Cooperation between actors of preventive social policies: an analysis using the example of the vocational orientation of young refugees

Preventive social policy requires solutions from different social and educational policy fields. The main focus of the study was the study of local structures and processes of cooperation between actors in the preparation and accompaniment of young refugees during the transition from school to furth...

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Hauptverfasser: Köhling, Karola, Stöbe-Blossey, Sybille
Format: Web Resource
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creator Köhling, Karola
Stöbe-Blossey, Sybille
description Preventive social policy requires solutions from different social and educational policy fields. The main focus of the study was the study of local structures and processes of cooperation between actors in the preparation and accompaniment of young refugees during the transition from school to further education and professional life. Qualitative interviews were conducted with representatives from institutions with networking tasks, teachers at vocational colleges, youth workers and the employment services. Based on theoretical considerations, an analytical framework was developed to identify different coordination mechanisms. Based on examples from local practice, it is shown that mechanisms of exchange and learning and positive coordination are beneficial for the (continued) development of cooperation, both in the design of the local supply spectrum and in the processing of individual cases. Vorbeugende Sozialpolitik erfordert Lösungsbeiträge aus verschiedenen sozial- und bildungspolitischen Politikfeldern. Im Zentrum der Studie stand die Untersuchung von lokalen Strukturen und Prozessen der Kooperation von Akteuren bei der Vorbereitung und Begleitung von jugendlichen Flüchtlingen bei dem Übergang von der Schule in den weiteren Bildungs- und Berufsweg. Dazu wurden qualitative Interviews mit Vertreter_innen aus Institutionen mit Vernetzungsaufgaben, mit Lehrkräften an Berufskollegs sowie mit Mitarbeiter_innen aus der Jugendhilfe und der Arbeitsverwaltung geführt. Auf der Grundlage theoretischer Vorüberlegungen wurde ein Analyserahmen entwickelt, um unterschiedliche Koordinationsmechanismen zu identifizieren. Anhand von Beispielen aus der lokalen Praxis wird gezeigt, dass für die (Weiter-)Entwicklung von Kooperation - sowohl bei der Gestaltung des lokalen Angebotsspektrums als auch bei Verfahren für die Bearbeitung von Einzelfällen - Mechanismen des Austauschs und des Lernens sowie der positiven Koordination förderlich sind. Preventive social policy requires contributions from various sectors of social and education policy. The study focused on the investigation of local structures and processes of cooperation between actors preparing and supporting young refugees during the transition from school to their further education and career path. To this end, qualitative interviews were conducted with representatives from institutions with networking tasks, with teachers at vocational colleges and with employees from youth welfare and the labour administration. B
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Im Zentrum der Studie stand die Untersuchung von lokalen Strukturen und Prozessen der Kooperation von Akteuren bei der Vorbereitung und Begleitung von jugendlichen Flüchtlingen bei dem Übergang von der Schule in den weiteren Bildungs- und Berufsweg. Dazu wurden qualitative Interviews mit Vertreter_innen aus Institutionen mit Vernetzungsaufgaben, mit Lehrkräften an Berufskollegs sowie mit Mitarbeiter_innen aus der Jugendhilfe und der Arbeitsverwaltung geführt. Auf der Grundlage theoretischer Vorüberlegungen wurde ein Analyserahmen entwickelt, um unterschiedliche Koordinationsmechanismen zu identifizieren. Anhand von Beispielen aus der lokalen Praxis wird gezeigt, dass für die (Weiter-)Entwicklung von Kooperation - sowohl bei der Gestaltung des lokalen Angebotsspektrums als auch bei Verfahren für die Bearbeitung von Einzelfällen - Mechanismen des Austauschs und des Lernens sowie der positiven Koordination förderlich sind. Preventive social policy requires contributions from various sectors of social and education policy. The study focused on the investigation of local structures and processes of cooperation between actors preparing and supporting young refugees during the transition from school to their further education and career path. To this end, qualitative interviews were conducted with representatives from institutions with networking tasks, with teachers at vocational colleges and with employees from youth welfare and the labour administration. Based on theoretical considerations, an analytical framework was developed to identify different coordination mechanisms. On the basis of examples from local practice it is shown that mechanisms of exchange and learning as well as positive coordination are conducive to the (further) evolution of cooperation, both in the development of the local range of services and in procedures for dealing with individual cases.</description><identifier>ISSN: 2567-0050</identifier><language>ger</language><publisher>Forschungsinstitut für gesellschaftliche Weiterentwicklung e.V. 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Im Zentrum der Studie stand die Untersuchung von lokalen Strukturen und Prozessen der Kooperation von Akteuren bei der Vorbereitung und Begleitung von jugendlichen Flüchtlingen bei dem Übergang von der Schule in den weiteren Bildungs- und Berufsweg. Dazu wurden qualitative Interviews mit Vertreter_innen aus Institutionen mit Vernetzungsaufgaben, mit Lehrkräften an Berufskollegs sowie mit Mitarbeiter_innen aus der Jugendhilfe und der Arbeitsverwaltung geführt. Auf der Grundlage theoretischer Vorüberlegungen wurde ein Analyserahmen entwickelt, um unterschiedliche Koordinationsmechanismen zu identifizieren. Anhand von Beispielen aus der lokalen Praxis wird gezeigt, dass für die (Weiter-)Entwicklung von Kooperation - sowohl bei der Gestaltung des lokalen Angebotsspektrums als auch bei Verfahren für die Bearbeitung von Einzelfällen - Mechanismen des Austauschs und des Lernens sowie der positiven Koordination förderlich sind. Preventive social policy requires contributions from various sectors of social and education policy. The study focused on the investigation of local structures and processes of cooperation between actors preparing and supporting young refugees during the transition from school to their further education and career path. To this end, qualitative interviews were conducted with representatives from institutions with networking tasks, with teachers at vocational colleges and with employees from youth welfare and the labour administration. Based on theoretical considerations, an analytical framework was developed to identify different coordination mechanisms. On the basis of examples from local practice it is shown that mechanisms of exchange and learning as well as positive coordination are conducive to the (further) evolution of cooperation, both in the development of the local range of services and in procedures for dealing with individual cases.</description><subject>adolescent</subject><subject>Allgemeines, spezielle Theorien und Schulen, Methoden, Entwicklung und Geschichte der Sozialpolitik</subject><subject>Basic Research, General Concepts and History of Social Policy</subject><subject>Berufsbildung</subject><subject>Berufseinmündung</subject><subject>Berufsorientierung</subject><subject>Bildung und Erziehung</subject><subject>Bildungsverlauf</subject><subject>Bildungswesen quartärer Bereich, Berufsbildung</subject><subject>Bundesrepublik Deutschland</subject><subject>career start</subject><subject>cooperation</subject><subject>course of education</subject><subject>Education</subject><subject>Federal Republic of Germany</subject><subject>Flüchtling</subject><subject>integration policy</subject><subject>Integrationspolitik</subject><subject>Jugendhilfe</subject><subject>Jugendlicher</subject><subject>Kooperation</subject><subject>prevention</subject><subject>Prävention</subject><subject>refugee</subject><subject>social policy</subject><subject>Social problems and services</subject><subject>Social sciences, sociology, anthropology</subject><subject>Social Work, Social Pedagogics, Social Planning</subject><subject>Soziale Probleme und Sozialdienste</subject><subject>Sozialpolitik</subject><subject>Sozialwesen, Sozialplanung, Sozialarbeit, Sozialpädagogik</subject><subject>Sozialwissenschaften, Soziologie</subject><subject>vocational education</subject><subject>vocational guidance</subject><subject>Vocational Training, Adult Education</subject><subject>youth welfare</subject><issn>2567-0050</issn><fulltext>true</fulltext><rsrctype>web_resource</rsrctype><creationdate>2018</creationdate><recordtype>web_resource</recordtype><sourceid>1GC</sourceid><recordid>eNqtjkFOw0AMRbOARQXcwReoFA1NitiVtKiEIqVSqGAVDSOnWJqOo_Ek0BP02kwoR2BlWf7vfV8kE5Xl82maZukkORXMHXodiB18YPhCdKBNYC_ALXQeB3SBBgRhQ9pCx5YModyDjkGn7VFIoBdyewifCPitD53FER7Xgc2vO5LsKarOTfF65D4iHtt-jyjXyWWrreDN37xKysdVXayn2Pv4YCxqDFuLZsSlUensbqayhgIemkVWrl-3L3nxtqs26j1f1JWqnrbP-Xy3rEv1cPuvsh_6g2nB</recordid><startdate>2018</startdate><enddate>2018</enddate><creator>Köhling, Karola</creator><creator>Stöbe-Blossey, Sybille</creator><general>Forschungsinstitut für gesellschaftliche Weiterentwicklung e.V. 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Preventive social policy requires contributions from various sectors of social and education policy. The study focused on the investigation of local structures and processes of cooperation between actors preparing and supporting young refugees during the transition from school to their further education and career path. To this end, qualitative interviews were conducted with representatives from institutions with networking tasks, with teachers at vocational colleges and with employees from youth welfare and the labour administration. Based on theoretical considerations, an analytical framework was developed to identify different coordination mechanisms. 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