Motor vehicle rear axle and method of making it

Die Erfindung betrifft eine Kraftfahrzeug-Hinterachse des Verbundlenkerachs-Typs. Diese weist jeweils an ihrem hinteren Ende einen Längslenker 2 hoher Biege- und Torsionssteifigkeit auf, sowie eine biegesteife, für Torsionsbeanspruchungen jedoch nachgiebige Querstrebe 3 aus einem, die Lage des Schub...

Ausführliche Beschreibung

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Bibliographische Detailangaben
Hauptverfasser: STEIMMEL, FRANZ, HELLENKAMP, MICHAEL, LINDEN, HERBERT, SOELLNER, GERHARDT, EBERT, JOERG, BUNGARTEN, DIETER, VON ZENGEN, KARL-HEINZ, ELSNER, OLAF, HASENPATT, WALTHER, HARBIG, PETER, JENTSCH, KAI-UWE, LOEWEN, JOACHIM
Format: Patent
Sprache:eng ; fre ; ger
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description Die Erfindung betrifft eine Kraftfahrzeug-Hinterachse des Verbundlenkerachs-Typs. Diese weist jeweils an ihrem hinteren Ende einen Längslenker 2 hoher Biege- und Torsionssteifigkeit auf, sowie eine biegesteife, für Torsionsbeanspruchungen jedoch nachgiebige Querstrebe 3 aus einem, die Lage des Schubmittelpunktes verändernden Profilquerschnitt, wobei die Querstrebe 3 aus einem Aluminiumstrangpreßprofil mit einem in Querstrebenlängsrichtung verlaufenden Strangpreßgefüge besteht. Ein Verfahren zur Herstellung einer Kraftfahrzeug-Hinterachse des Verbundlenkerachs-Typs unter Verwendung von Quer- und Längslenkern besteht darin, daß man den Längslenker 2 durch einen quer zur Längsachse an seinem Ende durchbohrten Querträger durchsteckt und durch Hydroformen form- und kraftschlüssig verbindet. Rear axle for motor vehicle consists of longitudinal axle (2) having high bending and torsional resistance and a cross strut (3) with high bending resistance but flexible when under torsional stress and with a profile section which changes the position of the stressed central point. The strut (3) is made of an Al concast profile with the concast structure running along the longitudinal direction. The concast structure has primary precipitation of AlMn, AlMnFe and AlFe in rows. The Al alloy for the concast profile is 0.4-1.4% Mg; 0.4-1.5 Si; 0.01-1 Cu; 0.1-0.8 Fe; 0.01-1 Mn; max. 0.3 Cr; max. 0.3 Zr; and balance Al plus impurities. The cross strut may be a double T-profile which is welded to a U-shaped longitudinal axle with either a filler piece (12) welded in or the axle (2) build with an extended top surface. Alternatively, the longitudinal axle may be double T-shaped as well. The axle (2) may be tubular and welded to the end of a double T-section with bulbous longitudinal ribs (3.1, 3.2).
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Diese weist jeweils an ihrem hinteren Ende einen Längslenker 2 hoher Biege- und Torsionssteifigkeit auf, sowie eine biegesteife, für Torsionsbeanspruchungen jedoch nachgiebige Querstrebe 3 aus einem, die Lage des Schubmittelpunktes verändernden Profilquerschnitt, wobei die Querstrebe 3 aus einem Aluminiumstrangpreßprofil mit einem in Querstrebenlängsrichtung verlaufenden Strangpreßgefüge besteht. Ein Verfahren zur Herstellung einer Kraftfahrzeug-Hinterachse des Verbundlenkerachs-Typs unter Verwendung von Quer- und Längslenkern besteht darin, daß man den Längslenker 2 durch einen quer zur Längsachse an seinem Ende durchbohrten Querträger durchsteckt und durch Hydroformen form- und kraftschlüssig verbindet. Rear axle for motor vehicle consists of longitudinal axle (2) having high bending and torsional resistance and a cross strut (3) with high bending resistance but flexible when under torsional stress and with a profile section which changes the position of the stressed central point. The strut (3) is made of an Al concast profile with the concast structure running along the longitudinal direction. The concast structure has primary precipitation of AlMn, AlMnFe and AlFe in rows. The Al alloy for the concast profile is 0.4-1.4% Mg; 0.4-1.5 Si; 0.01-1 Cu; 0.1-0.8 Fe; 0.01-1 Mn; max. 0.3 Cr; max. 0.3 Zr; and balance Al plus impurities. The cross strut may be a double T-profile which is welded to a U-shaped longitudinal axle with either a filler piece (12) welded in or the axle (2) build with an extended top surface. Alternatively, the longitudinal axle may be double T-shaped as well. The axle (2) may be tubular and welded to the end of a double T-section with bulbous longitudinal ribs (3.1, 3.2).</description><edition>6</edition><language>eng ; fre ; ger</language><subject>AXLES FOR WHEELS OR CASTORS ; CASTORS ; INCREASING WHEEL ADHESION ; MECHANICAL METAL-WORKING WITHOUT ESSENTIALLY REMOVINGMATERIAL ; PERFORMING OPERATIONS ; PUNCHING METAL ; TRANSPORTING ; VEHICLE SUSPENSION ARRANGEMENTS ; VEHICLE WHEELS ; VEHICLES IN GENERAL ; WORKING OR PROCESSING OF SHEET METAL OR METAL TUBES, RODS ORPROFILES WITHOUT ESSENTIALLY REMOVING MATERIAL</subject><creationdate>1996</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=19960529&amp;DB=EPODOC&amp;CC=EP&amp;NR=0713791A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,776,881,25542,76290</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=19960529&amp;DB=EPODOC&amp;CC=EP&amp;NR=0713791A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>STEIMMEL, FRANZ</creatorcontrib><creatorcontrib>HELLENKAMP, MICHAEL</creatorcontrib><creatorcontrib>LINDEN, HERBERT</creatorcontrib><creatorcontrib>SOELLNER, GERHARDT</creatorcontrib><creatorcontrib>EBERT, JOERG</creatorcontrib><creatorcontrib>BUNGARTEN, DIETER</creatorcontrib><creatorcontrib>VON ZENGEN, KARL-HEINZ</creatorcontrib><creatorcontrib>ELSNER, OLAF</creatorcontrib><creatorcontrib>HASENPATT, WALTHER</creatorcontrib><creatorcontrib>HARBIG, PETER</creatorcontrib><creatorcontrib>JENTSCH, KAI-UWE</creatorcontrib><creatorcontrib>LOEWEN, JOACHIM</creatorcontrib><title>Motor vehicle rear axle and method of making it</title><description>Die Erfindung betrifft eine Kraftfahrzeug-Hinterachse des Verbundlenkerachs-Typs. Diese weist jeweils an ihrem hinteren Ende einen Längslenker 2 hoher Biege- und Torsionssteifigkeit auf, sowie eine biegesteife, für Torsionsbeanspruchungen jedoch nachgiebige Querstrebe 3 aus einem, die Lage des Schubmittelpunktes verändernden Profilquerschnitt, wobei die Querstrebe 3 aus einem Aluminiumstrangpreßprofil mit einem in Querstrebenlängsrichtung verlaufenden Strangpreßgefüge besteht. Ein Verfahren zur Herstellung einer Kraftfahrzeug-Hinterachse des Verbundlenkerachs-Typs unter Verwendung von Quer- und Längslenkern besteht darin, daß man den Längslenker 2 durch einen quer zur Längsachse an seinem Ende durchbohrten Querträger durchsteckt und durch Hydroformen form- und kraftschlüssig verbindet. Rear axle for motor vehicle consists of longitudinal axle (2) having high bending and torsional resistance and a cross strut (3) with high bending resistance but flexible when under torsional stress and with a profile section which changes the position of the stressed central point. The strut (3) is made of an Al concast profile with the concast structure running along the longitudinal direction. The concast structure has primary precipitation of AlMn, AlMnFe and AlFe in rows. The Al alloy for the concast profile is 0.4-1.4% Mg; 0.4-1.5 Si; 0.01-1 Cu; 0.1-0.8 Fe; 0.01-1 Mn; max. 0.3 Cr; max. 0.3 Zr; and balance Al plus impurities. The cross strut may be a double T-profile which is welded to a U-shaped longitudinal axle with either a filler piece (12) welded in or the axle (2) build with an extended top surface. Alternatively, the longitudinal axle may be double T-shaped as well. The axle (2) may be tubular and welded to the end of a double T-section with bulbous longitudinal ribs (3.1, 3.2).</description><subject>AXLES FOR WHEELS OR CASTORS</subject><subject>CASTORS</subject><subject>INCREASING WHEEL ADHESION</subject><subject>MECHANICAL METAL-WORKING WITHOUT ESSENTIALLY REMOVINGMATERIAL</subject><subject>PERFORMING OPERATIONS</subject><subject>PUNCHING METAL</subject><subject>TRANSPORTING</subject><subject>VEHICLE SUSPENSION ARRANGEMENTS</subject><subject>VEHICLE WHEELS</subject><subject>VEHICLES IN GENERAL</subject><subject>WORKING OR PROCESSING OF SHEET METAL OR METAL TUBES, RODS ORPROFILES WITHOUT ESSENTIALLY REMOVING MATERIAL</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>1996</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNrjZND3zS_JL1IoS83ITM5JVShKTSxSSKwAshLzUhRyU0sy8lMU8tMUchOzM_PSFTJLeBhY0xJzilN5oTQ3g4Kba4izh25qQX58anFBYnJqXmpJvGuAgbmhsbmloaOhMRFKAJRtKdg</recordid><startdate>19960529</startdate><enddate>19960529</enddate><creator>STEIMMEL, FRANZ</creator><creator>HELLENKAMP, MICHAEL</creator><creator>LINDEN, HERBERT</creator><creator>SOELLNER, GERHARDT</creator><creator>EBERT, JOERG</creator><creator>BUNGARTEN, DIETER</creator><creator>VON ZENGEN, KARL-HEINZ</creator><creator>ELSNER, OLAF</creator><creator>HASENPATT, WALTHER</creator><creator>HARBIG, PETER</creator><creator>JENTSCH, KAI-UWE</creator><creator>LOEWEN, JOACHIM</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>19960529</creationdate><title>Motor vehicle rear axle and method of making it</title><author>STEIMMEL, FRANZ ; HELLENKAMP, MICHAEL ; LINDEN, HERBERT ; SOELLNER, GERHARDT ; EBERT, JOERG ; BUNGARTEN, DIETER ; VON ZENGEN, KARL-HEINZ ; ELSNER, OLAF ; HASENPATT, WALTHER ; HARBIG, PETER ; JENTSCH, KAI-UWE ; LOEWEN, JOACHIM</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-epo_espacenet_EP0713791A13</frbrgroupid><rsrctype>patents</rsrctype><prefilter>patents</prefilter><language>eng ; fre ; ger</language><creationdate>1996</creationdate><topic>AXLES FOR WHEELS OR CASTORS</topic><topic>CASTORS</topic><topic>INCREASING WHEEL ADHESION</topic><topic>MECHANICAL METAL-WORKING WITHOUT ESSENTIALLY REMOVINGMATERIAL</topic><topic>PERFORMING OPERATIONS</topic><topic>PUNCHING METAL</topic><topic>TRANSPORTING</topic><topic>VEHICLE SUSPENSION ARRANGEMENTS</topic><topic>VEHICLE WHEELS</topic><topic>VEHICLES IN GENERAL</topic><topic>WORKING OR PROCESSING OF SHEET METAL OR METAL TUBES, RODS ORPROFILES WITHOUT ESSENTIALLY REMOVING MATERIAL</topic><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>STEIMMEL, FRANZ</creatorcontrib><creatorcontrib>HELLENKAMP, MICHAEL</creatorcontrib><creatorcontrib>LINDEN, HERBERT</creatorcontrib><creatorcontrib>SOELLNER, GERHARDT</creatorcontrib><creatorcontrib>EBERT, JOERG</creatorcontrib><creatorcontrib>BUNGARTEN, DIETER</creatorcontrib><creatorcontrib>VON ZENGEN, KARL-HEINZ</creatorcontrib><creatorcontrib>ELSNER, OLAF</creatorcontrib><creatorcontrib>HASENPATT, WALTHER</creatorcontrib><creatorcontrib>HARBIG, PETER</creatorcontrib><creatorcontrib>JENTSCH, KAI-UWE</creatorcontrib><creatorcontrib>LOEWEN, JOACHIM</creatorcontrib><collection>esp@cenet</collection></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext_linktorsrc</fulltext></delivery><addata><au>STEIMMEL, FRANZ</au><au>HELLENKAMP, MICHAEL</au><au>LINDEN, HERBERT</au><au>SOELLNER, GERHARDT</au><au>EBERT, JOERG</au><au>BUNGARTEN, DIETER</au><au>VON ZENGEN, KARL-HEINZ</au><au>ELSNER, OLAF</au><au>HASENPATT, WALTHER</au><au>HARBIG, PETER</au><au>JENTSCH, KAI-UWE</au><au>LOEWEN, JOACHIM</au><format>patent</format><genre>patent</genre><ristype>GEN</ristype><title>Motor vehicle rear axle and method of making it</title><date>1996-05-29</date><risdate>1996</risdate><abstract>Die Erfindung betrifft eine Kraftfahrzeug-Hinterachse des Verbundlenkerachs-Typs. 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The strut (3) is made of an Al concast profile with the concast structure running along the longitudinal direction. The concast structure has primary precipitation of AlMn, AlMnFe and AlFe in rows. The Al alloy for the concast profile is 0.4-1.4% Mg; 0.4-1.5 Si; 0.01-1 Cu; 0.1-0.8 Fe; 0.01-1 Mn; max. 0.3 Cr; max. 0.3 Zr; and balance Al plus impurities. The cross strut may be a double T-profile which is welded to a U-shaped longitudinal axle with either a filler piece (12) welded in or the axle (2) build with an extended top surface. Alternatively, the longitudinal axle may be double T-shaped as well. The axle (2) may be tubular and welded to the end of a double T-section with bulbous longitudinal ribs (3.1, 3.2).</abstract><edition>6</edition><oa>free_for_read</oa></addata></record>
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