METHOD FOR OPERATING A DUAL CLUTCH TRANSMISSION FOR RESOLVING RESPECTIVE TOOTH-ON-TOOTH POSITIONS

Die Erfindung betrifft ein Verfahren zum Betreiben eines Doppelkupplungsgetriebes (10), welches zwei Teilgetriebe (12, 14) aufweist, die jeweils eine über eine Reibkupplung (24, 26) mit einer Abtriebswelle (22) eines Antriebsmotors (20) verbindbare Eingangswelle (16, 18) und mehrere, über jeweils ei...

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Hauptverfasser: HEINZEL, Markus, ACKER, Martin
Format: Patent
Sprache:eng ; fre ; ger
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creator HEINZEL, Markus
ACKER, Martin
description Die Erfindung betrifft ein Verfahren zum Betreiben eines Doppelkupplungsgetriebes (10), welches zwei Teilgetriebe (12, 14) aufweist, die jeweils eine über eine Reibkupplung (24, 26) mit einer Abtriebswelle (22) eines Antriebsmotors (20) verbindbare Eingangswelle (16, 18) und mehrere, über jeweils eine reibsynchronisierte Gangkupplung schaltbare Gänge (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R) mit jeweiligen Gangübersetzungen aufweist, wobei die Gangkupplungen eine jeweilige Verzahnung einer Schiebemuffe (42, 44, 46, 48) und eine jeweilige Verzahnung eines jeweiligen Gangrads (Z1, Z3, Z5, Z7, Z9, Z11, Z12, Z13) aufweisen, wobei die jeweiligen Kontaktflächen von der jeweiligen Verzahnung der Schiebemuffe (42, 44, 46, 48) und der jeweiligen Verzahnung des jeweiligen Gangrads flach oder leicht verrundet ausgeführt sind, und wobei zum Auflösen jeweiliger Zahn-auf-Zahn-Stellungen zwischen einer Verzahnung wenigstens einer Schiebemuffe (42, 44,46, 48) und Verzahnungen von Gangrädern (Z1, Z3, Z5, Z7, Z9, Z11, Z12, Z13) der Gänge (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R) während Einlegevorgängen zum Einlegen der Gänge (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R) eine jeweilige Relativdrehung zwischen der Verzahnung der Schiebemuffe (42, 44, 46, 48) und der jeweiligen Verzahnung des jeweiligen Gangrads (Z1, Z3, Z5, Z7, Z9, Z11, Z12, Z13) mittels eines auf den jeweiligen Gang (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R) wirkenden Verdrehmoments bewirkt wird, wobei das Verdrehmoment für alle Gänge (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R) gleich groß ist und wobei ein jeweiliges, zum Bewirken des Verdrehmoments erforderliches Kupplungsmoment der jeweiligen Reibkupplung (24, 26) in Abhängigkeit von der jeweiligen Gangübersetzung berechnet wird. The invention relates to a method for operating a dual clutch transmission (10) provided with two sub-transmissions (12, 14), each having an input shaft (16, 18) that via a friction clutch (24, 26) can be connected to an output shaft (22) of a drive motor (20), and having a plurality of gears (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R) that can be shifted via a respective friction-synchronized gear clutch with respective gear ratios. The gear clutches have a respective toothing of a sliding sleeve (42, 44, 46, 48) and a respective toothing of a respective gear wheel (Z1, Z3, Z5, Z7, Z9, Z11, Z12, Z13), wherein the respective contact surfaces of the respective toothing of the sliding sleeve (42, 44, 46, 48) and the respective toothing of the respective gear wheel are designed to be flat or slightly rounded. For resolving respective tooth-
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The invention relates to a method for operating a dual clutch transmission (10) provided with two sub-transmissions (12, 14), each having an input shaft (16, 18) that via a friction clutch (24, 26) can be connected to an output shaft (22) of a drive motor (20), and having a plurality of gears (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R) that can be shifted via a respective friction-synchronized gear clutch with respective gear ratios. The gear clutches have a respective toothing of a sliding sleeve (42, 44, 46, 48) and a respective toothing of a respective gear wheel (Z1, Z3, Z5, Z7, Z9, Z11, Z12, Z13), wherein the respective contact surfaces of the respective toothing of the sliding sleeve (42, 44, 46, 48) and the respective toothing of the respective gear wheel are designed to be flat or slightly rounded. For resolving respective tooth-on-tooth positions between a toothing of at least one sliding sleeve (42, 44, 46, 48) and toothings of gear wheels (Z1, Z3, Z5, Z7, Z9, Z11, Z12, Z13) of the gears (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R) during engaging processes for engaging the gears (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R), a respective relative rotation between the toothing of the sliding sleeve (42, 44, 46, 48) and the respective toothing of the respective gear wheel (Z1, Z3, Z5, Z7, Z9, Z11, Z12, Z13) is brought about by means of a torsional moment acting on the respective gear (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R). The torsional moment is the same for all gears (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R), wherein a respective clutch torque of the respective friction clutch (24, 26) required to affect the torsional moment is calculated as a function of the respective gear ratio. L'invention concerne un procédé permettant de faire fonctionner une boîte de vitesses à double embrayage (10), qui présente deux sections de vitesses (12, 14) qui présentent chacune un arbre d'entrée (16, 18) pouvant être relié, par l'intermédiaire d'un embrayage à friction (24, 26), à un arbre de sortie (22) d'un moteur d'entraînement (20), et plusieurs rapports embrayables (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R) par l'intermédiaire d'un embrayage de vitesse synchronisé par friction, lesdits rapports comportant des rapports de changement de vitesse respectifs. Dans ledit procédé, les embrayages de vitesse présentent une denture respective d'un manchon coulissant (42, 44, 46, 48) et une denture respective d'une roue dentée (Z1, Z3, Z5, Z7, Z9, Z11, Z12, Z13) respective, les surfaces de contact respectives de la denture respective du manchon coulissant (42, 44, 46, 48) et de la denture respective de la roue dentée respective sont planes ou légèrement arrondies, et une rotation relative est provoquée, au moyen d'un couple de rotation agissant sur le rapport (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R) respectif, entre la denture du manchon coulissant (42, 44, 46, 48) et la denture respective de la roue dentée (Z1, Z3, Z5, Z7, Z9, Z11, Z12, Z13) respective, de façon à supprimer des positions dent sur dent respectives entre une denture d'au moins un manchon coulissant (42, 44, 46, 48) et des dentures de roues dentées (Z1, Z3, Z5, Z7, Z9, Z11, Z12, Z13) des rapports (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R) au cours d'opérations d'insertion pour l'insertion des rapports (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R), le couple de rotation étant identique pour tous les rapports (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R), et un couple d'embrayage requis respectif de l'embrayage à friction (24, 26) permettant d'entraîner le couple de rotation étant calculé en fonction du rapport de changement de vitesse respectif.</description><language>eng ; fre ; ger</language><subject>BLASTING ; ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS ; GEARING ; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS ; HEATING ; LIGHTING ; MECHANICAL ENGINEERING ; THERMAL INSULATION IN GENERAL ; WEAPONS</subject><creationdate>2020</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20200409&amp;DB=EPODOC&amp;CC=WO&amp;NR=2020069873A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,776,881,25542,76289</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20200409&amp;DB=EPODOC&amp;CC=WO&amp;NR=2020069873A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>HEINZEL, Markus</creatorcontrib><creatorcontrib>ACKER, Martin</creatorcontrib><title>METHOD FOR OPERATING A DUAL CLUTCH TRANSMISSION FOR RESOLVING RESPECTIVE TOOTH-ON-TOOTH POSITIONS</title><description>Die Erfindung betrifft ein Verfahren zum Betreiben eines Doppelkupplungsgetriebes (10), welches zwei Teilgetriebe (12, 14) aufweist, die jeweils eine über eine Reibkupplung (24, 26) mit einer Abtriebswelle (22) eines Antriebsmotors (20) verbindbare Eingangswelle (16, 18) und mehrere, über jeweils eine reibsynchronisierte Gangkupplung schaltbare Gänge (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R) mit jeweiligen Gangübersetzungen aufweist, wobei die Gangkupplungen eine jeweilige Verzahnung einer Schiebemuffe (42, 44, 46, 48) und eine jeweilige Verzahnung eines jeweiligen Gangrads (Z1, Z3, Z5, Z7, Z9, Z11, Z12, Z13) aufweisen, wobei die jeweiligen Kontaktflächen von der jeweiligen Verzahnung der Schiebemuffe (42, 44, 46, 48) und der jeweiligen Verzahnung des jeweiligen Gangrads flach oder leicht verrundet ausgeführt sind, und wobei zum Auflösen jeweiliger Zahn-auf-Zahn-Stellungen zwischen einer Verzahnung wenigstens einer Schiebemuffe (42, 44,46, 48) und Verzahnungen von Gangrädern (Z1, Z3, Z5, Z7, Z9, Z11, Z12, Z13) der Gänge (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R) während Einlegevorgängen zum Einlegen der Gänge (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R) eine jeweilige Relativdrehung zwischen der Verzahnung der Schiebemuffe (42, 44, 46, 48) und der jeweiligen Verzahnung des jeweiligen Gangrads (Z1, Z3, Z5, Z7, Z9, Z11, Z12, Z13) mittels eines auf den jeweiligen Gang (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R) wirkenden Verdrehmoments bewirkt wird, wobei das Verdrehmoment für alle Gänge (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R) gleich groß ist und wobei ein jeweiliges, zum Bewirken des Verdrehmoments erforderliches Kupplungsmoment der jeweiligen Reibkupplung (24, 26) in Abhängigkeit von der jeweiligen Gangübersetzung berechnet wird. The invention relates to a method for operating a dual clutch transmission (10) provided with two sub-transmissions (12, 14), each having an input shaft (16, 18) that via a friction clutch (24, 26) can be connected to an output shaft (22) of a drive motor (20), and having a plurality of gears (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R) that can be shifted via a respective friction-synchronized gear clutch with respective gear ratios. The gear clutches have a respective toothing of a sliding sleeve (42, 44, 46, 48) and a respective toothing of a respective gear wheel (Z1, Z3, Z5, Z7, Z9, Z11, Z12, Z13), wherein the respective contact surfaces of the respective toothing of the sliding sleeve (42, 44, 46, 48) and the respective toothing of the respective gear wheel are designed to be flat or slightly rounded. For resolving respective tooth-on-tooth positions between a toothing of at least one sliding sleeve (42, 44, 46, 48) and toothings of gear wheels (Z1, Z3, Z5, Z7, Z9, Z11, Z12, Z13) of the gears (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R) during engaging processes for engaging the gears (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R), a respective relative rotation between the toothing of the sliding sleeve (42, 44, 46, 48) and the respective toothing of the respective gear wheel (Z1, Z3, Z5, Z7, Z9, Z11, Z12, Z13) is brought about by means of a torsional moment acting on the respective gear (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R). The torsional moment is the same for all gears (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R), wherein a respective clutch torque of the respective friction clutch (24, 26) required to affect the torsional moment is calculated as a function of the respective gear ratio. L'invention concerne un procédé permettant de faire fonctionner une boîte de vitesses à double embrayage (10), qui présente deux sections de vitesses (12, 14) qui présentent chacune un arbre d'entrée (16, 18) pouvant être relié, par l'intermédiaire d'un embrayage à friction (24, 26), à un arbre de sortie (22) d'un moteur d'entraînement (20), et plusieurs rapports embrayables (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R) par l'intermédiaire d'un embrayage de vitesse synchronisé par friction, lesdits rapports comportant des rapports de changement de vitesse respectifs. Dans ledit procédé, les embrayages de vitesse présentent une denture respective d'un manchon coulissant (42, 44, 46, 48) et une denture respective d'une roue dentée (Z1, Z3, Z5, Z7, Z9, Z11, Z12, Z13) respective, les surfaces de contact respectives de la denture respective du manchon coulissant (42, 44, 46, 48) et de la denture respective de la roue dentée respective sont planes ou légèrement arrondies, et une rotation relative est provoquée, au moyen d'un couple de rotation agissant sur le rapport (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R) respectif, entre la denture du manchon coulissant (42, 44, 46, 48) et la denture respective de la roue dentée (Z1, Z3, Z5, Z7, Z9, Z11, Z12, Z13) respective, de façon à supprimer des positions dent sur dent respectives entre une denture d'au moins un manchon coulissant (42, 44, 46, 48) et des dentures de roues dentées (Z1, Z3, Z5, Z7, Z9, Z11, Z12, Z13) des rapports (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R) au cours d'opérations d'insertion pour l'insertion des rapports (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R), le couple de rotation étant identique pour tous les rapports (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R), et un couple d'embrayage requis respectif de l'embrayage à friction (24, 26) permettant d'entraîner le couple de rotation étant calculé en fonction du rapport de changement de vitesse respectif.</description><subject>BLASTING</subject><subject>ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS</subject><subject>GEARING</subject><subject>GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS</subject><subject>HEATING</subject><subject>LIGHTING</subject><subject>MECHANICAL ENGINEERING</subject><subject>THERMAL INSULATION IN GENERAL</subject><subject>WEAPONS</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2020</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNqNjLEKwjAURbM4iPoPD5wLsQWtY0hTE2jzQvJaxxIkTqKF-v9Yix_gdM9wzl2z2CrSWEGNHtApL8jYCwioOtGAbDqSGsgLG1oTgkG7iF4FbPqvOJNTkkyvgBBJZ2izBcBhMDQHYctW9_iY0u63G7av1XybpfE1pGmMt_RM7-GKOc85P57LUyEOxX_WB7-GNTw</recordid><startdate>20200409</startdate><enddate>20200409</enddate><creator>HEINZEL, Markus</creator><creator>ACKER, Martin</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20200409</creationdate><title>METHOD FOR OPERATING A DUAL CLUTCH TRANSMISSION FOR RESOLVING RESPECTIVE TOOTH-ON-TOOTH POSITIONS</title><author>HEINZEL, Markus ; 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The invention relates to a method for operating a dual clutch transmission (10) provided with two sub-transmissions (12, 14), each having an input shaft (16, 18) that via a friction clutch (24, 26) can be connected to an output shaft (22) of a drive motor (20), and having a plurality of gears (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R) that can be shifted via a respective friction-synchronized gear clutch with respective gear ratios. The gear clutches have a respective toothing of a sliding sleeve (42, 44, 46, 48) and a respective toothing of a respective gear wheel (Z1, Z3, Z5, Z7, Z9, Z11, Z12, Z13), wherein the respective contact surfaces of the respective toothing of the sliding sleeve (42, 44, 46, 48) and the respective toothing of the respective gear wheel are designed to be flat or slightly rounded. For resolving respective tooth-on-tooth positions between a toothing of at least one sliding sleeve (42, 44, 46, 48) and toothings of gear wheels (Z1, Z3, Z5, Z7, Z9, Z11, Z12, Z13) of the gears (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R) during engaging processes for engaging the gears (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R), a respective relative rotation between the toothing of the sliding sleeve (42, 44, 46, 48) and the respective toothing of the respective gear wheel (Z1, Z3, Z5, Z7, Z9, Z11, Z12, Z13) is brought about by means of a torsional moment acting on the respective gear (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R). The torsional moment is the same for all gears (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R), wherein a respective clutch torque of the respective friction clutch (24, 26) required to affect the torsional moment is calculated as a function of the respective gear ratio. L'invention concerne un procédé permettant de faire fonctionner une boîte de vitesses à double embrayage (10), qui présente deux sections de vitesses (12, 14) qui présentent chacune un arbre d'entrée (16, 18) pouvant être relié, par l'intermédiaire d'un embrayage à friction (24, 26), à un arbre de sortie (22) d'un moteur d'entraînement (20), et plusieurs rapports embrayables (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R) par l'intermédiaire d'un embrayage de vitesse synchronisé par friction, lesdits rapports comportant des rapports de changement de vitesse respectifs. Dans ledit procédé, les embrayages de vitesse présentent une denture respective d'un manchon coulissant (42, 44, 46, 48) et une denture respective d'une roue dentée (Z1, Z3, Z5, Z7, Z9, Z11, Z12, Z13) respective, les surfaces de contact respectives de la denture respective du manchon coulissant (42, 44, 46, 48) et de la denture respective de la roue dentée respective sont planes ou légèrement arrondies, et une rotation relative est provoquée, au moyen d'un couple de rotation agissant sur le rapport (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R) respectif, entre la denture du manchon coulissant (42, 44, 46, 48) et la denture respective de la roue dentée (Z1, Z3, Z5, Z7, Z9, Z11, Z12, Z13) respective, de façon à supprimer des positions dent sur dent respectives entre une denture d'au moins un manchon coulissant (42, 44, 46, 48) et des dentures de roues dentées (Z1, Z3, Z5, Z7, Z9, Z11, Z12, Z13) des rapports (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R) au cours d'opérations d'insertion pour l'insertion des rapports (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R), le couple de rotation étant identique pour tous les rapports (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, R), et un couple d'embrayage requis respectif de l'embrayage à friction (24, 26) permettant d'entraîner le couple de rotation étant calculé en fonction du rapport de changement de vitesse respectif.</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record>
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title METHOD FOR OPERATING A DUAL CLUTCH TRANSMISSION FOR RESOLVING RESPECTIVE TOOTH-ON-TOOTH POSITIONS
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