CONTROL SYSTEM FOR BRAKE POWER PROPORTIONING ON A ROAD VEHICLE
Bei einem Bremskraft-Steuerungssystem (10) für ein Strassenfahrzeug mit elektrisch steuerbarer Vierkreis-Bremsanlage sind die über die einzelnen Radbremsen (11 bis 14) entfaltbaren Bremskräfte radindividuell einstellbar. Das Fahrwerk ist mit Stelleinrichtungen (16) zur Variation der an den Fahrzeugr...
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Format: | Patent |
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creator | HARTL, MATHIAS TROESTER, HARRY PLATTE, ANDREAS HUBER, WILFRIED FREITAG, RAINER |
description | Bei einem Bremskraft-Steuerungssystem (10) für ein Strassenfahrzeug mit elektrisch steuerbarer Vierkreis-Bremsanlage sind die über die einzelnen Radbremsen (11 bis 14) entfaltbaren Bremskräfte radindividuell einstellbar. Das Fahrwerk ist mit Stelleinrichtungen (16) zur Variation der an den Fahrzeugrädern wirksamen Normalkräfte ausgerüstet, wobei pro Fahrzeugrad mindestens eine Normalkraft-Stelleinrichtung vorgesehen ist. Die Bremsanlage ist dahingehend ausgelegt, dass die mittels einer Vorderradbremse (11 oder 12) und der zu dieser, entlang der Fahrzeugdiagonalen gesehen, gegenüberliegend angeordneten Hinterradbremse (14 oder 13) entfaltbare Bremskraft insgesamt dem mit einem maximalen Betrag des zwischen der Fahrbahn und den gebremsten Rädern ausnutzbaren Kraftschlussbeiwertes mu ( mu APPROX 1) multiplizierten Fahrzeuggewicht entspricht. Die Stelleinrichtungen für die Normalkraftverteilung sind dahingehend ausgelegt, dass das Fahrzeuggewicht im wesentlichen, d.h. abgesehen von einem kleinen, nur wenige Prozent der im statischen Fall etwa gleich verteilten Radlasten betragenden Bruchteil derselben, auf einem der Vorderräder und dem diesem diagonal gegenüberliegend angeordneten Hinterrad des Fahrzeuges abstützbar ist.
The present invention pertains to a control system for brake power proportioning (5) on a road vehicle with four electrically controlled braking circuits, charaterized in that the braking power can be adjusted for each wheel brake (11 to 14). The chassis is provided with adjusting devices (16) intended to cause the normal braking power at the vehicle wheels to vary. The braking system is installed in such a way that the braking power obtained using both a front wheel brake (11, 12) and the brake of the diagonally opposite rear wheel (14, 13) corresponds altogether to the vehicle weight multiplied by the maximum coefficient of friction between the road and the braked wheels mu ( mu APPROX 1). The adjusting devices intended for normal brake power proportioning are arranged in such a way as to enable the vehicle to substantially rest, i.e. except for a light fraction - a certain percentage - of its evenly distributed weight when in a static position, upon one of its front wheels and upon the diagonally opposite rear wheel.
La présente invention concerne un système de commande de répartition de freinage (5) pour véhicule automobile à quatre circuits de freinage par commande électrique, caractérisé en ce que la puissance de freinage développée aux |
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The present invention pertains to a control system for brake power proportioning (5) on a road vehicle with four electrically controlled braking circuits, charaterized in that the braking power can be adjusted for each wheel brake (11 to 14). The chassis is provided with adjusting devices (16) intended to cause the normal braking power at the vehicle wheels to vary. The braking system is installed in such a way that the braking power obtained using both a front wheel brake (11, 12) and the brake of the diagonally opposite rear wheel (14, 13) corresponds altogether to the vehicle weight multiplied by the maximum coefficient of friction between the road and the braked wheels mu ( mu APPROX 1). The adjusting devices intended for normal brake power proportioning are arranged in such a way as to enable the vehicle to substantially rest, i.e. except for a light fraction - a certain percentage - of its evenly distributed weight when in a static position, upon one of its front wheels and upon the diagonally opposite rear wheel.
La présente invention concerne un système de commande de répartition de freinage (5) pour véhicule automobile à quatre circuits de freinage par commande électrique, caractérisé en ce que la puissance de freinage développée aux différents freins de roue (11 à 14) est réglable. Le châssis est équipé de dispositifs de réglage (16) dont la fonction est de faire varier la puissance normale de freinage aux roues du véhicule, pourvue chacune d'au moins un dispositif de réglage. Le système de freinage est disposé de telle manière que la puissance de freinage déployée à l'aide d'un frein de roue avant (11 ou 12) et, s'ajoutant à celui-ci, le frein de la roue arrière (14, 13) située à l'opposé en diagonale, correspond au total au poids du véhicule multiplié par le coefficient d'adhérence maximal entre la chaussée et les roues soumises à l'action des freins mu ( mu APPROX 1). Les dispositifs de réglage pour une répartition normale du freinage sont disposés le telle manière que le véhicule peut prendre appui pour l'essentiel, c'est-à-dire abstraction faite d'une petite fraction, quelques pourcents, de la charge uniformément répartie à l'état statique, sur l'une des roues avant et sur la roue arrière du véhicule située à l'opposé en diagonale.</description><edition>6</edition><language>eng ; fre ; ger</language><subject>ARRANGEMENT OF BRAKING ELEMENTS ON VEHICLES IN GENERAL ; BRAKE CONTROL SYSTEMS OR PARTS THEREOF, IN GENERAL ; PERFORMING OPERATIONS ; PORTABLE DEVICES FOR PREVENTING UNWANTED MOVEMENT OFVEHICLES ; TRANSPORTING ; VEHICLE BRAKE CONTROL SYSTEMS OR PARTS THEREOF ; VEHICLE MODIFICATIONS TO FACILITATE COOLING OF BRAKES ; VEHICLE SUSPENSION ARRANGEMENTS ; VEHICLES IN GENERAL</subject><creationdate>1998</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=19980409&DB=EPODOC&CC=WO&NR=9814356A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,776,881,25542,76289</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=19980409&DB=EPODOC&CC=WO&NR=9814356A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>HARTL, MATHIAS</creatorcontrib><creatorcontrib>TROESTER, HARRY</creatorcontrib><creatorcontrib>PLATTE, ANDREAS</creatorcontrib><creatorcontrib>HUBER, WILFRIED</creatorcontrib><creatorcontrib>FREITAG, RAINER</creatorcontrib><title>CONTROL SYSTEM FOR BRAKE POWER PROPORTIONING ON A ROAD VEHICLE</title><description>Bei einem Bremskraft-Steuerungssystem (10) für ein Strassenfahrzeug mit elektrisch steuerbarer Vierkreis-Bremsanlage sind die über die einzelnen Radbremsen (11 bis 14) entfaltbaren Bremskräfte radindividuell einstellbar. Das Fahrwerk ist mit Stelleinrichtungen (16) zur Variation der an den Fahrzeugrädern wirksamen Normalkräfte ausgerüstet, wobei pro Fahrzeugrad mindestens eine Normalkraft-Stelleinrichtung vorgesehen ist. Die Bremsanlage ist dahingehend ausgelegt, dass die mittels einer Vorderradbremse (11 oder 12) und der zu dieser, entlang der Fahrzeugdiagonalen gesehen, gegenüberliegend angeordneten Hinterradbremse (14 oder 13) entfaltbare Bremskraft insgesamt dem mit einem maximalen Betrag des zwischen der Fahrbahn und den gebremsten Rädern ausnutzbaren Kraftschlussbeiwertes mu ( mu APPROX 1) multiplizierten Fahrzeuggewicht entspricht. Die Stelleinrichtungen für die Normalkraftverteilung sind dahingehend ausgelegt, dass das Fahrzeuggewicht im wesentlichen, d.h. abgesehen von einem kleinen, nur wenige Prozent der im statischen Fall etwa gleich verteilten Radlasten betragenden Bruchteil derselben, auf einem der Vorderräder und dem diesem diagonal gegenüberliegend angeordneten Hinterrad des Fahrzeuges abstützbar ist.
The present invention pertains to a control system for brake power proportioning (5) on a road vehicle with four electrically controlled braking circuits, charaterized in that the braking power can be adjusted for each wheel brake (11 to 14). The chassis is provided with adjusting devices (16) intended to cause the normal braking power at the vehicle wheels to vary. The braking system is installed in such a way that the braking power obtained using both a front wheel brake (11, 12) and the brake of the diagonally opposite rear wheel (14, 13) corresponds altogether to the vehicle weight multiplied by the maximum coefficient of friction between the road and the braked wheels mu ( mu APPROX 1). The adjusting devices intended for normal brake power proportioning are arranged in such a way as to enable the vehicle to substantially rest, i.e. except for a light fraction - a certain percentage - of its evenly distributed weight when in a static position, upon one of its front wheels and upon the diagonally opposite rear wheel.
La présente invention concerne un système de commande de répartition de freinage (5) pour véhicule automobile à quatre circuits de freinage par commande électrique, caractérisé en ce que la puissance de freinage développée aux différents freins de roue (11 à 14) est réglable. Le châssis est équipé de dispositifs de réglage (16) dont la fonction est de faire varier la puissance normale de freinage aux roues du véhicule, pourvue chacune d'au moins un dispositif de réglage. Le système de freinage est disposé de telle manière que la puissance de freinage déployée à l'aide d'un frein de roue avant (11 ou 12) et, s'ajoutant à celui-ci, le frein de la roue arrière (14, 13) située à l'opposé en diagonale, correspond au total au poids du véhicule multiplié par le coefficient d'adhérence maximal entre la chaussée et les roues soumises à l'action des freins mu ( mu APPROX 1). Les dispositifs de réglage pour une répartition normale du freinage sont disposés le telle manière que le véhicule peut prendre appui pour l'essentiel, c'est-à-dire abstraction faite d'une petite fraction, quelques pourcents, de la charge uniformément répartie à l'état statique, sur l'une des roues avant et sur la roue arrière du véhicule située à l'opposé en diagonale.</description><subject>ARRANGEMENT OF BRAKING ELEMENTS ON VEHICLES IN GENERAL</subject><subject>BRAKE CONTROL SYSTEMS OR PARTS THEREOF, IN GENERAL</subject><subject>PERFORMING OPERATIONS</subject><subject>PORTABLE DEVICES FOR PREVENTING UNWANTED MOVEMENT OFVEHICLES</subject><subject>TRANSPORTING</subject><subject>VEHICLE BRAKE CONTROL SYSTEMS OR PARTS THEREOF</subject><subject>VEHICLE MODIFICATIONS TO FACILITATE COOLING OF BRAKES</subject><subject>VEHICLE SUSPENSION ARRANGEMENTS</subject><subject>VEHICLES IN GENERAL</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>1998</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNrjZLBz9vcLCfL3UQiODA5x9VVw8w9ScApy9HZVCPAPdw1SCAjyD_APCvH09_P0c1fw91NwVAjyd3RRCHP18HT2ceVhYE1LzClO5YXS3AwKbq4hzh66qQX58anFBYnJqXmpJfHh_pYWhibGpmaOhsZEKAEAGpMp9A</recordid><startdate>19980409</startdate><enddate>19980409</enddate><creator>HARTL, MATHIAS</creator><creator>TROESTER, HARRY</creator><creator>PLATTE, ANDREAS</creator><creator>HUBER, WILFRIED</creator><creator>FREITAG, RAINER</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>19980409</creationdate><title>CONTROL SYSTEM FOR BRAKE POWER PROPORTIONING ON A ROAD VEHICLE</title><author>HARTL, MATHIAS ; TROESTER, HARRY ; PLATTE, ANDREAS ; HUBER, WILFRIED ; FREITAG, RAINER</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-epo_espacenet_WO9814356A13</frbrgroupid><rsrctype>patents</rsrctype><prefilter>patents</prefilter><language>eng ; fre ; ger</language><creationdate>1998</creationdate><topic>ARRANGEMENT OF BRAKING ELEMENTS ON VEHICLES IN GENERAL</topic><topic>BRAKE CONTROL SYSTEMS OR PARTS THEREOF, IN GENERAL</topic><topic>PERFORMING OPERATIONS</topic><topic>PORTABLE DEVICES FOR PREVENTING UNWANTED MOVEMENT OFVEHICLES</topic><topic>TRANSPORTING</topic><topic>VEHICLE BRAKE CONTROL SYSTEMS OR PARTS THEREOF</topic><topic>VEHICLE MODIFICATIONS TO FACILITATE COOLING OF BRAKES</topic><topic>VEHICLE SUSPENSION ARRANGEMENTS</topic><topic>VEHICLES IN GENERAL</topic><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>HARTL, MATHIAS</creatorcontrib><creatorcontrib>TROESTER, HARRY</creatorcontrib><creatorcontrib>PLATTE, ANDREAS</creatorcontrib><creatorcontrib>HUBER, WILFRIED</creatorcontrib><creatorcontrib>FREITAG, RAINER</creatorcontrib><collection>esp@cenet</collection></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext_linktorsrc</fulltext></delivery><addata><au>HARTL, MATHIAS</au><au>TROESTER, HARRY</au><au>PLATTE, ANDREAS</au><au>HUBER, WILFRIED</au><au>FREITAG, RAINER</au><format>patent</format><genre>patent</genre><ristype>GEN</ristype><title>CONTROL SYSTEM FOR BRAKE POWER PROPORTIONING ON A ROAD VEHICLE</title><date>1998-04-09</date><risdate>1998</risdate><abstract>Bei einem Bremskraft-Steuerungssystem (10) für ein Strassenfahrzeug mit elektrisch steuerbarer Vierkreis-Bremsanlage sind die über die einzelnen Radbremsen (11 bis 14) entfaltbaren Bremskräfte radindividuell einstellbar. Das Fahrwerk ist mit Stelleinrichtungen (16) zur Variation der an den Fahrzeugrädern wirksamen Normalkräfte ausgerüstet, wobei pro Fahrzeugrad mindestens eine Normalkraft-Stelleinrichtung vorgesehen ist. Die Bremsanlage ist dahingehend ausgelegt, dass die mittels einer Vorderradbremse (11 oder 12) und der zu dieser, entlang der Fahrzeugdiagonalen gesehen, gegenüberliegend angeordneten Hinterradbremse (14 oder 13) entfaltbare Bremskraft insgesamt dem mit einem maximalen Betrag des zwischen der Fahrbahn und den gebremsten Rädern ausnutzbaren Kraftschlussbeiwertes mu ( mu APPROX 1) multiplizierten Fahrzeuggewicht entspricht. Die Stelleinrichtungen für die Normalkraftverteilung sind dahingehend ausgelegt, dass das Fahrzeuggewicht im wesentlichen, d.h. abgesehen von einem kleinen, nur wenige Prozent der im statischen Fall etwa gleich verteilten Radlasten betragenden Bruchteil derselben, auf einem der Vorderräder und dem diesem diagonal gegenüberliegend angeordneten Hinterrad des Fahrzeuges abstützbar ist.
The present invention pertains to a control system for brake power proportioning (5) on a road vehicle with four electrically controlled braking circuits, charaterized in that the braking power can be adjusted for each wheel brake (11 to 14). The chassis is provided with adjusting devices (16) intended to cause the normal braking power at the vehicle wheels to vary. The braking system is installed in such a way that the braking power obtained using both a front wheel brake (11, 12) and the brake of the diagonally opposite rear wheel (14, 13) corresponds altogether to the vehicle weight multiplied by the maximum coefficient of friction between the road and the braked wheels mu ( mu APPROX 1). The adjusting devices intended for normal brake power proportioning are arranged in such a way as to enable the vehicle to substantially rest, i.e. except for a light fraction - a certain percentage - of its evenly distributed weight when in a static position, upon one of its front wheels and upon the diagonally opposite rear wheel.
La présente invention concerne un système de commande de répartition de freinage (5) pour véhicule automobile à quatre circuits de freinage par commande électrique, caractérisé en ce que la puissance de freinage développée aux différents freins de roue (11 à 14) est réglable. Le châssis est équipé de dispositifs de réglage (16) dont la fonction est de faire varier la puissance normale de freinage aux roues du véhicule, pourvue chacune d'au moins un dispositif de réglage. Le système de freinage est disposé de telle manière que la puissance de freinage déployée à l'aide d'un frein de roue avant (11 ou 12) et, s'ajoutant à celui-ci, le frein de la roue arrière (14, 13) située à l'opposé en diagonale, correspond au total au poids du véhicule multiplié par le coefficient d'adhérence maximal entre la chaussée et les roues soumises à l'action des freins mu ( mu APPROX 1). Les dispositifs de réglage pour une répartition normale du freinage sont disposés le telle manière que le véhicule peut prendre appui pour l'essentiel, c'est-à-dire abstraction faite d'une petite fraction, quelques pourcents, de la charge uniformément répartie à l'état statique, sur l'une des roues avant et sur la roue arrière du véhicule située à l'opposé en diagonale.</abstract><edition>6</edition><oa>free_for_read</oa></addata></record> |
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