Numerical simulation of multistage turbine sound generation and propagation

A numerical method has been developed to calculate the noise within a turbine or a compressor by means of CFD (Time Linearized Euler Code). The noise generation, caused by the interaction of neighbouring cascades, can be calculated as well as the noise propagation within the turbomachine. Numerical...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Veröffentlicht in:Aerospace science and technology 2005-03, Vol.9 (2), p.125-134
Hauptverfasser: Korte, Detlef, Hüttl, Thomas, Kennepohl, Fritz, Heinig, Klaus
Format: Artikel
Sprache:eng
Schlagworte:
Online-Zugang:Volltext
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
container_end_page 134
container_issue 2
container_start_page 125
container_title Aerospace science and technology
container_volume 9
creator Korte, Detlef
Hüttl, Thomas
Kennepohl, Fritz
Heinig, Klaus
description A numerical method has been developed to calculate the noise within a turbine or a compressor by means of CFD (Time Linearized Euler Code). The noise generation, caused by the interaction of neighbouring cascades, can be calculated as well as the noise propagation within the turbomachine. Numerical results obtained by this method are compared to measurements. The CFD results are qualitatively in good agreement with the measurements. For low azimuthal mode orders at BPF 1, the computed modal sound power levels at the turbine exit are about 5 to 10 dB too high compared with measurements further downstream in the exhaust duct. Especially the cut-on, cut-off behaviour of the modes in the duct is simulated successfully. Eine numerische Methode zur Berechnung des Lärms einer Turbine / eines Verdichters mittels CFD (Zeitlinearisiertes Euler Verfahren) wurde entwickelt. Sowohl die Lärmentstehung, verursacht durch die Interaktion benachbarter Schaufelgitter, als auch die Lärmausbreitung innerhalb der Turbomaschine kann berechnet werden. Numerische Ergebnisse, die durch diese Methode ermittelt wurden, wurden mit Messungen verglichen. Die CFD Ergebnisse sind qualitativ in guter Übereinstimmung mit den Messungen. Für niedrige Umfangsmodenordnungen bei BPF 1, sind die berechneten modalen Schallleistungspegel am Turbinenaustritt etwa 5 bis 10 dB zu hoch, verglichen mit Messungen an einer Stelle weiter stromab im Strömungskanal. Speziell das cut-on / cut-off Verhalten der Moden im Kanal wurde erfolgreich simuliert.
doi_str_mv 10.1016/j.ast.2004.12.002
format Article
fullrecord <record><control><sourceid>proquest_cross</sourceid><recordid>TN_cdi_proquest_miscellaneous_28552690</recordid><sourceformat>XML</sourceformat><sourcesystem>PC</sourcesystem><els_id>S1270963805000027</els_id><sourcerecordid>28552690</sourcerecordid><originalsourceid>FETCH-LOGICAL-c328t-b590c1646599c6501aa828b5d47776c5aa2c105e947846dbb8f17f381fdde113</originalsourceid><addsrcrecordid>eNp9kDtPxDAQhC0EEsfjB9ClokvwOrFjiwqdeIkTNNdbjrM5-ZTHYTtI_Ht8hJpqZ6RvdrVDyA3QAiiIu31hQiwYpVUBrKCUnZAVCCbykoE6TZrVNFeilOfkIoQ9TYSq2Iq8vc8DemdNnwU3zL2JbhqzqcuSji5Es8Mszr5xI2Zhmsc22-GIfsFMsgc_Hczu11-Rs870Aa__5iXZPj1u1y_55uP5df2wyW3JZMwbrqgFUQmulBWcgjGSyYa3VV3XwnJjmAXKUVW1rETbNLKDuisldG2LAOUluV3WptOfM4aoBxcs9r0ZcZqDZpJzJhRNICyg9VMIHjt98G4w_lsD1cfW9F6n1vSxNQ1Mp05S5n7JYHrgy6HXwTocLbbOo426ndw_6R-E13Xn</addsrcrecordid><sourcetype>Aggregation Database</sourcetype><iscdi>true</iscdi><recordtype>article</recordtype><pqid>28552690</pqid></control><display><type>article</type><title>Numerical simulation of multistage turbine sound generation and propagation</title><source>Elsevier ScienceDirect Journals</source><creator>Korte, Detlef ; Hüttl, Thomas ; Kennepohl, Fritz ; Heinig, Klaus</creator><creatorcontrib>Korte, Detlef ; Hüttl, Thomas ; Kennepohl, Fritz ; Heinig, Klaus</creatorcontrib><description>A numerical method has been developed to calculate the noise within a turbine or a compressor by means of CFD (Time Linearized Euler Code). The noise generation, caused by the interaction of neighbouring cascades, can be calculated as well as the noise propagation within the turbomachine. Numerical results obtained by this method are compared to measurements. The CFD results are qualitatively in good agreement with the measurements. For low azimuthal mode orders at BPF 1, the computed modal sound power levels at the turbine exit are about 5 to 10 dB too high compared with measurements further downstream in the exhaust duct. Especially the cut-on, cut-off behaviour of the modes in the duct is simulated successfully. Eine numerische Methode zur Berechnung des Lärms einer Turbine / eines Verdichters mittels CFD (Zeitlinearisiertes Euler Verfahren) wurde entwickelt. Sowohl die Lärmentstehung, verursacht durch die Interaktion benachbarter Schaufelgitter, als auch die Lärmausbreitung innerhalb der Turbomaschine kann berechnet werden. Numerische Ergebnisse, die durch diese Methode ermittelt wurden, wurden mit Messungen verglichen. Die CFD Ergebnisse sind qualitativ in guter Übereinstimmung mit den Messungen. Für niedrige Umfangsmodenordnungen bei BPF 1, sind die berechneten modalen Schallleistungspegel am Turbinenaustritt etwa 5 bis 10 dB zu hoch, verglichen mit Messungen an einer Stelle weiter stromab im Strömungskanal. Speziell das cut-on / cut-off Verhalten der Moden im Kanal wurde erfolgreich simuliert.</description><identifier>ISSN: 1270-9638</identifier><identifier>EISSN: 1626-3219</identifier><identifier>DOI: 10.1016/j.ast.2004.12.002</identifier><language>eng</language><publisher>Elsevier SAS</publisher><subject>Lärmreduktion ; Mehrstufige Turbomaschine ; Multi-stage turbomachine ; Nachlaufinteraktion ; Noise reduction ; Schallausbreitung ; Sound propagation ; Time linearized Euler method ; Wake interaction ; Zeitlinearisiertes Euler Verfahren</subject><ispartof>Aerospace science and technology, 2005-03, Vol.9 (2), p.125-134</ispartof><rights>2005 Elsevier SAS</rights><lds50>peer_reviewed</lds50><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed><citedby>FETCH-LOGICAL-c328t-b590c1646599c6501aa828b5d47776c5aa2c105e947846dbb8f17f381fdde113</citedby><cites>FETCH-LOGICAL-c328t-b590c1646599c6501aa828b5d47776c5aa2c105e947846dbb8f17f381fdde113</cites></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://dx.doi.org/10.1016/j.ast.2004.12.002$$EHTML$$P50$$Gelsevier$$H</linktohtml><link.rule.ids>314,776,780,3536,27903,27904,45974</link.rule.ids></links><search><creatorcontrib>Korte, Detlef</creatorcontrib><creatorcontrib>Hüttl, Thomas</creatorcontrib><creatorcontrib>Kennepohl, Fritz</creatorcontrib><creatorcontrib>Heinig, Klaus</creatorcontrib><title>Numerical simulation of multistage turbine sound generation and propagation</title><title>Aerospace science and technology</title><description>A numerical method has been developed to calculate the noise within a turbine or a compressor by means of CFD (Time Linearized Euler Code). The noise generation, caused by the interaction of neighbouring cascades, can be calculated as well as the noise propagation within the turbomachine. Numerical results obtained by this method are compared to measurements. The CFD results are qualitatively in good agreement with the measurements. For low azimuthal mode orders at BPF 1, the computed modal sound power levels at the turbine exit are about 5 to 10 dB too high compared with measurements further downstream in the exhaust duct. Especially the cut-on, cut-off behaviour of the modes in the duct is simulated successfully. Eine numerische Methode zur Berechnung des Lärms einer Turbine / eines Verdichters mittels CFD (Zeitlinearisiertes Euler Verfahren) wurde entwickelt. Sowohl die Lärmentstehung, verursacht durch die Interaktion benachbarter Schaufelgitter, als auch die Lärmausbreitung innerhalb der Turbomaschine kann berechnet werden. Numerische Ergebnisse, die durch diese Methode ermittelt wurden, wurden mit Messungen verglichen. Die CFD Ergebnisse sind qualitativ in guter Übereinstimmung mit den Messungen. Für niedrige Umfangsmodenordnungen bei BPF 1, sind die berechneten modalen Schallleistungspegel am Turbinenaustritt etwa 5 bis 10 dB zu hoch, verglichen mit Messungen an einer Stelle weiter stromab im Strömungskanal. Speziell das cut-on / cut-off Verhalten der Moden im Kanal wurde erfolgreich simuliert.</description><subject>Lärmreduktion</subject><subject>Mehrstufige Turbomaschine</subject><subject>Multi-stage turbomachine</subject><subject>Nachlaufinteraktion</subject><subject>Noise reduction</subject><subject>Schallausbreitung</subject><subject>Sound propagation</subject><subject>Time linearized Euler method</subject><subject>Wake interaction</subject><subject>Zeitlinearisiertes Euler Verfahren</subject><issn>1270-9638</issn><issn>1626-3219</issn><fulltext>true</fulltext><rsrctype>article</rsrctype><creationdate>2005</creationdate><recordtype>article</recordtype><recordid>eNp9kDtPxDAQhC0EEsfjB9ClokvwOrFjiwqdeIkTNNdbjrM5-ZTHYTtI_Ht8hJpqZ6RvdrVDyA3QAiiIu31hQiwYpVUBrKCUnZAVCCbykoE6TZrVNFeilOfkIoQ9TYSq2Iq8vc8DemdNnwU3zL2JbhqzqcuSji5Es8Mszr5xI2Zhmsc22-GIfsFMsgc_Hczu11-Rs870Aa__5iXZPj1u1y_55uP5df2wyW3JZMwbrqgFUQmulBWcgjGSyYa3VV3XwnJjmAXKUVW1rETbNLKDuisldG2LAOUluV3WptOfM4aoBxcs9r0ZcZqDZpJzJhRNICyg9VMIHjt98G4w_lsD1cfW9F6n1vSxNQ1Mp05S5n7JYHrgy6HXwTocLbbOo426ndw_6R-E13Xn</recordid><startdate>20050301</startdate><enddate>20050301</enddate><creator>Korte, Detlef</creator><creator>Hüttl, Thomas</creator><creator>Kennepohl, Fritz</creator><creator>Heinig, Klaus</creator><general>Elsevier SAS</general><scope>AAYXX</scope><scope>CITATION</scope><scope>7SC</scope><scope>7TB</scope><scope>7U5</scope><scope>8FD</scope><scope>FR3</scope><scope>H8D</scope><scope>JQ2</scope><scope>L7M</scope><scope>L~C</scope><scope>L~D</scope></search><sort><creationdate>20050301</creationdate><title>Numerical simulation of multistage turbine sound generation and propagation</title><author>Korte, Detlef ; Hüttl, Thomas ; Kennepohl, Fritz ; Heinig, Klaus</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-LOGICAL-c328t-b590c1646599c6501aa828b5d47776c5aa2c105e947846dbb8f17f381fdde113</frbrgroupid><rsrctype>articles</rsrctype><prefilter>articles</prefilter><language>eng</language><creationdate>2005</creationdate><topic>Lärmreduktion</topic><topic>Mehrstufige Turbomaschine</topic><topic>Multi-stage turbomachine</topic><topic>Nachlaufinteraktion</topic><topic>Noise reduction</topic><topic>Schallausbreitung</topic><topic>Sound propagation</topic><topic>Time linearized Euler method</topic><topic>Wake interaction</topic><topic>Zeitlinearisiertes Euler Verfahren</topic><toplevel>peer_reviewed</toplevel><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>Korte, Detlef</creatorcontrib><creatorcontrib>Hüttl, Thomas</creatorcontrib><creatorcontrib>Kennepohl, Fritz</creatorcontrib><creatorcontrib>Heinig, Klaus</creatorcontrib><collection>CrossRef</collection><collection>Computer and Information Systems Abstracts</collection><collection>Mechanical &amp; Transportation Engineering Abstracts</collection><collection>Solid State and Superconductivity Abstracts</collection><collection>Technology Research Database</collection><collection>Engineering Research Database</collection><collection>Aerospace Database</collection><collection>ProQuest Computer Science Collection</collection><collection>Advanced Technologies Database with Aerospace</collection><collection>Computer and Information Systems Abstracts – Academic</collection><collection>Computer and Information Systems Abstracts Professional</collection><jtitle>Aerospace science and technology</jtitle></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext</fulltext></delivery><addata><au>Korte, Detlef</au><au>Hüttl, Thomas</au><au>Kennepohl, Fritz</au><au>Heinig, Klaus</au><format>journal</format><genre>article</genre><ristype>JOUR</ristype><atitle>Numerical simulation of multistage turbine sound generation and propagation</atitle><jtitle>Aerospace science and technology</jtitle><date>2005-03-01</date><risdate>2005</risdate><volume>9</volume><issue>2</issue><spage>125</spage><epage>134</epage><pages>125-134</pages><issn>1270-9638</issn><eissn>1626-3219</eissn><abstract>A numerical method has been developed to calculate the noise within a turbine or a compressor by means of CFD (Time Linearized Euler Code). The noise generation, caused by the interaction of neighbouring cascades, can be calculated as well as the noise propagation within the turbomachine. Numerical results obtained by this method are compared to measurements. The CFD results are qualitatively in good agreement with the measurements. For low azimuthal mode orders at BPF 1, the computed modal sound power levels at the turbine exit are about 5 to 10 dB too high compared with measurements further downstream in the exhaust duct. Especially the cut-on, cut-off behaviour of the modes in the duct is simulated successfully. Eine numerische Methode zur Berechnung des Lärms einer Turbine / eines Verdichters mittels CFD (Zeitlinearisiertes Euler Verfahren) wurde entwickelt. Sowohl die Lärmentstehung, verursacht durch die Interaktion benachbarter Schaufelgitter, als auch die Lärmausbreitung innerhalb der Turbomaschine kann berechnet werden. Numerische Ergebnisse, die durch diese Methode ermittelt wurden, wurden mit Messungen verglichen. Die CFD Ergebnisse sind qualitativ in guter Übereinstimmung mit den Messungen. Für niedrige Umfangsmodenordnungen bei BPF 1, sind die berechneten modalen Schallleistungspegel am Turbinenaustritt etwa 5 bis 10 dB zu hoch, verglichen mit Messungen an einer Stelle weiter stromab im Strömungskanal. Speziell das cut-on / cut-off Verhalten der Moden im Kanal wurde erfolgreich simuliert.</abstract><pub>Elsevier SAS</pub><doi>10.1016/j.ast.2004.12.002</doi><tpages>10</tpages></addata></record>
fulltext fulltext
identifier ISSN: 1270-9638
ispartof Aerospace science and technology, 2005-03, Vol.9 (2), p.125-134
issn 1270-9638
1626-3219
language eng
recordid cdi_proquest_miscellaneous_28552690
source Elsevier ScienceDirect Journals
subjects Lärmreduktion
Mehrstufige Turbomaschine
Multi-stage turbomachine
Nachlaufinteraktion
Noise reduction
Schallausbreitung
Sound propagation
Time linearized Euler method
Wake interaction
Zeitlinearisiertes Euler Verfahren
title Numerical simulation of multistage turbine sound generation and propagation
url https://sfx.bib-bvb.de/sfx_tum?ctx_ver=Z39.88-2004&ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_tim=2025-01-21T11%3A00%3A12IST&url_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=infofi/fmt:kev:mtx:ctx&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com:primo3-Article-proquest_cross&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Numerical%20simulation%20of%20multistage%20turbine%20sound%20generation%20and%20propagation&rft.jtitle=Aerospace%20science%20and%20technology&rft.au=Korte,%20Detlef&rft.date=2005-03-01&rft.volume=9&rft.issue=2&rft.spage=125&rft.epage=134&rft.pages=125-134&rft.issn=1270-9638&rft.eissn=1626-3219&rft_id=info:doi/10.1016/j.ast.2004.12.002&rft_dat=%3Cproquest_cross%3E28552690%3C/proquest_cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E&disable_directlink=true&sfx.directlink=off&sfx.report_link=0&rft_id=info:oai/&rft_pqid=28552690&rft_id=info:pmid/&rft_els_id=S1270963805000027&rfr_iscdi=true