DELIVERY UNIT

Es sind schon Förderaggregate bekannt mit einem Rotor und einer den Rotor antreibenden Antriebswelle, die in eine Mitnehmeröffnung des Rotors hineinreicht und eine Abflachung aufweist, die formschlüssig mit einer Mitnehmerfläche der Mitnehmeröffnung zusammenwirkt. Zwischen der Mitnehmeröffnung und d...

Ausführliche Beschreibung

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Hauptverfasser: MUELLER, ULRICH, YILDIRIM, FEVZI, FETHKE, MARTIN, SIGRIST, JOERG, SCHOENER, BRUNO, LUO, BENJIN
Format: Patent
Sprache:eng ; fre ; ger
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creator MUELLER, ULRICH
YILDIRIM, FEVZI
FETHKE, MARTIN
SIGRIST, JOERG
SCHOENER, BRUNO
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description Es sind schon Förderaggregate bekannt mit einem Rotor und einer den Rotor antreibenden Antriebswelle, die in eine Mitnehmeröffnung des Rotors hineinreicht und eine Abflachung aufweist, die formschlüssig mit einer Mitnehmerfläche der Mitnehmeröffnung zusammenwirkt. Zwischen der Mitnehmeröffnung und der Antriebswelle ist eine Spielpassung vorgesehen. Durch die Spielpassung wirkt die Antriebswelle jedoch nur mit einer Mitnehmerkante der Abflachung auf die Mitnehmerfläche der Mitnehmeröffnung. Dadurch wirken sehr hohe Kräfte auf einen kleinen Teil der Mitnehmerfläche, so dass dort Verschleiß auftritt. Bei dem erfindungsgemäßen Förderaggregat wird der Verschleiss verringert, indem die Flächenbelastung der Mitnehmeröffnung verringert wird. Erfindungsgemäß ist vorgesehen, dass die Abflachung (23) der Antriebswelle (15) oder der Mitnehmerabschnitt (24) der Mitnehmeröffnung (22) im Neuzustand zumindest zwei Teilflächen (23.1,23.2,24.1,24.2) aufweist, die zueinander geneigt sind, oder dass eine mit dem Mitnehmerabschnitt (24) der Mitnehmeröffnung (22) zusammenwirkende Mitnehmerkante (26) der Abflachung (23) abgerundet ist. Delivery units are already known with a rotor and a drive shaft driving the rotor, which extends into an opening in a drive element of the rotor, and which has a flat area which interacts through a positive fit with a drive element surface of the drive element opening. A clearance fit is provided between the drive element opening and the drive shaft. Due to the clearance fit, however, the drive shaft acts on the drive element surface of the drive element opening with only one drive element edge of the flat area. This causes very large forces to act on a small part of the drive element surface, with the result that wear occurs there. In the delivery unit according to the invention, wear is reduced by reducing the surface load of the drive element opening. The invention provides that in the new condition, the flat area (23) of the drive shaft (15), or the drive element section (24) of the drive element opening (22), has at least two partial surfaces (23.1, 23.2, 24.1, 24.2), inclined towards each other, or that one drive element edge (26), interacting with the drive element section (24) of the drive element opening (22) of the flat area (23), is rounded off. Les agrégats de transport connus sont dotés d'un rotor et d'un arbre de transmission entraîné par le rotor, s'étendant dans une ouverture d'entraînement du rotor et présentant un méplat qui coop
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Zwischen der Mitnehmeröffnung und der Antriebswelle ist eine Spielpassung vorgesehen. Durch die Spielpassung wirkt die Antriebswelle jedoch nur mit einer Mitnehmerkante der Abflachung auf die Mitnehmerfläche der Mitnehmeröffnung. Dadurch wirken sehr hohe Kräfte auf einen kleinen Teil der Mitnehmerfläche, so dass dort Verschleiß auftritt. Bei dem erfindungsgemäßen Förderaggregat wird der Verschleiss verringert, indem die Flächenbelastung der Mitnehmeröffnung verringert wird. Erfindungsgemäß ist vorgesehen, dass die Abflachung (23) der Antriebswelle (15) oder der Mitnehmerabschnitt (24) der Mitnehmeröffnung (22) im Neuzustand zumindest zwei Teilflächen (23.1,23.2,24.1,24.2) aufweist, die zueinander geneigt sind, oder dass eine mit dem Mitnehmerabschnitt (24) der Mitnehmeröffnung (22) zusammenwirkende Mitnehmerkante (26) der Abflachung (23) abgerundet ist. Delivery units are already known with a rotor and a drive shaft driving the rotor, which extends into an opening in a drive element of the rotor, and which has a flat area which interacts through a positive fit with a drive element surface of the drive element opening. A clearance fit is provided between the drive element opening and the drive shaft. Due to the clearance fit, however, the drive shaft acts on the drive element surface of the drive element opening with only one drive element edge of the flat area. This causes very large forces to act on a small part of the drive element surface, with the result that wear occurs there. In the delivery unit according to the invention, wear is reduced by reducing the surface load of the drive element opening. The invention provides that in the new condition, the flat area (23) of the drive shaft (15), or the drive element section (24) of the drive element opening (22), has at least two partial surfaces (23.1, 23.2, 24.1, 24.2), inclined towards each other, or that one drive element edge (26), interacting with the drive element section (24) of the drive element opening (22) of the flat area (23), is rounded off. Les agrégats de transport connus sont dotés d'un rotor et d'un arbre de transmission entraîné par le rotor, s'étendant dans une ouverture d'entraînement du rotor et présentant un méplat qui coopère par complémentarité de forme avec la surface d'entraînement de l'ouverture d'entraînement. Un ajustement avec jeu est prévu entre l'ouverture d'entraînement et l'arbre de transmission. Toutefois, l'ajustement avec jeu ne permet l'action de l'arbre de transmission qu'avec une arête d'entraînement du méplat sur la surface d'entraînement de l'ouverture d'entraînement. Des forces très élevées agissent ainsi sur une petite partie de la surface d'entraînement de sorte que de l'usure y apparaît. L'agrégat de transport selon l'invention vise à réduire l'usure en réduisant la charge surfacique de l'ouverture d'entraînement. À cet effet, le méplat (23) de l'arbre de transmission (15) ou du segment d'entraînement (24) de l'ouverture d'entraînement (22) présente à l'état neuf au moins deux surfaces partielles (23.1,23.2,24.1,24.2) qui sont penchées l'une vers l'autre, ou une arête d'entraînement (26) du méplat (23) coopérant avec le segment d'entraînement (24) de l'ouverture d'entraînement (22) est arrondie.</description><language>eng ; fre ; ger</language><subject>BLASTING ; BRAKES ; CLUTCHES ; COUPLINGS FOR TRANSMITTING ROTATION ; ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS ; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS ; HEATING ; LIGHTING ; MECHANICAL ENGINEERING ; NON-POSITIVE DISPLACEMENT PUMPS ; POSITIVE DISPLACEMENT MACHINES FOR LIQUIDS ; PUMPS FOR LIQUIDS OR ELASTIC FLUIDS ; THERMAL INSULATION IN GENERAL ; WEAPONS</subject><creationdate>2008</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20080131&amp;DB=EPODOC&amp;CC=WO&amp;NR=2008012151A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,776,881,25543,76293</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20080131&amp;DB=EPODOC&amp;CC=WO&amp;NR=2008012151A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>MUELLER, ULRICH</creatorcontrib><creatorcontrib>YILDIRIM, FEVZI</creatorcontrib><creatorcontrib>FETHKE, MARTIN</creatorcontrib><creatorcontrib>SIGRIST, JOERG</creatorcontrib><creatorcontrib>SCHOENER, BRUNO</creatorcontrib><creatorcontrib>LUO, BENJIN</creatorcontrib><title>DELIVERY UNIT</title><description>Es sind schon Förderaggregate bekannt mit einem Rotor und einer den Rotor antreibenden Antriebswelle, die in eine Mitnehmeröffnung des Rotors hineinreicht und eine Abflachung aufweist, die formschlüssig mit einer Mitnehmerfläche der Mitnehmeröffnung zusammenwirkt. Zwischen der Mitnehmeröffnung und der Antriebswelle ist eine Spielpassung vorgesehen. Durch die Spielpassung wirkt die Antriebswelle jedoch nur mit einer Mitnehmerkante der Abflachung auf die Mitnehmerfläche der Mitnehmeröffnung. Dadurch wirken sehr hohe Kräfte auf einen kleinen Teil der Mitnehmerfläche, so dass dort Verschleiß auftritt. Bei dem erfindungsgemäßen Förderaggregat wird der Verschleiss verringert, indem die Flächenbelastung der Mitnehmeröffnung verringert wird. Erfindungsgemäß ist vorgesehen, dass die Abflachung (23) der Antriebswelle (15) oder der Mitnehmerabschnitt (24) der Mitnehmeröffnung (22) im Neuzustand zumindest zwei Teilflächen (23.1,23.2,24.1,24.2) aufweist, die zueinander geneigt sind, oder dass eine mit dem Mitnehmerabschnitt (24) der Mitnehmeröffnung (22) zusammenwirkende Mitnehmerkante (26) der Abflachung (23) abgerundet ist. Delivery units are already known with a rotor and a drive shaft driving the rotor, which extends into an opening in a drive element of the rotor, and which has a flat area which interacts through a positive fit with a drive element surface of the drive element opening. A clearance fit is provided between the drive element opening and the drive shaft. Due to the clearance fit, however, the drive shaft acts on the drive element surface of the drive element opening with only one drive element edge of the flat area. This causes very large forces to act on a small part of the drive element surface, with the result that wear occurs there. In the delivery unit according to the invention, wear is reduced by reducing the surface load of the drive element opening. The invention provides that in the new condition, the flat area (23) of the drive shaft (15), or the drive element section (24) of the drive element opening (22), has at least two partial surfaces (23.1, 23.2, 24.1, 24.2), inclined towards each other, or that one drive element edge (26), interacting with the drive element section (24) of the drive element opening (22) of the flat area (23), is rounded off. Les agrégats de transport connus sont dotés d'un rotor et d'un arbre de transmission entraîné par le rotor, s'étendant dans une ouverture d'entraînement du rotor et présentant un méplat qui coopère par complémentarité de forme avec la surface d'entraînement de l'ouverture d'entraînement. Un ajustement avec jeu est prévu entre l'ouverture d'entraînement et l'arbre de transmission. Toutefois, l'ajustement avec jeu ne permet l'action de l'arbre de transmission qu'avec une arête d'entraînement du méplat sur la surface d'entraînement de l'ouverture d'entraînement. Des forces très élevées agissent ainsi sur une petite partie de la surface d'entraînement de sorte que de l'usure y apparaît. L'agrégat de transport selon l'invention vise à réduire l'usure en réduisant la charge surfacique de l'ouverture d'entraînement. À cet effet, le méplat (23) de l'arbre de transmission (15) ou du segment d'entraînement (24) de l'ouverture d'entraînement (22) présente à l'état neuf au moins deux surfaces partielles (23.1,23.2,24.1,24.2) qui sont penchées l'une vers l'autre, ou une arête d'entraînement (26) du méplat (23) coopérant avec le segment d'entraînement (24) de l'ouverture d'entraînement (22) est arrondie.</description><subject>BLASTING</subject><subject>BRAKES</subject><subject>CLUTCHES</subject><subject>COUPLINGS FOR TRANSMITTING ROTATION</subject><subject>ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS</subject><subject>GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS</subject><subject>HEATING</subject><subject>LIGHTING</subject><subject>MECHANICAL ENGINEERING</subject><subject>NON-POSITIVE DISPLACEMENT PUMPS</subject><subject>POSITIVE DISPLACEMENT MACHINES FOR LIQUIDS</subject><subject>PUMPS FOR LIQUIDS OR ELASTIC FLUIDS</subject><subject>THERMAL INSULATION IN GENERAL</subject><subject>WEAPONS</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2008</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNrjZOB1cfXxDHMNilQI9fMM4WFgTUvMKU7lhdLcDMpuriHOHrqpBfnxqcUFicmpeakl8eH-RgYGFgaGRoamho6GxsSpAgAjRh2Q</recordid><startdate>20080131</startdate><enddate>20080131</enddate><creator>MUELLER, ULRICH</creator><creator>YILDIRIM, FEVZI</creator><creator>FETHKE, MARTIN</creator><creator>SIGRIST, JOERG</creator><creator>SCHOENER, BRUNO</creator><creator>LUO, BENJIN</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20080131</creationdate><title>DELIVERY UNIT</title><author>MUELLER, ULRICH ; YILDIRIM, FEVZI ; FETHKE, MARTIN ; SIGRIST, JOERG ; SCHOENER, BRUNO ; LUO, BENJIN</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-epo_espacenet_WO2008012151A13</frbrgroupid><rsrctype>patents</rsrctype><prefilter>patents</prefilter><language>eng ; fre ; ger</language><creationdate>2008</creationdate><topic>BLASTING</topic><topic>BRAKES</topic><topic>CLUTCHES</topic><topic>COUPLINGS FOR TRANSMITTING ROTATION</topic><topic>ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS</topic><topic>GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS</topic><topic>HEATING</topic><topic>LIGHTING</topic><topic>MECHANICAL ENGINEERING</topic><topic>NON-POSITIVE DISPLACEMENT PUMPS</topic><topic>POSITIVE DISPLACEMENT MACHINES FOR LIQUIDS</topic><topic>PUMPS FOR LIQUIDS OR ELASTIC FLUIDS</topic><topic>THERMAL INSULATION IN GENERAL</topic><topic>WEAPONS</topic><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>MUELLER, ULRICH</creatorcontrib><creatorcontrib>YILDIRIM, FEVZI</creatorcontrib><creatorcontrib>FETHKE, MARTIN</creatorcontrib><creatorcontrib>SIGRIST, JOERG</creatorcontrib><creatorcontrib>SCHOENER, BRUNO</creatorcontrib><creatorcontrib>LUO, BENJIN</creatorcontrib><collection>esp@cenet</collection></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext_linktorsrc</fulltext></delivery><addata><au>MUELLER, ULRICH</au><au>YILDIRIM, FEVZI</au><au>FETHKE, MARTIN</au><au>SIGRIST, JOERG</au><au>SCHOENER, BRUNO</au><au>LUO, BENJIN</au><format>patent</format><genre>patent</genre><ristype>GEN</ristype><title>DELIVERY UNIT</title><date>2008-01-31</date><risdate>2008</risdate><abstract>Es sind schon Förderaggregate bekannt mit einem Rotor und einer den Rotor antreibenden Antriebswelle, die in eine Mitnehmeröffnung des Rotors hineinreicht und eine Abflachung aufweist, die formschlüssig mit einer Mitnehmerfläche der Mitnehmeröffnung zusammenwirkt. Zwischen der Mitnehmeröffnung und der Antriebswelle ist eine Spielpassung vorgesehen. Durch die Spielpassung wirkt die Antriebswelle jedoch nur mit einer Mitnehmerkante der Abflachung auf die Mitnehmerfläche der Mitnehmeröffnung. Dadurch wirken sehr hohe Kräfte auf einen kleinen Teil der Mitnehmerfläche, so dass dort Verschleiß auftritt. Bei dem erfindungsgemäßen Förderaggregat wird der Verschleiss verringert, indem die Flächenbelastung der Mitnehmeröffnung verringert wird. Erfindungsgemäß ist vorgesehen, dass die Abflachung (23) der Antriebswelle (15) oder der Mitnehmerabschnitt (24) der Mitnehmeröffnung (22) im Neuzustand zumindest zwei Teilflächen (23.1,23.2,24.1,24.2) aufweist, die zueinander geneigt sind, oder dass eine mit dem Mitnehmerabschnitt (24) der Mitnehmeröffnung (22) zusammenwirkende Mitnehmerkante (26) der Abflachung (23) abgerundet ist. Delivery units are already known with a rotor and a drive shaft driving the rotor, which extends into an opening in a drive element of the rotor, and which has a flat area which interacts through a positive fit with a drive element surface of the drive element opening. A clearance fit is provided between the drive element opening and the drive shaft. Due to the clearance fit, however, the drive shaft acts on the drive element surface of the drive element opening with only one drive element edge of the flat area. This causes very large forces to act on a small part of the drive element surface, with the result that wear occurs there. In the delivery unit according to the invention, wear is reduced by reducing the surface load of the drive element opening. The invention provides that in the new condition, the flat area (23) of the drive shaft (15), or the drive element section (24) of the drive element opening (22), has at least two partial surfaces (23.1, 23.2, 24.1, 24.2), inclined towards each other, or that one drive element edge (26), interacting with the drive element section (24) of the drive element opening (22) of the flat area (23), is rounded off. Les agrégats de transport connus sont dotés d'un rotor et d'un arbre de transmission entraîné par le rotor, s'étendant dans une ouverture d'entraînement du rotor et présentant un méplat qui coopère par complémentarité de forme avec la surface d'entraînement de l'ouverture d'entraînement. Un ajustement avec jeu est prévu entre l'ouverture d'entraînement et l'arbre de transmission. Toutefois, l'ajustement avec jeu ne permet l'action de l'arbre de transmission qu'avec une arête d'entraînement du méplat sur la surface d'entraînement de l'ouverture d'entraînement. Des forces très élevées agissent ainsi sur une petite partie de la surface d'entraînement de sorte que de l'usure y apparaît. L'agrégat de transport selon l'invention vise à réduire l'usure en réduisant la charge surfacique de l'ouverture d'entraînement. À cet effet, le méplat (23) de l'arbre de transmission (15) ou du segment d'entraînement (24) de l'ouverture d'entraînement (22) présente à l'état neuf au moins deux surfaces partielles (23.1,23.2,24.1,24.2) qui sont penchées l'une vers l'autre, ou une arête d'entraînement (26) du méplat (23) coopérant avec le segment d'entraînement (24) de l'ouverture d'entraînement (22) est arrondie.</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record>
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