ELECTRIC DRIVE SYSTEM FOR A MOTOR VEHICLE
Die Erfindung betrifft ein elektrisches Antriebssystem (1) für ein Kraftfahrzeug mit einer elektrischen Maschine (2), die einen Rotor (3) mit einer Rotorwelle (4) aufweist, mit einer Planetenübersetzungsstufe (13), die ein Sonnenrad (11), einen Planetenträger (8) und zugehörige Planetenräder (10) so...
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Format: | Patent |
Sprache: | eng ; fre ; ger |
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creator | SCHILDER, Tobias HAERTER, Tobias |
description | Die Erfindung betrifft ein elektrisches Antriebssystem (1) für ein Kraftfahrzeug mit einer elektrischen Maschine (2), die einen Rotor (3) mit einer Rotorwelle (4) aufweist, mit einer Planetenübersetzungsstufe (13), die ein Sonnenrad (11), einen Planetenträger (8) und zugehörige Planetenräder (10) sowie ein Hohlrad (12) aufweist, wobei die Rotorwelle (4) drehfest mit dem Sonnenrad (11) verbunden ist, wobei der Planetenträger (8) eine Trägerwelle (16) aufweist, die koaxial und axial benachbart zu der Rotorwelle (4) angeordnet ist, wobei die Trägerwelle (16) mittels eines ersten Lagers (14) gegenüber einem Gehäuse (5) gelagert ist, wobei das Gehäuse (5) eine kreisförmige Öffnung (20) aufweist, durch welche die Trägerwelle (16) geführt ist, wobei das Gehäuse (5) einen ersten Ölkanal (21) aufweist der in die kreisförmige Öffnung (20) mündet und die Trägerwelle (16) bezogen auf ihre Drehachse (A) in dem axialen Bereich der Öffnung (20) eine Drehdurchführung (25) aufweist, wobei die Trägerwelle (16) wenigstens eine in axialer Richtung (a) verlaufende erste Bohrung (26) aufweist, die an ihrem einen Ende mit der Drehdurchführung (25) verbunden ist, wobei die Rotorwelle (4) eine axial verlaufende zweite Bohrung (32) aufweist, und wobei die erste Bohrung (26) mit der zweiten Bohrung (32) in Verbindung steht.
The invention relates to an electric drive system (1) for a motor vehicle, comprising an electric machine (2) which has a rotor (3) with a rotor shaft (4) and comprising a planetary transmission stage (13) which has a sun gear (11), a planet carrier (8), corresponding planetary gears (10), and a ring gear (12), wherein the rotor shaft (4) is rotationally fixed to the sun gear (11), the planet carrier (8) has a carrier shaft (16) which is arranged coaxially and axially adjacent to the rotor shaft (4), and the carrier shaft (16) is mounted relative to a housing (5) by means of a first bearing (14). The housing (5) has a circular opening (20) through which the carrier shaft (16) is guided, and the housing (5) has a first oil channel (21) which opens into the circular opening (20). The carrier shaft (16) has a rotary feedthrough (25) in the axial region of the opening (20) with respect to the rotational axis (A) of the carrier shaft, and the carrier shaft (16) has at least one first bore (26) which runs in the axial direction (a) and which is connected to the rotary feedthrough (25) at one end. The rotor shaft (4) has a second bore (32) which runs in the axial direct |
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The invention relates to an electric drive system (1) for a motor vehicle, comprising an electric machine (2) which has a rotor (3) with a rotor shaft (4) and comprising a planetary transmission stage (13) which has a sun gear (11), a planet carrier (8), corresponding planetary gears (10), and a ring gear (12), wherein the rotor shaft (4) is rotationally fixed to the sun gear (11), the planet carrier (8) has a carrier shaft (16) which is arranged coaxially and axially adjacent to the rotor shaft (4), and the carrier shaft (16) is mounted relative to a housing (5) by means of a first bearing (14). The housing (5) has a circular opening (20) through which the carrier shaft (16) is guided, and the housing (5) has a first oil channel (21) which opens into the circular opening (20). The carrier shaft (16) has a rotary feedthrough (25) in the axial region of the opening (20) with respect to the rotational axis (A) of the carrier shaft, and the carrier shaft (16) has at least one first bore (26) which runs in the axial direction (a) and which is connected to the rotary feedthrough (25) at one end. The rotor shaft (4) has a second bore (32) which runs in the axial direction, and the first bore (26) is connected to the second bore (32).
L'invention concerne un système d'entraînement électrique (1) pour véhicule à moteur. Le système comprend : une machine électrique (2) comportant un rotor (3) pourvu d'un arbre de rotor (4) ; et un étage de transmission planétaire (13) pourvu d'un engrenage planétaire (11), d'un porte-satellites (8), d'engrenages satellites correspondants (10) et d'une couronne (12). L'arbre de rotor (4) est fixé de manière rotative à l'engrenage planétaire (11). Le porte-satellites (8) comprend un arbre de support (16) qui est disposé de manière coaxiale, et est axialement adjacent, à l'arbre de rotor (4). L'arbre de support (16) est monté par rapport à un logement (5) au moyen d'un premier palier (14). Le logement (5) présente une ouverture circulaire (20) à travers laquelle l'arbre de support (16) est guidé. Le logement (5) comporte un premier canal d'huile (21) qui s'ouvre dans l'ouverture circulaire (20). L'arbre de support (16) présente dans la zone axiale de l'ouverture (20) une traversée rotative (25) par rapport à l'axe de rotation (A) de l'arbre de support. L'arbre de support (16) comporte au moins un premier alésage (26) qui s'étend dans la direction axiale (a) et qui est relié à la traversée rotative (25) au niveau d'une extrémité. L'arbre de rotor (4) comporte un second alésage (32) qui s'étend dans la direction axiale. Le premier alésage (26) est relié au second alésage (32).</description><language>eng ; fre ; ger</language><subject>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PLURAL DIVERSE PRIME-MOVERS INVEHICLES ; ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PROPULSION UNITS OR OFTRANSMISSIONS IN VEHICLES ; ARRANGEMENTS IN CONNECTION WITH COOLING, AIR INTAKE, GASEXHAUST OR FUEL SUPPLY OF PROPULSION UNITS, IN VEHICLES ; AUXILIARY DRIVES FOR VEHICLES ; BLASTING ; ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS ; GEARING ; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS ; HEATING ; INSTRUMENTATION OR DASHBOARDS FOR VEHICLES ; LIGHTING ; MECHANICAL ENGINEERING ; PERFORMING OPERATIONS ; THERMAL INSULATION IN GENERAL ; TRANSPORTING ; VEHICLES IN GENERAL ; WEAPONS</subject><creationdate>2024</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20240425&DB=EPODOC&CC=WO&NR=2024083652A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,780,885,25564,76547</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20240425&DB=EPODOC&CC=WO&NR=2024083652A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>SCHILDER, Tobias</creatorcontrib><creatorcontrib>HAERTER, Tobias</creatorcontrib><title>ELECTRIC DRIVE SYSTEM FOR A MOTOR VEHICLE</title><description>Die Erfindung betrifft ein elektrisches Antriebssystem (1) für ein Kraftfahrzeug mit einer elektrischen Maschine (2), die einen Rotor (3) mit einer Rotorwelle (4) aufweist, mit einer Planetenübersetzungsstufe (13), die ein Sonnenrad (11), einen Planetenträger (8) und zugehörige Planetenräder (10) sowie ein Hohlrad (12) aufweist, wobei die Rotorwelle (4) drehfest mit dem Sonnenrad (11) verbunden ist, wobei der Planetenträger (8) eine Trägerwelle (16) aufweist, die koaxial und axial benachbart zu der Rotorwelle (4) angeordnet ist, wobei die Trägerwelle (16) mittels eines ersten Lagers (14) gegenüber einem Gehäuse (5) gelagert ist, wobei das Gehäuse (5) eine kreisförmige Öffnung (20) aufweist, durch welche die Trägerwelle (16) geführt ist, wobei das Gehäuse (5) einen ersten Ölkanal (21) aufweist der in die kreisförmige Öffnung (20) mündet und die Trägerwelle (16) bezogen auf ihre Drehachse (A) in dem axialen Bereich der Öffnung (20) eine Drehdurchführung (25) aufweist, wobei die Trägerwelle (16) wenigstens eine in axialer Richtung (a) verlaufende erste Bohrung (26) aufweist, die an ihrem einen Ende mit der Drehdurchführung (25) verbunden ist, wobei die Rotorwelle (4) eine axial verlaufende zweite Bohrung (32) aufweist, und wobei die erste Bohrung (26) mit der zweiten Bohrung (32) in Verbindung steht.
The invention relates to an electric drive system (1) for a motor vehicle, comprising an electric machine (2) which has a rotor (3) with a rotor shaft (4) and comprising a planetary transmission stage (13) which has a sun gear (11), a planet carrier (8), corresponding planetary gears (10), and a ring gear (12), wherein the rotor shaft (4) is rotationally fixed to the sun gear (11), the planet carrier (8) has a carrier shaft (16) which is arranged coaxially and axially adjacent to the rotor shaft (4), and the carrier shaft (16) is mounted relative to a housing (5) by means of a first bearing (14). The housing (5) has a circular opening (20) through which the carrier shaft (16) is guided, and the housing (5) has a first oil channel (21) which opens into the circular opening (20). The carrier shaft (16) has a rotary feedthrough (25) in the axial region of the opening (20) with respect to the rotational axis (A) of the carrier shaft, and the carrier shaft (16) has at least one first bore (26) which runs in the axial direction (a) and which is connected to the rotary feedthrough (25) at one end. The rotor shaft (4) has a second bore (32) which runs in the axial direction, and the first bore (26) is connected to the second bore (32).
L'invention concerne un système d'entraînement électrique (1) pour véhicule à moteur. Le système comprend : une machine électrique (2) comportant un rotor (3) pourvu d'un arbre de rotor (4) ; et un étage de transmission planétaire (13) pourvu d'un engrenage planétaire (11), d'un porte-satellites (8), d'engrenages satellites correspondants (10) et d'une couronne (12). L'arbre de rotor (4) est fixé de manière rotative à l'engrenage planétaire (11). Le porte-satellites (8) comprend un arbre de support (16) qui est disposé de manière coaxiale, et est axialement adjacent, à l'arbre de rotor (4). L'arbre de support (16) est monté par rapport à un logement (5) au moyen d'un premier palier (14). Le logement (5) présente une ouverture circulaire (20) à travers laquelle l'arbre de support (16) est guidé. Le logement (5) comporte un premier canal d'huile (21) qui s'ouvre dans l'ouverture circulaire (20). L'arbre de support (16) présente dans la zone axiale de l'ouverture (20) une traversée rotative (25) par rapport à l'axe de rotation (A) de l'arbre de support. L'arbre de support (16) comporte au moins un premier alésage (26) qui s'étend dans la direction axiale (a) et qui est relié à la traversée rotative (25) au niveau d'une extrémité. L'arbre de rotor (4) comporte un second alésage (32) qui s'étend dans la direction axiale. Le premier alésage (26) est relié au second alésage (32).</description><subject>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PLURAL DIVERSE PRIME-MOVERS INVEHICLES</subject><subject>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PROPULSION UNITS OR OFTRANSMISSIONS IN VEHICLES</subject><subject>ARRANGEMENTS IN CONNECTION WITH COOLING, AIR INTAKE, GASEXHAUST OR FUEL SUPPLY OF PROPULSION UNITS, IN VEHICLES</subject><subject>AUXILIARY DRIVES FOR VEHICLES</subject><subject>BLASTING</subject><subject>ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS</subject><subject>GEARING</subject><subject>GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS</subject><subject>HEATING</subject><subject>INSTRUMENTATION OR DASHBOARDS FOR VEHICLES</subject><subject>LIGHTING</subject><subject>MECHANICAL ENGINEERING</subject><subject>PERFORMING OPERATIONS</subject><subject>THERMAL INSULATION IN GENERAL</subject><subject>TRANSPORTING</subject><subject>VEHICLES IN GENERAL</subject><subject>WEAPONS</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2024</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNrjZNB09XF1DgnydFZwCfIMc1UIjgwOcfVVcPMPUnBU8PUPAdJhrh6ezj6uPAysaYk5xam8UJqbQdnNNcTZQze1ID8-tbggMTk1L7UkPtzfyMDIxMDC2MzUyNHQmDhVAK4YJSM</recordid><startdate>20240425</startdate><enddate>20240425</enddate><creator>SCHILDER, Tobias</creator><creator>HAERTER, Tobias</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20240425</creationdate><title>ELECTRIC DRIVE SYSTEM FOR A MOTOR VEHICLE</title><author>SCHILDER, Tobias ; HAERTER, Tobias</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-epo_espacenet_WO2024083652A13</frbrgroupid><rsrctype>patents</rsrctype><prefilter>patents</prefilter><language>eng ; fre ; ger</language><creationdate>2024</creationdate><topic>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PLURAL DIVERSE PRIME-MOVERS INVEHICLES</topic><topic>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PROPULSION UNITS OR OFTRANSMISSIONS IN VEHICLES</topic><topic>ARRANGEMENTS IN CONNECTION WITH COOLING, AIR INTAKE, GASEXHAUST OR FUEL SUPPLY OF PROPULSION UNITS, IN VEHICLES</topic><topic>AUXILIARY DRIVES FOR VEHICLES</topic><topic>BLASTING</topic><topic>ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS</topic><topic>GEARING</topic><topic>GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS</topic><topic>HEATING</topic><topic>INSTRUMENTATION OR DASHBOARDS FOR VEHICLES</topic><topic>LIGHTING</topic><topic>MECHANICAL ENGINEERING</topic><topic>PERFORMING OPERATIONS</topic><topic>THERMAL INSULATION IN GENERAL</topic><topic>TRANSPORTING</topic><topic>VEHICLES IN GENERAL</topic><topic>WEAPONS</topic><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>SCHILDER, Tobias</creatorcontrib><creatorcontrib>HAERTER, Tobias</creatorcontrib><collection>esp@cenet</collection></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext_linktorsrc</fulltext></delivery><addata><au>SCHILDER, Tobias</au><au>HAERTER, Tobias</au><format>patent</format><genre>patent</genre><ristype>GEN</ristype><title>ELECTRIC DRIVE SYSTEM FOR A MOTOR VEHICLE</title><date>2024-04-25</date><risdate>2024</risdate><abstract>Die Erfindung betrifft ein elektrisches Antriebssystem (1) für ein Kraftfahrzeug mit einer elektrischen Maschine (2), die einen Rotor (3) mit einer Rotorwelle (4) aufweist, mit einer Planetenübersetzungsstufe (13), die ein Sonnenrad (11), einen Planetenträger (8) und zugehörige Planetenräder (10) sowie ein Hohlrad (12) aufweist, wobei die Rotorwelle (4) drehfest mit dem Sonnenrad (11) verbunden ist, wobei der Planetenträger (8) eine Trägerwelle (16) aufweist, die koaxial und axial benachbart zu der Rotorwelle (4) angeordnet ist, wobei die Trägerwelle (16) mittels eines ersten Lagers (14) gegenüber einem Gehäuse (5) gelagert ist, wobei das Gehäuse (5) eine kreisförmige Öffnung (20) aufweist, durch welche die Trägerwelle (16) geführt ist, wobei das Gehäuse (5) einen ersten Ölkanal (21) aufweist der in die kreisförmige Öffnung (20) mündet und die Trägerwelle (16) bezogen auf ihre Drehachse (A) in dem axialen Bereich der Öffnung (20) eine Drehdurchführung (25) aufweist, wobei die Trägerwelle (16) wenigstens eine in axialer Richtung (a) verlaufende erste Bohrung (26) aufweist, die an ihrem einen Ende mit der Drehdurchführung (25) verbunden ist, wobei die Rotorwelle (4) eine axial verlaufende zweite Bohrung (32) aufweist, und wobei die erste Bohrung (26) mit der zweiten Bohrung (32) in Verbindung steht.
The invention relates to an electric drive system (1) for a motor vehicle, comprising an electric machine (2) which has a rotor (3) with a rotor shaft (4) and comprising a planetary transmission stage (13) which has a sun gear (11), a planet carrier (8), corresponding planetary gears (10), and a ring gear (12), wherein the rotor shaft (4) is rotationally fixed to the sun gear (11), the planet carrier (8) has a carrier shaft (16) which is arranged coaxially and axially adjacent to the rotor shaft (4), and the carrier shaft (16) is mounted relative to a housing (5) by means of a first bearing (14). The housing (5) has a circular opening (20) through which the carrier shaft (16) is guided, and the housing (5) has a first oil channel (21) which opens into the circular opening (20). The carrier shaft (16) has a rotary feedthrough (25) in the axial region of the opening (20) with respect to the rotational axis (A) of the carrier shaft, and the carrier shaft (16) has at least one first bore (26) which runs in the axial direction (a) and which is connected to the rotary feedthrough (25) at one end. The rotor shaft (4) has a second bore (32) which runs in the axial direction, and the first bore (26) is connected to the second bore (32).
L'invention concerne un système d'entraînement électrique (1) pour véhicule à moteur. Le système comprend : une machine électrique (2) comportant un rotor (3) pourvu d'un arbre de rotor (4) ; et un étage de transmission planétaire (13) pourvu d'un engrenage planétaire (11), d'un porte-satellites (8), d'engrenages satellites correspondants (10) et d'une couronne (12). L'arbre de rotor (4) est fixé de manière rotative à l'engrenage planétaire (11). Le porte-satellites (8) comprend un arbre de support (16) qui est disposé de manière coaxiale, et est axialement adjacent, à l'arbre de rotor (4). L'arbre de support (16) est monté par rapport à un logement (5) au moyen d'un premier palier (14). Le logement (5) présente une ouverture circulaire (20) à travers laquelle l'arbre de support (16) est guidé. Le logement (5) comporte un premier canal d'huile (21) qui s'ouvre dans l'ouverture circulaire (20). L'arbre de support (16) présente dans la zone axiale de l'ouverture (20) une traversée rotative (25) par rapport à l'axe de rotation (A) de l'arbre de support. L'arbre de support (16) comporte au moins un premier alésage (26) qui s'étend dans la direction axiale (a) et qui est relié à la traversée rotative (25) au niveau d'une extrémité. L'arbre de rotor (4) comporte un second alésage (32) qui s'étend dans la direction axiale. Le premier alésage (26) est relié au second alésage (32).</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record> |
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