Elektromechanische Fahrzeuglenkung und Verfahren zur Herstellung einer solchen
Eine elektromechanische Fahrzeuglenkung (1) umfasst: ein Gehäuse (2), einen Elektromotor (3) mit einer Drehachse (A), eine Schubstange (4) mit einer Längsachse (B), wobei die Schubstange (4) in dem Gehäuse (2) in Richtung der Längsachse (B) axial bewegbar angeordnet ist und die Längsachse (B) parall...
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Format: | Patent |
Sprache: | ger |
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creator | Schumann, Heiko Huk, André Knopp, Thomas |
description | Eine elektromechanische Fahrzeuglenkung (1) umfasst: ein Gehäuse (2), einen Elektromotor (3) mit einer Drehachse (A), eine Schubstange (4) mit einer Längsachse (B), wobei die Schubstange (4) in dem Gehäuse (2) in Richtung der Längsachse (B) axial bewegbar angeordnet ist und die Längsachse (B) parallel zur Drehachse (A) des Elektromotors (3) verläuft, ein Getriebe (5), über das der Elektromotor (3) antriebsmäßig mit der Schubstange (4) gekoppelt ist, um eine Drehbewegung des Elektromotors (3) in eine Linearbewegung der Schubstange (4) zu übersetzen, wobei das Getriebe (5) einen Zahnriementrieb (51) und einen Kugelgewindetrieb (55) umfasst, wobei eine Kugelgewindemutter (56) des Kugelgewindetriebs (55) mit der Schubstange (4) in Eingriff steht und die Schubstange (4) in dem Gehäuse (2) lagert, wobei die Kugelgewindemutter (56) über ein verstellbares Lager (57) an dem Gehäuse (2) gelagert ist, und wobei über das verstellbare Lager (57) ein Zahnriemen (54) des Zahnriementriebs (51) spannbar ist. Die Schubstange (4) ist weiterhin über eine Führungsbuchse (70) im Gehäuse (2) gelagert. Die Führungsbuchse (70) ist in ihrer Lage radial zur Schubstange (4) in dem Gehäuse (2) verstellbar. Weiterhin wird ein Verfahren zur Herstellung einer solchen Fahrzeuglenkung angegeben.
The invention relates to an electromechanical vehicle steering system (1) comprising a housing (2), an electric motor (3) having an axis of rotation (A), a drop arm (4) having a longitudinal axis (B), wherein the drop arm (4) is arranged in the housing (2) so as to be axially movable in the direction of the longitudinal axis (B) and the longitudinal axis (B) extends in parallel with the axis of rotation (A) of the electric motor (3), and a gearbox mechanism (5) by means of which the electric motor (3) is drivingly coupled to the drop arm (4) in order to translate a rotational movement of the electric motor (3) into a linear movement of the drop arm (4), wherein the gearbox mechanism (5) comprises a toothed belt drive (51) and a ball screw drive (55), wherein a ball screw nut (56) of the ball screw drive (55) is in engagement with the drop arm (4) and supports the drop arm (4) in the housing (2), wherein the ball screw nut (56) is supported on the housing (2) by an adjustable bearing (57), and wherein a toothed belt (54) of the toothed belt drive (51) can be tensioned by the adjustable bearing (57). The drop arm (4) is also supported in the housing (2) by a guide bush (70). The position of the guide |
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The invention relates to an electromechanical vehicle steering system (1) comprising a housing (2), an electric motor (3) having an axis of rotation (A), a drop arm (4) having a longitudinal axis (B), wherein the drop arm (4) is arranged in the housing (2) so as to be axially movable in the direction of the longitudinal axis (B) and the longitudinal axis (B) extends in parallel with the axis of rotation (A) of the electric motor (3), and a gearbox mechanism (5) by means of which the electric motor (3) is drivingly coupled to the drop arm (4) in order to translate a rotational movement of the electric motor (3) into a linear movement of the drop arm (4), wherein the gearbox mechanism (5) comprises a toothed belt drive (51) and a ball screw drive (55), wherein a ball screw nut (56) of the ball screw drive (55) is in engagement with the drop arm (4) and supports the drop arm (4) in the housing (2), wherein the ball screw nut (56) is supported on the housing (2) by an adjustable bearing (57), and wherein a toothed belt (54) of the toothed belt drive (51) can be tensioned by the adjustable bearing (57). The drop arm (4) is also supported in the housing (2) by a guide bush (70). The position of the guide bush (70) can be adjusted in the housing (2) radially to the drop arm (4). The invention further relates to a method for producing such a vehicle steering system.</description><language>ger</language><subject>BLASTING ; ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS ; GEARING ; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS ; HEATING ; LAND VEHICLES FOR TRAVELLING OTHERWISE THAN ON RAILS ; LIGHTING ; MECHANICAL ENGINEERING ; MOTOR VEHICLES ; PERFORMING OPERATIONS ; THERMAL INSULATION IN GENERAL ; TRAILERS ; TRANSPORTING ; WEAPONS</subject><creationdate>2024</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20240801&DB=EPODOC&CC=DE&NR=102023200763A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,780,885,25564,76547</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=20240801&DB=EPODOC&CC=DE&NR=102023200763A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>Schumann, Heiko</creatorcontrib><creatorcontrib>Huk, André</creatorcontrib><creatorcontrib>Knopp, Thomas</creatorcontrib><title>Elektromechanische Fahrzeuglenkung und Verfahren zur Herstellung einer solchen</title><description>Eine elektromechanische Fahrzeuglenkung (1) umfasst: ein Gehäuse (2), einen Elektromotor (3) mit einer Drehachse (A), eine Schubstange (4) mit einer Längsachse (B), wobei die Schubstange (4) in dem Gehäuse (2) in Richtung der Längsachse (B) axial bewegbar angeordnet ist und die Längsachse (B) parallel zur Drehachse (A) des Elektromotors (3) verläuft, ein Getriebe (5), über das der Elektromotor (3) antriebsmäßig mit der Schubstange (4) gekoppelt ist, um eine Drehbewegung des Elektromotors (3) in eine Linearbewegung der Schubstange (4) zu übersetzen, wobei das Getriebe (5) einen Zahnriementrieb (51) und einen Kugelgewindetrieb (55) umfasst, wobei eine Kugelgewindemutter (56) des Kugelgewindetriebs (55) mit der Schubstange (4) in Eingriff steht und die Schubstange (4) in dem Gehäuse (2) lagert, wobei die Kugelgewindemutter (56) über ein verstellbares Lager (57) an dem Gehäuse (2) gelagert ist, und wobei über das verstellbare Lager (57) ein Zahnriemen (54) des Zahnriementriebs (51) spannbar ist. Die Schubstange (4) ist weiterhin über eine Führungsbuchse (70) im Gehäuse (2) gelagert. Die Führungsbuchse (70) ist in ihrer Lage radial zur Schubstange (4) in dem Gehäuse (2) verstellbar. Weiterhin wird ein Verfahren zur Herstellung einer solchen Fahrzeuglenkung angegeben.
The invention relates to an electromechanical vehicle steering system (1) comprising a housing (2), an electric motor (3) having an axis of rotation (A), a drop arm (4) having a longitudinal axis (B), wherein the drop arm (4) is arranged in the housing (2) so as to be axially movable in the direction of the longitudinal axis (B) and the longitudinal axis (B) extends in parallel with the axis of rotation (A) of the electric motor (3), and a gearbox mechanism (5) by means of which the electric motor (3) is drivingly coupled to the drop arm (4) in order to translate a rotational movement of the electric motor (3) into a linear movement of the drop arm (4), wherein the gearbox mechanism (5) comprises a toothed belt drive (51) and a ball screw drive (55), wherein a ball screw nut (56) of the ball screw drive (55) is in engagement with the drop arm (4) and supports the drop arm (4) in the housing (2), wherein the ball screw nut (56) is supported on the housing (2) by an adjustable bearing (57), and wherein a toothed belt (54) of the toothed belt drive (51) can be tensioned by the adjustable bearing (57). The drop arm (4) is also supported in the housing (2) by a guide bush (70). The position of the guide bush (70) can be adjusted in the housing (2) radially to the drop arm (4). The invention further relates to a method for producing such a vehicle steering system.</description><subject>BLASTING</subject><subject>ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS</subject><subject>GEARING</subject><subject>GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS</subject><subject>HEATING</subject><subject>LAND VEHICLES FOR TRAVELLING OTHERWISE THAN ON RAILS</subject><subject>LIGHTING</subject><subject>MECHANICAL ENGINEERING</subject><subject>MOTOR VEHICLES</subject><subject>PERFORMING OPERATIONS</subject><subject>THERMAL INSULATION IN GENERAL</subject><subject>TRAILERS</subject><subject>TRANSPORTING</subject><subject>WEAPONS</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2024</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNqNi70KwjAYRbM4iPoOWRyFNAGdi6Z0chLXEuJtUxq_lPwsfXor-ABOF845d8vu2mPKMbxhnaExWQfeGBcXlMGDpkIDL_TiT8R-xSC-lMhbxJTh_ddiJESegl-vtGeb3viEw2937Njox7U9YQ4d0mwsCLm76UpIIZUU4nJWdaX-7T4_PTjW</recordid><startdate>20240801</startdate><enddate>20240801</enddate><creator>Schumann, Heiko</creator><creator>Huk, André</creator><creator>Knopp, Thomas</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20240801</creationdate><title>Elektromechanische Fahrzeuglenkung und Verfahren zur Herstellung einer solchen</title><author>Schumann, Heiko ; Huk, André ; Knopp, Thomas</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-epo_espacenet_DE102023200763A13</frbrgroupid><rsrctype>patents</rsrctype><prefilter>patents</prefilter><language>ger</language><creationdate>2024</creationdate><topic>BLASTING</topic><topic>ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS</topic><topic>GEARING</topic><topic>GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS</topic><topic>HEATING</topic><topic>LAND VEHICLES FOR TRAVELLING OTHERWISE THAN ON RAILS</topic><topic>LIGHTING</topic><topic>MECHANICAL ENGINEERING</topic><topic>MOTOR VEHICLES</topic><topic>PERFORMING OPERATIONS</topic><topic>THERMAL INSULATION IN GENERAL</topic><topic>TRAILERS</topic><topic>TRANSPORTING</topic><topic>WEAPONS</topic><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>Schumann, Heiko</creatorcontrib><creatorcontrib>Huk, André</creatorcontrib><creatorcontrib>Knopp, Thomas</creatorcontrib><collection>esp@cenet</collection></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext_linktorsrc</fulltext></delivery><addata><au>Schumann, Heiko</au><au>Huk, André</au><au>Knopp, Thomas</au><format>patent</format><genre>patent</genre><ristype>GEN</ristype><title>Elektromechanische Fahrzeuglenkung und Verfahren zur Herstellung einer solchen</title><date>2024-08-01</date><risdate>2024</risdate><abstract>Eine elektromechanische Fahrzeuglenkung (1) umfasst: ein Gehäuse (2), einen Elektromotor (3) mit einer Drehachse (A), eine Schubstange (4) mit einer Längsachse (B), wobei die Schubstange (4) in dem Gehäuse (2) in Richtung der Längsachse (B) axial bewegbar angeordnet ist und die Längsachse (B) parallel zur Drehachse (A) des Elektromotors (3) verläuft, ein Getriebe (5), über das der Elektromotor (3) antriebsmäßig mit der Schubstange (4) gekoppelt ist, um eine Drehbewegung des Elektromotors (3) in eine Linearbewegung der Schubstange (4) zu übersetzen, wobei das Getriebe (5) einen Zahnriementrieb (51) und einen Kugelgewindetrieb (55) umfasst, wobei eine Kugelgewindemutter (56) des Kugelgewindetriebs (55) mit der Schubstange (4) in Eingriff steht und die Schubstange (4) in dem Gehäuse (2) lagert, wobei die Kugelgewindemutter (56) über ein verstellbares Lager (57) an dem Gehäuse (2) gelagert ist, und wobei über das verstellbare Lager (57) ein Zahnriemen (54) des Zahnriementriebs (51) spannbar ist. Die Schubstange (4) ist weiterhin über eine Führungsbuchse (70) im Gehäuse (2) gelagert. Die Führungsbuchse (70) ist in ihrer Lage radial zur Schubstange (4) in dem Gehäuse (2) verstellbar. Weiterhin wird ein Verfahren zur Herstellung einer solchen Fahrzeuglenkung angegeben.
The invention relates to an electromechanical vehicle steering system (1) comprising a housing (2), an electric motor (3) having an axis of rotation (A), a drop arm (4) having a longitudinal axis (B), wherein the drop arm (4) is arranged in the housing (2) so as to be axially movable in the direction of the longitudinal axis (B) and the longitudinal axis (B) extends in parallel with the axis of rotation (A) of the electric motor (3), and a gearbox mechanism (5) by means of which the electric motor (3) is drivingly coupled to the drop arm (4) in order to translate a rotational movement of the electric motor (3) into a linear movement of the drop arm (4), wherein the gearbox mechanism (5) comprises a toothed belt drive (51) and a ball screw drive (55), wherein a ball screw nut (56) of the ball screw drive (55) is in engagement with the drop arm (4) and supports the drop arm (4) in the housing (2), wherein the ball screw nut (56) is supported on the housing (2) by an adjustable bearing (57), and wherein a toothed belt (54) of the toothed belt drive (51) can be tensioned by the adjustable bearing (57). The drop arm (4) is also supported in the housing (2) by a guide bush (70). The position of the guide bush (70) can be adjusted in the housing (2) radially to the drop arm (4). The invention further relates to a method for producing such a vehicle steering system.</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record> |
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