HYBRID VEHICLE AND METHOD FOR ADJUSTING A POWER LIMITATION OF A COMBUSTION ENGINE OF A HYBRID VEHICLE

Es wird ein Verfahren (100) zum Anpassen einer Leistungsbegrenzung eines Verbrennungsmotors eines Hybridfahrzeugs bereitgestellt. Es umfasst ein Erfassen einer aktuell bereitgestellten Leistung des Verbrennungsmotors P (102) und einer aktuellen Fahrgeschwindigkeit V (103) des Hybridfahrzeugs, ein Er...

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Hauptverfasser: Brinkmann, Bernd, Crisp, Nick Dashwood
Format: Patent
Sprache:eng ; fre ; ger
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creator Brinkmann, Bernd
Crisp, Nick Dashwood
description Es wird ein Verfahren (100) zum Anpassen einer Leistungsbegrenzung eines Verbrennungsmotors eines Hybridfahrzeugs bereitgestellt. Es umfasst ein Erfassen einer aktuell bereitgestellten Leistung des Verbrennungsmotors P (102) und einer aktuellen Fahrgeschwindigkeit V (103) des Hybridfahrzeugs, ein Erfassen (104) einer Umgebungstemperatur Tenvdes Hybridfahrzeugs und Ermitteln (105) eines zugehörigen umgebungstemperaturbezogenen Gewichtungsfaktors Gt, ein Erfassen (106) eines Luftdrucks Prenvin der Umgebung des Hybridfahrzeugs und Ermitteln (107) eines zugehörigen luftdruckbezogenen Gewichtungsfaktors Gpsowie ein Ermitteln (110) eines Thermalbelastungsindikators STC in Abhängigkeit von einem Verhältnis Rpvder erfassten aktuell bereitgestellten Leistung P und der erfassten aktuellen Fahrgeschwindigkeit V sowie von dem umgebungstemperaturbezogene Gewichtungsfaktor Gt, dem luftdruckbezogenen Gewichtungsfaktor Gpund einem karosseriebezogenen Gewichtungsfaktor Gkund ein Begrenzen (111) einer maximal bereitgestellten Leistung des Verbrennungsmotors in Abhängigkeit von dem ermittelten Thermalbelastungsindikator STC. Außerdem wird ein zur Ausführung des Verfahrens geeignetes Hybridfahrzeug sowie ein Computerprogrammprodukt bereitgestellt. A vehicle and method for controlling a vehicle having a traction battery and an internal combustion engine include adapting a power limitation of the internal combustion engine by sensing a currently supplied power level of the internal combustion engine and a current velocity of the vehicle, sensing an ambient temperature of the vehicle and determining an associated ambient-temperature-related weighting factor, sensing an ambient air pressure and determining an associated air-pressure-related weighting factor, determining a thermal load indicator as a function of a ratio of the sensed currently supplied power and the sensed current velocity as well as of the ambient-temperature-related weighting factor, the air-pressure-related weighting factor, and a vehicle-bodywork-related weighting factor, and limiting a maximum supplied power level of the internal combustion engine as a function of the determined thermal load indicator.
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Es umfasst ein Erfassen einer aktuell bereitgestellten Leistung des Verbrennungsmotors P (102) und einer aktuellen Fahrgeschwindigkeit V (103) des Hybridfahrzeugs, ein Erfassen (104) einer Umgebungstemperatur Tenvdes Hybridfahrzeugs und Ermitteln (105) eines zugehörigen umgebungstemperaturbezogenen Gewichtungsfaktors Gt, ein Erfassen (106) eines Luftdrucks Prenvin der Umgebung des Hybridfahrzeugs und Ermitteln (107) eines zugehörigen luftdruckbezogenen Gewichtungsfaktors Gpsowie ein Ermitteln (110) eines Thermalbelastungsindikators STC in Abhängigkeit von einem Verhältnis Rpvder erfassten aktuell bereitgestellten Leistung P und der erfassten aktuellen Fahrgeschwindigkeit V sowie von dem umgebungstemperaturbezogene Gewichtungsfaktor Gt, dem luftdruckbezogenen Gewichtungsfaktor Gpund einem karosseriebezogenen Gewichtungsfaktor Gkund ein Begrenzen (111) einer maximal bereitgestellten Leistung des Verbrennungsmotors in Abhängigkeit von dem ermittelten Thermalbelastungsindikator STC. Außerdem wird ein zur Ausführung des Verfahrens geeignetes Hybridfahrzeug sowie ein Computerprogrammprodukt bereitgestellt. A vehicle and method for controlling a vehicle having a traction battery and an internal combustion engine include adapting a power limitation of the internal combustion engine by sensing a currently supplied power level of the internal combustion engine and a current velocity of the vehicle, sensing an ambient temperature of the vehicle and determining an associated ambient-temperature-related weighting factor, sensing an ambient air pressure and determining an associated air-pressure-related weighting factor, determining a thermal load indicator as a function of a ratio of the sensed currently supplied power and the sensed current velocity as well as of the ambient-temperature-related weighting factor, the air-pressure-related weighting factor, and a vehicle-bodywork-related weighting factor, and limiting a maximum supplied power level of the internal combustion engine as a function of the determined thermal load indicator.</description><language>eng ; fre ; ger</language><subject>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PLURAL DIVERSE PRIME-MOVERS INVEHICLES ; ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PROPULSION UNITS OR OFTRANSMISSIONS IN VEHICLES ; ARRANGEMENTS IN CONNECTION WITH COOLING, AIR INTAKE, GASEXHAUST OR FUEL SUPPLY OF PROPULSION UNITS, IN VEHICLES ; AUXILIARY DRIVES FOR VEHICLES ; CONJOINT CONTROL OF VEHICLE SUB-UNITS OF DIFFERENT TYPE ORDIFFERENT FUNCTION ; CONTROL SYSTEMS SPECIALLY ADAPTED FOR HYBRID VEHICLES ; INSTRUMENTATION OR DASHBOARDS FOR VEHICLES ; PERFORMING OPERATIONS ; ROAD VEHICLE DRIVE CONTROL SYSTEMS FOR PURPOSES NOT RELATED TOTHE CONTROL OF A PARTICULAR SUB-UNIT ; TRANSPORTING ; VEHICLES IN GENERAL</subject><creationdate>2020</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20201111&amp;DB=EPODOC&amp;CC=EP&amp;NR=3736190A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,780,885,25555,76308</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20201111&amp;DB=EPODOC&amp;CC=EP&amp;NR=3736190A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>Brinkmann, Bernd</creatorcontrib><creatorcontrib>Crisp, Nick Dashwood</creatorcontrib><title>HYBRID VEHICLE AND METHOD FOR ADJUSTING A POWER LIMITATION OF A COMBUSTION ENGINE OF A HYBRID VEHICLE</title><description>Es wird ein Verfahren (100) zum Anpassen einer Leistungsbegrenzung eines Verbrennungsmotors eines Hybridfahrzeugs bereitgestellt. Es umfasst ein Erfassen einer aktuell bereitgestellten Leistung des Verbrennungsmotors P (102) und einer aktuellen Fahrgeschwindigkeit V (103) des Hybridfahrzeugs, ein Erfassen (104) einer Umgebungstemperatur Tenvdes Hybridfahrzeugs und Ermitteln (105) eines zugehörigen umgebungstemperaturbezogenen Gewichtungsfaktors Gt, ein Erfassen (106) eines Luftdrucks Prenvin der Umgebung des Hybridfahrzeugs und Ermitteln (107) eines zugehörigen luftdruckbezogenen Gewichtungsfaktors Gpsowie ein Ermitteln (110) eines Thermalbelastungsindikators STC in Abhängigkeit von einem Verhältnis Rpvder erfassten aktuell bereitgestellten Leistung P und der erfassten aktuellen Fahrgeschwindigkeit V sowie von dem umgebungstemperaturbezogene Gewichtungsfaktor Gt, dem luftdruckbezogenen Gewichtungsfaktor Gpund einem karosseriebezogenen Gewichtungsfaktor Gkund ein Begrenzen (111) einer maximal bereitgestellten Leistung des Verbrennungsmotors in Abhängigkeit von dem ermittelten Thermalbelastungsindikator STC. 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A vehicle and method for controlling a vehicle having a traction battery and an internal combustion engine include adapting a power limitation of the internal combustion engine by sensing a currently supplied power level of the internal combustion engine and a current velocity of the vehicle, sensing an ambient temperature of the vehicle and determining an associated ambient-temperature-related weighting factor, sensing an ambient air pressure and determining an associated air-pressure-related weighting factor, determining a thermal load indicator as a function of a ratio of the sensed currently supplied power and the sensed current velocity as well as of the ambient-temperature-related weighting factor, the air-pressure-related weighting factor, and a vehicle-bodywork-related weighting factor, and limiting a maximum supplied power level of the internal combustion engine as a function of the determined thermal load indicator.</description><subject>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PLURAL DIVERSE PRIME-MOVERS INVEHICLES</subject><subject>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PROPULSION UNITS OR OFTRANSMISSIONS IN VEHICLES</subject><subject>ARRANGEMENTS IN CONNECTION WITH COOLING, AIR INTAKE, GASEXHAUST OR FUEL SUPPLY OF PROPULSION UNITS, IN VEHICLES</subject><subject>AUXILIARY DRIVES FOR VEHICLES</subject><subject>CONJOINT CONTROL OF VEHICLE SUB-UNITS OF DIFFERENT TYPE ORDIFFERENT FUNCTION</subject><subject>CONTROL SYSTEMS SPECIALLY ADAPTED FOR HYBRID VEHICLES</subject><subject>INSTRUMENTATION OR DASHBOARDS FOR VEHICLES</subject><subject>PERFORMING OPERATIONS</subject><subject>ROAD VEHICLE DRIVE CONTROL SYSTEMS FOR PURPOSES NOT RELATED TOTHE CONTROL OF A PARTICULAR SUB-UNIT</subject><subject>TRANSPORTING</subject><subject>VEHICLES IN GENERAL</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2020</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNrjZEj1iHQK8nRRCHP18HT2cVVw9HNR8HUN8fB3UXDzD1JwdPEKDQ7x9HNXcFQI8A93DVLw8fT1DHEM8fT3U_B3A4o6-_s6gZQA-a5-7p5-rhBhVGN5GFjTEnOKU3mhNDeDgptriLOHbmpBfnxqcUFicmpeakm8a4CxubGZoaWBo6ExEUoAyJozww</recordid><startdate>20201111</startdate><enddate>20201111</enddate><creator>Brinkmann, Bernd</creator><creator>Crisp, Nick Dashwood</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20201111</creationdate><title>HYBRID VEHICLE AND METHOD FOR ADJUSTING A POWER LIMITATION OF A COMBUSTION ENGINE OF A HYBRID VEHICLE</title><author>Brinkmann, Bernd ; Crisp, Nick Dashwood</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-epo_espacenet_EP3736190A13</frbrgroupid><rsrctype>patents</rsrctype><prefilter>patents</prefilter><language>eng ; fre ; ger</language><creationdate>2020</creationdate><topic>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PLURAL DIVERSE PRIME-MOVERS INVEHICLES</topic><topic>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PROPULSION UNITS OR OFTRANSMISSIONS IN VEHICLES</topic><topic>ARRANGEMENTS IN CONNECTION WITH COOLING, AIR INTAKE, GASEXHAUST OR FUEL SUPPLY OF PROPULSION UNITS, IN VEHICLES</topic><topic>AUXILIARY DRIVES FOR VEHICLES</topic><topic>CONJOINT CONTROL OF VEHICLE SUB-UNITS OF DIFFERENT TYPE ORDIFFERENT FUNCTION</topic><topic>CONTROL SYSTEMS SPECIALLY ADAPTED FOR HYBRID VEHICLES</topic><topic>INSTRUMENTATION OR DASHBOARDS FOR VEHICLES</topic><topic>PERFORMING OPERATIONS</topic><topic>ROAD VEHICLE DRIVE CONTROL SYSTEMS FOR PURPOSES NOT RELATED TOTHE CONTROL OF A PARTICULAR SUB-UNIT</topic><topic>TRANSPORTING</topic><topic>VEHICLES IN GENERAL</topic><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>Brinkmann, Bernd</creatorcontrib><creatorcontrib>Crisp, Nick Dashwood</creatorcontrib><collection>esp@cenet</collection></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext_linktorsrc</fulltext></delivery><addata><au>Brinkmann, Bernd</au><au>Crisp, Nick Dashwood</au><format>patent</format><genre>patent</genre><ristype>GEN</ristype><title>HYBRID VEHICLE AND METHOD FOR ADJUSTING A POWER LIMITATION OF A COMBUSTION ENGINE OF A HYBRID VEHICLE</title><date>2020-11-11</date><risdate>2020</risdate><abstract>Es wird ein Verfahren (100) zum Anpassen einer Leistungsbegrenzung eines Verbrennungsmotors eines Hybridfahrzeugs bereitgestellt. Es umfasst ein Erfassen einer aktuell bereitgestellten Leistung des Verbrennungsmotors P (102) und einer aktuellen Fahrgeschwindigkeit V (103) des Hybridfahrzeugs, ein Erfassen (104) einer Umgebungstemperatur Tenvdes Hybridfahrzeugs und Ermitteln (105) eines zugehörigen umgebungstemperaturbezogenen Gewichtungsfaktors Gt, ein Erfassen (106) eines Luftdrucks Prenvin der Umgebung des Hybridfahrzeugs und Ermitteln (107) eines zugehörigen luftdruckbezogenen Gewichtungsfaktors Gpsowie ein Ermitteln (110) eines Thermalbelastungsindikators STC in Abhängigkeit von einem Verhältnis Rpvder erfassten aktuell bereitgestellten Leistung P und der erfassten aktuellen Fahrgeschwindigkeit V sowie von dem umgebungstemperaturbezogene Gewichtungsfaktor Gt, dem luftdruckbezogenen Gewichtungsfaktor Gpund einem karosseriebezogenen Gewichtungsfaktor Gkund ein Begrenzen (111) einer maximal bereitgestellten Leistung des Verbrennungsmotors in Abhängigkeit von dem ermittelten Thermalbelastungsindikator STC. Außerdem wird ein zur Ausführung des Verfahrens geeignetes Hybridfahrzeug sowie ein Computerprogrammprodukt bereitgestellt. A vehicle and method for controlling a vehicle having a traction battery and an internal combustion engine include adapting a power limitation of the internal combustion engine by sensing a currently supplied power level of the internal combustion engine and a current velocity of the vehicle, sensing an ambient temperature of the vehicle and determining an associated ambient-temperature-related weighting factor, sensing an ambient air pressure and determining an associated air-pressure-related weighting factor, determining a thermal load indicator as a function of a ratio of the sensed currently supplied power and the sensed current velocity as well as of the ambient-temperature-related weighting factor, the air-pressure-related weighting factor, and a vehicle-bodywork-related weighting factor, and limiting a maximum supplied power level of the internal combustion engine as a function of the determined thermal load indicator.</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record>
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