Numerical simulation of multistage turbine sound generation and propagation
A numerical method has been developed to calculate the noise within a turbine or a compressor by means of CFD (Time Linearized Euler Code). The noise generation, caused by the interaction of neighbouring cascades, can be calculated as well as the noise propagation within the turbomachine. Numerical...
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Veröffentlicht in: | Aerospace science and technology 2005-03, Vol.9 (2), p.125-134 |
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Hauptverfasser: | , , , |
Format: | Artikel |
Sprache: | eng |
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container_title | Aerospace science and technology |
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creator | Korte, Detlef Hüttl, Thomas Kennepohl, Fritz Heinig, Klaus |
description | A numerical method has been developed to calculate the noise within a turbine or a compressor by means of CFD (Time Linearized Euler Code). The noise generation, caused by the interaction of neighbouring cascades, can be calculated as well as the noise propagation within the turbomachine. Numerical results obtained by this method are compared to measurements. The CFD results are qualitatively in good agreement with the measurements. For low azimuthal mode orders at BPF
1, the computed modal sound power levels at the turbine exit are about 5 to 10 dB too high compared with measurements further downstream in the exhaust duct. Especially the cut-on, cut-off behaviour of the modes in the duct is simulated successfully.
Eine numerische Methode zur Berechnung des Lärms einer Turbine / eines Verdichters mittels CFD (Zeitlinearisiertes Euler Verfahren) wurde entwickelt. Sowohl die Lärmentstehung, verursacht durch die Interaktion benachbarter Schaufelgitter, als auch die Lärmausbreitung innerhalb der Turbomaschine kann berechnet werden. Numerische Ergebnisse, die durch diese Methode ermittelt wurden, wurden mit Messungen verglichen. Die CFD Ergebnisse sind qualitativ in guter Übereinstimmung mit den Messungen. Für niedrige Umfangsmodenordnungen bei BPF
1, sind die berechneten modalen Schallleistungspegel am Turbinenaustritt etwa 5 bis 10 dB zu hoch, verglichen mit Messungen an einer Stelle weiter stromab im Strömungskanal. Speziell das cut-on / cut-off Verhalten der Moden im Kanal wurde erfolgreich simuliert. |
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1, the computed modal sound power levels at the turbine exit are about 5 to 10 dB too high compared with measurements further downstream in the exhaust duct. Especially the cut-on, cut-off behaviour of the modes in the duct is simulated successfully.
Eine numerische Methode zur Berechnung des Lärms einer Turbine / eines Verdichters mittels CFD (Zeitlinearisiertes Euler Verfahren) wurde entwickelt. Sowohl die Lärmentstehung, verursacht durch die Interaktion benachbarter Schaufelgitter, als auch die Lärmausbreitung innerhalb der Turbomaschine kann berechnet werden. Numerische Ergebnisse, die durch diese Methode ermittelt wurden, wurden mit Messungen verglichen. Die CFD Ergebnisse sind qualitativ in guter Übereinstimmung mit den Messungen. Für niedrige Umfangsmodenordnungen bei BPF
1, sind die berechneten modalen Schallleistungspegel am Turbinenaustritt etwa 5 bis 10 dB zu hoch, verglichen mit Messungen an einer Stelle weiter stromab im Strömungskanal. Speziell das cut-on / cut-off Verhalten der Moden im Kanal wurde erfolgreich simuliert.</description><identifier>ISSN: 1270-9638</identifier><identifier>EISSN: 1626-3219</identifier><identifier>DOI: 10.1016/j.ast.2004.12.002</identifier><language>eng</language><publisher>Elsevier SAS</publisher><subject>Lärmreduktion ; Mehrstufige Turbomaschine ; Multi-stage turbomachine ; Nachlaufinteraktion ; Noise reduction ; Schallausbreitung ; Sound propagation ; Time linearized Euler method ; Wake interaction ; Zeitlinearisiertes Euler Verfahren</subject><ispartof>Aerospace science and technology, 2005-03, Vol.9 (2), p.125-134</ispartof><rights>2005 Elsevier SAS</rights><lds50>peer_reviewed</lds50><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed><citedby>FETCH-LOGICAL-c328t-b590c1646599c6501aa828b5d47776c5aa2c105e947846dbb8f17f381fdde113</citedby><cites>FETCH-LOGICAL-c328t-b590c1646599c6501aa828b5d47776c5aa2c105e947846dbb8f17f381fdde113</cites></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://dx.doi.org/10.1016/j.ast.2004.12.002$$EHTML$$P50$$Gelsevier$$H</linktohtml><link.rule.ids>314,776,780,3536,27903,27904,45974</link.rule.ids></links><search><creatorcontrib>Korte, Detlef</creatorcontrib><creatorcontrib>Hüttl, Thomas</creatorcontrib><creatorcontrib>Kennepohl, Fritz</creatorcontrib><creatorcontrib>Heinig, Klaus</creatorcontrib><title>Numerical simulation of multistage turbine sound generation and propagation</title><title>Aerospace science and technology</title><description>A numerical method has been developed to calculate the noise within a turbine or a compressor by means of CFD (Time Linearized Euler Code). The noise generation, caused by the interaction of neighbouring cascades, can be calculated as well as the noise propagation within the turbomachine. Numerical results obtained by this method are compared to measurements. The CFD results are qualitatively in good agreement with the measurements. For low azimuthal mode orders at BPF
1, the computed modal sound power levels at the turbine exit are about 5 to 10 dB too high compared with measurements further downstream in the exhaust duct. Especially the cut-on, cut-off behaviour of the modes in the duct is simulated successfully.
Eine numerische Methode zur Berechnung des Lärms einer Turbine / eines Verdichters mittels CFD (Zeitlinearisiertes Euler Verfahren) wurde entwickelt. Sowohl die Lärmentstehung, verursacht durch die Interaktion benachbarter Schaufelgitter, als auch die Lärmausbreitung innerhalb der Turbomaschine kann berechnet werden. Numerische Ergebnisse, die durch diese Methode ermittelt wurden, wurden mit Messungen verglichen. Die CFD Ergebnisse sind qualitativ in guter Übereinstimmung mit den Messungen. Für niedrige Umfangsmodenordnungen bei BPF
1, sind die berechneten modalen Schallleistungspegel am Turbinenaustritt etwa 5 bis 10 dB zu hoch, verglichen mit Messungen an einer Stelle weiter stromab im Strömungskanal. Speziell das cut-on / cut-off Verhalten der Moden im Kanal wurde erfolgreich simuliert.</description><subject>Lärmreduktion</subject><subject>Mehrstufige Turbomaschine</subject><subject>Multi-stage turbomachine</subject><subject>Nachlaufinteraktion</subject><subject>Noise reduction</subject><subject>Schallausbreitung</subject><subject>Sound propagation</subject><subject>Time linearized Euler method</subject><subject>Wake interaction</subject><subject>Zeitlinearisiertes Euler Verfahren</subject><issn>1270-9638</issn><issn>1626-3219</issn><fulltext>true</fulltext><rsrctype>article</rsrctype><creationdate>2005</creationdate><recordtype>article</recordtype><recordid>eNp9kDtPxDAQhC0EEsfjB9ClokvwOrFjiwqdeIkTNNdbjrM5-ZTHYTtI_Ht8hJpqZ6RvdrVDyA3QAiiIu31hQiwYpVUBrKCUnZAVCCbykoE6TZrVNFeilOfkIoQ9TYSq2Iq8vc8DemdNnwU3zL2JbhqzqcuSji5Es8Mszr5xI2Zhmsc22-GIfsFMsgc_Hczu11-Rs870Aa__5iXZPj1u1y_55uP5df2wyW3JZMwbrqgFUQmulBWcgjGSyYa3VV3XwnJjmAXKUVW1rETbNLKDuisldG2LAOUluV3WptOfM4aoBxcs9r0ZcZqDZpJzJhRNICyg9VMIHjt98G4w_lsD1cfW9F6n1vSxNQ1Mp05S5n7JYHrgy6HXwTocLbbOo426ndw_6R-E13Xn</recordid><startdate>20050301</startdate><enddate>20050301</enddate><creator>Korte, Detlef</creator><creator>Hüttl, Thomas</creator><creator>Kennepohl, Fritz</creator><creator>Heinig, Klaus</creator><general>Elsevier SAS</general><scope>AAYXX</scope><scope>CITATION</scope><scope>7SC</scope><scope>7TB</scope><scope>7U5</scope><scope>8FD</scope><scope>FR3</scope><scope>H8D</scope><scope>JQ2</scope><scope>L7M</scope><scope>L~C</scope><scope>L~D</scope></search><sort><creationdate>20050301</creationdate><title>Numerical simulation of multistage turbine sound generation and propagation</title><author>Korte, Detlef ; Hüttl, Thomas ; Kennepohl, Fritz ; Heinig, Klaus</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-LOGICAL-c328t-b590c1646599c6501aa828b5d47776c5aa2c105e947846dbb8f17f381fdde113</frbrgroupid><rsrctype>articles</rsrctype><prefilter>articles</prefilter><language>eng</language><creationdate>2005</creationdate><topic>Lärmreduktion</topic><topic>Mehrstufige Turbomaschine</topic><topic>Multi-stage turbomachine</topic><topic>Nachlaufinteraktion</topic><topic>Noise reduction</topic><topic>Schallausbreitung</topic><topic>Sound propagation</topic><topic>Time linearized Euler method</topic><topic>Wake interaction</topic><topic>Zeitlinearisiertes Euler Verfahren</topic><toplevel>peer_reviewed</toplevel><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>Korte, Detlef</creatorcontrib><creatorcontrib>Hüttl, Thomas</creatorcontrib><creatorcontrib>Kennepohl, Fritz</creatorcontrib><creatorcontrib>Heinig, Klaus</creatorcontrib><collection>CrossRef</collection><collection>Computer and Information Systems Abstracts</collection><collection>Mechanical & Transportation Engineering Abstracts</collection><collection>Solid State and Superconductivity Abstracts</collection><collection>Technology Research Database</collection><collection>Engineering Research Database</collection><collection>Aerospace Database</collection><collection>ProQuest Computer Science Collection</collection><collection>Advanced Technologies Database with Aerospace</collection><collection>Computer and Information Systems Abstracts Academic</collection><collection>Computer and Information Systems Abstracts Professional</collection><jtitle>Aerospace science and technology</jtitle></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext</fulltext></delivery><addata><au>Korte, Detlef</au><au>Hüttl, Thomas</au><au>Kennepohl, Fritz</au><au>Heinig, Klaus</au><format>journal</format><genre>article</genre><ristype>JOUR</ristype><atitle>Numerical simulation of multistage turbine sound generation and propagation</atitle><jtitle>Aerospace science and technology</jtitle><date>2005-03-01</date><risdate>2005</risdate><volume>9</volume><issue>2</issue><spage>125</spage><epage>134</epage><pages>125-134</pages><issn>1270-9638</issn><eissn>1626-3219</eissn><abstract>A numerical method has been developed to calculate the noise within a turbine or a compressor by means of CFD (Time Linearized Euler Code). The noise generation, caused by the interaction of neighbouring cascades, can be calculated as well as the noise propagation within the turbomachine. Numerical results obtained by this method are compared to measurements. The CFD results are qualitatively in good agreement with the measurements. For low azimuthal mode orders at BPF
1, the computed modal sound power levels at the turbine exit are about 5 to 10 dB too high compared with measurements further downstream in the exhaust duct. Especially the cut-on, cut-off behaviour of the modes in the duct is simulated successfully.
Eine numerische Methode zur Berechnung des Lärms einer Turbine / eines Verdichters mittels CFD (Zeitlinearisiertes Euler Verfahren) wurde entwickelt. Sowohl die Lärmentstehung, verursacht durch die Interaktion benachbarter Schaufelgitter, als auch die Lärmausbreitung innerhalb der Turbomaschine kann berechnet werden. Numerische Ergebnisse, die durch diese Methode ermittelt wurden, wurden mit Messungen verglichen. Die CFD Ergebnisse sind qualitativ in guter Übereinstimmung mit den Messungen. Für niedrige Umfangsmodenordnungen bei BPF
1, sind die berechneten modalen Schallleistungspegel am Turbinenaustritt etwa 5 bis 10 dB zu hoch, verglichen mit Messungen an einer Stelle weiter stromab im Strömungskanal. Speziell das cut-on / cut-off Verhalten der Moden im Kanal wurde erfolgreich simuliert.</abstract><pub>Elsevier SAS</pub><doi>10.1016/j.ast.2004.12.002</doi><tpages>10</tpages></addata></record> |
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identifier | ISSN: 1270-9638 |
ispartof | Aerospace science and technology, 2005-03, Vol.9 (2), p.125-134 |
issn | 1270-9638 1626-3219 |
language | eng |
recordid | cdi_proquest_miscellaneous_28552690 |
source | Elsevier ScienceDirect Journals |
subjects | Lärmreduktion Mehrstufige Turbomaschine Multi-stage turbomachine Nachlaufinteraktion Noise reduction Schallausbreitung Sound propagation Time linearized Euler method Wake interaction Zeitlinearisiertes Euler Verfahren |
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