Educational Perspectives for Elderly Migrants: A Case of Soviet Refugees

Modern human migration is characterized by a large number of elderly immigrants, who are coming to the United States from developing countries as refugees. The emigration from the Soviet Union during the last 20 years presents a unique phenomenon in modern human migration because of (1) the high per...

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Veröffentlicht in:International review of education 1992-07, Vol.38 (4), p.417-425
Hauptverfasser: Persidsky, Igor V., Kelly, James J.
Format: Artikel
Sprache:eng
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Beschreibung
Zusammenfassung:Modern human migration is characterized by a large number of elderly immigrants, who are coming to the United States from developing countries as refugees. The emigration from the Soviet Union during the last 20 years presents a unique phenomenon in modern human migration because of (1) the high percentage of the elderly, about 17%; (2) origination from urban areas and rather high level of education; (3) beliefs and attitudes developed under the Soviet political, economic and cultural system; (4) non-minority status in the United States; and (5) strong support from the American Jewish community. The greatest problem in adjustment of the elderly is English fluency, because language determines the utilization of health services and social support which they need and which are available from the agencies. Special education programs for these elderly with bilingual/bicultural instructors must be identified as one of the most important intervention approaches. There is another educational strategy for the immigrant population which must be promoted: training/retraining of bilingual/bicultural professionals in geriatrics. American professionals who deal with the elderly Soviets must also be educated about Soviet culture, system of social welfare, health practices and social behavior. /// Moderne Völkerwanderungen sind von einer großen Anzahl älterer Immigranten geprägt, die als Flüchtlinge aus Entwicklungsländern in die Vereinigten Staaten kommen. Die Auswanderung aus der Sowjetunion in den letzten 20 Jahren stellt ein einzigartiges Phänomen in der modernen Völkerwanderung dar. Gründe dafür sind (1) der hohe Prozentsatz an älterer Bevölkerung, ungefähr 17%, (2) Herkunft aus Stadtgebieten und ein ziemlich hoher Bildungsstand, (3) unter dem sowjetischen politischen, ökonomischen und kulturellen System entwickelte Geisteshaltung und Glauben, (4) Nicht-Zugehörigkeit zu Minoritäten in den Vereinigten Staaten, (5) starke Unterstützung durch die amerikanische jüdische Gemeinde. Das größte Anpassungsproblem der Älteren ist die Beherrschung der englischen Sprache, da dies die Inanspruchname der Gesundheitsleistungen und sozialer Unterstützung bestimmt, die benötigt und von den Ämtern angeboten werden. Besondere Bildungsprogramme für Ältere mit zweisprachigen/bi-kulturellen Lehrern müssen als wichtigste Hilfsmaßnahme betrachtet werden. Es gibt eine andere förderungswürdige Komponente der Bildungsstragie für Immigranten: Fortbildungen/Umschulungen von zweisprachigen/bi-kul
ISSN:0020-8566
1573-0638
DOI:10.1007/BF01102327