TORSIONAL VIBRATION DAMPER

Drehschwingungsdämpfer (1) für einen Antriebsstrang eines Fahrzeuges, umfassend zumindest ein Primärelement (2) und ein Sekundärelement (4), wobei das Sekundärelement (4) gegen eine Kraft einer Energiespeichereinrichtung (3) relativ um eine Drehachse (A) zu dem Primärelement (2) verdrehbar ist, wobe...

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Hauptverfasser: MANTEL, Johannes, LEIRICH, Eugen, ALBERT, Matthias, SUDAU, Jörg
Format: Patent
Sprache:eng ; fre ; ger
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creator MANTEL, Johannes
LEIRICH, Eugen
ALBERT, Matthias
SUDAU, Jörg
description Drehschwingungsdämpfer (1) für einen Antriebsstrang eines Fahrzeuges, umfassend zumindest ein Primärelement (2) und ein Sekundärelement (4), wobei das Sekundärelement (4) gegen eine Kraft einer Energiespeichereinrichtung (3) relativ um eine Drehachse (A) zu dem Primärelement (2) verdrehbar ist, wobei das Primärelement (2) mittels Befestigungselementen (14) an ein Antriebsaggregat (30) verbindbar ist, wobei das Sekundärelement (4) eine Nabenscheibe (7) und eine relativ zu der Nabenscheibe (7) verdrehbare Abtriebsnabe (8) umfasst, wobei die Abtriebsnabe (8) Öffnungen (11) vorsieht, um die Befestigungselemente (14) bei der Montage des Drehschwingungsdämpfers (1) an das Antriebsaggregat (30) durchzuführen, wobei die Nabenscheibe (7) mit der Abtriebsnabe (8) mittels einer Rutschkupplung (20) verdrehbar verbunden ist, wobei die Rutschkupplung (20) zumindest ein Halteelement (23), einen Energiespeicher (21) und ein Druckelement (22) umfasst, wobei die Abtriebsnabe (8) einen Anlaufbund (9) vorsieht, wobei der Anlaufbund (9) sich zumindest teilweise mit der Nabenscheibe (7) radial überlappt und wobei die Nabenscheibe (7) zwischen dem Anlaufbund (9) der Abtriebsnabe (8) und dem Druckelement (22) reibschlüssig eingespannt ist, wobei sich die Tellerfeder (24) einerseits gegen das Druckelement (22) und andererseits gegen das Halteelement (23) abstützt, wobei das Halteelement (23) fest mit der Abtriebsnabe (8) verbunden ist und wobei das Druckelement (22) einen sich nach radial außen erstreckenden Bund (27) vorsieht. The invention relates to a torsional vibration damper (1) for a drive train of a vehicle, comprising at least a primary element (2) and a secondary element (4), wherein: the secondary element (4) can be rotated relative to the primary element (2) about an axis of rotation (A) against a force of an energy storage device (3); the primary element (2) can be connected to a drive unit (30) by means of fastening elements (14); the secondary element (4) comprises a hub disk (7) and an output hub (8) which can be rotated relative to the hub disk (7); the output hub (8) provides openings (11) for feeding the fastening elements (14) through to the drive unit (30) during the assembling of the torsional vibration damper (1); the hub disk (7) is rotatably connected to the output hub (8) by means of a slip clutch (20); the slip clutch (20) comprises at least a retaining element (23), a stored energy source (21) and a pressure element (22); the output hub (8) provides a t
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The invention relates to a torsional vibration damper (1) for a drive train of a vehicle, comprising at least a primary element (2) and a secondary element (4), wherein: the secondary element (4) can be rotated relative to the primary element (2) about an axis of rotation (A) against a force of an energy storage device (3); the primary element (2) can be connected to a drive unit (30) by means of fastening elements (14); the secondary element (4) comprises a hub disk (7) and an output hub (8) which can be rotated relative to the hub disk (7); the output hub (8) provides openings (11) for feeding the fastening elements (14) through to the drive unit (30) during the assembling of the torsional vibration damper (1); the hub disk (7) is rotatably connected to the output hub (8) by means of a slip clutch (20); the slip clutch (20) comprises at least a retaining element (23), a stored energy source (21) and a pressure element (22); the output hub (8) provides a thrust collar (9); the thrust collar (9) at least partly radially overlaps with the hub disk (7); the hub disk (7) is frictionally clamped between the thrust collar (9) of the output hub (8) and the pressure element (22); the Belleville spring (24) is supported against the pressure element (22) on one side and against the retaining element (23) on the other side; the retaining element (23) is fixedly connected to the output hub (8); and the pressure element (22) provides a collar (27) extending radially outward. Amortisseur de vibrations torsionnelles (1) d'une chaîne cinématique de transmission d'un véhicule, comprenant au moins un élément primaire (2) et un élément secondaire (4), l'élément secondaire (4) pouvant tourner par rapport à un axe de rotation (A) vers l'élément primaire (2) à l'encontre d'une force d'un dispositif d'accumulation d'énergie (3), l'élément primaire (2) pouvant être relié à un ensemble d'entraînement (30) par des éléments de fixation (14), l'élément secondaire (4) comportant un disque de moyeu (7) et un moyeu de sortie (8) apte à tourner par rapport au disque de moyeu (7), le moyeu de sortie (8) prévoyant des ouvertures (11) pour fixer les éléments de fixation (14) sur l'ensemble d'entraînement (30) lors du montage de l'amortisseur de vibrations torsionnelles (1), le disque de moyeu (7) étant relié au moyeu de sortie (8) de manière à pouvoir tourner par l'intermédiaire d'un accouplement à friction (20), l'accouplement à friction (20) comportant au moins un élément de retenue (23), un accumulateur d'énergie (21) et un élément de pression (22), le moyeu de sortie (8) prévoyant un collet d'appui (9), le collet d'appui (9) chevauche radialement au moins en partie le disque de moyeu (7), et le disque de moyeu (7) étant inséré par liaison de friction entre le collet d'appui (9) du moyeu de sortie (8) et l'élément de pression (22), la rondelle-ressort (24) prenant appui, d'une part, contre l'élément de pression (22) et, d'autre part, contre l'élément de retenue (23), l'élément de retenue (23) étant relié fixement au moyeu de sortie (8) et l'élément de pression (22) comportant un collet (27) s'étendant radialement vers l'extérieur.</description><language>eng ; fre ; ger</language><subject>BLASTING ; ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS ; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS ; HEATING ; LIGHTING ; MEANS FOR DAMPING VIBRATION ; MECHANICAL ENGINEERING ; SHOCK-ABSORBERS ; SPRINGS ; THERMAL INSULATION IN GENERAL ; WEAPONS</subject><creationdate>2022</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20221110&amp;DB=EPODOC&amp;CC=WO&amp;NR=2022233726A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,780,885,25564,76547</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20221110&amp;DB=EPODOC&amp;CC=WO&amp;NR=2022233726A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>MANTEL, Johannes</creatorcontrib><creatorcontrib>LEIRICH, Eugen</creatorcontrib><creatorcontrib>ALBERT, Matthias</creatorcontrib><creatorcontrib>SUDAU, Jörg</creatorcontrib><title>TORSIONAL VIBRATION DAMPER</title><description>Drehschwingungsdämpfer (1) für einen Antriebsstrang eines Fahrzeuges, umfassend zumindest ein Primärelement (2) und ein Sekundärelement (4), wobei das Sekundärelement (4) gegen eine Kraft einer Energiespeichereinrichtung (3) relativ um eine Drehachse (A) zu dem Primärelement (2) verdrehbar ist, wobei das Primärelement (2) mittels Befestigungselementen (14) an ein Antriebsaggregat (30) verbindbar ist, wobei das Sekundärelement (4) eine Nabenscheibe (7) und eine relativ zu der Nabenscheibe (7) verdrehbare Abtriebsnabe (8) umfasst, wobei die Abtriebsnabe (8) Öffnungen (11) vorsieht, um die Befestigungselemente (14) bei der Montage des Drehschwingungsdämpfers (1) an das Antriebsaggregat (30) durchzuführen, wobei die Nabenscheibe (7) mit der Abtriebsnabe (8) mittels einer Rutschkupplung (20) verdrehbar verbunden ist, wobei die Rutschkupplung (20) zumindest ein Halteelement (23), einen Energiespeicher (21) und ein Druckelement (22) umfasst, wobei die Abtriebsnabe (8) einen Anlaufbund (9) vorsieht, wobei der Anlaufbund (9) sich zumindest teilweise mit der Nabenscheibe (7) radial überlappt und wobei die Nabenscheibe (7) zwischen dem Anlaufbund (9) der Abtriebsnabe (8) und dem Druckelement (22) reibschlüssig eingespannt ist, wobei sich die Tellerfeder (24) einerseits gegen das Druckelement (22) und andererseits gegen das Halteelement (23) abstützt, wobei das Halteelement (23) fest mit der Abtriebsnabe (8) verbunden ist und wobei das Druckelement (22) einen sich nach radial außen erstreckenden Bund (27) vorsieht. The invention relates to a torsional vibration damper (1) for a drive train of a vehicle, comprising at least a primary element (2) and a secondary element (4), wherein: the secondary element (4) can be rotated relative to the primary element (2) about an axis of rotation (A) against a force of an energy storage device (3); the primary element (2) can be connected to a drive unit (30) by means of fastening elements (14); the secondary element (4) comprises a hub disk (7) and an output hub (8) which can be rotated relative to the hub disk (7); the output hub (8) provides openings (11) for feeding the fastening elements (14) through to the drive unit (30) during the assembling of the torsional vibration damper (1); the hub disk (7) is rotatably connected to the output hub (8) by means of a slip clutch (20); the slip clutch (20) comprises at least a retaining element (23), a stored energy source (21) and a pressure element (22); the output hub (8) provides a thrust collar (9); the thrust collar (9) at least partly radially overlaps with the hub disk (7); the hub disk (7) is frictionally clamped between the thrust collar (9) of the output hub (8) and the pressure element (22); the Belleville spring (24) is supported against the pressure element (22) on one side and against the retaining element (23) on the other side; the retaining element (23) is fixedly connected to the output hub (8); and the pressure element (22) provides a collar (27) extending radially outward. Amortisseur de vibrations torsionnelles (1) d'une chaîne cinématique de transmission d'un véhicule, comprenant au moins un élément primaire (2) et un élément secondaire (4), l'élément secondaire (4) pouvant tourner par rapport à un axe de rotation (A) vers l'élément primaire (2) à l'encontre d'une force d'un dispositif d'accumulation d'énergie (3), l'élément primaire (2) pouvant être relié à un ensemble d'entraînement (30) par des éléments de fixation (14), l'élément secondaire (4) comportant un disque de moyeu (7) et un moyeu de sortie (8) apte à tourner par rapport au disque de moyeu (7), le moyeu de sortie (8) prévoyant des ouvertures (11) pour fixer les éléments de fixation (14) sur l'ensemble d'entraînement (30) lors du montage de l'amortisseur de vibrations torsionnelles (1), le disque de moyeu (7) étant relié au moyeu de sortie (8) de manière à pouvoir tourner par l'intermédiaire d'un accouplement à friction (20), l'accouplement à friction (20) comportant au moins un élément de retenue (23), un accumulateur d'énergie (21) et un élément de pression (22), le moyeu de sortie (8) prévoyant un collet d'appui (9), le collet d'appui (9) chevauche radialement au moins en partie le disque de moyeu (7), et le disque de moyeu (7) étant inséré par liaison de friction entre le collet d'appui (9) du moyeu de sortie (8) et l'élément de pression (22), la rondelle-ressort (24) prenant appui, d'une part, contre l'élément de pression (22) et, d'autre part, contre l'élément de retenue (23), l'élément de retenue (23) étant relié fixement au moyeu de sortie (8) et l'élément de pression (22) comportant un collet (27) s'étendant radialement vers l'extérieur.</description><subject>BLASTING</subject><subject>ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS</subject><subject>GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS</subject><subject>HEATING</subject><subject>LIGHTING</subject><subject>MEANS FOR DAMPING VIBRATION</subject><subject>MECHANICAL ENGINEERING</subject><subject>SHOCK-ABSORBERS</subject><subject>SPRINGS</subject><subject>THERMAL INSULATION IN GENERAL</subject><subject>WEAPONS</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2022</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNrjZJAK8Q8K9vT3c_RRCPN0CnIMAbIVXBx9A1yDeBhY0xJzilN5oTQ3g7Kba4izh25qQX58anFBYnJqXmpJfLi_kYGRkZGxsbmRmaOhMXGqAMRYIU0</recordid><startdate>20221110</startdate><enddate>20221110</enddate><creator>MANTEL, Johannes</creator><creator>LEIRICH, Eugen</creator><creator>ALBERT, Matthias</creator><creator>SUDAU, Jörg</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20221110</creationdate><title>TORSIONAL VIBRATION DAMPER</title><author>MANTEL, Johannes ; 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The invention relates to a torsional vibration damper (1) for a drive train of a vehicle, comprising at least a primary element (2) and a secondary element (4), wherein: the secondary element (4) can be rotated relative to the primary element (2) about an axis of rotation (A) against a force of an energy storage device (3); the primary element (2) can be connected to a drive unit (30) by means of fastening elements (14); the secondary element (4) comprises a hub disk (7) and an output hub (8) which can be rotated relative to the hub disk (7); the output hub (8) provides openings (11) for feeding the fastening elements (14) through to the drive unit (30) during the assembling of the torsional vibration damper (1); the hub disk (7) is rotatably connected to the output hub (8) by means of a slip clutch (20); the slip clutch (20) comprises at least a retaining element (23), a stored energy source (21) and a pressure element (22); the output hub (8) provides a thrust collar (9); the thrust collar (9) at least partly radially overlaps with the hub disk (7); the hub disk (7) is frictionally clamped between the thrust collar (9) of the output hub (8) and the pressure element (22); the Belleville spring (24) is supported against the pressure element (22) on one side and against the retaining element (23) on the other side; the retaining element (23) is fixedly connected to the output hub (8); and the pressure element (22) provides a collar (27) extending radially outward. Amortisseur de vibrations torsionnelles (1) d'une chaîne cinématique de transmission d'un véhicule, comprenant au moins un élément primaire (2) et un élément secondaire (4), l'élément secondaire (4) pouvant tourner par rapport à un axe de rotation (A) vers l'élément primaire (2) à l'encontre d'une force d'un dispositif d'accumulation d'énergie (3), l'élément primaire (2) pouvant être relié à un ensemble d'entraînement (30) par des éléments de fixation (14), l'élément secondaire (4) comportant un disque de moyeu (7) et un moyeu de sortie (8) apte à tourner par rapport au disque de moyeu (7), le moyeu de sortie (8) prévoyant des ouvertures (11) pour fixer les éléments de fixation (14) sur l'ensemble d'entraînement (30) lors du montage de l'amortisseur de vibrations torsionnelles (1), le disque de moyeu (7) étant relié au moyeu de sortie (8) de manière à pouvoir tourner par l'intermédiaire d'un accouplement à friction (20), l'accouplement à friction (20) comportant au moins un élément de retenue (23), un accumulateur d'énergie (21) et un élément de pression (22), le moyeu de sortie (8) prévoyant un collet d'appui (9), le collet d'appui (9) chevauche radialement au moins en partie le disque de moyeu (7), et le disque de moyeu (7) étant inséré par liaison de friction entre le collet d'appui (9) du moyeu de sortie (8) et l'élément de pression (22), la rondelle-ressort (24) prenant appui, d'une part, contre l'élément de pression (22) et, d'autre part, contre l'élément de retenue (23), l'élément de retenue (23) étant relié fixement au moyeu de sortie (8) et l'élément de pression (22) comportant un collet (27) s'étendant radialement vers l'extérieur.</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record>
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