SENSOR DEVICE AND METHOD FOR EXAMINING THE SECURE STATE OF AT LEAST ONE WHEEL OF A MOTOR VEHICLE

Die Erfindung betrifft eine Sensorvorrichtung für ein Kraftfahrzeug und ein Verfahren zum Untersuchen eines Befestigungszustands zumindest eines Rads (10) eines Kraftfahrzeugs durch Bestimmen einer Vielzahl von ersten Werten einer Größe, welche eine durch Vibration einer Felge (12) des jeweiligen Ra...

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Hauptverfasser: SCHEUING, Jan, HOENIG, Anna, GRAUER, Thomas, MARTIN, Uwe
Format: Patent
Sprache:eng ; fre ; ger
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creator SCHEUING, Jan
HOENIG, Anna
GRAUER, Thomas
MARTIN, Uwe
description Die Erfindung betrifft eine Sensorvorrichtung für ein Kraftfahrzeug und ein Verfahren zum Untersuchen eines Befestigungszustands zumindest eines Rads (10) eines Kraftfahrzeugs durch Bestimmen einer Vielzahl von ersten Werten einer Größe, welche eine durch Vibration einer Felge (12) des jeweiligen Rads (10) in Bezug zu einer Radnabe (14) des jeweiligen Rads (10) ausgelöste Modulation einer Raddrehzahl des jeweiligen Rads (10) wiedergibt, beieinem aktuellen Lenkwinkel (α) unter einem vorgegebenen Grenzlenkwinkel (α0) und einem Betrag (ǀaǀ) einer aktuellen Beschleunigung des Kraftfahrzeugs unter einem vorgegebenen Grenzbetrag (ǀa0ǀ), Bestimmen einer Vielzahl von zweiten Werten der Größe während einer Fahrt des Kraftfahrzeugs bei einem aktuellen Lenkwinkel (α) über dem vorgegebenen Grenzlenkwinkel (α0), wobei das Rad an einer Kurveninnenseite liegt, und/oder einem Betrag (ǀaǀ) einer aktuellen Beschleunigung über dem vorgegebenen Grenzbetrag (ǀa0ǀ), und Festlegen, ob mindestens ein Radbefestigungsmittel (16) des jeweiligen Rads (10) sich löst, unter Berücksichtigung der Vielzahl von ersten Werten und der Vielzahl von zweiten Werten. The invention relates to a sensor device for a motor vehicle and to a method for examining the secure state of at least one wheel (10) of a motor vehicle by determining a plurality of first values of a variable which represents a modulation of a wheel rotational speed of the respective wheel (10), said modulation being triggered by the vibration of a rim (12) of the respective wheel (10) relative to a wheel hub (14) of the respective wheel (10), at a current steering angle (α) below a specified threshold steering angle (α0) and a value (lal) of a current acceleration of the motor vehicle below a specified threshold value (ǀa0ǀ), determining a plurality of second values of the variable during a drive of the motor vehicle at a current steering angle (α) above the specified threshold steering angle (α0), wherein the wheel lies on a curve inner face, and/or a value (lal) of a current acceleration above the specified threshold value (ǀa0ǀ), and determining whether at least one wheel securing means (16) of the respective wheel (10) is becoming loose while taking into consideration the plurality of first values and the plurality of second values. L'invention concerne un dispositif capteur pour un véhicule automobile et un procédé pour examiner une condition de montage d'au moins une roue (10) d'un véhicule automobile en déterminant une plu
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The invention relates to a sensor device for a motor vehicle and to a method for examining the secure state of at least one wheel (10) of a motor vehicle by determining a plurality of first values of a variable which represents a modulation of a wheel rotational speed of the respective wheel (10), said modulation being triggered by the vibration of a rim (12) of the respective wheel (10) relative to a wheel hub (14) of the respective wheel (10), at a current steering angle (α) below a specified threshold steering angle (α0) and a value (lal) of a current acceleration of the motor vehicle below a specified threshold value (ǀa0ǀ), determining a plurality of second values of the variable during a drive of the motor vehicle at a current steering angle (α) above the specified threshold steering angle (α0), wherein the wheel lies on a curve inner face, and/or a value (lal) of a current acceleration above the specified threshold value (ǀa0ǀ), and determining whether at least one wheel securing means (16) of the respective wheel (10) is becoming loose while taking into consideration the plurality of first values and the plurality of second values. L'invention concerne un dispositif capteur pour un véhicule automobile et un procédé pour examiner une condition de montage d'au moins une roue (10) d'un véhicule automobile en déterminant une pluralité de premières valeurs d'une grandeur, qui représente une modulation d'une vitesse de roue correspondante (10) déclenchée par une vibration d'une jante (12) de la roue correspondante (10) par rapport à un moyeu de roue (14) de la roue correspondante (10), dans lequel un angle de braquage courant (α) est à un angle de braquage limite prédéterminé (α0) et une valeur (ǀaǀ) d'une accélération courant du véhicule automobile est à une valeur limite prédéterminée (ǀa0ǀ), détermination d'une pluralité de secondes valeurs de grandeur pendant un trajet du véhicule automobile à un angle de braquage courant (α) au-dessus de l'angle de braquage limite prédéterminé (α0), la roue se trouvant à l'intérieur d'une courbe et/ou une quantité (ǀaǀ) d'une accélération courant au-dessus de la quantité limite prédéterminée (ǀa0ǀ), et détermination si au moins un moyen de fixation (16) de la roue correspondante (10) est débrayant, considérant la pluralité des premières valeurs et la pluralité des secondes valeurs.</description><language>eng ; fre ; ger</language><subject>ARRANGEMENTS, SYSTEMS OR APPARATUS FOR CHECKING NOT PROVIDEDFOR ELSEWHERE ; CHECKING-DEVICES ; DEVICES OR ARRANGEMENTS RELATED TO TYRES ; GENERATING RANDOM NUMBERS ; MEASURING ; PERFORMING OPERATIONS ; PHYSICS ; REGISTERING OR INDICATING THE WORKING OF MACHINES ; REPAIRING, OR CONNECTING VALVES TO, INFLATABLE ELASTIC BODIESIN GENERAL ; TESTING ; TESTING STATIC OR DYNAMIC BALANCE OF MACHINES ORSTRUCTURES ; TESTING STRUCTURES OR APPARATUS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR ; TIME OR ATTENDANCE REGISTERS ; TRANSPORTING ; TYRE CHANGING OR REPAIRING ; TYRE INFLATION ; VEHICLE TYRES ; VEHICLES IN GENERAL ; VOTING OR LOTTERY APPARATUS</subject><creationdate>2020</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20200123&amp;DB=EPODOC&amp;CC=WO&amp;NR=2020016108A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,780,885,25563,76318</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20200123&amp;DB=EPODOC&amp;CC=WO&amp;NR=2020016108A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>SCHEUING, Jan</creatorcontrib><creatorcontrib>HOENIG, Anna</creatorcontrib><creatorcontrib>GRAUER, Thomas</creatorcontrib><creatorcontrib>MARTIN, Uwe</creatorcontrib><title>SENSOR DEVICE AND METHOD FOR EXAMINING THE SECURE STATE OF AT LEAST ONE WHEEL OF A MOTOR VEHICLE</title><description>Die Erfindung betrifft eine Sensorvorrichtung für ein Kraftfahrzeug und ein Verfahren zum Untersuchen eines Befestigungszustands zumindest eines Rads (10) eines Kraftfahrzeugs durch Bestimmen einer Vielzahl von ersten Werten einer Größe, welche eine durch Vibration einer Felge (12) des jeweiligen Rads (10) in Bezug zu einer Radnabe (14) des jeweiligen Rads (10) ausgelöste Modulation einer Raddrehzahl des jeweiligen Rads (10) wiedergibt, beieinem aktuellen Lenkwinkel (α) unter einem vorgegebenen Grenzlenkwinkel (α0) und einem Betrag (ǀaǀ) einer aktuellen Beschleunigung des Kraftfahrzeugs unter einem vorgegebenen Grenzbetrag (ǀa0ǀ), Bestimmen einer Vielzahl von zweiten Werten der Größe während einer Fahrt des Kraftfahrzeugs bei einem aktuellen Lenkwinkel (α) über dem vorgegebenen Grenzlenkwinkel (α0), wobei das Rad an einer Kurveninnenseite liegt, und/oder einem Betrag (ǀaǀ) einer aktuellen Beschleunigung über dem vorgegebenen Grenzbetrag (ǀa0ǀ), und Festlegen, ob mindestens ein Radbefestigungsmittel (16) des jeweiligen Rads (10) sich löst, unter Berücksichtigung der Vielzahl von ersten Werten und der Vielzahl von zweiten Werten. The invention relates to a sensor device for a motor vehicle and to a method for examining the secure state of at least one wheel (10) of a motor vehicle by determining a plurality of first values of a variable which represents a modulation of a wheel rotational speed of the respective wheel (10), said modulation being triggered by the vibration of a rim (12) of the respective wheel (10) relative to a wheel hub (14) of the respective wheel (10), at a current steering angle (α) below a specified threshold steering angle (α0) and a value (lal) of a current acceleration of the motor vehicle below a specified threshold value (ǀa0ǀ), determining a plurality of second values of the variable during a drive of the motor vehicle at a current steering angle (α) above the specified threshold steering angle (α0), wherein the wheel lies on a curve inner face, and/or a value (lal) of a current acceleration above the specified threshold value (ǀa0ǀ), and determining whether at least one wheel securing means (16) of the respective wheel (10) is becoming loose while taking into consideration the plurality of first values and the plurality of second values. L'invention concerne un dispositif capteur pour un véhicule automobile et un procédé pour examiner une condition de montage d'au moins une roue (10) d'un véhicule automobile en déterminant une pluralité de premières valeurs d'une grandeur, qui représente une modulation d'une vitesse de roue correspondante (10) déclenchée par une vibration d'une jante (12) de la roue correspondante (10) par rapport à un moyeu de roue (14) de la roue correspondante (10), dans lequel un angle de braquage courant (α) est à un angle de braquage limite prédéterminé (α0) et une valeur (ǀaǀ) d'une accélération courant du véhicule automobile est à une valeur limite prédéterminée (ǀa0ǀ), détermination d'une pluralité de secondes valeurs de grandeur pendant un trajet du véhicule automobile à un angle de braquage courant (α) au-dessus de l'angle de braquage limite prédéterminé (α0), la roue se trouvant à l'intérieur d'une courbe et/ou une quantité (ǀaǀ) d'une accélération courant au-dessus de la quantité limite prédéterminée (ǀa0ǀ), et détermination si au moins un moyen de fixation (16) de la roue correspondante (10) est débrayant, considérant la pluralité des premières valeurs et la pluralité des secondes valeurs.</description><subject>ARRANGEMENTS, SYSTEMS OR APPARATUS FOR CHECKING NOT PROVIDEDFOR ELSEWHERE</subject><subject>CHECKING-DEVICES</subject><subject>DEVICES OR ARRANGEMENTS RELATED TO TYRES</subject><subject>GENERATING RANDOM NUMBERS</subject><subject>MEASURING</subject><subject>PERFORMING OPERATIONS</subject><subject>PHYSICS</subject><subject>REGISTERING OR INDICATING THE WORKING OF MACHINES</subject><subject>REPAIRING, OR CONNECTING VALVES TO, INFLATABLE ELASTIC BODIESIN GENERAL</subject><subject>TESTING</subject><subject>TESTING STATIC OR DYNAMIC BALANCE OF MACHINES ORSTRUCTURES</subject><subject>TESTING STRUCTURES OR APPARATUS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR</subject><subject>TIME OR ATTENDANCE REGISTERS</subject><subject>TRANSPORTING</subject><subject>TYRE CHANGING OR REPAIRING</subject><subject>TYRE INFLATION</subject><subject>VEHICLE TYRES</subject><subject>VEHICLES IN GENERAL</subject><subject>VOTING OR LOTTERY APPARATUS</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2020</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNqNi7EKwjAYBrs4iPoOPzgLaQVxDekXE0gTaH5bt1okTqKF-v4YxAdwOjjulsU1wsfQUo3OKpD0NTVgE2rS2eIiG-utPxEbUIQ6txksGRQ0SSYHGZmCB_UGcF9LTeD8djBWOayLxX18zGnz46rYarAyuzS9hjRP4y0903voQyUqIcpDKY6y3P9XfQDgIDNu</recordid><startdate>20200123</startdate><enddate>20200123</enddate><creator>SCHEUING, Jan</creator><creator>HOENIG, Anna</creator><creator>GRAUER, Thomas</creator><creator>MARTIN, Uwe</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20200123</creationdate><title>SENSOR DEVICE AND METHOD FOR EXAMINING THE SECURE STATE OF AT LEAST ONE WHEEL OF A MOTOR VEHICLE</title><author>SCHEUING, Jan ; 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L'invention concerne un dispositif capteur pour un véhicule automobile et un procédé pour examiner une condition de montage d'au moins une roue (10) d'un véhicule automobile en déterminant une pluralité de premières valeurs d'une grandeur, qui représente une modulation d'une vitesse de roue correspondante (10) déclenchée par une vibration d'une jante (12) de la roue correspondante (10) par rapport à un moyeu de roue (14) de la roue correspondante (10), dans lequel un angle de braquage courant (α) est à un angle de braquage limite prédéterminé (α0) et une valeur (ǀaǀ) d'une accélération courant du véhicule automobile est à une valeur limite prédéterminée (ǀa0ǀ), détermination d'une pluralité de secondes valeurs de grandeur pendant un trajet du véhicule automobile à un angle de braquage courant (α) au-dessus de l'angle de braquage limite prédéterminé (α0), la roue se trouvant à l'intérieur d'une courbe et/ou une quantité (ǀaǀ) d'une accélération courant au-dessus de la quantité limite prédéterminée (ǀa0ǀ), et détermination si au moins un moyen de fixation (16) de la roue correspondante (10) est débrayant, considérant la pluralité des premières valeurs et la pluralité des secondes valeurs.</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record>
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