Hydrodynamischer Retarder, Verfahren und zugehörige Einrichtungen
Es wird ein hydrodynamischer Retarder (1) offenbart, der dafür ausgelegt ist, eine Welle (3) eines Fahrzeugs (5) zu bremsen. Der Retarder (1) umfasst einen Arbeitskreislauf (9, 15, 19), der einen Schaufelraum (9), einen Arbeitsraum (15) und einen Auslasskanal (19) umfasst. Außerdem umfasst der Retar...
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creator | Sannelius, Mikael |
description | Es wird ein hydrodynamischer Retarder (1) offenbart, der dafür ausgelegt ist, eine Welle (3) eines Fahrzeugs (5) zu bremsen. Der Retarder (1) umfasst einen Arbeitskreislauf (9, 15, 19), der einen Schaufelraum (9), einen Arbeitsraum (15) und einen Auslasskanal (19) umfasst. Außerdem umfasst der Retarder (1) eine Drucksensoranordnung (21), die dafür ausgelegt ist, zumindest selektiv den Druck in einem ersten Abschnitt (23) des Arbeitskreislaufs (9, 15, 19) und einem zweiten Abschnitt (25) des Arbeitskreislaufs (9, 15, 19) zu erfassen, wobei sich der zweite Abschnitt (25) vom ersten Abschnitt (23) unterscheidet. Die vorliegende Offenbarung betrifft ferner eine Retarderanordnung (40), eine Getriebeanordnung (50), einen Antriebsstrang (60), ein Fahrzeug (5), ein Verfahren (100) zum Schätzen eines Bremsmoments eines Retarders (1), ein Computerprogramm, ein computerlesbares Medium (200) und eine Steueranordnung (43) für einen Retarder (1).
A hydrodynamic retarder (1) is disclosed configured to brake a shaft (3) of a vehicle (5). The retarder (1) comprises a working circuit (9, 15, 19) comprising a shovel space (9), a workspace (15), and an outlet channel (19). Moreover, the retarder (1) comprises a pressure sensor arrangement (21) configured to, at least selectively, sense the pressure at a first portion (23) of the working circuit (9, 15, 19) and at a second portion (25) of the working circuit (9, 15, 19), wherein the second portion (25) is different from the first portion (23). The present disclosure further relates to a retarder arrangement (40), a transmission arrangement (50), a power train (60), a vehicle (5), a method (100) of estimating a braking torque of a retarder (1), a computer program, a computer-readable medium (200), and a control arrangement (43) for a retarder (1). |
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A hydrodynamic retarder (1) is disclosed configured to brake a shaft (3) of a vehicle (5). The retarder (1) comprises a working circuit (9, 15, 19) comprising a shovel space (9), a workspace (15), and an outlet channel (19). Moreover, the retarder (1) comprises a pressure sensor arrangement (21) configured to, at least selectively, sense the pressure at a first portion (23) of the working circuit (9, 15, 19) and at a second portion (25) of the working circuit (9, 15, 19), wherein the second portion (25) is different from the first portion (23). The present disclosure further relates to a retarder arrangement (40), a transmission arrangement (50), a power train (60), a vehicle (5), a method (100) of estimating a braking torque of a retarder (1), a computer program, a computer-readable medium (200), and a control arrangement (43) for a retarder (1).</description><language>ger</language><subject>ARRANGEMENT OF BRAKING ELEMENTS ON VEHICLES IN GENERAL ; BLASTING ; BRAKE CONTROL SYSTEMS OR PARTS THEREOF, IN GENERAL ; BRAKES ; CLUTCHES ; COUPLINGS FOR TRANSMITTING ROTATION ; ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS ; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS ; HEATING ; LIGHTING ; MECHANICAL ENGINEERING ; PERFORMING OPERATIONS ; PORTABLE DEVICES FOR PREVENTING UNWANTED MOVEMENT OFVEHICLES ; THERMAL INSULATION IN GENERAL ; TRANSPORTING ; VEHICLE BRAKE CONTROL SYSTEMS OR PARTS THEREOF ; VEHICLE MODIFICATIONS TO FACILITATE COOLING OF BRAKES ; VEHICLES IN GENERAL ; WEAPONS</subject><creationdate>2021</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20210506&DB=EPODOC&CC=DE&NR=112019004132T5$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,780,885,25564,76547</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20210506&DB=EPODOC&CC=DE&NR=112019004132T5$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>Sannelius, Mikael</creatorcontrib><title>Hydrodynamischer Retarder, Verfahren und zugehörige Einrichtungen</title><description>Es wird ein hydrodynamischer Retarder (1) offenbart, der dafür ausgelegt ist, eine Welle (3) eines Fahrzeugs (5) zu bremsen. Der Retarder (1) umfasst einen Arbeitskreislauf (9, 15, 19), der einen Schaufelraum (9), einen Arbeitsraum (15) und einen Auslasskanal (19) umfasst. Außerdem umfasst der Retarder (1) eine Drucksensoranordnung (21), die dafür ausgelegt ist, zumindest selektiv den Druck in einem ersten Abschnitt (23) des Arbeitskreislaufs (9, 15, 19) und einem zweiten Abschnitt (25) des Arbeitskreislaufs (9, 15, 19) zu erfassen, wobei sich der zweite Abschnitt (25) vom ersten Abschnitt (23) unterscheidet. Die vorliegende Offenbarung betrifft ferner eine Retarderanordnung (40), eine Getriebeanordnung (50), einen Antriebsstrang (60), ein Fahrzeug (5), ein Verfahren (100) zum Schätzen eines Bremsmoments eines Retarders (1), ein Computerprogramm, ein computerlesbares Medium (200) und eine Steueranordnung (43) für einen Retarder (1).
A hydrodynamic retarder (1) is disclosed configured to brake a shaft (3) of a vehicle (5). The retarder (1) comprises a working circuit (9, 15, 19) comprising a shovel space (9), a workspace (15), and an outlet channel (19). Moreover, the retarder (1) comprises a pressure sensor arrangement (21) configured to, at least selectively, sense the pressure at a first portion (23) of the working circuit (9, 15, 19) and at a second portion (25) of the working circuit (9, 15, 19), wherein the second portion (25) is different from the first portion (23). The present disclosure further relates to a retarder arrangement (40), a transmission arrangement (50), a power train (60), a vehicle (5), a method (100) of estimating a braking torque of a retarder (1), a computer program, a computer-readable medium (200), and a control arrangement (43) for a retarder (1).</description><subject>ARRANGEMENT OF BRAKING ELEMENTS ON VEHICLES IN GENERAL</subject><subject>BLASTING</subject><subject>BRAKE CONTROL SYSTEMS OR PARTS THEREOF, IN GENERAL</subject><subject>BRAKES</subject><subject>CLUTCHES</subject><subject>COUPLINGS FOR TRANSMITTING ROTATION</subject><subject>ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS</subject><subject>GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS</subject><subject>HEATING</subject><subject>LIGHTING</subject><subject>MECHANICAL ENGINEERING</subject><subject>PERFORMING OPERATIONS</subject><subject>PORTABLE DEVICES FOR PREVENTING UNWANTED MOVEMENT OFVEHICLES</subject><subject>THERMAL INSULATION IN GENERAL</subject><subject>TRANSPORTING</subject><subject>VEHICLE BRAKE CONTROL SYSTEMS OR PARTS THEREOF</subject><subject>VEHICLE MODIFICATIONS TO FACILITATE COOLING OF BRAKES</subject><subject>VEHICLES IN GENERAL</subject><subject>WEAPONS</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2021</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNrjZHDyqEwpyk-pzEvMzSxOzkgtUghKLUksSkkt0lEISy1KS8woSs1TKM1LUagqTU_NOLytKDM9VcE1M68oMzmjpDQvPTWPh4E1LTGnOJUXSnMzqLm5hjh76KYW5MenFhckJqfmpZbEu7gaGhoZGFoaGJgYGhuFhJgaE60QAM5-NYs</recordid><startdate>20210506</startdate><enddate>20210506</enddate><creator>Sannelius, Mikael</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20210506</creationdate><title>Hydrodynamischer Retarder, Verfahren und zugehörige Einrichtungen</title><author>Sannelius, Mikael</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-epo_espacenet_DE112019004132TT53</frbrgroupid><rsrctype>patents</rsrctype><prefilter>patents</prefilter><language>ger</language><creationdate>2021</creationdate><topic>ARRANGEMENT OF BRAKING ELEMENTS ON VEHICLES IN GENERAL</topic><topic>BLASTING</topic><topic>BRAKE CONTROL SYSTEMS OR PARTS THEREOF, IN GENERAL</topic><topic>BRAKES</topic><topic>CLUTCHES</topic><topic>COUPLINGS FOR TRANSMITTING ROTATION</topic><topic>ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS</topic><topic>GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS</topic><topic>HEATING</topic><topic>LIGHTING</topic><topic>MECHANICAL ENGINEERING</topic><topic>PERFORMING OPERATIONS</topic><topic>PORTABLE DEVICES FOR PREVENTING UNWANTED MOVEMENT OFVEHICLES</topic><topic>THERMAL INSULATION IN GENERAL</topic><topic>TRANSPORTING</topic><topic>VEHICLE BRAKE CONTROL SYSTEMS OR PARTS THEREOF</topic><topic>VEHICLE MODIFICATIONS TO FACILITATE COOLING OF BRAKES</topic><topic>VEHICLES IN GENERAL</topic><topic>WEAPONS</topic><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>Sannelius, Mikael</creatorcontrib><collection>esp@cenet</collection></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext_linktorsrc</fulltext></delivery><addata><au>Sannelius, Mikael</au><format>patent</format><genre>patent</genre><ristype>GEN</ristype><title>Hydrodynamischer Retarder, Verfahren und zugehörige Einrichtungen</title><date>2021-05-06</date><risdate>2021</risdate><abstract>Es wird ein hydrodynamischer Retarder (1) offenbart, der dafür ausgelegt ist, eine Welle (3) eines Fahrzeugs (5) zu bremsen. Der Retarder (1) umfasst einen Arbeitskreislauf (9, 15, 19), der einen Schaufelraum (9), einen Arbeitsraum (15) und einen Auslasskanal (19) umfasst. Außerdem umfasst der Retarder (1) eine Drucksensoranordnung (21), die dafür ausgelegt ist, zumindest selektiv den Druck in einem ersten Abschnitt (23) des Arbeitskreislaufs (9, 15, 19) und einem zweiten Abschnitt (25) des Arbeitskreislaufs (9, 15, 19) zu erfassen, wobei sich der zweite Abschnitt (25) vom ersten Abschnitt (23) unterscheidet. Die vorliegende Offenbarung betrifft ferner eine Retarderanordnung (40), eine Getriebeanordnung (50), einen Antriebsstrang (60), ein Fahrzeug (5), ein Verfahren (100) zum Schätzen eines Bremsmoments eines Retarders (1), ein Computerprogramm, ein computerlesbares Medium (200) und eine Steueranordnung (43) für einen Retarder (1).
A hydrodynamic retarder (1) is disclosed configured to brake a shaft (3) of a vehicle (5). The retarder (1) comprises a working circuit (9, 15, 19) comprising a shovel space (9), a workspace (15), and an outlet channel (19). Moreover, the retarder (1) comprises a pressure sensor arrangement (21) configured to, at least selectively, sense the pressure at a first portion (23) of the working circuit (9, 15, 19) and at a second portion (25) of the working circuit (9, 15, 19), wherein the second portion (25) is different from the first portion (23). The present disclosure further relates to a retarder arrangement (40), a transmission arrangement (50), a power train (60), a vehicle (5), a method (100) of estimating a braking torque of a retarder (1), a computer program, a computer-readable medium (200), and a control arrangement (43) for a retarder (1).</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record> |
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