Procedure for manoeuvring water vehicles has at outer edge of vehicle, at positions below maximum freeboard, water jets generated in way that nozzle arrangements are mounted

A procedure for manoeuvring water vehicles has a water jet shot out into the water surrounding the vehicle below the maximum freeboard from an opening of a jet source connected in positive-locking fashion to the vehicle and located in a specified alignment relative to the vehicle. The vehicle experi...

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1. Verfasser: PAPE, DIETER
Format: Patent
Sprache:eng ; ger
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Beschreibung
Zusammenfassung:A procedure for manoeuvring water vehicles has a water jet shot out into the water surrounding the vehicle below the maximum freeboard from an opening of a jet source connected in positive-locking fashion to the vehicle and located in a specified alignment relative to the vehicle. The vehicle experiences a measurable jolt in the opposite direction to the flow direction of each water jet. At the outer edge of the vehicle, at least at two positions below the maximum freeboard, water jets can be generated in the way that nozzle arrangements working on the principle of the water jet pump are mounted there. Their central inner nozzle is subjected to a fluid medium standing under sufficiently high pressure from a central supply unit on the vehicle. Their coaxial outer nozzle is subjected to the water surrounding the vehicle. The supply of the fluid medium to each nozzle arrangement is controlled by a valve arrangement so that each jolt specified according to direction and magnitude is implemented directly after a default imparted by a switch signal of conventional type, all this by superposition of the control jets made up of fluid medium and water emerging from the individual jet arrangements. Die Erfindung betrifft ein Verfahren und eine Vorrichtung zum Manövrieren von Wasserfahrzeugen mittels mindestens einer relativ zum Wasserfahrzeug in vorgebbarer Ausrichtung angeordneten Mündungsöffnung einer kraftschlüssig mit diesem verbundenen Strahlquelle, die unterhalb des maximalen Freibords einen Wasserstrahl derart in das umgebende Wasser ausstößt, daß das Wasserfahrzeug von jedem Wasserstrahl einen meßbaren Rückstoß erfährt, wobei an der Außenwand jedes Wasserfahrzeugs (1) an mindestens zwei Positionen unterhalb des maximalen Freibords nach dem Prinzip der Wasserstrahlpumpe arbeitende Düsenanordnungen (2, ..., 8) montiert sind, deren zentrale Innendüse mit einem druckbeaufschlagten fluiden Medium aus einer zentralen Versorgungseinheit (9) auf dem Wasserfahrzeug (1) und deren koaxiale Außendüse mit dem umgebenden Wasser beaufschlagt wird, wobei die Zufuhr des fluiden Mediums zu jeder Düsenanordnung (2, ..., 8) mittels einer Ventilanordnung derart gesteuert und geregelt wird, daß jeder nach Richtung und Betrag vorgebbare Schub unmittelbar nach Vorgabe eines Schaltsignals durch Überlagerung der aus den einzelnen Düsenanordnungen (2, ..., 8) austretenden Steuerstrahlen aus fluidem Medium und Wasser realisiert wird.