METHOD FOR DIAGNOSIS OF A STATE IN A VEHICLE, AND DIAGNOSIS TESTER

Ein Verfahren zur Diagnose eines Zustande in einem Fahrzeug (2), das einen CAN-Kommunikationsbus (4) aufweist, an den elektronische Steuereinheiten (5, 6, 7) des Fahrzeugs angeschlossen sind, weist die folgenden Schritte auf: Bereitstellen eines Ruhezustands des Fahrzeugs (2), in dem wenigstens ein...

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Hauptverfasser: WOERZ, ANDREAS, ENGELHARDT, MATTHIAS, TREIBER, KLAUS
Format: Patent
Sprache:eng ; fre ; ger
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creator WOERZ, ANDREAS
ENGELHARDT, MATTHIAS
TREIBER, KLAUS
description Ein Verfahren zur Diagnose eines Zustande in einem Fahrzeug (2), das einen CAN-Kommunikationsbus (4) aufweist, an den elektronische Steuereinheiten (5, 6, 7) des Fahrzeugs angeschlossen sind, weist die folgenden Schritte auf: Bereitstellen eines Ruhezustands des Fahrzeugs (2), in dem wenigstens ein Teil der elektronischen Steuereinheiten (5, 6, 7) eingerichtet ist, in einem ordnungsgemäßen Betrieb keine CAN-Botschaft über den CAN-Kommunikationsbus (4) auszusenden, Koppeln eines Diagnose-Testgeräts (10) mit wenigstens einem Diagnoseanschluss (3) des Fahrzeugs (2), der mit dem CAN-Kommunikationsbus (4) koppelbar ist, Überwachung des CAN-Kommunikationsbusses (4) durch das Diagnose-Testgerät (10) hinsichtlich ausgesendeter CAN-Botschaften (21 -2n) nach Eintritt in den Ruhezustand, Erfassung einer auf dem CAN-Kommunikationsbus (4) nach Eintritt in den Ruhezustand ausgesendeten CAN-Botschaft (21 ) und Zuordnung der erfassten CAN-Botschaft (21 ) zu einer die CAN-Botschaft aussendenden elektronischen Steuereinheit (6) durch das Diagnose-Testgerät (10), Bereitstellung von Information (14) hinsichtlich eines zeitlichen Auftretens der erfassten CAN- Botschaft (21 ) in einer Reihe von nach Eintritt in den Ruhezustand auf dem CAN- Kommunikationsbus (4) auftretenden CAN-Botschaften (21-2n) durch das Diagnose-Testgerät (10), und Bereitstellung von Information (31, 41 ) zur Identifikation der die erfasste CAN-Botschaft (21) aussendenden elektronischen Steuereinheit (6) durch das Diagnose-Testgerät (10). A method for diagnosis of a state in a vehicle (2), which has a CAN communication bus (4) to which electronic control units (5, 6, 7) of the vehicle are connected, has the following steps: provision of an idle state of the vehicle (2), in which at least some of the electronic control units (5, 6, 7) are set up not to send a CAN message via the CAN communication bus (4) during correct operation, coupling of a diagnosis tester (10) to at least one diagnosis port (3) of the vehicle (2), which can be coupled to the CAN communication bus (4), monitoring of the CAN communication bus (4) by the diagnosis tester (10) for sent CAN messages (21 -2n) following entry into the idle state, detection of a CAN message (21) that is sent on the CAN communication bus (4) following entry into the idle state, and association of the detected CAN message (21) with an electronic control unit (6) sending the CAN message by the diagnosis tester (10), provision of information (14) concerning a tempo
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A method for diagnosis of a state in a vehicle (2), which has a CAN communication bus (4) to which electronic control units (5, 6, 7) of the vehicle are connected, has the following steps: provision of an idle state of the vehicle (2), in which at least some of the electronic control units (5, 6, 7) are set up not to send a CAN message via the CAN communication bus (4) during correct operation, coupling of a diagnosis tester (10) to at least one diagnosis port (3) of the vehicle (2), which can be coupled to the CAN communication bus (4), monitoring of the CAN communication bus (4) by the diagnosis tester (10) for sent CAN messages (21 -2n) following entry into the idle state, detection of a CAN message (21) that is sent on the CAN communication bus (4) following entry into the idle state, and association of the detected CAN message (21) with an electronic control unit (6) sending the CAN message by the diagnosis tester (10), provision of information (14) concerning a temporal occurrence of the detected CAN message (21) in a series of CAN messages (21-2n) occurring following entry into the idle state on the CAN communication bus (4) by the diagnosis tester (10), and provision of information (31, 41) for the identification of the electronic control unit (6) sending the detected CAN message (21) by the diagnosis tester (10). L'invention concerne un procédé de diagnostic d'un état dans un véhicule (2) qui comporte un bus de communication CAN (4) auquel sont raccordées des unités de commande électronique (5, 6, 7) du véhicule, le procédé comprenant les étapes suivantes consistant à : produire un état de repos du véhicule (2) dans lequel au moins une partie des unités de commande électroniques (5, 6, 7) est destinée à n'émettre aucun message CAN sur le bus de communication CAN (4) en cas de fonctionnement correct, coupler un testeur de diagnostic (10) à au moins un connecteur de diagnostic (3) du véhicule (2) qui peut être couplé au bus de communication CAN (4), surveiller le bus de communication CAN (4) au moyen du testeur de diagnostic (10) en termes de messages (21-2n) émis sur CAN après l'entrée dans l'état de repos, détecter un message CAN (21) émis sur le bus de communication CAN (4) après l'entrée dans l'état de repos et associer le message CAN (21) détecté à une unité de commande électronique (6), émettant le message CAN, au moyen du testeur de diagnostic (10), produire des informations (14) concernant une survenance temporelle du message CAN (21) détecté dans une série de messages CAN (21-2n), survenant sur le bus de communication CAN (4) après l'entrée dans l'état de repos, au moyen du testeur de diagnostic (10), et produire des informations (31, 41) pour l'identification de l'unité de commande électronique (6), émettant le message CAN (21) détecté, au moyen du testeur de diagnostic (10).</description><language>eng ; fre ; ger</language><subject>ARRANGEMENTS, SYSTEMS OR APPARATUS FOR CHECKING NOT PROVIDEDFOR ELSEWHERE ; CHECKING-DEVICES ; GENERATING RANDOM NUMBERS ; PHYSICS ; REGISTERING OR INDICATING THE WORKING OF MACHINES ; TIME OR ATTENDANCE REGISTERS ; VOTING OR LOTTERY APPARATUS</subject><creationdate>2015</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20151112&amp;DB=EPODOC&amp;CC=WO&amp;NR=2015169497A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,776,881,25542,76290</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20151112&amp;DB=EPODOC&amp;CC=WO&amp;NR=2015169497A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>WOERZ, ANDREAS</creatorcontrib><creatorcontrib>ENGELHARDT, MATTHIAS</creatorcontrib><creatorcontrib>TREIBER, KLAUS</creatorcontrib><title>METHOD FOR DIAGNOSIS OF A STATE IN A VEHICLE, AND DIAGNOSIS TESTER</title><description>Ein Verfahren zur Diagnose eines Zustande in einem Fahrzeug (2), das einen CAN-Kommunikationsbus (4) aufweist, an den elektronische Steuereinheiten (5, 6, 7) des Fahrzeugs angeschlossen sind, weist die folgenden Schritte auf: Bereitstellen eines Ruhezustands des Fahrzeugs (2), in dem wenigstens ein Teil der elektronischen Steuereinheiten (5, 6, 7) eingerichtet ist, in einem ordnungsgemäßen Betrieb keine CAN-Botschaft über den CAN-Kommunikationsbus (4) auszusenden, Koppeln eines Diagnose-Testgeräts (10) mit wenigstens einem Diagnoseanschluss (3) des Fahrzeugs (2), der mit dem CAN-Kommunikationsbus (4) koppelbar ist, Überwachung des CAN-Kommunikationsbusses (4) durch das Diagnose-Testgerät (10) hinsichtlich ausgesendeter CAN-Botschaften (21 -2n) nach Eintritt in den Ruhezustand, Erfassung einer auf dem CAN-Kommunikationsbus (4) nach Eintritt in den Ruhezustand ausgesendeten CAN-Botschaft (21 ) und Zuordnung der erfassten CAN-Botschaft (21 ) zu einer die CAN-Botschaft aussendenden elektronischen Steuereinheit (6) durch das Diagnose-Testgerät (10), Bereitstellung von Information (14) hinsichtlich eines zeitlichen Auftretens der erfassten CAN- Botschaft (21 ) in einer Reihe von nach Eintritt in den Ruhezustand auf dem CAN- Kommunikationsbus (4) auftretenden CAN-Botschaften (21-2n) durch das Diagnose-Testgerät (10), und Bereitstellung von Information (31, 41 ) zur Identifikation der die erfasste CAN-Botschaft (21) aussendenden elektronischen Steuereinheit (6) durch das Diagnose-Testgerät (10). A method for diagnosis of a state in a vehicle (2), which has a CAN communication bus (4) to which electronic control units (5, 6, 7) of the vehicle are connected, has the following steps: provision of an idle state of the vehicle (2), in which at least some of the electronic control units (5, 6, 7) are set up not to send a CAN message via the CAN communication bus (4) during correct operation, coupling of a diagnosis tester (10) to at least one diagnosis port (3) of the vehicle (2), which can be coupled to the CAN communication bus (4), monitoring of the CAN communication bus (4) by the diagnosis tester (10) for sent CAN messages (21 -2n) following entry into the idle state, detection of a CAN message (21) that is sent on the CAN communication bus (4) following entry into the idle state, and association of the detected CAN message (21) with an electronic control unit (6) sending the CAN message by the diagnosis tester (10), provision of information (14) concerning a temporal occurrence of the detected CAN message (21) in a series of CAN messages (21-2n) occurring following entry into the idle state on the CAN communication bus (4) by the diagnosis tester (10), and provision of information (31, 41) for the identification of the electronic control unit (6) sending the detected CAN message (21) by the diagnosis tester (10). L'invention concerne un procédé de diagnostic d'un état dans un véhicule (2) qui comporte un bus de communication CAN (4) auquel sont raccordées des unités de commande électronique (5, 6, 7) du véhicule, le procédé comprenant les étapes suivantes consistant à : produire un état de repos du véhicule (2) dans lequel au moins une partie des unités de commande électroniques (5, 6, 7) est destinée à n'émettre aucun message CAN sur le bus de communication CAN (4) en cas de fonctionnement correct, coupler un testeur de diagnostic (10) à au moins un connecteur de diagnostic (3) du véhicule (2) qui peut être couplé au bus de communication CAN (4), surveiller le bus de communication CAN (4) au moyen du testeur de diagnostic (10) en termes de messages (21-2n) émis sur CAN après l'entrée dans l'état de repos, détecter un message CAN (21) émis sur le bus de communication CAN (4) après l'entrée dans l'état de repos et associer le message CAN (21) détecté à une unité de commande électronique (6), émettant le message CAN, au moyen du testeur de diagnostic (10), produire des informations (14) concernant une survenance temporelle du message CAN (21) détecté dans une série de messages CAN (21-2n), survenant sur le bus de communication CAN (4) après l'entrée dans l'état de repos, au moyen du testeur de diagnostic (10), et produire des informations (31, 41) pour l'identification de l'unité de commande électronique (6), émettant le message CAN (21) détecté, au moyen du testeur de diagnostic (10).</description><subject>ARRANGEMENTS, SYSTEMS OR APPARATUS FOR CHECKING NOT PROVIDEDFOR ELSEWHERE</subject><subject>CHECKING-DEVICES</subject><subject>GENERATING RANDOM NUMBERS</subject><subject>PHYSICS</subject><subject>REGISTERING OR INDICATING THE WORKING OF MACHINES</subject><subject>TIME OR ATTENDANCE REGISTERS</subject><subject>VOTING OR LOTTERY APPARATUS</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2015</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNrjZHDydQ3x8HdRcPMPUnDxdHT38w_2DFbwd1NwVAgOcQxxVfD0AzLDXD08nX1cdRQc_VyQlIW4Boe4BvEwsKYl5hSn8kJpbgZlN9cQZw_d1IL8-NTigsTk1LzUkvhwfyMDQ1NDM0sTS3NHQ2PiVAEAUnArgA</recordid><startdate>20151112</startdate><enddate>20151112</enddate><creator>WOERZ, ANDREAS</creator><creator>ENGELHARDT, MATTHIAS</creator><creator>TREIBER, KLAUS</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20151112</creationdate><title>METHOD FOR DIAGNOSIS OF A STATE IN A VEHICLE, AND DIAGNOSIS TESTER</title><author>WOERZ, ANDREAS ; 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A method for diagnosis of a state in a vehicle (2), which has a CAN communication bus (4) to which electronic control units (5, 6, 7) of the vehicle are connected, has the following steps: provision of an idle state of the vehicle (2), in which at least some of the electronic control units (5, 6, 7) are set up not to send a CAN message via the CAN communication bus (4) during correct operation, coupling of a diagnosis tester (10) to at least one diagnosis port (3) of the vehicle (2), which can be coupled to the CAN communication bus (4), monitoring of the CAN communication bus (4) by the diagnosis tester (10) for sent CAN messages (21 -2n) following entry into the idle state, detection of a CAN message (21) that is sent on the CAN communication bus (4) following entry into the idle state, and association of the detected CAN message (21) with an electronic control unit (6) sending the CAN message by the diagnosis tester (10), provision of information (14) concerning a temporal occurrence of the detected CAN message (21) in a series of CAN messages (21-2n) occurring following entry into the idle state on the CAN communication bus (4) by the diagnosis tester (10), and provision of information (31, 41) for the identification of the electronic control unit (6) sending the detected CAN message (21) by the diagnosis tester (10). L'invention concerne un procédé de diagnostic d'un état dans un véhicule (2) qui comporte un bus de communication CAN (4) auquel sont raccordées des unités de commande électronique (5, 6, 7) du véhicule, le procédé comprenant les étapes suivantes consistant à : produire un état de repos du véhicule (2) dans lequel au moins une partie des unités de commande électroniques (5, 6, 7) est destinée à n'émettre aucun message CAN sur le bus de communication CAN (4) en cas de fonctionnement correct, coupler un testeur de diagnostic (10) à au moins un connecteur de diagnostic (3) du véhicule (2) qui peut être couplé au bus de communication CAN (4), surveiller le bus de communication CAN (4) au moyen du testeur de diagnostic (10) en termes de messages (21-2n) émis sur CAN après l'entrée dans l'état de repos, détecter un message CAN (21) émis sur le bus de communication CAN (4) après l'entrée dans l'état de repos et associer le message CAN (21) détecté à une unité de commande électronique (6), émettant le message CAN, au moyen du testeur de diagnostic (10), produire des informations (14) concernant une survenance temporelle du message CAN (21) détecté dans une série de messages CAN (21-2n), survenant sur le bus de communication CAN (4) après l'entrée dans l'état de repos, au moyen du testeur de diagnostic (10), et produire des informations (31, 41) pour l'identification de l'unité de commande électronique (6), émettant le message CAN (21) détecté, au moyen du testeur de diagnostic (10).</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record>
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