BEARING ASSEMBLY, IN PARTICULAR FOR SUPPORTING A TRANSMISSION SHAFT
Die Erfindung betrifft eine Lageranordnung (19), umfassend ein Lager mit einem Lagerring (6), welcher an einer Mantelfläche (12) an einem radial benachbart zum Lagerring (6) liegenden Bauteil aufgenommen ist. Der Lagerring (6) ist an dem Bauteil über ein radial zwischen dem Lagerring (6) und dem Bau...
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Format: | Patent |
Sprache: | eng ; fre ; ger |
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creator | ZORELL, Hans AMANN, Jorg |
description | Die Erfindung betrifft eine Lageranordnung (19), umfassend ein Lager mit einem Lagerring (6), welcher an einer Mantelfläche (12) an einem radial benachbart zum Lagerring (6) liegenden Bauteil aufgenommen ist. Der Lagerring (6) ist an dem Bauteil über ein radial zwischen dem Lagerring (6) und dem Bauteil angeordnetes Sicherungselement (20) in Umfangsrichtung gegen Relativverdrehen gesichert, indem das Sicherungselement (20) zum einen in einer Nut (21) liegt, die seitens des Bauteils in Umfangsrichtung beidseitig begrenzt ausgestaltet ist, sowie zum anderen in eine Ausnehmung (24) einfasst, welche in Umfangsrichtung beidseitig begrenzt in den Lagerring (6) eingebracht ist. Um bei der Verdrehsicherung dabei nur eine möglichst niedrige Schwächung des Lagerringes (6) zu bewirken, erstreckt sich die Ausnehmung (24) axial nur über einen Teil des Lagerringes (6). Zudem ist das Sicherungselement (20) mit dem Lagerring (6) axial gekoppelt, indem Bewegungen des Sicherungselements (20) zum Lagerring (6) in beide axiale Richtungen über axial entgegengesetzt zueinander ausgerichtete Anlageflächen des Lagerringes (6) begrenzt sind.
The invention relates to a bearing assembly (19) comprising a bearing with a bearing ring (6) which is received, at a lateral surface (12), on a component that is radially adjacent to the bearing ring (6). By means of a securing element (20) disposed radially between the bearing ring (6) and the component, the bearing ring (6) is secured on the component in the circumferential direction to prevent relative rotation, by virtue of the fact that the securing element (20) lies in a groove (21) which is formed by the component with delimitation on both sides in the circumferential direction and the securing element is also set into a recess (24) which is formed in the bearing ring (6) with delimitation on both sides in the circumferential direction. In order for the anti-rotation securing to cause only the least possible weakening of the bearing ring (6), the recess (24) extends axially only over part of the bearing ring (6). Furthermore, the securing element (20) is axially coupled to the bearing ring (6) by virtue of the fact that movements of the securing element (20) relative to the bearing ring (6) are limited in both axial directions by means of stop surfaces of the bearing ring (6) which are oriented axially opposite to each other.
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The invention relates to a bearing assembly (19) comprising a bearing with a bearing ring (6) which is received, at a lateral surface (12), on a component that is radially adjacent to the bearing ring (6). By means of a securing element (20) disposed radially between the bearing ring (6) and the component, the bearing ring (6) is secured on the component in the circumferential direction to prevent relative rotation, by virtue of the fact that the securing element (20) lies in a groove (21) which is formed by the component with delimitation on both sides in the circumferential direction and the securing element is also set into a recess (24) which is formed in the bearing ring (6) with delimitation on both sides in the circumferential direction. In order for the anti-rotation securing to cause only the least possible weakening of the bearing ring (6), the recess (24) extends axially only over part of the bearing ring (6). Furthermore, the securing element (20) is axially coupled to the bearing ring (6) by virtue of the fact that movements of the securing element (20) relative to the bearing ring (6) are limited in both axial directions by means of stop surfaces of the bearing ring (6) which are oriented axially opposite to each other.
L'invention concerne un ensemble roulement (19) comprenant un roulement avec une bague de roulement (6) qui est reçue, à une surface latérale (12), sur un composant qui est radialement adjacent à la bague de roulement (6). Au moyen d'un élément de fixation (20) disposé radialement entre la bague de roulement (6) et le composant, la bague de roulement (6) est fixée sur le composant dans la direction circonférentielle pour empêcher une rotation relative, du fait que l'élément de fixation (20) se trouve dans une rainure (21) qui est formée par le composant avec une délimitation des deux côtés dans la direction circonférentielle et l'élément de fixation est également placé dans un évidement (24) qui est formé dans la bague de roulement (6) avec une délimitation des deux côtés dans la direction circonférentielle. Pour que la fixation anti-rotation provoque seulement l'affaiblissement le plus faible possible de la bague de roulement (6), l'évidement (24) s'étend axialement uniquement sur une partie de la bague de roulement (6). En outre, l'élément de fixation (20) est accouplé axialement à la bague de roulement (6) du fait que des mouvements de l'élément de fixation (20) par rapport à la bague de roulement (6) sont limités dans les deux directions axiales au moyen de surfaces d'arrêt de la bague de roulement (6) qui sont orientées axialement à l'opposé l'une de l'autre.</description><language>eng ; fre ; ger</language><subject>BEARINGS ; BLASTING ; ELEMENTS OR CRANKSHAFT MECHANISMS ; ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS ; FLEXIBLE SHAFTS ; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS ; HEATING ; LIGHTING ; MECHANICAL ENGINEERING ; ROTARY BODIES OTHER THAN GEARING ELEMENTS ; SHAFTS ; THERMAL INSULATION IN GENERAL ; WEAPONS</subject><creationdate>2024</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20240926&DB=EPODOC&CC=WO&NR=2024193985A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,780,885,25564,76547</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20240926&DB=EPODOC&CC=WO&NR=2024193985A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>ZORELL, Hans</creatorcontrib><creatorcontrib>AMANN, Jorg</creatorcontrib><title>BEARING ASSEMBLY, IN PARTICULAR FOR SUPPORTING A TRANSMISSION SHAFT</title><description>Die Erfindung betrifft eine Lageranordnung (19), umfassend ein Lager mit einem Lagerring (6), welcher an einer Mantelfläche (12) an einem radial benachbart zum Lagerring (6) liegenden Bauteil aufgenommen ist. Der Lagerring (6) ist an dem Bauteil über ein radial zwischen dem Lagerring (6) und dem Bauteil angeordnetes Sicherungselement (20) in Umfangsrichtung gegen Relativverdrehen gesichert, indem das Sicherungselement (20) zum einen in einer Nut (21) liegt, die seitens des Bauteils in Umfangsrichtung beidseitig begrenzt ausgestaltet ist, sowie zum anderen in eine Ausnehmung (24) einfasst, welche in Umfangsrichtung beidseitig begrenzt in den Lagerring (6) eingebracht ist. Um bei der Verdrehsicherung dabei nur eine möglichst niedrige Schwächung des Lagerringes (6) zu bewirken, erstreckt sich die Ausnehmung (24) axial nur über einen Teil des Lagerringes (6). Zudem ist das Sicherungselement (20) mit dem Lagerring (6) axial gekoppelt, indem Bewegungen des Sicherungselements (20) zum Lagerring (6) in beide axiale Richtungen über axial entgegengesetzt zueinander ausgerichtete Anlageflächen des Lagerringes (6) begrenzt sind.
The invention relates to a bearing assembly (19) comprising a bearing with a bearing ring (6) which is received, at a lateral surface (12), on a component that is radially adjacent to the bearing ring (6). By means of a securing element (20) disposed radially between the bearing ring (6) and the component, the bearing ring (6) is secured on the component in the circumferential direction to prevent relative rotation, by virtue of the fact that the securing element (20) lies in a groove (21) which is formed by the component with delimitation on both sides in the circumferential direction and the securing element is also set into a recess (24) which is formed in the bearing ring (6) with delimitation on both sides in the circumferential direction. In order for the anti-rotation securing to cause only the least possible weakening of the bearing ring (6), the recess (24) extends axially only over part of the bearing ring (6). Furthermore, the securing element (20) is axially coupled to the bearing ring (6) by virtue of the fact that movements of the securing element (20) relative to the bearing ring (6) are limited in both axial directions by means of stop surfaces of the bearing ring (6) which are oriented axially opposite to each other.
L'invention concerne un ensemble roulement (19) comprenant un roulement avec une bague de roulement (6) qui est reçue, à une surface latérale (12), sur un composant qui est radialement adjacent à la bague de roulement (6). Au moyen d'un élément de fixation (20) disposé radialement entre la bague de roulement (6) et le composant, la bague de roulement (6) est fixée sur le composant dans la direction circonférentielle pour empêcher une rotation relative, du fait que l'élément de fixation (20) se trouve dans une rainure (21) qui est formée par le composant avec une délimitation des deux côtés dans la direction circonférentielle et l'élément de fixation est également placé dans un évidement (24) qui est formé dans la bague de roulement (6) avec une délimitation des deux côtés dans la direction circonférentielle. Pour que la fixation anti-rotation provoque seulement l'affaiblissement le plus faible possible de la bague de roulement (6), l'évidement (24) s'étend axialement uniquement sur une partie de la bague de roulement (6). En outre, l'élément de fixation (20) est accouplé axialement à la bague de roulement (6) du fait que des mouvements de l'élément de fixation (20) par rapport à la bague de roulement (6) sont limités dans les deux directions axiales au moyen de surfaces d'arrêt de la bague de roulement (6) qui sont orientées axialement à l'opposé l'une de l'autre.</description><subject>BEARINGS</subject><subject>BLASTING</subject><subject>ELEMENTS OR CRANKSHAFT MECHANISMS</subject><subject>ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS</subject><subject>FLEXIBLE SHAFTS</subject><subject>GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS</subject><subject>HEATING</subject><subject>LIGHTING</subject><subject>MECHANICAL ENGINEERING</subject><subject>ROTARY BODIES OTHER THAN GEARING ELEMENTS</subject><subject>SHAFTS</subject><subject>THERMAL INSULATION IN GENERAL</subject><subject>WEAPONS</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2024</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNrjZHB2cnUM8vRzV3AMDnb1dfKJ1FHw9FMIcAwK8XQO9XEMUnDzD1IIDg0I8AeKgJQphAQ5-gX7egYHe_r7KQR7OLqF8DCwpiXmFKfyQmluBmU31xBnD93Ugvz41OKCxOTUvNSS-HB_IwMjE0NLY0sLU0dDY-JUAQDoryyl</recordid><startdate>20240926</startdate><enddate>20240926</enddate><creator>ZORELL, Hans</creator><creator>AMANN, Jorg</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20240926</creationdate><title>BEARING ASSEMBLY, IN PARTICULAR FOR SUPPORTING A TRANSMISSION SHAFT</title><author>ZORELL, Hans ; AMANN, Jorg</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-epo_espacenet_WO2024193985A13</frbrgroupid><rsrctype>patents</rsrctype><prefilter>patents</prefilter><language>eng ; fre ; ger</language><creationdate>2024</creationdate><topic>BEARINGS</topic><topic>BLASTING</topic><topic>ELEMENTS OR CRANKSHAFT MECHANISMS</topic><topic>ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS</topic><topic>FLEXIBLE SHAFTS</topic><topic>GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS</topic><topic>HEATING</topic><topic>LIGHTING</topic><topic>MECHANICAL ENGINEERING</topic><topic>ROTARY BODIES OTHER THAN GEARING ELEMENTS</topic><topic>SHAFTS</topic><topic>THERMAL INSULATION IN GENERAL</topic><topic>WEAPONS</topic><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>ZORELL, Hans</creatorcontrib><creatorcontrib>AMANN, Jorg</creatorcontrib><collection>esp@cenet</collection></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext_linktorsrc</fulltext></delivery><addata><au>ZORELL, Hans</au><au>AMANN, Jorg</au><format>patent</format><genre>patent</genre><ristype>GEN</ristype><title>BEARING ASSEMBLY, IN PARTICULAR FOR SUPPORTING A TRANSMISSION SHAFT</title><date>2024-09-26</date><risdate>2024</risdate><abstract>Die Erfindung betrifft eine Lageranordnung (19), umfassend ein Lager mit einem Lagerring (6), welcher an einer Mantelfläche (12) an einem radial benachbart zum Lagerring (6) liegenden Bauteil aufgenommen ist. Der Lagerring (6) ist an dem Bauteil über ein radial zwischen dem Lagerring (6) und dem Bauteil angeordnetes Sicherungselement (20) in Umfangsrichtung gegen Relativverdrehen gesichert, indem das Sicherungselement (20) zum einen in einer Nut (21) liegt, die seitens des Bauteils in Umfangsrichtung beidseitig begrenzt ausgestaltet ist, sowie zum anderen in eine Ausnehmung (24) einfasst, welche in Umfangsrichtung beidseitig begrenzt in den Lagerring (6) eingebracht ist. Um bei der Verdrehsicherung dabei nur eine möglichst niedrige Schwächung des Lagerringes (6) zu bewirken, erstreckt sich die Ausnehmung (24) axial nur über einen Teil des Lagerringes (6). Zudem ist das Sicherungselement (20) mit dem Lagerring (6) axial gekoppelt, indem Bewegungen des Sicherungselements (20) zum Lagerring (6) in beide axiale Richtungen über axial entgegengesetzt zueinander ausgerichtete Anlageflächen des Lagerringes (6) begrenzt sind.
The invention relates to a bearing assembly (19) comprising a bearing with a bearing ring (6) which is received, at a lateral surface (12), on a component that is radially adjacent to the bearing ring (6). By means of a securing element (20) disposed radially between the bearing ring (6) and the component, the bearing ring (6) is secured on the component in the circumferential direction to prevent relative rotation, by virtue of the fact that the securing element (20) lies in a groove (21) which is formed by the component with delimitation on both sides in the circumferential direction and the securing element is also set into a recess (24) which is formed in the bearing ring (6) with delimitation on both sides in the circumferential direction. In order for the anti-rotation securing to cause only the least possible weakening of the bearing ring (6), the recess (24) extends axially only over part of the bearing ring (6). Furthermore, the securing element (20) is axially coupled to the bearing ring (6) by virtue of the fact that movements of the securing element (20) relative to the bearing ring (6) are limited in both axial directions by means of stop surfaces of the bearing ring (6) which are oriented axially opposite to each other.
L'invention concerne un ensemble roulement (19) comprenant un roulement avec une bague de roulement (6) qui est reçue, à une surface latérale (12), sur un composant qui est radialement adjacent à la bague de roulement (6). Au moyen d'un élément de fixation (20) disposé radialement entre la bague de roulement (6) et le composant, la bague de roulement (6) est fixée sur le composant dans la direction circonférentielle pour empêcher une rotation relative, du fait que l'élément de fixation (20) se trouve dans une rainure (21) qui est formée par le composant avec une délimitation des deux côtés dans la direction circonférentielle et l'élément de fixation est également placé dans un évidement (24) qui est formé dans la bague de roulement (6) avec une délimitation des deux côtés dans la direction circonférentielle. Pour que la fixation anti-rotation provoque seulement l'affaiblissement le plus faible possible de la bague de roulement (6), l'évidement (24) s'étend axialement uniquement sur une partie de la bague de roulement (6). En outre, l'élément de fixation (20) est accouplé axialement à la bague de roulement (6) du fait que des mouvements de l'élément de fixation (20) par rapport à la bague de roulement (6) sont limités dans les deux directions axiales au moyen de surfaces d'arrêt de la bague de roulement (6) qui sont orientées axialement à l'opposé l'une de l'autre.</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record> |
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subjects | BEARINGS BLASTING ELEMENTS OR CRANKSHAFT MECHANISMS ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS FLEXIBLE SHAFTS GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS HEATING LIGHTING MECHANICAL ENGINEERING ROTARY BODIES OTHER THAN GEARING ELEMENTS SHAFTS THERMAL INSULATION IN GENERAL WEAPONS |
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