ELECTROPNEUMATIC ABS BRAKING SYSTEM FOR A COMMERCIAL VEHICLE
Die Erfindung betrifft ein elektropneumatisches ABS-Bremssystem (1) für ein Nutzfahrzeug (2), wobei das Bremssystem (1) aufweist: - ein Fußbremsventil (4), das über ein Bremspedal (3) betätigbar ist und pneumatische Ausgangskanäle (5-1, 5-2) aufweist, - an die Ausgangskanäle angeschlossene Achs-Betr...
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Format: | Patent |
Sprache: | eng ; fre ; ger |
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creator | PANKRATZ, Thomas MICHAELSEN, Arne AMTSFELD, Joachim ROTERS, Gerd BORK, Andre |
description | Die Erfindung betrifft ein elektropneumatisches ABS-Bremssystem (1) für ein Nutzfahrzeug (2), wobei das Bremssystem (1) aufweist: - ein Fußbremsventil (4), das über ein Bremspedal (3) betätigbar ist und pneumatische Ausgangskanäle (5-1, 5-2) aufweist, - an die Ausgangskanäle angeschlossene Achs-Betriebsbremskreise (6, 8) mit jeweils einer Achs-Ventileinheit (10, 20) und ABS-Ventilen (14, 17, 23, 27, 42) zur Ansteuerung von Rad-Betriebsbremsen, - eine elektronische Steuereinheit (60) zur Ansteuerung der ABS-Ventile und der Achs-Ventileinheiten, und einen ersten Drucksensor (52), der an einem der beiden pneumatischen Ausgangskanäle angeschlossen und ausgebildet ist, den vom Fußbremsventil ausgegebenen pneumatischen Steuerdruck zu messen und ein erstes Drucksignal (S1) an die elektronische Steuereinheit auszugeben. Hierbei ist ein zweiter Drucksensor (54) von dem ersten Drucksensor (52) getrennt vorgesehen und ausgebildet, ein zweites Drucksignal (S2) an die elektronische Steuereinheit auszugeben, die die beiden Drucksignale aufnimmt und die ABS-Ventile und/oder die Achs-Ventileinheiten in Abhängigkeit der Drucksignale ansteuert.
The invention relates to an electropneumatic ABS braking system (1) for a commercial vehicle (2), wherein the braking system (1) comprises: - a foot brake valve (4) that can be operated by means of a brake pedal (3) and has pneumatic output channels (5-1, 5-2), - axle service brake circuits (6, 8) that are connected to the output channels and each have an axle valve unit (10, 20) and ABS valves (14, 17, 23, 27, 42) for controlling wheel service brakes, - an electronic control unit (60) for controlling the ABS valves and the axle valve units, and - a first pressure sensor (52) which is connected to one of the two pneumatic output channels and is designed to measure the pneumatic control pressure output by the foot brake valve and to output a first pressure signal (S1) to the electronic control unit. According to the invention, a second pressure sensor (54) is provided separately from the first pressure sensor (52) and is designed to output a second pressure signal (S2) to the electronic control unit, which receives the two pressure signals and controls the ABS valves and/or the axle valve units depending on the pressure signals.
L'invention se rapporte à un système de freinage ABS électropneumatique (1) pour un véhicule utilitaire (2), le système de freinage (1) comprenant : - une soupape de frein à pied (4) qui peut être actionnée au |
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The invention relates to an electropneumatic ABS braking system (1) for a commercial vehicle (2), wherein the braking system (1) comprises: - a foot brake valve (4) that can be operated by means of a brake pedal (3) and has pneumatic output channels (5-1, 5-2), - axle service brake circuits (6, 8) that are connected to the output channels and each have an axle valve unit (10, 20) and ABS valves (14, 17, 23, 27, 42) for controlling wheel service brakes, - an electronic control unit (60) for controlling the ABS valves and the axle valve units, and - a first pressure sensor (52) which is connected to one of the two pneumatic output channels and is designed to measure the pneumatic control pressure output by the foot brake valve and to output a first pressure signal (S1) to the electronic control unit. According to the invention, a second pressure sensor (54) is provided separately from the first pressure sensor (52) and is designed to output a second pressure signal (S2) to the electronic control unit, which receives the two pressure signals and controls the ABS valves and/or the axle valve units depending on the pressure signals.
L'invention se rapporte à un système de freinage ABS électropneumatique (1) pour un véhicule utilitaire (2), le système de freinage (1) comprenant : - une soupape de frein à pied (4) qui peut être actionnée au moyen d'une pédale de frein (3) et présente des canaux de sortie pneumatiques (5-1, 5-2), - des circuits de frein de service d'essieu (6, 8) qui sont raccordés aux canaux de sortie et présentent chacun une unité de soupape d'essieu (10, 20) et des soupapes ABS (14, 17, 23, 27, 42) destinées à commander des freins de service de roue, - une unité de commande électronique (60) destinée à commander les soupapes ABS et les unités de soupape d'essieu, et - un premier capteur de pression (52) qui est raccordé à l'un des deux canaux de sortie pneumatiques et est conçu pour mesurer la pression de commande pneumatique délivrée par la soupape de frein à pied et pour délivrer un premier signal de pression (S1) à l'unité de commande électronique. Selon l'invention, un second capteur de pression (54) est disposé séparément du premier capteur de pression (52) et est conçu pour délivrer un second signal de pression (S2) à l'unité de commande électronique, qui reçoit les deux signaux de pression et commande les soupapes ABS et/ou les unités de soupape d'essieu en fonction des signaux de pression.</description><language>eng ; fre ; ger</language><subject>ARRANGEMENT OF BRAKING ELEMENTS ON VEHICLES IN GENERAL ; BRAKE CONTROL SYSTEMS OR PARTS THEREOF, IN GENERAL ; PERFORMING OPERATIONS ; PORTABLE DEVICES FOR PREVENTING UNWANTED MOVEMENT OFVEHICLES ; TRANSPORTING ; VEHICLE BRAKE CONTROL SYSTEMS OR PARTS THEREOF ; VEHICLE MODIFICATIONS TO FACILITATE COOLING OF BRAKES ; VEHICLES IN GENERAL</subject><creationdate>2024</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20241212&DB=EPODOC&CC=WO&NR=2024251465A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,776,881,25542,76289</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20241212&DB=EPODOC&CC=WO&NR=2024251465A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>PANKRATZ, Thomas</creatorcontrib><creatorcontrib>MICHAELSEN, Arne</creatorcontrib><creatorcontrib>AMTSFELD, Joachim</creatorcontrib><creatorcontrib>ROTERS, Gerd</creatorcontrib><creatorcontrib>BORK, Andre</creatorcontrib><title>ELECTROPNEUMATIC ABS BRAKING SYSTEM FOR A COMMERCIAL VEHICLE</title><description>Die Erfindung betrifft ein elektropneumatisches ABS-Bremssystem (1) für ein Nutzfahrzeug (2), wobei das Bremssystem (1) aufweist: - ein Fußbremsventil (4), das über ein Bremspedal (3) betätigbar ist und pneumatische Ausgangskanäle (5-1, 5-2) aufweist, - an die Ausgangskanäle angeschlossene Achs-Betriebsbremskreise (6, 8) mit jeweils einer Achs-Ventileinheit (10, 20) und ABS-Ventilen (14, 17, 23, 27, 42) zur Ansteuerung von Rad-Betriebsbremsen, - eine elektronische Steuereinheit (60) zur Ansteuerung der ABS-Ventile und der Achs-Ventileinheiten, und einen ersten Drucksensor (52), der an einem der beiden pneumatischen Ausgangskanäle angeschlossen und ausgebildet ist, den vom Fußbremsventil ausgegebenen pneumatischen Steuerdruck zu messen und ein erstes Drucksignal (S1) an die elektronische Steuereinheit auszugeben. Hierbei ist ein zweiter Drucksensor (54) von dem ersten Drucksensor (52) getrennt vorgesehen und ausgebildet, ein zweites Drucksignal (S2) an die elektronische Steuereinheit auszugeben, die die beiden Drucksignale aufnimmt und die ABS-Ventile und/oder die Achs-Ventileinheiten in Abhängigkeit der Drucksignale ansteuert.
The invention relates to an electropneumatic ABS braking system (1) for a commercial vehicle (2), wherein the braking system (1) comprises: - a foot brake valve (4) that can be operated by means of a brake pedal (3) and has pneumatic output channels (5-1, 5-2), - axle service brake circuits (6, 8) that are connected to the output channels and each have an axle valve unit (10, 20) and ABS valves (14, 17, 23, 27, 42) for controlling wheel service brakes, - an electronic control unit (60) for controlling the ABS valves and the axle valve units, and - a first pressure sensor (52) which is connected to one of the two pneumatic output channels and is designed to measure the pneumatic control pressure output by the foot brake valve and to output a first pressure signal (S1) to the electronic control unit. According to the invention, a second pressure sensor (54) is provided separately from the first pressure sensor (52) and is designed to output a second pressure signal (S2) to the electronic control unit, which receives the two pressure signals and controls the ABS valves and/or the axle valve units depending on the pressure signals.
L'invention se rapporte à un système de freinage ABS électropneumatique (1) pour un véhicule utilitaire (2), le système de freinage (1) comprenant : - une soupape de frein à pied (4) qui peut être actionnée au moyen d'une pédale de frein (3) et présente des canaux de sortie pneumatiques (5-1, 5-2), - des circuits de frein de service d'essieu (6, 8) qui sont raccordés aux canaux de sortie et présentent chacun une unité de soupape d'essieu (10, 20) et des soupapes ABS (14, 17, 23, 27, 42) destinées à commander des freins de service de roue, - une unité de commande électronique (60) destinée à commander les soupapes ABS et les unités de soupape d'essieu, et - un premier capteur de pression (52) qui est raccordé à l'un des deux canaux de sortie pneumatiques et est conçu pour mesurer la pression de commande pneumatique délivrée par la soupape de frein à pied et pour délivrer un premier signal de pression (S1) à l'unité de commande électronique. Selon l'invention, un second capteur de pression (54) est disposé séparément du premier capteur de pression (52) et est conçu pour délivrer un second signal de pression (S2) à l'unité de commande électronique, qui reçoit les deux signaux de pression et commande les soupapes ABS et/ou les unités de soupape d'essieu en fonction des signaux de pression.</description><subject>ARRANGEMENT OF BRAKING ELEMENTS ON VEHICLES IN GENERAL</subject><subject>BRAKE CONTROL SYSTEMS OR PARTS THEREOF, IN GENERAL</subject><subject>PERFORMING OPERATIONS</subject><subject>PORTABLE DEVICES FOR PREVENTING UNWANTED MOVEMENT OFVEHICLES</subject><subject>TRANSPORTING</subject><subject>VEHICLE BRAKE CONTROL SYSTEMS OR PARTS THEREOF</subject><subject>VEHICLE MODIFICATIONS TO FACILITATE COOLING OF BRAKES</subject><subject>VEHICLES IN GENERAL</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2024</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNrjZLBx9XF1DgnyD_BzDfV1DPF0VnB0ClZwCnL09vRzVwiODA5x9VVw8w9ScFRw9vf1dQ1y9nT0UQhz9fB09nHlYWBNS8wpTuWF0twMym6uIc4euqkF-fGpxQWJyal5qSXx4f5GBkYmRqaGJmamjobGxKkCAKa0KmI</recordid><startdate>20241212</startdate><enddate>20241212</enddate><creator>PANKRATZ, Thomas</creator><creator>MICHAELSEN, Arne</creator><creator>AMTSFELD, Joachim</creator><creator>ROTERS, Gerd</creator><creator>BORK, Andre</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20241212</creationdate><title>ELECTROPNEUMATIC ABS BRAKING SYSTEM FOR A COMMERCIAL VEHICLE</title><author>PANKRATZ, Thomas ; MICHAELSEN, Arne ; AMTSFELD, Joachim ; ROTERS, Gerd ; BORK, Andre</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-epo_espacenet_WO2024251465A13</frbrgroupid><rsrctype>patents</rsrctype><prefilter>patents</prefilter><language>eng ; fre ; ger</language><creationdate>2024</creationdate><topic>ARRANGEMENT OF BRAKING ELEMENTS ON VEHICLES IN GENERAL</topic><topic>BRAKE CONTROL SYSTEMS OR PARTS THEREOF, IN GENERAL</topic><topic>PERFORMING OPERATIONS</topic><topic>PORTABLE DEVICES FOR PREVENTING UNWANTED MOVEMENT OFVEHICLES</topic><topic>TRANSPORTING</topic><topic>VEHICLE BRAKE CONTROL SYSTEMS OR PARTS THEREOF</topic><topic>VEHICLE MODIFICATIONS TO FACILITATE COOLING OF BRAKES</topic><topic>VEHICLES IN GENERAL</topic><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>PANKRATZ, Thomas</creatorcontrib><creatorcontrib>MICHAELSEN, Arne</creatorcontrib><creatorcontrib>AMTSFELD, Joachim</creatorcontrib><creatorcontrib>ROTERS, Gerd</creatorcontrib><creatorcontrib>BORK, Andre</creatorcontrib><collection>esp@cenet</collection></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext_linktorsrc</fulltext></delivery><addata><au>PANKRATZ, Thomas</au><au>MICHAELSEN, Arne</au><au>AMTSFELD, Joachim</au><au>ROTERS, Gerd</au><au>BORK, Andre</au><format>patent</format><genre>patent</genre><ristype>GEN</ristype><title>ELECTROPNEUMATIC ABS BRAKING SYSTEM FOR A COMMERCIAL VEHICLE</title><date>2024-12-12</date><risdate>2024</risdate><abstract>Die Erfindung betrifft ein elektropneumatisches ABS-Bremssystem (1) für ein Nutzfahrzeug (2), wobei das Bremssystem (1) aufweist: - ein Fußbremsventil (4), das über ein Bremspedal (3) betätigbar ist und pneumatische Ausgangskanäle (5-1, 5-2) aufweist, - an die Ausgangskanäle angeschlossene Achs-Betriebsbremskreise (6, 8) mit jeweils einer Achs-Ventileinheit (10, 20) und ABS-Ventilen (14, 17, 23, 27, 42) zur Ansteuerung von Rad-Betriebsbremsen, - eine elektronische Steuereinheit (60) zur Ansteuerung der ABS-Ventile und der Achs-Ventileinheiten, und einen ersten Drucksensor (52), der an einem der beiden pneumatischen Ausgangskanäle angeschlossen und ausgebildet ist, den vom Fußbremsventil ausgegebenen pneumatischen Steuerdruck zu messen und ein erstes Drucksignal (S1) an die elektronische Steuereinheit auszugeben. Hierbei ist ein zweiter Drucksensor (54) von dem ersten Drucksensor (52) getrennt vorgesehen und ausgebildet, ein zweites Drucksignal (S2) an die elektronische Steuereinheit auszugeben, die die beiden Drucksignale aufnimmt und die ABS-Ventile und/oder die Achs-Ventileinheiten in Abhängigkeit der Drucksignale ansteuert.
The invention relates to an electropneumatic ABS braking system (1) for a commercial vehicle (2), wherein the braking system (1) comprises: - a foot brake valve (4) that can be operated by means of a brake pedal (3) and has pneumatic output channels (5-1, 5-2), - axle service brake circuits (6, 8) that are connected to the output channels and each have an axle valve unit (10, 20) and ABS valves (14, 17, 23, 27, 42) for controlling wheel service brakes, - an electronic control unit (60) for controlling the ABS valves and the axle valve units, and - a first pressure sensor (52) which is connected to one of the two pneumatic output channels and is designed to measure the pneumatic control pressure output by the foot brake valve and to output a first pressure signal (S1) to the electronic control unit. According to the invention, a second pressure sensor (54) is provided separately from the first pressure sensor (52) and is designed to output a second pressure signal (S2) to the electronic control unit, which receives the two pressure signals and controls the ABS valves and/or the axle valve units depending on the pressure signals.
L'invention se rapporte à un système de freinage ABS électropneumatique (1) pour un véhicule utilitaire (2), le système de freinage (1) comprenant : - une soupape de frein à pied (4) qui peut être actionnée au moyen d'une pédale de frein (3) et présente des canaux de sortie pneumatiques (5-1, 5-2), - des circuits de frein de service d'essieu (6, 8) qui sont raccordés aux canaux de sortie et présentent chacun une unité de soupape d'essieu (10, 20) et des soupapes ABS (14, 17, 23, 27, 42) destinées à commander des freins de service de roue, - une unité de commande électronique (60) destinée à commander les soupapes ABS et les unités de soupape d'essieu, et - un premier capteur de pression (52) qui est raccordé à l'un des deux canaux de sortie pneumatiques et est conçu pour mesurer la pression de commande pneumatique délivrée par la soupape de frein à pied et pour délivrer un premier signal de pression (S1) à l'unité de commande électronique. Selon l'invention, un second capteur de pression (54) est disposé séparément du premier capteur de pression (52) et est conçu pour délivrer un second signal de pression (S2) à l'unité de commande électronique, qui reçoit les deux signaux de pression et commande les soupapes ABS et/ou les unités de soupape d'essieu en fonction des signaux de pression.</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record> |
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title | ELECTROPNEUMATIC ABS BRAKING SYSTEM FOR A COMMERCIAL VEHICLE |
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