Navigation and steering during manual rendezvous with the space station
Unmanned transport vehicles bringing supplies and equipment to the International Space Station ISS normally approach automatically. This function sometimes fails, and then a manual approach is necessary. A previous publication of the author presented an approach method which uses less fuel than a st...
Gespeichert in:
Veröffentlicht in: | Aerospace science and technology 2004-10, Vol.8 (7), p.645-651 |
---|---|
1. Verfasser: | |
Format: | Artikel |
Sprache: | eng |
Schlagworte: | |
Online-Zugang: | Volltext |
Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
container_end_page | 651 |
---|---|
container_issue | 7 |
container_start_page | 645 |
container_title | Aerospace science and technology |
container_volume | 8 |
creator | Polovnikov, Oleg |
description | Unmanned transport vehicles bringing supplies and equipment to the International Space Station ISS normally approach automatically. This function sometimes fails, and then a manual approach is necessary. A previous publication of the author presented an approach method which uses less fuel than a standard manual approach, using simple visual measurements by the operator to determine the transporter approach path. This paper presents a further refinement, adding a laser range measurement and using improved operator control displays to determine the necessary orbit corrections. In closing, future improvements are discussed, taking into account the actual performance of the transporter maneuvering system.
Unbemannte Transporter, die Nachschub und Ausrüstung zur internationalen Raumstation ISS bringen, nähern sich dieser normalerweise automatisch. Weil das nicht immer fehlerfrei gelingt, ist in diesen Fällen ein manuell gesteuerter Anflug nötig. In einer vorhergehenden Veröffentlichung des Autors ist eine Annäherungsmethode vorgestellt, die weniger Treibstoff benötigt als eine manuelle Standardansteuerung und nur einfache Sichtmessungen der Besatzung nutzt, um die Anflugbahn zu bestimmen und zu korrigieren. Hier werden nun weitere Verbesserungen, wie eine Laserabstandsmessung und verbesserte Kontrolldisplays für die Besatzung zur Bestimmung der benötigten Bahnkorrektur, vorgestellt. Schließlich werden zukünftige Verbesserungen diskutiert, welche die tatsächlichen Werte des Steuerungssystems des Raumtransporters berücksichtigen. |
doi_str_mv | 10.1016/j.ast.2004.07.004 |
format | Article |
fullrecord | <record><control><sourceid>proquest_cross</sourceid><recordid>TN_cdi_proquest_miscellaneous_28275065</recordid><sourceformat>XML</sourceformat><sourcesystem>PC</sourcesystem><els_id>S1270963804000811</els_id><sourcerecordid>28275065</sourcerecordid><originalsourceid>FETCH-LOGICAL-c356t-ee94703afdb342c3e78b9ded0c0504ac4a3d3500a6ec5f0c253471fbc555de7b3</originalsourceid><addsrcrecordid>eNp9kDlPAzEQhS0EEuH4AXTbQLfL2F7vISqEuCQEDdTWxJ5NHG12g-0Ewa_HIUh0NPOm-N4cj7EzDgUHXl0uCgyxEABlAXWRZI9NeCWqXAre7qde1JC3lWwO2VEICwAQbSkm7P4ZN26G0Y1DhoPNQiTybphldv0jSxzW2GeeBktfm3Edsg8X51mcUxZWaFKNP-YTdtBhH-j0V4_Z293t681D_vRy_3hz_ZQbqaqYE7VlDRI7O5WlMJLqZtpasmBAQYmmRGmlAsCKjOrACCXLmndTo5SyVE_lMbvYzV358X1NIeqlC4b6HgdK12nRiFpBpRLId6DxYwieOr3ybon-U3PQ28j0QqfI9DYyDbVOkjznv8MxGOw7j4Nx4c9YCV42bZO4qx1H6dONI6-DcTQYss6TidqO7p8t34J7gh4</addsrcrecordid><sourcetype>Aggregation Database</sourcetype><iscdi>true</iscdi><recordtype>article</recordtype><pqid>28275065</pqid></control><display><type>article</type><title>Navigation and steering during manual rendezvous with the space station</title><source>Elsevier ScienceDirect Journals</source><creator>Polovnikov, Oleg</creator><creatorcontrib>Polovnikov, Oleg</creatorcontrib><description>Unmanned transport vehicles bringing supplies and equipment to the International Space Station ISS normally approach automatically. This function sometimes fails, and then a manual approach is necessary. A previous publication of the author presented an approach method which uses less fuel than a standard manual approach, using simple visual measurements by the operator to determine the transporter approach path. This paper presents a further refinement, adding a laser range measurement and using improved operator control displays to determine the necessary orbit corrections. In closing, future improvements are discussed, taking into account the actual performance of the transporter maneuvering system.
Unbemannte Transporter, die Nachschub und Ausrüstung zur internationalen Raumstation ISS bringen, nähern sich dieser normalerweise automatisch. Weil das nicht immer fehlerfrei gelingt, ist in diesen Fällen ein manuell gesteuerter Anflug nötig. In einer vorhergehenden Veröffentlichung des Autors ist eine Annäherungsmethode vorgestellt, die weniger Treibstoff benötigt als eine manuelle Standardansteuerung und nur einfache Sichtmessungen der Besatzung nutzt, um die Anflugbahn zu bestimmen und zu korrigieren. Hier werden nun weitere Verbesserungen, wie eine Laserabstandsmessung und verbesserte Kontrolldisplays für die Besatzung zur Bestimmung der benötigten Bahnkorrektur, vorgestellt. Schließlich werden zukünftige Verbesserungen diskutiert, welche die tatsächlichen Werte des Steuerungssystems des Raumtransporters berücksichtigen.</description><identifier>ISSN: 1270-9638</identifier><identifier>EISSN: 1626-3219</identifier><identifier>DOI: 10.1016/j.ast.2004.07.004</identifier><language>eng</language><publisher>Paris: Elsevier SAS</publisher><subject>Applied sciences ; Exact sciences and technology ; Ground, air and sea transportation, marine construction ; Miscellaneous transportation</subject><ispartof>Aerospace science and technology, 2004-10, Vol.8 (7), p.645-651</ispartof><rights>2004 Elsevier SAS</rights><rights>2004 INIST-CNRS</rights><lds50>peer_reviewed</lds50><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed><citedby>FETCH-LOGICAL-c356t-ee94703afdb342c3e78b9ded0c0504ac4a3d3500a6ec5f0c253471fbc555de7b3</citedby><cites>FETCH-LOGICAL-c356t-ee94703afdb342c3e78b9ded0c0504ac4a3d3500a6ec5f0c253471fbc555de7b3</cites></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1270963804000811$$EHTML$$P50$$Gelsevier$$H</linktohtml><link.rule.ids>314,776,780,3537,27901,27902,65306</link.rule.ids><backlink>$$Uhttp://pascal-francis.inist.fr/vibad/index.php?action=getRecordDetail&idt=16214898$$DView record in Pascal Francis$$Hfree_for_read</backlink></links><search><creatorcontrib>Polovnikov, Oleg</creatorcontrib><title>Navigation and steering during manual rendezvous with the space station</title><title>Aerospace science and technology</title><description>Unmanned transport vehicles bringing supplies and equipment to the International Space Station ISS normally approach automatically. This function sometimes fails, and then a manual approach is necessary. A previous publication of the author presented an approach method which uses less fuel than a standard manual approach, using simple visual measurements by the operator to determine the transporter approach path. This paper presents a further refinement, adding a laser range measurement and using improved operator control displays to determine the necessary orbit corrections. In closing, future improvements are discussed, taking into account the actual performance of the transporter maneuvering system.
Unbemannte Transporter, die Nachschub und Ausrüstung zur internationalen Raumstation ISS bringen, nähern sich dieser normalerweise automatisch. Weil das nicht immer fehlerfrei gelingt, ist in diesen Fällen ein manuell gesteuerter Anflug nötig. In einer vorhergehenden Veröffentlichung des Autors ist eine Annäherungsmethode vorgestellt, die weniger Treibstoff benötigt als eine manuelle Standardansteuerung und nur einfache Sichtmessungen der Besatzung nutzt, um die Anflugbahn zu bestimmen und zu korrigieren. Hier werden nun weitere Verbesserungen, wie eine Laserabstandsmessung und verbesserte Kontrolldisplays für die Besatzung zur Bestimmung der benötigten Bahnkorrektur, vorgestellt. Schließlich werden zukünftige Verbesserungen diskutiert, welche die tatsächlichen Werte des Steuerungssystems des Raumtransporters berücksichtigen.</description><subject>Applied sciences</subject><subject>Exact sciences and technology</subject><subject>Ground, air and sea transportation, marine construction</subject><subject>Miscellaneous transportation</subject><issn>1270-9638</issn><issn>1626-3219</issn><fulltext>true</fulltext><rsrctype>article</rsrctype><creationdate>2004</creationdate><recordtype>article</recordtype><recordid>eNp9kDlPAzEQhS0EEuH4AXTbQLfL2F7vISqEuCQEDdTWxJ5NHG12g-0Ewa_HIUh0NPOm-N4cj7EzDgUHXl0uCgyxEABlAXWRZI9NeCWqXAre7qde1JC3lWwO2VEICwAQbSkm7P4ZN26G0Y1DhoPNQiTybphldv0jSxzW2GeeBktfm3Edsg8X51mcUxZWaFKNP-YTdtBhH-j0V4_Z293t681D_vRy_3hz_ZQbqaqYE7VlDRI7O5WlMJLqZtpasmBAQYmmRGmlAsCKjOrACCXLmndTo5SyVE_lMbvYzV358X1NIeqlC4b6HgdK12nRiFpBpRLId6DxYwieOr3ybon-U3PQ28j0QqfI9DYyDbVOkjznv8MxGOw7j4Nx4c9YCV42bZO4qx1H6dONI6-DcTQYss6TidqO7p8t34J7gh4</recordid><startdate>20041001</startdate><enddate>20041001</enddate><creator>Polovnikov, Oleg</creator><general>Elsevier SAS</general><general>Elsevier</general><scope>IQODW</scope><scope>AAYXX</scope><scope>CITATION</scope><scope>7TB</scope><scope>8FD</scope><scope>FR3</scope><scope>H8D</scope><scope>L7M</scope></search><sort><creationdate>20041001</creationdate><title>Navigation and steering during manual rendezvous with the space station</title><author>Polovnikov, Oleg</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-LOGICAL-c356t-ee94703afdb342c3e78b9ded0c0504ac4a3d3500a6ec5f0c253471fbc555de7b3</frbrgroupid><rsrctype>articles</rsrctype><prefilter>articles</prefilter><language>eng</language><creationdate>2004</creationdate><topic>Applied sciences</topic><topic>Exact sciences and technology</topic><topic>Ground, air and sea transportation, marine construction</topic><topic>Miscellaneous transportation</topic><toplevel>peer_reviewed</toplevel><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>Polovnikov, Oleg</creatorcontrib><collection>Pascal-Francis</collection><collection>CrossRef</collection><collection>Mechanical & Transportation Engineering Abstracts</collection><collection>Technology Research Database</collection><collection>Engineering Research Database</collection><collection>Aerospace Database</collection><collection>Advanced Technologies Database with Aerospace</collection><jtitle>Aerospace science and technology</jtitle></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext</fulltext></delivery><addata><au>Polovnikov, Oleg</au><format>journal</format><genre>article</genre><ristype>JOUR</ristype><atitle>Navigation and steering during manual rendezvous with the space station</atitle><jtitle>Aerospace science and technology</jtitle><date>2004-10-01</date><risdate>2004</risdate><volume>8</volume><issue>7</issue><spage>645</spage><epage>651</epage><pages>645-651</pages><issn>1270-9638</issn><eissn>1626-3219</eissn><abstract>Unmanned transport vehicles bringing supplies and equipment to the International Space Station ISS normally approach automatically. This function sometimes fails, and then a manual approach is necessary. A previous publication of the author presented an approach method which uses less fuel than a standard manual approach, using simple visual measurements by the operator to determine the transporter approach path. This paper presents a further refinement, adding a laser range measurement and using improved operator control displays to determine the necessary orbit corrections. In closing, future improvements are discussed, taking into account the actual performance of the transporter maneuvering system.
Unbemannte Transporter, die Nachschub und Ausrüstung zur internationalen Raumstation ISS bringen, nähern sich dieser normalerweise automatisch. Weil das nicht immer fehlerfrei gelingt, ist in diesen Fällen ein manuell gesteuerter Anflug nötig. In einer vorhergehenden Veröffentlichung des Autors ist eine Annäherungsmethode vorgestellt, die weniger Treibstoff benötigt als eine manuelle Standardansteuerung und nur einfache Sichtmessungen der Besatzung nutzt, um die Anflugbahn zu bestimmen und zu korrigieren. Hier werden nun weitere Verbesserungen, wie eine Laserabstandsmessung und verbesserte Kontrolldisplays für die Besatzung zur Bestimmung der benötigten Bahnkorrektur, vorgestellt. Schließlich werden zukünftige Verbesserungen diskutiert, welche die tatsächlichen Werte des Steuerungssystems des Raumtransporters berücksichtigen.</abstract><cop>Paris</cop><pub>Elsevier SAS</pub><doi>10.1016/j.ast.2004.07.004</doi><tpages>7</tpages></addata></record> |
fulltext | fulltext |
identifier | ISSN: 1270-9638 |
ispartof | Aerospace science and technology, 2004-10, Vol.8 (7), p.645-651 |
issn | 1270-9638 1626-3219 |
language | eng |
recordid | cdi_proquest_miscellaneous_28275065 |
source | Elsevier ScienceDirect Journals |
subjects | Applied sciences Exact sciences and technology Ground, air and sea transportation, marine construction Miscellaneous transportation |
title | Navigation and steering during manual rendezvous with the space station |
url | https://sfx.bib-bvb.de/sfx_tum?ctx_ver=Z39.88-2004&ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_tim=2025-02-06T16%3A32%3A46IST&url_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=infofi/fmt:kev:mtx:ctx&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com:primo3-Article-proquest_cross&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Navigation%20and%20steering%20during%20manual%20rendezvous%20with%20the%20space%20station&rft.jtitle=Aerospace%20science%20and%20technology&rft.au=Polovnikov,%20Oleg&rft.date=2004-10-01&rft.volume=8&rft.issue=7&rft.spage=645&rft.epage=651&rft.pages=645-651&rft.issn=1270-9638&rft.eissn=1626-3219&rft_id=info:doi/10.1016/j.ast.2004.07.004&rft_dat=%3Cproquest_cross%3E28275065%3C/proquest_cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E&disable_directlink=true&sfx.directlink=off&sfx.report_link=0&rft_id=info:oai/&rft_pqid=28275065&rft_id=info:pmid/&rft_els_id=S1270963804000811&rfr_iscdi=true |