COOLER PASSIVATION PROCESS FOR A COOLANT COOLER OF A COOLER DEVICE MOUNTED IN A MOTOR VEHICLE, COOLER DEVICE, AND USE OF A MOTOR VEHICLE TO PASSIVATE A COOLANT COOLER OF A COOLER DEVICE

Die vorliegende Erfindung betrifft ein Kühlerpassivierungsverfahren für einen in einem Kraftfahrzeug montierten Kühlmittelkühler (2) einer Kühlervorrichtung (1). Im Rahmen des Kühlerpassivierungsverfahrens ist vorgesehen, dass eine Kühlervorrichtung (1) mit Kühlmittelkühler (2) bereitgestellt wird,...

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Hauptverfasser: ENGLERT, Peter, PFITZER, Matthias, STRAUSS, Thomas, BRÜMMER, Richard
Format: Patent
Sprache:eng ; fre ; ger
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creator ENGLERT, Peter
PFITZER, Matthias
STRAUSS, Thomas
BRÜMMER, Richard
description Die vorliegende Erfindung betrifft ein Kühlerpassivierungsverfahren für einen in einem Kraftfahrzeug montierten Kühlmittelkühler (2) einer Kühlervorrichtung (1). Im Rahmen des Kühlerpassivierungsverfahrens ist vorgesehen, dass eine Kühlervorrichtung (1) mit Kühlmittelkühler (2) bereitgestellt wird, wobei letzterer mindestens einen Aluminiumkühlkanal (3) mit einer mit Flussmittel versehenen Kühleroberfläche (4) aufweist. Die Kühlervorrichtung (1) wird in einem Kraftfahrzeug bereitgestellt, bspw. montiert, und anschließend mit mindestens einer Brennstoffzelle des Kraftfahrzeugs in Betrieb genommen. Um am Kühlmittelkühler (2) eine Passivierungsschicht (8) auszubilden ist vorgesehen, dass eine zuvor bereitgestellte wässrige Passivierungslösung (5) aus Passivierungsschichtbildnermaterial (6) und Brennstoffzellenabwasser (7) auf die mit dem Flussmittel versehene Kühleroberfläche (4) des mindestens einen Aluminiumkühlkanals (3) aufgebracht wird, wobei die Passivierungslösung (5) mit der mit dem Flussmittel versehenen Kühleroberfläche (4) des mindestens einen Aluminiumkühlkanals (3) unter Zufuhr von durch den Kühlmittelkühler (2) bereitgestellter Wärmeenergie unter Ausbildung einer Passivierungsschicht (8) reagiert. The present invention relates to a cooler passivation process for a coolant cooler (2) of a cooler device (1) mounted in a motor vehicle. According to the cooler passivation process, a cooler device (1) with a coolant cooler (2) is provided, the latter having at least one aluminium cooling channel (3) with a cooler surface (4) provided with flux. The cooler device (1) is provided, for example mounted, in a motor vehicle and is then put into operation with at least one fuel cell of the motor vehicle. In order to form a passivation layer (8) on the coolant cooler (2), according to the invention a previously provided aqueous passivation solution (5) formed from passivation layer forming material (6) and fuel cell wastewater (7) is applied to the cooler surface (4), provided with the flux, of the at least one aluminium cooling channel (3), the passivation solution (5) reacting with the cooler surface (4), provided with the flux, of the at least one aluminium cooling channel (3) while thermal energy provided by the coolant cooler (2) is supplied, forming a passivation layer (8). La présente invention concerne un procédé de passivation de radiateur pour un radiateur à fluide de refroidissement (2) d'un dispositif de refroidissement (1), monté dans un véhicul
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Im Rahmen des Kühlerpassivierungsverfahrens ist vorgesehen, dass eine Kühlervorrichtung (1) mit Kühlmittelkühler (2) bereitgestellt wird, wobei letzterer mindestens einen Aluminiumkühlkanal (3) mit einer mit Flussmittel versehenen Kühleroberfläche (4) aufweist. Die Kühlervorrichtung (1) wird in einem Kraftfahrzeug bereitgestellt, bspw. montiert, und anschließend mit mindestens einer Brennstoffzelle des Kraftfahrzeugs in Betrieb genommen. Um am Kühlmittelkühler (2) eine Passivierungsschicht (8) auszubilden ist vorgesehen, dass eine zuvor bereitgestellte wässrige Passivierungslösung (5) aus Passivierungsschichtbildnermaterial (6) und Brennstoffzellenabwasser (7) auf die mit dem Flussmittel versehene Kühleroberfläche (4) des mindestens einen Aluminiumkühlkanals (3) aufgebracht wird, wobei die Passivierungslösung (5) mit der mit dem Flussmittel versehenen Kühleroberfläche (4) des mindestens einen Aluminiumkühlkanals (3) unter Zufuhr von durch den Kühlmittelkühler (2) bereitgestellter Wärmeenergie unter Ausbildung einer Passivierungsschicht (8) reagiert. The present invention relates to a cooler passivation process for a coolant cooler (2) of a cooler device (1) mounted in a motor vehicle. According to the cooler passivation process, a cooler device (1) with a coolant cooler (2) is provided, the latter having at least one aluminium cooling channel (3) with a cooler surface (4) provided with flux. The cooler device (1) is provided, for example mounted, in a motor vehicle and is then put into operation with at least one fuel cell of the motor vehicle. In order to form a passivation layer (8) on the coolant cooler (2), according to the invention a previously provided aqueous passivation solution (5) formed from passivation layer forming material (6) and fuel cell wastewater (7) is applied to the cooler surface (4), provided with the flux, of the at least one aluminium cooling channel (3), the passivation solution (5) reacting with the cooler surface (4), provided with the flux, of the at least one aluminium cooling channel (3) while thermal energy provided by the coolant cooler (2) is supplied, forming a passivation layer (8). La présente invention concerne un procédé de passivation de radiateur pour un radiateur à fluide de refroidissement (2) d'un dispositif de refroidissement (1), monté dans un véhicule automobile. Selon ce procédé de passivation de radiateur, on met en œuvre un dispositif de refroidissement (1) comprenant un radiateur à fluide de refroidissement (2), ce dernier comportant au moins un canal de refroidissement en aluminium (3) présentant une surface de radiateur (4) pourvue d'un flux. Le dispositif de refroidissement (1) est mis en œuvre, par exemple monté dans un véhicule automobile, puis mis en marche avec au moins une pile à combustible du véhicule automobile. Selon l'invention, pour former une couche de passivation (8) sur le radiateur à fluide de refroidissement (2), une solution de passivation (5) aqueuse préalablement préparée, constituée d'une matière de formation de couche de passivation (6) et d'eau usée de pile à combustible (7), est appliquée sur la surface de radiateur (4) pourvue d'un flux du ou des canaux de refroidissement en aluminium (3), la solution de passivation (5) réagissant avec ladite surface de radiateur (4) en présence d'un apport d'énergie thermique en provenance du radiateur à fluide de refroidissement (2) et formant ainsi une couche de passivation (8).</description><language>eng ; fre ; ger</language><subject>BASIC ELECTRIC ELEMENTS ; BLASTING ; CHEMICAL SURFACE TREATMENT ; CHEMISTRY ; CLADDING OR PLATING BY SOLDERING OR WELDING ; COATING BY VACUUM EVAPORATION, BY SPUTTERING, BY ION IMPLANTATIONOR BY CHEMICAL VAPOUR DEPOSITION, IN GENERAL ; COATING BY VACUUM EVAPORATION, BY SPUTTERING, BY IONIMPLANTATION OR BY CHEMICAL VAPOUR DEPOSITION, IN GENERAL ; COATING MATERIAL WITH METALLIC MATERIAL ; COATING METALLIC MATERIAL ; CUTTING BY APPLYING HEAT LOCALLY, e.g. FLAME CUTTING ; DETAILS OF HEAT-EXCHANGE AND HEAT-TRANSFER APPARATUS, OFGENERAL APPLICATION ; DIFFUSION TREATMENT OF METALLIC MATERIAL ; ELECTRICITY ; HEAT EXCHANGE IN GENERAL ; HEATING ; INHIBITING CORROSION OF METALLIC MATERIAL OR INCRUSTATION INGENERAL ; LIGHTING ; MACHINE TOOLS ; MECHANICAL ENGINEERING ; METAL-WORKING NOT OTHERWISE PROVIDED FOR ; METALLURGY ; PERFORMING OPERATIONS ; PROCESSES OR MEANS, e.g. BATTERIES, FOR THE DIRECT CONVERSIONOF CHEMICAL INTO ELECTRICAL ENERGY ; SOLDERING OR UNSOLDERING ; SURFACE TREATMENT OF METALLIC MATERIAL BY DIFFUSION INTO THESURFACE, BY CHEMICAL CONVERSION OR SUBSTITUTION ; TRANSPORTING ; WEAPONS ; WELDING ; WORKING BY LASER BEAM</subject><creationdate>2023</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20230202&amp;DB=EPODOC&amp;CC=WO&amp;NR=2023006408A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,776,881,25542,76290</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20230202&amp;DB=EPODOC&amp;CC=WO&amp;NR=2023006408A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>ENGLERT, Peter</creatorcontrib><creatorcontrib>PFITZER, Matthias</creatorcontrib><creatorcontrib>STRAUSS, Thomas</creatorcontrib><creatorcontrib>BRÜMMER, Richard</creatorcontrib><title>COOLER PASSIVATION PROCESS FOR A COOLANT COOLER OF A COOLER DEVICE MOUNTED IN A MOTOR VEHICLE, COOLER DEVICE, AND USE OF A MOTOR VEHICLE TO PASSIVATE A COOLANT COOLER OF A COOLER DEVICE</title><description>Die vorliegende Erfindung betrifft ein Kühlerpassivierungsverfahren für einen in einem Kraftfahrzeug montierten Kühlmittelkühler (2) einer Kühlervorrichtung (1). Im Rahmen des Kühlerpassivierungsverfahrens ist vorgesehen, dass eine Kühlervorrichtung (1) mit Kühlmittelkühler (2) bereitgestellt wird, wobei letzterer mindestens einen Aluminiumkühlkanal (3) mit einer mit Flussmittel versehenen Kühleroberfläche (4) aufweist. Die Kühlervorrichtung (1) wird in einem Kraftfahrzeug bereitgestellt, bspw. montiert, und anschließend mit mindestens einer Brennstoffzelle des Kraftfahrzeugs in Betrieb genommen. Um am Kühlmittelkühler (2) eine Passivierungsschicht (8) auszubilden ist vorgesehen, dass eine zuvor bereitgestellte wässrige Passivierungslösung (5) aus Passivierungsschichtbildnermaterial (6) und Brennstoffzellenabwasser (7) auf die mit dem Flussmittel versehene Kühleroberfläche (4) des mindestens einen Aluminiumkühlkanals (3) aufgebracht wird, wobei die Passivierungslösung (5) mit der mit dem Flussmittel versehenen Kühleroberfläche (4) des mindestens einen Aluminiumkühlkanals (3) unter Zufuhr von durch den Kühlmittelkühler (2) bereitgestellter Wärmeenergie unter Ausbildung einer Passivierungsschicht (8) reagiert. The present invention relates to a cooler passivation process for a coolant cooler (2) of a cooler device (1) mounted in a motor vehicle. According to the cooler passivation process, a cooler device (1) with a coolant cooler (2) is provided, the latter having at least one aluminium cooling channel (3) with a cooler surface (4) provided with flux. The cooler device (1) is provided, for example mounted, in a motor vehicle and is then put into operation with at least one fuel cell of the motor vehicle. In order to form a passivation layer (8) on the coolant cooler (2), according to the invention a previously provided aqueous passivation solution (5) formed from passivation layer forming material (6) and fuel cell wastewater (7) is applied to the cooler surface (4), provided with the flux, of the at least one aluminium cooling channel (3), the passivation solution (5) reacting with the cooler surface (4), provided with the flux, of the at least one aluminium cooling channel (3) while thermal energy provided by the coolant cooler (2) is supplied, forming a passivation layer (8). La présente invention concerne un procédé de passivation de radiateur pour un radiateur à fluide de refroidissement (2) d'un dispositif de refroidissement (1), monté dans un véhicule automobile. Selon ce procédé de passivation de radiateur, on met en œuvre un dispositif de refroidissement (1) comprenant un radiateur à fluide de refroidissement (2), ce dernier comportant au moins un canal de refroidissement en aluminium (3) présentant une surface de radiateur (4) pourvue d'un flux. Le dispositif de refroidissement (1) est mis en œuvre, par exemple monté dans un véhicule automobile, puis mis en marche avec au moins une pile à combustible du véhicule automobile. Selon l'invention, pour former une couche de passivation (8) sur le radiateur à fluide de refroidissement (2), une solution de passivation (5) aqueuse préalablement préparée, constituée d'une matière de formation de couche de passivation (6) et d'eau usée de pile à combustible (7), est appliquée sur la surface de radiateur (4) pourvue d'un flux du ou des canaux de refroidissement en aluminium (3), la solution de passivation (5) réagissant avec ladite surface de radiateur (4) en présence d'un apport d'énergie thermique en provenance du radiateur à fluide de refroidissement (2) et formant ainsi une couche de passivation (8).</description><subject>BASIC ELECTRIC ELEMENTS</subject><subject>BLASTING</subject><subject>CHEMICAL SURFACE TREATMENT</subject><subject>CHEMISTRY</subject><subject>CLADDING OR PLATING BY SOLDERING OR WELDING</subject><subject>COATING BY VACUUM EVAPORATION, BY SPUTTERING, BY ION IMPLANTATIONOR BY CHEMICAL VAPOUR DEPOSITION, IN GENERAL</subject><subject>COATING BY VACUUM EVAPORATION, BY SPUTTERING, BY IONIMPLANTATION OR BY CHEMICAL VAPOUR DEPOSITION, IN GENERAL</subject><subject>COATING MATERIAL WITH METALLIC MATERIAL</subject><subject>COATING METALLIC MATERIAL</subject><subject>CUTTING BY APPLYING HEAT LOCALLY, e.g. FLAME CUTTING</subject><subject>DETAILS OF HEAT-EXCHANGE AND HEAT-TRANSFER APPARATUS, OFGENERAL APPLICATION</subject><subject>DIFFUSION TREATMENT OF METALLIC MATERIAL</subject><subject>ELECTRICITY</subject><subject>HEAT EXCHANGE IN GENERAL</subject><subject>HEATING</subject><subject>INHIBITING CORROSION OF METALLIC MATERIAL OR INCRUSTATION INGENERAL</subject><subject>LIGHTING</subject><subject>MACHINE TOOLS</subject><subject>MECHANICAL ENGINEERING</subject><subject>METAL-WORKING NOT OTHERWISE PROVIDED FOR</subject><subject>METALLURGY</subject><subject>PERFORMING OPERATIONS</subject><subject>PROCESSES OR MEANS, e.g. BATTERIES, FOR THE DIRECT CONVERSIONOF CHEMICAL INTO ELECTRICAL ENERGY</subject><subject>SOLDERING OR UNSOLDERING</subject><subject>SURFACE TREATMENT OF METALLIC MATERIAL BY DIFFUSION INTO THESURFACE, BY CHEMICAL CONVERSION OR SUBSTITUTION</subject><subject>TRANSPORTING</subject><subject>WEAPONS</subject><subject>WELDING</subject><subject>WORKING BY LASER BEAM</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2023</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNqNzr0KwjAQAOAsDqK-w4FrhdhKcQ3JlQbaXGnSOJYicRIt1Jfz7axYhG6d7rj77mfN3pKowBoqYa32wmkyUNUk0VrIqAYBXyCMgwlSNtXGXKHXEqGkxjhUoM3YKsmNYx5zLQuM5jICYRQ0Fn9bZhQc_Z_AJWe3bHXr7kPYTXHD9hk6mR9C_2zD0HfX8Aiv9kIxjxPO0xM_i2OyTH0AyVlLJg</recordid><startdate>20230202</startdate><enddate>20230202</enddate><creator>ENGLERT, Peter</creator><creator>PFITZER, Matthias</creator><creator>STRAUSS, Thomas</creator><creator>BRÜMMER, Richard</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20230202</creationdate><title>COOLER PASSIVATION PROCESS FOR A COOLANT COOLER OF A COOLER DEVICE MOUNTED IN A MOTOR VEHICLE, COOLER DEVICE, AND USE OF A MOTOR VEHICLE TO PASSIVATE A COOLANT COOLER OF A COOLER DEVICE</title><author>ENGLERT, Peter ; 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Im Rahmen des Kühlerpassivierungsverfahrens ist vorgesehen, dass eine Kühlervorrichtung (1) mit Kühlmittelkühler (2) bereitgestellt wird, wobei letzterer mindestens einen Aluminiumkühlkanal (3) mit einer mit Flussmittel versehenen Kühleroberfläche (4) aufweist. Die Kühlervorrichtung (1) wird in einem Kraftfahrzeug bereitgestellt, bspw. montiert, und anschließend mit mindestens einer Brennstoffzelle des Kraftfahrzeugs in Betrieb genommen. 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The cooler device (1) is provided, for example mounted, in a motor vehicle and is then put into operation with at least one fuel cell of the motor vehicle. In order to form a passivation layer (8) on the coolant cooler (2), according to the invention a previously provided aqueous passivation solution (5) formed from passivation layer forming material (6) and fuel cell wastewater (7) is applied to the cooler surface (4), provided with the flux, of the at least one aluminium cooling channel (3), the passivation solution (5) reacting with the cooler surface (4), provided with the flux, of the at least one aluminium cooling channel (3) while thermal energy provided by the coolant cooler (2) is supplied, forming a passivation layer (8). La présente invention concerne un procédé de passivation de radiateur pour un radiateur à fluide de refroidissement (2) d'un dispositif de refroidissement (1), monté dans un véhicule automobile. Selon ce procédé de passivation de radiateur, on met en œuvre un dispositif de refroidissement (1) comprenant un radiateur à fluide de refroidissement (2), ce dernier comportant au moins un canal de refroidissement en aluminium (3) présentant une surface de radiateur (4) pourvue d'un flux. Le dispositif de refroidissement (1) est mis en œuvre, par exemple monté dans un véhicule automobile, puis mis en marche avec au moins une pile à combustible du véhicule automobile. 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subjects BASIC ELECTRIC ELEMENTS
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CHEMICAL SURFACE TREATMENT
CHEMISTRY
CLADDING OR PLATING BY SOLDERING OR WELDING
COATING BY VACUUM EVAPORATION, BY SPUTTERING, BY ION IMPLANTATIONOR BY CHEMICAL VAPOUR DEPOSITION, IN GENERAL
COATING BY VACUUM EVAPORATION, BY SPUTTERING, BY IONIMPLANTATION OR BY CHEMICAL VAPOUR DEPOSITION, IN GENERAL
COATING MATERIAL WITH METALLIC MATERIAL
COATING METALLIC MATERIAL
CUTTING BY APPLYING HEAT LOCALLY, e.g. FLAME CUTTING
DETAILS OF HEAT-EXCHANGE AND HEAT-TRANSFER APPARATUS, OFGENERAL APPLICATION
DIFFUSION TREATMENT OF METALLIC MATERIAL
ELECTRICITY
HEAT EXCHANGE IN GENERAL
HEATING
INHIBITING CORROSION OF METALLIC MATERIAL OR INCRUSTATION INGENERAL
LIGHTING
MACHINE TOOLS
MECHANICAL ENGINEERING
METAL-WORKING NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
METALLURGY
PERFORMING OPERATIONS
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TRANSPORTING
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WELDING
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