Gender Diversity Issues Within the Company and Beyond: Perceptions of Investor Relations Professionals in German-Speaking Europe
Against the background of the statutory gender quotas for supervisory boards that were recently introduced in several European countries including Germany, we examine how investors and capital market participants perceive the relevance of gender diversity for corporate valuation in stock markets. To...
Gespeichert in:
Veröffentlicht in: | Die Unternehmung (Bern) 2018-01, Vol.72 (2), p.109-125 |
---|---|
Hauptverfasser: | , , |
Format: | Artikel |
Sprache: | eng |
Schlagworte: | |
Online-Zugang: | Volltext |
Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
container_end_page | 125 |
---|---|
container_issue | 2 |
container_start_page | 109 |
container_title | Die Unternehmung (Bern) |
container_volume | 72 |
creator | Hinrichsen, Anna Schiereck, Dirk von Ahsen, Anette |
description | Against the background of the statutory gender quotas for supervisory boards that were recently introduced in several European countries including Germany, we examine how investors and capital market participants perceive the relevance of gender diversity for corporate valuation in stock markets. To address these perceptions, we conduct an anonymous survey of investor relations managers in Austria, Germany and Switzerland who are the natural contact persons for investors and act as the predominant information source in each valuation-relevant topic for capital market participants.
Our findings suggest that staff diversity remains a niche topic for capital markets. Accordingly, corporate initiatives for increased gender diversity in executive positions are believed by capital market participants to have no impact on external company valuation. The vast majority of companies considers diversity issues predominantly in the context of fairness and equality. The most influential external stakeholders driving diversity initiatives are government authorities and regulators, women's and interest associations and the media. Half of the companies surveyed have not implemented specific promotion programs for women in leadership, and almost two thirds of all surveyed companies have not set any planning targets in this context.
Vor dem Hintergrund der gesetzlichen Quoten zum Geschlechterproporz für Aufsichtsräte, die kürzlich in mehreren europäischen Ländern einschließlich Deutschland eingeführt wurden, untersuchen wir, wie Anleger und Kapitalmarktteilnehmer die Bedeutung von Geschlechterdiversität für die Unternehmensbewertung an den Aktienmärkten wahrnehmen. Um diese Wahrnehmungen zu erheben, wird eine anonyme Befragung von Investor-Relations-Managern in Österreich, Deutschland und der Schweiz durchgeführt, die natürliche Ansprechpartner für Investoren sind und in jedem bewertungsrelevanten Thema für Kapitalmarktteilnehmer die vorherrschende Informationsquelle darstellen.
Unsere Ergebnisse deuten darauf hin, dass die Mitarbeitervielfalt ein Nischenthema für die Kapitalmärkte bleibt. Dementsprechend wird von den Kapitalmarktteilnehmern erwartet, dass Unternehmensinitiativen für eine erhöhte Geschlechterdiversität in Führungspositionen keine Auswirkungen auf die externe Unternehmensbewertung haben. Die überwiegen-de Mehrheit der Unternehmen betrachtet Diversitätsthemen überwiegend im Kontext von Fairness und Gleichheit. Die einflussreichsten externen Stakeholder, die D |
doi_str_mv | 10.5771/0042-059X-2018-2-109 |
format | Article |
fullrecord | <record><control><sourceid>jstor_proqu</sourceid><recordid>TN_cdi_proquest_journals_2348221172</recordid><sourceformat>XML</sourceformat><sourcesystem>PC</sourcesystem><jstor_id>26610470</jstor_id><sourcerecordid>26610470</sourcerecordid><originalsourceid>FETCH-LOGICAL-c2222-e33de0218170ad23336aa2d0c39436a343f261ee977014b30eef88c527d48cfa3</originalsourceid><addsrcrecordid>eNqFkMFKxDAQhnNQcFn3DRQCnquTSdq0eNJV14UFL4reQmxStovb1KQK9elNqayCgnOZYeb_ZoafkCMGp6mU7AxAYAJp8ZQgsDzBhEGxRya79gGZhbCBGKLAlPMJSRe2MdbTq_rd-lB3PV2G8GYDfay7dd3Qbm3p3G1b3fRUN4Ze2t415pDsV_ol2NlXnpKHm-v7-W2yulss5xerpMQYieXcWECWMwnaIOc80xoNlLwQseSCV5gxawspgYlnDtZWeV6mKI3Iy0rzKTkZ97bevcavOrVxb76JJxVykSMyJjGqxKgqvQvB20q1vt5q3ysGavBFDQaowQA1-KIwDoqInY9Y47YufG_-Jf6o2x_NjqvWVJHGP-l_Th6P0CZ0zu_exCxjICTwT857gRU</addsrcrecordid><sourcetype>Aggregation Database</sourcetype><iscdi>true</iscdi><recordtype>article</recordtype><pqid>2348221172</pqid></control><display><type>article</type><title>Gender Diversity Issues Within the Company and Beyond: Perceptions of Investor Relations Professionals in German-Speaking Europe</title><source>JSTOR Archive Collection A-Z Listing</source><source>Nomos eLibrary</source><source>Alma/SFX Local Collection</source><creator>Hinrichsen, Anna ; Schiereck, Dirk ; von Ahsen, Anette</creator><contributor>von Krogh, Georg ; Osterloh, Margit ; Bruhn, Manfred ; Gomez, Peter ; Baldauf, Artur ; Pfaff, Dieter ; Wallmeier, Martin ; Stölzle, Wolfgang</contributor><creatorcontrib>Hinrichsen, Anna ; Schiereck, Dirk ; von Ahsen, Anette ; von Krogh, Georg ; Osterloh, Margit ; Bruhn, Manfred ; Gomez, Peter ; Baldauf, Artur ; Pfaff, Dieter ; Wallmeier, Martin ; Stölzle, Wolfgang</creatorcontrib><description>Against the background of the statutory gender quotas for supervisory boards that were recently introduced in several European countries including Germany, we examine how investors and capital market participants perceive the relevance of gender diversity for corporate valuation in stock markets. To address these perceptions, we conduct an anonymous survey of investor relations managers in Austria, Germany and Switzerland who are the natural contact persons for investors and act as the predominant information source in each valuation-relevant topic for capital market participants.
Our findings suggest that staff diversity remains a niche topic for capital markets. Accordingly, corporate initiatives for increased gender diversity in executive positions are believed by capital market participants to have no impact on external company valuation. The vast majority of companies considers diversity issues predominantly in the context of fairness and equality. The most influential external stakeholders driving diversity initiatives are government authorities and regulators, women's and interest associations and the media. Half of the companies surveyed have not implemented specific promotion programs for women in leadership, and almost two thirds of all surveyed companies have not set any planning targets in this context.
Vor dem Hintergrund der gesetzlichen Quoten zum Geschlechterproporz für Aufsichtsräte, die kürzlich in mehreren europäischen Ländern einschließlich Deutschland eingeführt wurden, untersuchen wir, wie Anleger und Kapitalmarktteilnehmer die Bedeutung von Geschlechterdiversität für die Unternehmensbewertung an den Aktienmärkten wahrnehmen. Um diese Wahrnehmungen zu erheben, wird eine anonyme Befragung von Investor-Relations-Managern in Österreich, Deutschland und der Schweiz durchgeführt, die natürliche Ansprechpartner für Investoren sind und in jedem bewertungsrelevanten Thema für Kapitalmarktteilnehmer die vorherrschende Informationsquelle darstellen.
Unsere Ergebnisse deuten darauf hin, dass die Mitarbeitervielfalt ein Nischenthema für die Kapitalmärkte bleibt. Dementsprechend wird von den Kapitalmarktteilnehmern erwartet, dass Unternehmensinitiativen für eine erhöhte Geschlechterdiversität in Führungspositionen keine Auswirkungen auf die externe Unternehmensbewertung haben. Die überwiegen-de Mehrheit der Unternehmen betrachtet Diversitätsthemen überwiegend im Kontext von Fairness und Gleichheit. Die einflussreichsten externen Stakeholder, die Diversitätsinitiativen antreiben, sind Regierungsinstanzen und Regulierungsbehörden, Frauen- und Interessenverbände und die Medien. Die Hälfte der befragten Unternehmen hat keine spezifischen Förderprogramme für Frauen in Führungspositionen durchgeführt, und fast zwei Drittel aller befragten Unternehmen haben in diesem Zusammenhang keine Planungsziele festgelegt.</description><identifier>ISSN: 0042-059X</identifier><identifier>DOI: 10.5771/0042-059X-2018-2-109</identifier><language>eng</language><publisher>Baden-Baden: Nomos Verlagsgesellschaft mbH</publisher><subject>Beiträge ; Capital markets ; Gender ; Investments ; Valuation ; Workplace diversity</subject><ispartof>Die Unternehmung (Bern), 2018-01, Vol.72 (2), p.109-125</ispartof><rights>Copyright Nomos Verlagsgesellschaft mbH und Co KG 2018</rights><lds50>peer_reviewed</lds50><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktopdf>$$Uhttps://www.jstor.org/stable/pdf/26610470$$EPDF$$P50$$Gjstor$$H</linktopdf><linktohtml>$$Uhttps://www.jstor.org/stable/26610470$$EHTML$$P50$$Gjstor$$H</linktohtml><link.rule.ids>314,780,784,803,24046,27924,27925,58017,58250,75806,76035</link.rule.ids></links><search><contributor>von Krogh, Georg</contributor><contributor>Osterloh, Margit</contributor><contributor>Bruhn, Manfred</contributor><contributor>Gomez, Peter</contributor><contributor>Baldauf, Artur</contributor><contributor>Pfaff, Dieter</contributor><contributor>Wallmeier, Martin</contributor><contributor>Stölzle, Wolfgang</contributor><creatorcontrib>Hinrichsen, Anna</creatorcontrib><creatorcontrib>Schiereck, Dirk</creatorcontrib><creatorcontrib>von Ahsen, Anette</creatorcontrib><title>Gender Diversity Issues Within the Company and Beyond: Perceptions of Investor Relations Professionals in German-Speaking Europe</title><title>Die Unternehmung (Bern)</title><addtitle>Die Unternehmung</addtitle><description>Against the background of the statutory gender quotas for supervisory boards that were recently introduced in several European countries including Germany, we examine how investors and capital market participants perceive the relevance of gender diversity for corporate valuation in stock markets. To address these perceptions, we conduct an anonymous survey of investor relations managers in Austria, Germany and Switzerland who are the natural contact persons for investors and act as the predominant information source in each valuation-relevant topic for capital market participants.
Our findings suggest that staff diversity remains a niche topic for capital markets. Accordingly, corporate initiatives for increased gender diversity in executive positions are believed by capital market participants to have no impact on external company valuation. The vast majority of companies considers diversity issues predominantly in the context of fairness and equality. The most influential external stakeholders driving diversity initiatives are government authorities and regulators, women's and interest associations and the media. Half of the companies surveyed have not implemented specific promotion programs for women in leadership, and almost two thirds of all surveyed companies have not set any planning targets in this context.
Vor dem Hintergrund der gesetzlichen Quoten zum Geschlechterproporz für Aufsichtsräte, die kürzlich in mehreren europäischen Ländern einschließlich Deutschland eingeführt wurden, untersuchen wir, wie Anleger und Kapitalmarktteilnehmer die Bedeutung von Geschlechterdiversität für die Unternehmensbewertung an den Aktienmärkten wahrnehmen. Um diese Wahrnehmungen zu erheben, wird eine anonyme Befragung von Investor-Relations-Managern in Österreich, Deutschland und der Schweiz durchgeführt, die natürliche Ansprechpartner für Investoren sind und in jedem bewertungsrelevanten Thema für Kapitalmarktteilnehmer die vorherrschende Informationsquelle darstellen.
Unsere Ergebnisse deuten darauf hin, dass die Mitarbeitervielfalt ein Nischenthema für die Kapitalmärkte bleibt. Dementsprechend wird von den Kapitalmarktteilnehmern erwartet, dass Unternehmensinitiativen für eine erhöhte Geschlechterdiversität in Führungspositionen keine Auswirkungen auf die externe Unternehmensbewertung haben. Die überwiegen-de Mehrheit der Unternehmen betrachtet Diversitätsthemen überwiegend im Kontext von Fairness und Gleichheit. Die einflussreichsten externen Stakeholder, die Diversitätsinitiativen antreiben, sind Regierungsinstanzen und Regulierungsbehörden, Frauen- und Interessenverbände und die Medien. Die Hälfte der befragten Unternehmen hat keine spezifischen Förderprogramme für Frauen in Führungspositionen durchgeführt, und fast zwei Drittel aller befragten Unternehmen haben in diesem Zusammenhang keine Planungsziele festgelegt.</description><subject>Beiträge</subject><subject>Capital markets</subject><subject>Gender</subject><subject>Investments</subject><subject>Valuation</subject><subject>Workplace diversity</subject><issn>0042-059X</issn><fulltext>true</fulltext><rsrctype>article</rsrctype><creationdate>2018</creationdate><recordtype>article</recordtype><sourceid>ABUWG</sourceid><sourceid>AFKRA</sourceid><sourceid>BENPR</sourceid><sourceid>CCPQU</sourceid><sourceid>DWQXO</sourceid><recordid>eNqFkMFKxDAQhnNQcFn3DRQCnquTSdq0eNJV14UFL4reQmxStovb1KQK9elNqayCgnOZYeb_ZoafkCMGp6mU7AxAYAJp8ZQgsDzBhEGxRya79gGZhbCBGKLAlPMJSRe2MdbTq_rd-lB3PV2G8GYDfay7dd3Qbm3p3G1b3fRUN4Ze2t415pDsV_ol2NlXnpKHm-v7-W2yulss5xerpMQYieXcWECWMwnaIOc80xoNlLwQseSCV5gxawspgYlnDtZWeV6mKI3Iy0rzKTkZ97bevcavOrVxb76JJxVykSMyJjGqxKgqvQvB20q1vt5q3ysGavBFDQaowQA1-KIwDoqInY9Y47YufG_-Jf6o2x_NjqvWVJHGP-l_Th6P0CZ0zu_exCxjICTwT857gRU</recordid><startdate>20180101</startdate><enddate>20180101</enddate><creator>Hinrichsen, Anna</creator><creator>Schiereck, Dirk</creator><creator>von Ahsen, Anette</creator><general>Nomos Verlagsgesellschaft mbH</general><general>Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG</general><general>Nomos Verlagsgesellschaft mbH und Co KG</general><scope>AAYXX</scope><scope>CITATION</scope><scope>3V.</scope><scope>7WY</scope><scope>7WZ</scope><scope>7XB</scope><scope>87Z</scope><scope>8BF</scope><scope>8FK</scope><scope>8FL</scope><scope>ABUWG</scope><scope>AFKRA</scope><scope>AXJJW</scope><scope>BENPR</scope><scope>BEZIV</scope><scope>CCPQU</scope><scope>DWQXO</scope><scope>FREBS</scope><scope>FRNLG</scope><scope>F~G</scope><scope>K60</scope><scope>K6~</scope><scope>L.-</scope><scope>M0C</scope><scope>M0Q</scope><scope>PQBIZ</scope><scope>PQBZA</scope><scope>PQEST</scope><scope>PQQKQ</scope><scope>PQUKI</scope><scope>Q9U</scope></search><sort><creationdate>20180101</creationdate><title>Gender Diversity Issues Within the Company and Beyond</title><author>Hinrichsen, Anna ; Schiereck, Dirk ; von Ahsen, Anette</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-LOGICAL-c2222-e33de0218170ad23336aa2d0c39436a343f261ee977014b30eef88c527d48cfa3</frbrgroupid><rsrctype>articles</rsrctype><prefilter>articles</prefilter><language>eng</language><creationdate>2018</creationdate><topic>Beiträge</topic><topic>Capital markets</topic><topic>Gender</topic><topic>Investments</topic><topic>Valuation</topic><topic>Workplace diversity</topic><toplevel>peer_reviewed</toplevel><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>Hinrichsen, Anna</creatorcontrib><creatorcontrib>Schiereck, Dirk</creatorcontrib><creatorcontrib>von Ahsen, Anette</creatorcontrib><collection>CrossRef</collection><collection>ProQuest Central (Corporate)</collection><collection>Access via ABI/INFORM (ProQuest)</collection><collection>ABI/INFORM Global (PDF only)</collection><collection>ProQuest Central (purchase pre-March 2016)</collection><collection>ABI/INFORM Global (Alumni Edition)</collection><collection>European Business Database (Alumni Edition)</collection><collection>ProQuest Central (Alumni) (purchase pre-March 2016)</collection><collection>ABI/INFORM Collection (Alumni Edition)</collection><collection>ProQuest Central (Alumni Edition)</collection><collection>ProQuest Central UK/Ireland</collection><collection>Asian & European Business Collection</collection><collection>ProQuest Central</collection><collection>Business Premium Collection</collection><collection>ProQuest One Community College</collection><collection>ProQuest Central Korea</collection><collection>Asian & European Business Collection (Alumni)</collection><collection>Business Premium Collection (Alumni)</collection><collection>ABI/INFORM Global (Corporate)</collection><collection>ProQuest Business Collection (Alumni Edition)</collection><collection>ProQuest Business Collection</collection><collection>ABI/INFORM Professional Advanced</collection><collection>ABI/INFORM Global</collection><collection>European Business Database</collection><collection>ProQuest One Business</collection><collection>ProQuest One Business (Alumni)</collection><collection>ProQuest One Academic Eastern Edition (DO NOT USE)</collection><collection>ProQuest One Academic</collection><collection>ProQuest One Academic UKI Edition</collection><collection>ProQuest Central Basic</collection><jtitle>Die Unternehmung (Bern)</jtitle></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext</fulltext></delivery><addata><au>Hinrichsen, Anna</au><au>Schiereck, Dirk</au><au>von Ahsen, Anette</au><au>von Krogh, Georg</au><au>Osterloh, Margit</au><au>Bruhn, Manfred</au><au>Gomez, Peter</au><au>Baldauf, Artur</au><au>Pfaff, Dieter</au><au>Wallmeier, Martin</au><au>Stölzle, Wolfgang</au><format>journal</format><genre>article</genre><ristype>JOUR</ristype><atitle>Gender Diversity Issues Within the Company and Beyond: Perceptions of Investor Relations Professionals in German-Speaking Europe</atitle><jtitle>Die Unternehmung (Bern)</jtitle><addtitle>Die Unternehmung</addtitle><date>2018-01-01</date><risdate>2018</risdate><volume>72</volume><issue>2</issue><spage>109</spage><epage>125</epage><pages>109-125</pages><issn>0042-059X</issn><abstract>Against the background of the statutory gender quotas for supervisory boards that were recently introduced in several European countries including Germany, we examine how investors and capital market participants perceive the relevance of gender diversity for corporate valuation in stock markets. To address these perceptions, we conduct an anonymous survey of investor relations managers in Austria, Germany and Switzerland who are the natural contact persons for investors and act as the predominant information source in each valuation-relevant topic for capital market participants.
Our findings suggest that staff diversity remains a niche topic for capital markets. Accordingly, corporate initiatives for increased gender diversity in executive positions are believed by capital market participants to have no impact on external company valuation. The vast majority of companies considers diversity issues predominantly in the context of fairness and equality. The most influential external stakeholders driving diversity initiatives are government authorities and regulators, women's and interest associations and the media. Half of the companies surveyed have not implemented specific promotion programs for women in leadership, and almost two thirds of all surveyed companies have not set any planning targets in this context.
Vor dem Hintergrund der gesetzlichen Quoten zum Geschlechterproporz für Aufsichtsräte, die kürzlich in mehreren europäischen Ländern einschließlich Deutschland eingeführt wurden, untersuchen wir, wie Anleger und Kapitalmarktteilnehmer die Bedeutung von Geschlechterdiversität für die Unternehmensbewertung an den Aktienmärkten wahrnehmen. Um diese Wahrnehmungen zu erheben, wird eine anonyme Befragung von Investor-Relations-Managern in Österreich, Deutschland und der Schweiz durchgeführt, die natürliche Ansprechpartner für Investoren sind und in jedem bewertungsrelevanten Thema für Kapitalmarktteilnehmer die vorherrschende Informationsquelle darstellen.
Unsere Ergebnisse deuten darauf hin, dass die Mitarbeitervielfalt ein Nischenthema für die Kapitalmärkte bleibt. Dementsprechend wird von den Kapitalmarktteilnehmern erwartet, dass Unternehmensinitiativen für eine erhöhte Geschlechterdiversität in Führungspositionen keine Auswirkungen auf die externe Unternehmensbewertung haben. Die überwiegen-de Mehrheit der Unternehmen betrachtet Diversitätsthemen überwiegend im Kontext von Fairness und Gleichheit. Die einflussreichsten externen Stakeholder, die Diversitätsinitiativen antreiben, sind Regierungsinstanzen und Regulierungsbehörden, Frauen- und Interessenverbände und die Medien. Die Hälfte der befragten Unternehmen hat keine spezifischen Förderprogramme für Frauen in Führungspositionen durchgeführt, und fast zwei Drittel aller befragten Unternehmen haben in diesem Zusammenhang keine Planungsziele festgelegt.</abstract><cop>Baden-Baden</cop><pub>Nomos Verlagsgesellschaft mbH</pub><doi>10.5771/0042-059X-2018-2-109</doi><tpages>17</tpages></addata></record> |
fulltext | fulltext |
identifier | ISSN: 0042-059X |
ispartof | Die Unternehmung (Bern), 2018-01, Vol.72 (2), p.109-125 |
issn | 0042-059X |
language | eng |
recordid | cdi_proquest_journals_2348221172 |
source | JSTOR Archive Collection A-Z Listing; Nomos eLibrary; Alma/SFX Local Collection |
subjects | Beiträge Capital markets Gender Investments Valuation Workplace diversity |
title | Gender Diversity Issues Within the Company and Beyond: Perceptions of Investor Relations Professionals in German-Speaking Europe |
url | https://sfx.bib-bvb.de/sfx_tum?ctx_ver=Z39.88-2004&ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_tim=2024-12-23T20%3A32%3A32IST&url_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=infofi/fmt:kev:mtx:ctx&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com:primo3-Article-jstor_proqu&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Gender%20Diversity%20Issues%20Within%20the%20Company%20and%20Beyond:%20Perceptions%20of%20Investor%20Relations%20Professionals%20in%20German-Speaking%20Europe&rft.jtitle=Die%20Unternehmung%20(Bern)&rft.au=Hinrichsen,%20Anna&rft.date=2018-01-01&rft.volume=72&rft.issue=2&rft.spage=109&rft.epage=125&rft.pages=109-125&rft.issn=0042-059X&rft_id=info:doi/10.5771/0042-059X-2018-2-109&rft_dat=%3Cjstor_proqu%3E26610470%3C/jstor_proqu%3E%3Curl%3E%3C/url%3E&disable_directlink=true&sfx.directlink=off&sfx.report_link=0&rft_id=info:oai/&rft_pqid=2348221172&rft_id=info:pmid/&rft_jstor_id=26610470&rfr_iscdi=true |