Antiochos contra Eleazar – Das vierte Makkabäerbuch als Zeugnis des Ringens um ein zentrales Element jüdischen Glaubens

The following essay is the first attempt at a construal of the Fourth Book of Maccabees in a way that is consistently sensitive to its context, i.e. the first attempt to ask to which schools and ideas of his contemporary addressees the author refers. In the present paper, IV Maccabees 5,1–4.5–38 wil...

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Bibliographische Detailangaben
Veröffentlicht in:Zeitschrift für die alttestamentliche wissenschaft 2013-06, Vol.125 (2), p.289-303
1. Verfasser: Witulski, Thomas
Format: Artikel
Sprache:ger
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description The following essay is the first attempt at a construal of the Fourth Book of Maccabees in a way that is consistently sensitive to its context, i.e. the first attempt to ask to which schools and ideas of his contemporary addressees the author refers. In the present paper, IV Maccabees 5,1–4.5–38 will be used as an example of this approach. This context-sensitive analysis results in the conclusion that certain groups in IV Maccabees' audience wanted to abandon their Jewish identity for the sake of a thoroughgoing integration into a pagan majority. They try to argue that the Jewish law, or at least some parts of its regulations, is contrary to reason as well as nature. In contrast, the author of IV Maccabees proves the law to coincide with reason as well as with nature. Furthermore, he states that the virtue of piety as well as the Jewish tradition demand the total observance of the law. Il s’agit d’un premier essai d’interprétation, cohérente et tenant compte du contexte, du IVème livre des Maccabées, réalisé sur la base de IV Macc. 5,1–4.5–38, c-à-d. à repérer à quels courants de pensée s’adresse l’auteur parmi ses auditeurs. Il en résulte le tableau suivant: certains cercles parmi les auditeurs de IV Macc. veulent s’intégrer dans la société majoritairement païenne et ainsi abandonner leur identité juive. Ils tentent ainsi de montrer que la Loi juive, ou du moins certaines de ses prescriptions, s’opposent aussi bien aux lois de la raison qu’à celles de la nature. A l’opposé, l’auteur de IV Macc. défend la cohérence de la Loi en ces deux domaines, ajoutant qu’aussi bien la piété que la tradition juives exigent l’observation conséquente de cette Loi. Bei dem vorliegenden Aufsatz handelt es sich um den ersten, paradigmatisch an IV Makk 5,1–4.5–38 durchgeführten Versuch, das vierte Makkabäerbuch konsequent kontextbezogen auszulegen, d.h., danach zu fragen, auf welche Strömungen und Gedanken seines aktuellen Auditoriums dessen Verfasser mit seinen Ausführungen eingeht. Als Ergebnis dieser kontextbezogenen Auslegung ergibt sich: Bestimmte Kreise aus der Zuhörerschaft des IV Makk wollen um einer weitergehenden Integration in die pagane Mehrheitsgesellschaft willen ihre jüdische Identität ablegen. Sie versuchen zu belegen, dass das jüdische Gesetz oder zumindest einige seiner Bestimmungen sowohl der Vernunft als auch der Natur entgegenstehen. Dem entgegen erweist der Verfasser des IV Makk sowohl die Vernunft- als auch die Naturgemäßheit des Gesetzes. Darüber hinau
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In the present paper, IV Maccabees 5,1–4.5–38 will be used as an example of this approach. This context-sensitive analysis results in the conclusion that certain groups in IV Maccabees' audience wanted to abandon their Jewish identity for the sake of a thoroughgoing integration into a pagan majority. They try to argue that the Jewish law, or at least some parts of its regulations, is contrary to reason as well as nature. In contrast, the author of IV Maccabees proves the law to coincide with reason as well as with nature. Furthermore, he states that the virtue of piety as well as the Jewish tradition demand the total observance of the law. Il s’agit d’un premier essai d’interprétation, cohérente et tenant compte du contexte, du IVème livre des Maccabées, réalisé sur la base de IV Macc. 5,1–4.5–38, c-à-d. à repérer à quels courants de pensée s’adresse l’auteur parmi ses auditeurs. Il en résulte le tableau suivant: certains cercles parmi les auditeurs de IV Macc. veulent s’intégrer dans la société majoritairement païenne et ainsi abandonner leur identité juive. Ils tentent ainsi de montrer que la Loi juive, ou du moins certaines de ses prescriptions, s’opposent aussi bien aux lois de la raison qu’à celles de la nature. A l’opposé, l’auteur de IV Macc. défend la cohérence de la Loi en ces deux domaines, ajoutant qu’aussi bien la piété que la tradition juives exigent l’observation conséquente de cette Loi. Bei dem vorliegenden Aufsatz handelt es sich um den ersten, paradigmatisch an IV Makk 5,1–4.5–38 durchgeführten Versuch, das vierte Makkabäerbuch konsequent kontextbezogen auszulegen, d.h., danach zu fragen, auf welche Strömungen und Gedanken seines aktuellen Auditoriums dessen Verfasser mit seinen Ausführungen eingeht. Als Ergebnis dieser kontextbezogenen Auslegung ergibt sich: Bestimmte Kreise aus der Zuhörerschaft des IV Makk wollen um einer weitergehenden Integration in die pagane Mehrheitsgesellschaft willen ihre jüdische Identität ablegen. Sie versuchen zu belegen, dass das jüdische Gesetz oder zumindest einige seiner Bestimmungen sowohl der Vernunft als auch der Natur entgegenstehen. Dem entgegen erweist der Verfasser des IV Makk sowohl die Vernunft- als auch die Naturgemäßheit des Gesetzes. Darüber hinaus macht er klar, dass sowohl die Tugend der Frömmigkeit als auch die jüdische Tradition die konsequente Beachtung dieses Gesetzes gebieten.</description><identifier>ISSN: 0044-2526</identifier><identifier>EISSN: 1613-0103</identifier><identifier>DOI: 10.1515/zaw-2013-0018</identifier><language>ger</language><publisher>Berlin: De Gruyter</publisher><ispartof>Zeitschrift für die alttestamentliche wissenschaft, 2013-06, Vol.125 (2), p.289-303</ispartof><rights>2015 INIST-CNRS</rights><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktopdf>$$Uhttps://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/zaw-2013-0018/pdf$$EPDF$$P50$$Gwalterdegruyter$$H</linktopdf><linktohtml>$$Uhttps://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/zaw-2013-0018/html$$EHTML$$P50$$Gwalterdegruyter$$H</linktohtml><link.rule.ids>314,780,784,27924,27925,66754,68538</link.rule.ids><backlink>$$Uhttp://pascal-francis.inist.fr/vibad/index.php?action=getRecordDetail&amp;idt=27488825$$DView record in Pascal Francis$$Hfree_for_read</backlink></links><search><creatorcontrib>Witulski, Thomas</creatorcontrib><title>Antiochos contra Eleazar – Das vierte Makkabäerbuch als Zeugnis des Ringens um ein zentrales Element jüdischen Glaubens</title><title>Zeitschrift für die alttestamentliche wissenschaft</title><description>The following essay is the first attempt at a construal of the Fourth Book of Maccabees in a way that is consistently sensitive to its context, i.e. the first attempt to ask to which schools and ideas of his contemporary addressees the author refers. In the present paper, IV Maccabees 5,1–4.5–38 will be used as an example of this approach. This context-sensitive analysis results in the conclusion that certain groups in IV Maccabees' audience wanted to abandon their Jewish identity for the sake of a thoroughgoing integration into a pagan majority. They try to argue that the Jewish law, or at least some parts of its regulations, is contrary to reason as well as nature. In contrast, the author of IV Maccabees proves the law to coincide with reason as well as with nature. Furthermore, he states that the virtue of piety as well as the Jewish tradition demand the total observance of the law. Il s’agit d’un premier essai d’interprétation, cohérente et tenant compte du contexte, du IVème livre des Maccabées, réalisé sur la base de IV Macc. 5,1–4.5–38, c-à-d. à repérer à quels courants de pensée s’adresse l’auteur parmi ses auditeurs. Il en résulte le tableau suivant: certains cercles parmi les auditeurs de IV Macc. veulent s’intégrer dans la société majoritairement païenne et ainsi abandonner leur identité juive. Ils tentent ainsi de montrer que la Loi juive, ou du moins certaines de ses prescriptions, s’opposent aussi bien aux lois de la raison qu’à celles de la nature. A l’opposé, l’auteur de IV Macc. défend la cohérence de la Loi en ces deux domaines, ajoutant qu’aussi bien la piété que la tradition juives exigent l’observation conséquente de cette Loi. Bei dem vorliegenden Aufsatz handelt es sich um den ersten, paradigmatisch an IV Makk 5,1–4.5–38 durchgeführten Versuch, das vierte Makkabäerbuch konsequent kontextbezogen auszulegen, d.h., danach zu fragen, auf welche Strömungen und Gedanken seines aktuellen Auditoriums dessen Verfasser mit seinen Ausführungen eingeht. Als Ergebnis dieser kontextbezogenen Auslegung ergibt sich: Bestimmte Kreise aus der Zuhörerschaft des IV Makk wollen um einer weitergehenden Integration in die pagane Mehrheitsgesellschaft willen ihre jüdische Identität ablegen. Sie versuchen zu belegen, dass das jüdische Gesetz oder zumindest einige seiner Bestimmungen sowohl der Vernunft als auch der Natur entgegenstehen. Dem entgegen erweist der Verfasser des IV Makk sowohl die Vernunft- als auch die Naturgemäßheit des Gesetzes. 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In the present paper, IV Maccabees 5,1–4.5–38 will be used as an example of this approach. This context-sensitive analysis results in the conclusion that certain groups in IV Maccabees' audience wanted to abandon their Jewish identity for the sake of a thoroughgoing integration into a pagan majority. They try to argue that the Jewish law, or at least some parts of its regulations, is contrary to reason as well as nature. In contrast, the author of IV Maccabees proves the law to coincide with reason as well as with nature. Furthermore, he states that the virtue of piety as well as the Jewish tradition demand the total observance of the law. Il s’agit d’un premier essai d’interprétation, cohérente et tenant compte du contexte, du IVème livre des Maccabées, réalisé sur la base de IV Macc. 5,1–4.5–38, c-à-d. à repérer à quels courants de pensée s’adresse l’auteur parmi ses auditeurs. Il en résulte le tableau suivant: certains cercles parmi les auditeurs de IV Macc. veulent s’intégrer dans la société majoritairement païenne et ainsi abandonner leur identité juive. Ils tentent ainsi de montrer que la Loi juive, ou du moins certaines de ses prescriptions, s’opposent aussi bien aux lois de la raison qu’à celles de la nature. A l’opposé, l’auteur de IV Macc. défend la cohérence de la Loi en ces deux domaines, ajoutant qu’aussi bien la piété que la tradition juives exigent l’observation conséquente de cette Loi. Bei dem vorliegenden Aufsatz handelt es sich um den ersten, paradigmatisch an IV Makk 5,1–4.5–38 durchgeführten Versuch, das vierte Makkabäerbuch konsequent kontextbezogen auszulegen, d.h., danach zu fragen, auf welche Strömungen und Gedanken seines aktuellen Auditoriums dessen Verfasser mit seinen Ausführungen eingeht. 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