COOLING SYSTEM FOR AN INTERNAL COMBUSTION ENGINE
Die Erfindung betrifft ein Kühlsystem (100) für eine Brennkraftmaschine (20), die Zylinderkopf (21), Zylinderblock (22) und mehrere Zylinder (23) aufweist, wobei zumindest ein im Zylinderkopf (21) angeordneter Kopfkühlmantel (K), der mit mindestens einem Kühlmitteleintritt (1) und zumindest einem Ko...
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Format: | Patent |
Sprache: | eng ; fre ; ger |
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creator | BLAINDORFER, Gerd TIMM, Jens BERGER, Robert VARGA, Zsolt |
description | Die Erfindung betrifft ein Kühlsystem (100) für eine Brennkraftmaschine (20), die Zylinderkopf (21), Zylinderblock (22) und mehrere Zylinder (23) aufweist, wobei zumindest ein im Zylinderkopf (21) angeordneter Kopfkühlmantel (K), der mit mindestens einem Kühlmitteleintritt (1) und zumindest einem Kopfkühlmittelaustritt (10) strömungsverbunden ist, und im Zylinderblock (22) angrenzend an den Zylinderkopf (21) ein oberer Blockkühlmantel (11) und auf einer vom Zylinderkopf (21) abgewandten Seite des oberen Blockkühlmantels (11) ein unterer Blockkühlmantel (15) vorgesehen sind, wobei der obere Blockkühlmantel (11) mit einem ersten Blockkühlmittelaustritt (14) und der untere Blockkühlmantel (15) mit einem zweiten Blockkühlmittelaustritt (17) strömungsverbunden oder strömungsverbindbar ist und der untere Blockkühlmantel (15) und/oder der obere Blockkühlmantel (11) mit dem Kopfkühlmantel (K) über zumindest einen Strömungsverbindungskanal (8a, 16, 29) strömungsverbunden oder strömungsverbindbar sind, wobei zur Steuerung der Kühlmittelströmung durch das Kühlsystem (100) dem Kopfkühlmittelaustritt (10), dem ersten Blockkühlmittelaustritt (14) und dem zweiten Blockkühlmittelaustritt (17) je ein schaltbares Ventilelement (25, 26, 27) zugeordnet ist.
The invention relates to a cooling system (100) for an internal combustion engine (20), comprising a cylinder head (21), a cylinder block (22) and multiple cylinders (23), wherein at least one head cooling casing (K) is provided, which is arranged in the cylinder head (21) and is fluidically connected to at least one coolant inlet (1) and at least one head coolant outlet (10), and in the cylinder block (22), an upper block cooling casing (11) is provided adjacent to the cylinder head (21) and a lower block cooling casing (15) is provided on a side of the upper block cooling casing (11) facing away from the cylinder head (21), wherein the upper block cooling casing (11) is/can be fluidically connected to a first block coolant outlet (14) and the lower block cooling casing (15) is/can be fluidically connected to a second block coolant outlet (17), and the lower block cooling casing (15) and/or the upper block cooling casing (11) are/can be fluidically connected to the head cooling casing (K) via at least one fluid connection channel (8a, 16, 29), wherein the head coolant outlet (10), the first block coolant outlet (14) and the second block coolant outlet (17) are each assigned a switchable valve element (25, 26, 27) for cont |
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The invention relates to a cooling system (100) for an internal combustion engine (20), comprising a cylinder head (21), a cylinder block (22) and multiple cylinders (23), wherein at least one head cooling casing (K) is provided, which is arranged in the cylinder head (21) and is fluidically connected to at least one coolant inlet (1) and at least one head coolant outlet (10), and in the cylinder block (22), an upper block cooling casing (11) is provided adjacent to the cylinder head (21) and a lower block cooling casing (15) is provided on a side of the upper block cooling casing (11) facing away from the cylinder head (21), wherein the upper block cooling casing (11) is/can be fluidically connected to a first block coolant outlet (14) and the lower block cooling casing (15) is/can be fluidically connected to a second block coolant outlet (17), and the lower block cooling casing (15) and/or the upper block cooling casing (11) are/can be fluidically connected to the head cooling casing (K) via at least one fluid connection channel (8a, 16, 29), wherein the head coolant outlet (10), the first block coolant outlet (14) and the second block coolant outlet (17) are each assigned a switchable valve element (25, 26, 27) for controlling the coolant flow through the cooling system (100).
L'invention concerne un système de refroidissement (100) destiné à un moteur à combustion interne (20). Ledit système de refroidissement comprend une culasse (21), un bloc-cylindres (22) et de multiples cylindres (23). Dans ledit système de refroidissement, au moins un carter de refroidissement de tête (K) est fourni en étant disposé dans la culasse (21) et en communication fluidique avec au moins une entrée de liquide de refroidissement (1) et au moins une sortie de liquide de refroidissement de tête (10), et dans le bloc-cylindres (22), un carter de refroidissement de bloc supérieur (11) est disposé de manière adjacente à la culasse (21) et un carter de refroidissement de bloc inférieur (15) est disposé sur un côté du carter de refroidissement de bloc supérieur (11) opposé à la culasse (21). Le carter de refroidissement de bloc supérieur (11) est/peut être relié de manière fluidique à une première sortie de liquide de refroidissement (14) et le carter de refroidissement de bloc inférieur (15) est/peut être relié de manière fluidique à une seconde sortie de liquide de refroidissement (17), et le carter de refroidissement de bloc inférieur (15) et/ou le carter de refroidissement de bloc supérieur (11) sont en communication fluidique avec le carter de refroidissement de tête (K) par l'intermédiaire d'au moins un canal de raccordement de fluide (8a, 16, 29). La sortie de liquide de refroidissement de tête (10), la première sortie de liquide de refroidissement de bloc (14) et la seconde sortie de liquide de refroidissement de bloc (17) sont respectivement associées à un élément de soupape commutable (25, 26, 27) pour réguler le flux de liquide de refroidissement à travers le système de refroidissement (100).</description><language>eng ; fre ; ger</language><subject>ARRANGEMENTS OF SEALINGS IN COMBUSTION ENGINES ; BLASTING ; COMBUSTION ENGINES ; COOLING OF INTERNAL-COMBUSTION ENGINES ; COOLING OF MACHINES OR ENGINES IN GENERAL ; CYLINDERS, PISTONS OR CASINGS, FOR COMBUSTION ENGINES ; ENGINE PLANTS IN GENERAL ; HEATING ; HOT-GAS OR COMBUSTION-PRODUCT ENGINE PLANTS ; LIGHTING ; MACHINES OR ENGINES IN GENERAL ; MECHANICAL ENGINEERING ; STEAM ENGINES ; WEAPONS</subject><creationdate>2021</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20210826&DB=EPODOC&CC=WO&NR=2021163743A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,778,883,25551,76302</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20210826&DB=EPODOC&CC=WO&NR=2021163743A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>BLAINDORFER, Gerd</creatorcontrib><creatorcontrib>TIMM, Jens</creatorcontrib><creatorcontrib>BERGER, Robert</creatorcontrib><creatorcontrib>VARGA, Zsolt</creatorcontrib><title>COOLING SYSTEM FOR AN INTERNAL COMBUSTION ENGINE</title><description>Die Erfindung betrifft ein Kühlsystem (100) für eine Brennkraftmaschine (20), die Zylinderkopf (21), Zylinderblock (22) und mehrere Zylinder (23) aufweist, wobei zumindest ein im Zylinderkopf (21) angeordneter Kopfkühlmantel (K), der mit mindestens einem Kühlmitteleintritt (1) und zumindest einem Kopfkühlmittelaustritt (10) strömungsverbunden ist, und im Zylinderblock (22) angrenzend an den Zylinderkopf (21) ein oberer Blockkühlmantel (11) und auf einer vom Zylinderkopf (21) abgewandten Seite des oberen Blockkühlmantels (11) ein unterer Blockkühlmantel (15) vorgesehen sind, wobei der obere Blockkühlmantel (11) mit einem ersten Blockkühlmittelaustritt (14) und der untere Blockkühlmantel (15) mit einem zweiten Blockkühlmittelaustritt (17) strömungsverbunden oder strömungsverbindbar ist und der untere Blockkühlmantel (15) und/oder der obere Blockkühlmantel (11) mit dem Kopfkühlmantel (K) über zumindest einen Strömungsverbindungskanal (8a, 16, 29) strömungsverbunden oder strömungsverbindbar sind, wobei zur Steuerung der Kühlmittelströmung durch das Kühlsystem (100) dem Kopfkühlmittelaustritt (10), dem ersten Blockkühlmittelaustritt (14) und dem zweiten Blockkühlmittelaustritt (17) je ein schaltbares Ventilelement (25, 26, 27) zugeordnet ist.
The invention relates to a cooling system (100) for an internal combustion engine (20), comprising a cylinder head (21), a cylinder block (22) and multiple cylinders (23), wherein at least one head cooling casing (K) is provided, which is arranged in the cylinder head (21) and is fluidically connected to at least one coolant inlet (1) and at least one head coolant outlet (10), and in the cylinder block (22), an upper block cooling casing (11) is provided adjacent to the cylinder head (21) and a lower block cooling casing (15) is provided on a side of the upper block cooling casing (11) facing away from the cylinder head (21), wherein the upper block cooling casing (11) is/can be fluidically connected to a first block coolant outlet (14) and the lower block cooling casing (15) is/can be fluidically connected to a second block coolant outlet (17), and the lower block cooling casing (15) and/or the upper block cooling casing (11) are/can be fluidically connected to the head cooling casing (K) via at least one fluid connection channel (8a, 16, 29), wherein the head coolant outlet (10), the first block coolant outlet (14) and the second block coolant outlet (17) are each assigned a switchable valve element (25, 26, 27) for controlling the coolant flow through the cooling system (100).
L'invention concerne un système de refroidissement (100) destiné à un moteur à combustion interne (20). Ledit système de refroidissement comprend une culasse (21), un bloc-cylindres (22) et de multiples cylindres (23). Dans ledit système de refroidissement, au moins un carter de refroidissement de tête (K) est fourni en étant disposé dans la culasse (21) et en communication fluidique avec au moins une entrée de liquide de refroidissement (1) et au moins une sortie de liquide de refroidissement de tête (10), et dans le bloc-cylindres (22), un carter de refroidissement de bloc supérieur (11) est disposé de manière adjacente à la culasse (21) et un carter de refroidissement de bloc inférieur (15) est disposé sur un côté du carter de refroidissement de bloc supérieur (11) opposé à la culasse (21). Le carter de refroidissement de bloc supérieur (11) est/peut être relié de manière fluidique à une première sortie de liquide de refroidissement (14) et le carter de refroidissement de bloc inférieur (15) est/peut être relié de manière fluidique à une seconde sortie de liquide de refroidissement (17), et le carter de refroidissement de bloc inférieur (15) et/ou le carter de refroidissement de bloc supérieur (11) sont en communication fluidique avec le carter de refroidissement de tête (K) par l'intermédiaire d'au moins un canal de raccordement de fluide (8a, 16, 29). La sortie de liquide de refroidissement de tête (10), la première sortie de liquide de refroidissement de bloc (14) et la seconde sortie de liquide de refroidissement de bloc (17) sont respectivement associées à un élément de soupape commutable (25, 26, 27) pour réguler le flux de liquide de refroidissement à travers le système de refroidissement (100).</description><subject>ARRANGEMENTS OF SEALINGS IN COMBUSTION ENGINES</subject><subject>BLASTING</subject><subject>COMBUSTION ENGINES</subject><subject>COOLING OF INTERNAL-COMBUSTION ENGINES</subject><subject>COOLING OF MACHINES OR ENGINES IN GENERAL</subject><subject>CYLINDERS, PISTONS OR CASINGS, FOR COMBUSTION ENGINES</subject><subject>ENGINE PLANTS IN GENERAL</subject><subject>HEATING</subject><subject>HOT-GAS OR COMBUSTION-PRODUCT ENGINE PLANTS</subject><subject>LIGHTING</subject><subject>MACHINES OR ENGINES IN GENERAL</subject><subject>MECHANICAL ENGINEERING</subject><subject>STEAM ENGINES</subject><subject>WEAPONS</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2021</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNrjZDBw9vf38fRzVwiODA5x9VVw8w9ScPRT8PQLcQ3yc_RRcPb3dQoNDvH091Nw9XP39HPlYWBNS8wpTuWF0twMym6uIc4euqkF-fGpxQWJyal5qSXx4f5GBkaGhmbG5ibGjobGxKkCAMzPJz0</recordid><startdate>20210826</startdate><enddate>20210826</enddate><creator>BLAINDORFER, Gerd</creator><creator>TIMM, Jens</creator><creator>BERGER, Robert</creator><creator>VARGA, Zsolt</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20210826</creationdate><title>COOLING SYSTEM FOR AN INTERNAL COMBUSTION ENGINE</title><author>BLAINDORFER, Gerd ; TIMM, Jens ; BERGER, Robert ; VARGA, Zsolt</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-epo_espacenet_WO2021163743A13</frbrgroupid><rsrctype>patents</rsrctype><prefilter>patents</prefilter><language>eng ; fre ; ger</language><creationdate>2021</creationdate><topic>ARRANGEMENTS OF SEALINGS IN COMBUSTION ENGINES</topic><topic>BLASTING</topic><topic>COMBUSTION ENGINES</topic><topic>COOLING OF INTERNAL-COMBUSTION ENGINES</topic><topic>COOLING OF MACHINES OR ENGINES IN GENERAL</topic><topic>CYLINDERS, PISTONS OR CASINGS, FOR COMBUSTION ENGINES</topic><topic>ENGINE PLANTS IN GENERAL</topic><topic>HEATING</topic><topic>HOT-GAS OR COMBUSTION-PRODUCT ENGINE PLANTS</topic><topic>LIGHTING</topic><topic>MACHINES OR ENGINES IN GENERAL</topic><topic>MECHANICAL ENGINEERING</topic><topic>STEAM ENGINES</topic><topic>WEAPONS</topic><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>BLAINDORFER, Gerd</creatorcontrib><creatorcontrib>TIMM, Jens</creatorcontrib><creatorcontrib>BERGER, Robert</creatorcontrib><creatorcontrib>VARGA, Zsolt</creatorcontrib><collection>esp@cenet</collection></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext_linktorsrc</fulltext></delivery><addata><au>BLAINDORFER, Gerd</au><au>TIMM, Jens</au><au>BERGER, Robert</au><au>VARGA, Zsolt</au><format>patent</format><genre>patent</genre><ristype>GEN</ristype><title>COOLING SYSTEM FOR AN INTERNAL COMBUSTION ENGINE</title><date>2021-08-26</date><risdate>2021</risdate><abstract>Die Erfindung betrifft ein Kühlsystem (100) für eine Brennkraftmaschine (20), die Zylinderkopf (21), Zylinderblock (22) und mehrere Zylinder (23) aufweist, wobei zumindest ein im Zylinderkopf (21) angeordneter Kopfkühlmantel (K), der mit mindestens einem Kühlmitteleintritt (1) und zumindest einem Kopfkühlmittelaustritt (10) strömungsverbunden ist, und im Zylinderblock (22) angrenzend an den Zylinderkopf (21) ein oberer Blockkühlmantel (11) und auf einer vom Zylinderkopf (21) abgewandten Seite des oberen Blockkühlmantels (11) ein unterer Blockkühlmantel (15) vorgesehen sind, wobei der obere Blockkühlmantel (11) mit einem ersten Blockkühlmittelaustritt (14) und der untere Blockkühlmantel (15) mit einem zweiten Blockkühlmittelaustritt (17) strömungsverbunden oder strömungsverbindbar ist und der untere Blockkühlmantel (15) und/oder der obere Blockkühlmantel (11) mit dem Kopfkühlmantel (K) über zumindest einen Strömungsverbindungskanal (8a, 16, 29) strömungsverbunden oder strömungsverbindbar sind, wobei zur Steuerung der Kühlmittelströmung durch das Kühlsystem (100) dem Kopfkühlmittelaustritt (10), dem ersten Blockkühlmittelaustritt (14) und dem zweiten Blockkühlmittelaustritt (17) je ein schaltbares Ventilelement (25, 26, 27) zugeordnet ist.
The invention relates to a cooling system (100) for an internal combustion engine (20), comprising a cylinder head (21), a cylinder block (22) and multiple cylinders (23), wherein at least one head cooling casing (K) is provided, which is arranged in the cylinder head (21) and is fluidically connected to at least one coolant inlet (1) and at least one head coolant outlet (10), and in the cylinder block (22), an upper block cooling casing (11) is provided adjacent to the cylinder head (21) and a lower block cooling casing (15) is provided on a side of the upper block cooling casing (11) facing away from the cylinder head (21), wherein the upper block cooling casing (11) is/can be fluidically connected to a first block coolant outlet (14) and the lower block cooling casing (15) is/can be fluidically connected to a second block coolant outlet (17), and the lower block cooling casing (15) and/or the upper block cooling casing (11) are/can be fluidically connected to the head cooling casing (K) via at least one fluid connection channel (8a, 16, 29), wherein the head coolant outlet (10), the first block coolant outlet (14) and the second block coolant outlet (17) are each assigned a switchable valve element (25, 26, 27) for controlling the coolant flow through the cooling system (100).
L'invention concerne un système de refroidissement (100) destiné à un moteur à combustion interne (20). Ledit système de refroidissement comprend une culasse (21), un bloc-cylindres (22) et de multiples cylindres (23). Dans ledit système de refroidissement, au moins un carter de refroidissement de tête (K) est fourni en étant disposé dans la culasse (21) et en communication fluidique avec au moins une entrée de liquide de refroidissement (1) et au moins une sortie de liquide de refroidissement de tête (10), et dans le bloc-cylindres (22), un carter de refroidissement de bloc supérieur (11) est disposé de manière adjacente à la culasse (21) et un carter de refroidissement de bloc inférieur (15) est disposé sur un côté du carter de refroidissement de bloc supérieur (11) opposé à la culasse (21). Le carter de refroidissement de bloc supérieur (11) est/peut être relié de manière fluidique à une première sortie de liquide de refroidissement (14) et le carter de refroidissement de bloc inférieur (15) est/peut être relié de manière fluidique à une seconde sortie de liquide de refroidissement (17), et le carter de refroidissement de bloc inférieur (15) et/ou le carter de refroidissement de bloc supérieur (11) sont en communication fluidique avec le carter de refroidissement de tête (K) par l'intermédiaire d'au moins un canal de raccordement de fluide (8a, 16, 29). La sortie de liquide de refroidissement de tête (10), la première sortie de liquide de refroidissement de bloc (14) et la seconde sortie de liquide de refroidissement de bloc (17) sont respectivement associées à un élément de soupape commutable (25, 26, 27) pour réguler le flux de liquide de refroidissement à travers le système de refroidissement (100).</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record> |
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