Elektrische Antriebsanordnung sowie Verfahren zur Steuerung der Antriebsanordnung

Es wird eine Antriebsanordnung 1, mit einer Antriebswelle 10, einer Zwischenwelle 22, einer ersten und einer zweiten Seitenwelle 21a,b, einer mit der Antriebswelle 10 antriebstechnisch verbundenen elektrischen Antriebsmaschine 2, einem Differentialgetriebe 3, welches ein Antriebsrad 14, das mit der...

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Hauptverfasser: Bender, Jörg, Ochsenreiter, Johannes, Führer, Kim
Format: Patent
Sprache:ger
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creator Bender, Jörg
Ochsenreiter, Johannes
Führer, Kim
description Es wird eine Antriebsanordnung 1, mit einer Antriebswelle 10, einer Zwischenwelle 22, einer ersten und einer zweiten Seitenwelle 21a,b, einer mit der Antriebswelle 10 antriebstechnisch verbundenen elektrischen Antriebsmaschine 2, einem Differentialgetriebe 3, welches ein Antriebsrad 14, das mit der Antriebswelle 10 getriebetechnisch verbunden ist, einen Differentialkorb 15, der mit dem Antriebsrad 14 drehfest verbunden ist, ein Ausgleichsrad 16, das gemeinsam mit dem Differentialkorb 15 umläuft, sowie ein mit der Zwischenwelle 22 verbundenes erstes Abtriebsrad 17a und ein mit der zweiten Seitenwelle 21 b verbundenes zweites Abtriebsrad 17b, die jeweils mit dem Ausgleichsrad 16 kämmend in Eingriff stehen, aufweist, einer Entkopplungseinrichtung 23, wobei in einem Connect-Zustand die Antriebsmaschine 2 in einem Antriebsbetrieb und die Entkopplungseinrichtung 23 in einer Connect-Stellung S1 und in einem Disconnect-Zustand die Antriebsmaschine 2 in einem Stillstandbetrieb und die Entkopplungseinrichtung 23 in einer Disconnect-Stellung S2 geschaltet sind, und einem Gehäuseabschnitt 19, in welchem ein Schmiermittelsumpf 20 gebildet ist, vorgeschlagen, wobei die Antriebsanordnung 1 eine Steuerungseinheit 27 aufweist, welche ausgebildet ist, die Antriebsmaschine 2 und/oder die Entkopplungseinrichtung 23 in dem Disconnect-Zustand während eines Fahrbetriebes zeitweise anzusteuern, um das Differentialgetriebe 3 mit Schmiermittel aus dem Schmiermittelsumpf 20 durch einen Antrieb des Differentialkorbes 15 zu versorgen. A drive arrangement (1) is proposed, with a drive shaft (10), an intermediate shaft (22), a first and a second side shaft (21a, b), an electric drive machine 2 which is connected in drive terms to the drive shaft (10), a differential gear (3) which has a drive gear (14) which is connected in gear terms to the drive shaft (10), a differential cage (15) which is connected fixedly to the drive gear (14) for conjoint rotation, a compensating gear (16) which rotates together with the differential cage (15), and a first output gear (17a) which is connected to the intermediate shaft (22) and a second output gear (17b) which is connected to the second side shaft (21b), which output gears are each in meshing engagement with the compensating gear (16), with a decoupling device (23), wherein, in a connected state, the drive machine (2) is switched in a drive mode and the decoupling device (23) is switched in a connected position S1 and, in a disconnected state, the
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A drive arrangement (1) is proposed, with a drive shaft (10), an intermediate shaft (22), a first and a second side shaft (21a, b), an electric drive machine 2 which is connected in drive terms to the drive shaft (10), a differential gear (3) which has a drive gear (14) which is connected in gear terms to the drive shaft (10), a differential cage (15) which is connected fixedly to the drive gear (14) for conjoint rotation, a compensating gear (16) which rotates together with the differential cage (15), and a first output gear (17a) which is connected to the intermediate shaft (22) and a second output gear (17b) which is connected to the second side shaft (21b), which output gears are each in meshing engagement with the compensating gear (16), with a decoupling device (23), wherein, in a connected state, the drive machine (2) is switched in a drive mode and the decoupling device (23) is switched in a connected position S1 and, in a disconnected state, the drive machine (2) is switched in a standstill mode and the decoupling device (23) is switched in a disconnected position (S2), and a housing portion (19), in which a lubricant sump (20) is formed, wherein the drive arrangement (1) has a control unit (27) which is configured to temporarily actuate the drive machine (2) and/or the decoupling device (23) in the disconnected state during driving operation, in order to supply the differential gear (3) with lubricant from the lubricant sump (20) by way of driving of the differential cage (15).</description><language>ger</language><subject>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PLURAL DIVERSE PRIME-MOVERS INVEHICLES ; ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PROPULSION UNITS OR OFTRANSMISSIONS IN VEHICLES ; ARRANGEMENTS IN CONNECTION WITH COOLING, AIR INTAKE, GASEXHAUST OR FUEL SUPPLY OF PROPULSION UNITS, IN VEHICLES ; AUXILIARY DRIVES FOR VEHICLES ; BLASTING ; ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS ; GEARING ; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS ; HEATING ; INSTRUMENTATION OR DASHBOARDS FOR VEHICLES ; LIGHTING ; MECHANICAL ENGINEERING ; PERFORMING OPERATIONS ; THERMAL INSULATION IN GENERAL ; TRANSPORTING ; VEHICLES IN GENERAL ; WEAPONS</subject><creationdate>2024</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20240529&amp;DB=EPODOC&amp;CC=DE&amp;NR=102022212587A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,778,883,25551,76302</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20240529&amp;DB=EPODOC&amp;CC=DE&amp;NR=102022212587A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>Bender, Jörg</creatorcontrib><creatorcontrib>Ochsenreiter, Johannes</creatorcontrib><creatorcontrib>Führer, Kim</creatorcontrib><title>Elektrische Antriebsanordnung sowie Verfahren zur Steuerung der Antriebsanordnung</title><description>Es wird eine Antriebsanordnung 1, mit einer Antriebswelle 10, einer Zwischenwelle 22, einer ersten und einer zweiten Seitenwelle 21a,b, einer mit der Antriebswelle 10 antriebstechnisch verbundenen elektrischen Antriebsmaschine 2, einem Differentialgetriebe 3, welches ein Antriebsrad 14, das mit der Antriebswelle 10 getriebetechnisch verbunden ist, einen Differentialkorb 15, der mit dem Antriebsrad 14 drehfest verbunden ist, ein Ausgleichsrad 16, das gemeinsam mit dem Differentialkorb 15 umläuft, sowie ein mit der Zwischenwelle 22 verbundenes erstes Abtriebsrad 17a und ein mit der zweiten Seitenwelle 21 b verbundenes zweites Abtriebsrad 17b, die jeweils mit dem Ausgleichsrad 16 kämmend in Eingriff stehen, aufweist, einer Entkopplungseinrichtung 23, wobei in einem Connect-Zustand die Antriebsmaschine 2 in einem Antriebsbetrieb und die Entkopplungseinrichtung 23 in einer Connect-Stellung S1 und in einem Disconnect-Zustand die Antriebsmaschine 2 in einem Stillstandbetrieb und die Entkopplungseinrichtung 23 in einer Disconnect-Stellung S2 geschaltet sind, und einem Gehäuseabschnitt 19, in welchem ein Schmiermittelsumpf 20 gebildet ist, vorgeschlagen, wobei die Antriebsanordnung 1 eine Steuerungseinheit 27 aufweist, welche ausgebildet ist, die Antriebsmaschine 2 und/oder die Entkopplungseinrichtung 23 in dem Disconnect-Zustand während eines Fahrbetriebes zeitweise anzusteuern, um das Differentialgetriebe 3 mit Schmiermittel aus dem Schmiermittelsumpf 20 durch einen Antrieb des Differentialkorbes 15 zu versorgen. A drive arrangement (1) is proposed, with a drive shaft (10), an intermediate shaft (22), a first and a second side shaft (21a, b), an electric drive machine 2 which is connected in drive terms to the drive shaft (10), a differential gear (3) which has a drive gear (14) which is connected in gear terms to the drive shaft (10), a differential cage (15) which is connected fixedly to the drive gear (14) for conjoint rotation, a compensating gear (16) which rotates together with the differential cage (15), and a first output gear (17a) which is connected to the intermediate shaft (22) and a second output gear (17b) which is connected to the second side shaft (21b), which output gears are each in meshing engagement with the compensating gear (16), with a decoupling device (23), wherein, in a connected state, the drive machine (2) is switched in a drive mode and the decoupling device (23) is switched in a connected position S1 and, in a disconnected state, the drive machine (2) is switched in a standstill mode and the decoupling device (23) is switched in a disconnected position (S2), and a housing portion (19), in which a lubricant sump (20) is formed, wherein the drive arrangement (1) has a control unit (27) which is configured to temporarily actuate the drive machine (2) and/or the decoupling device (23) in the disconnected state during driving operation, in order to supply the differential gear (3) with lubricant from the lubricant sump (20) by way of driving of the differential cage (15).</description><subject>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PLURAL DIVERSE PRIME-MOVERS INVEHICLES</subject><subject>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PROPULSION UNITS OR OFTRANSMISSIONS IN VEHICLES</subject><subject>ARRANGEMENTS IN CONNECTION WITH COOLING, AIR INTAKE, GASEXHAUST OR FUEL SUPPLY OF PROPULSION UNITS, IN VEHICLES</subject><subject>AUXILIARY DRIVES FOR VEHICLES</subject><subject>BLASTING</subject><subject>ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS</subject><subject>GEARING</subject><subject>GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS</subject><subject>HEATING</subject><subject>INSTRUMENTATION OR DASHBOARDS FOR VEHICLES</subject><subject>LIGHTING</subject><subject>MECHANICAL ENGINEERING</subject><subject>PERFORMING OPERATIONS</subject><subject>THERMAL INSULATION IN GENERAL</subject><subject>TRANSPORTING</subject><subject>VEHICLES IN GENERAL</subject><subject>WEAPONS</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2024</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNrjZAh0zUnNLinKLE7OSFVwzAOyUpOKE_Pyi1LySvPSFYrzyzNTFcJSi9ISM4pS8xSqSosUgktSS1OLQLIpqUWYengYWNMSc4pTeaE0N4Oqm2uIs4duakF-fGpxQWJyal5qSbyLq6GBkYGRkZGhkamFuaOhMbHqABjAOjM</recordid><startdate>20240529</startdate><enddate>20240529</enddate><creator>Bender, Jörg</creator><creator>Ochsenreiter, Johannes</creator><creator>Führer, Kim</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20240529</creationdate><title>Elektrische Antriebsanordnung sowie Verfahren zur Steuerung der Antriebsanordnung</title><author>Bender, Jörg ; 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A drive arrangement (1) is proposed, with a drive shaft (10), an intermediate shaft (22), a first and a second side shaft (21a, b), an electric drive machine 2 which is connected in drive terms to the drive shaft (10), a differential gear (3) which has a drive gear (14) which is connected in gear terms to the drive shaft (10), a differential cage (15) which is connected fixedly to the drive gear (14) for conjoint rotation, a compensating gear (16) which rotates together with the differential cage (15), and a first output gear (17a) which is connected to the intermediate shaft (22) and a second output gear (17b) which is connected to the second side shaft (21b), which output gears are each in meshing engagement with the compensating gear (16), with a decoupling device (23), wherein, in a connected state, the drive machine (2) is switched in a drive mode and the decoupling device (23) is switched in a connected position S1 and, in a disconnected state, the drive machine (2) is switched in a standstill mode and the decoupling device (23) is switched in a disconnected position (S2), and a housing portion (19), in which a lubricant sump (20) is formed, wherein the drive arrangement (1) has a control unit (27) which is configured to temporarily actuate the drive machine (2) and/or the decoupling device (23) in the disconnected state during driving operation, in order to supply the differential gear (3) with lubricant from the lubricant sump (20) by way of driving of the differential cage (15).</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record>
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