatorcontrib><collection>International Bibliography of the Social Sciences (IBSS)</collection><collection>International Bibliography of the Social Sciences</collection><collection>International Bibliography of the Social Sciences</collection><jtitle>Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie</jtitle></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext</fulltext></delivery><addata><au>Roebers, C M</au><au>Beuscher, E</au><format>journal</format><genre>article</genre><ristype>JOUR</ristype><atitle>Training children in event recall: benefits of a brief narrative elaboration training</atitle><jtitle>Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie</jtitle><date>2004-12-01</date><risdate>2004</risdate><volume>53</volume><issue>10</issue><spage>707</spage><epage>721</epage><pages>707-721</pages><issn>0032-7034</issn><abstract>ABSTRACT IN ENGLISH: The present study evaluates a training designed to enhance children's free reports about an observed event. A total of 64 children aged 6 and 9 years was included. All participants watched a short video and were individually questioned about it one week later. Half of the children were trained previous to the interview to use picture cards as retrieval cues. There were 4 picture cards to help remembering setting, persons, actions and dialogues and emotions of the persons. Results revealed a clear age effect and a significant increase in the amount of correctly remembered information in the training group, while the amount of incorrectly remembered information was equal in both groups. Therefore, the easy-to-use training has been shown to improve children's event reports. Results are discussed with regard to earlier training studies. // ABSTRACT IN GERMAN: In dieser Studie wird ein Training mit Grundschulkindern zur Verbesserung der freien Berichte über ein Ereignis untersucht. Insgesamt 64 Erst- und Drittklässler sahen einen kurzen Film und wurden eine Woche später darüber interviewt. Mit der Hälfte der Kinder wurde unmittelbar vor dem Interview anhand eines anderen Films trainiert, Bildkärtchen als Abrufhilfen zu nutzen. Es wurden vier Kärtchen eingesetzt, die als Erinnerungshilfe für die Umgebung, die Personen, die Handlungen und die Dialoge und Gefühle der Personen dienen sollten. Die Ergebnisse zeigen neben klaren Alterseffekten einen deutlichen Zuwachs an korrekt erinnerter Information in der Trainingsgruppe, bei gleichbleibenden Fehlerraten im Vergleich zur Kontrollgruppe. Die Wirksamkeit dieses einfach durchzuführenden Trainings konnte somit belegtwerden. Die Befunde werden im Kontext früherer Trainingsstudien diskutiert. Reprinted by permission of Vandenhoeck &amp; Ruprecht</abstract></addata></record>
fulltext fulltext
identifier ISSN: 0032-7034
ispartof Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 2004-12, Vol.53 (10), p.707-721
issn 0032-7034
language ger
recordid cdi_proquest_miscellaneous_38039925
source EZB-FREE-00999 freely available EZB journals; Alma/SFX Local Collection
subjects Child psychology
Children
Interviews
Memory
Narratives
Training
title Training children in event recall: benefits of a brief narrative elaboration training
url https://sfx.bib-bvb.de/sfx_tum?ctx_ver=Z39.88-2004&ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_tim=2025-01-27T11%3A49%3A55IST&url_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=infofi/fmt:kev:mtx:ctx&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com:primo3-Article-proquest&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Training%20children%20in%20event%20recall:%20benefits%20of%20a%20brief%20narrative%20elaboration%20training&rft.jtitle=Praxis%20der%20Kinderpsychologie%20und%20Kinderpsychiatrie&rft.au=Roebers,%20C%20M&rft.date=2004-12-01&rft.volume=53&rft.issue=10&rft.spage=707&rft.epage=721&rft.pages=707-721&rft.issn=0032-7034&rft_id=info:doi/&rft_dat=%3Cproquest%3E38039925%3C/proquest%3E%3Curl%3E%3C/url%3E&disable_directlink=true&sfx.directlink=off&sfx.report_link=0&rft_id=info:oai/&rft_pqid=38039925&rft_id=info:pmid/&rfr_iscdi=true