Elektrischer Antriebsstrang für ein Nutzfahrzeug mit zwei Elektromotoren

Die vorliegende Erfindung bezieht sich auf einen elektrischen Antriebsstrang (20) für ein Nutzfahrzeug (2) mit zwei Elektromotoren (22).Um einen elektrischen Antriebsstrang für ein Nutzfahrzeug mit zwei Elektromotoren zu schaffen, bei dem die auftretenden Momente besser beherrschbar sind, wird vorge...

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Hauptverfasser: Mues, Heiko, Mazyek, Raid, Jaber, Abdullah
Format: Patent
Sprache:ger
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creator Mues, Heiko
Mazyek, Raid
Jaber, Abdullah
description Die vorliegende Erfindung bezieht sich auf einen elektrischen Antriebsstrang (20) für ein Nutzfahrzeug (2) mit zwei Elektromotoren (22).Um einen elektrischen Antriebsstrang für ein Nutzfahrzeug mit zwei Elektromotoren zu schaffen, bei dem die auftretenden Momente besser beherrschbar sind, wird vorgeschlagen, die Elektromotoren (22) in Motorengehäusen (24) anzuordnen, die sich auf gegenüberliegenden Seiten eines zwischen den Motorengehäusen (24) befindlichen Getriebegehäuses (26) befinden, wobei jeder Elektromotor (22) auf eine motorseitige Abtriebswelle (28) wirkt, die sich aus dem Motorengehäuse (24) des dieser Abtriebswelle (28) zugeordneten Elektromotors (22) bis in das Getriebegehäuse (26) hinein erstreckt, und im Getriebegehäuse (26) zumindest eine Zahnradstufe (30) je motorseitiger Abtriebswelle (28) vorhanden ist, über die die jeweilige mit einer motorseitigen Abtriebswelle (28) in das Getriebegehäuse (26) eingebrachte Antriebskraft auf eine jeweilige getriebeseitige Abtriebswelle (32) überträgt. The present invention relates to an electric powertrain (20) for a commercial vehicle (2) with two electric motors (22). In order to create an electric powertrain for a commercial vehicle with two electric motors, on which commercial vehicle the occurring torques can be better managed, the invention proposes arranging the electric motors (22) in motor housings (24) located on opposite sides of a transmission housing (26) located between the motor housings (24), wherein each electric motor (22) acts on a motor-side output shaft (28) that extends out of the motor housing (24) of the electric motor (22) assigned to this output shaft (28) through to and into the transmission housing (26), and in the transmission housing (26) at least one gear stage (30) is provided for each motor-side output shaft (28), via which gear stage the respective drive force introduced into the transmission housing (26) with the motor-side output shaft (28) is transferred to a respective transmission-side output shaft (32). (Fig. 2)
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The present invention relates to an electric powertrain (20) for a commercial vehicle (2) with two electric motors (22). In order to create an electric powertrain for a commercial vehicle with two electric motors, on which commercial vehicle the occurring torques can be better managed, the invention proposes arranging the electric motors (22) in motor housings (24) located on opposite sides of a transmission housing (26) located between the motor housings (24), wherein each electric motor (22) acts on a motor-side output shaft (28) that extends out of the motor housing (24) of the electric motor (22) assigned to this output shaft (28) through to and into the transmission housing (26), and in the transmission housing (26) at least one gear stage (30) is provided for each motor-side output shaft (28), via which gear stage the respective drive force introduced into the transmission housing (26) with the motor-side output shaft (28) is transferred to a respective transmission-side output shaft (32). (Fig. 2)</description><language>ger</language><subject>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PLURAL DIVERSE PRIME-MOVERS INVEHICLES ; ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PROPULSION UNITS OR OFTRANSMISSIONS IN VEHICLES ; ARRANGEMENTS IN CONNECTION WITH COOLING, AIR INTAKE, GASEXHAUST OR FUEL SUPPLY OF PROPULSION UNITS, IN VEHICLES ; AUXILIARY DRIVES FOR VEHICLES ; INSTRUMENTATION OR DASHBOARDS FOR VEHICLES ; PERFORMING OPERATIONS ; TRANSPORTING ; VEHICLES IN GENERAL</subject><creationdate>2024</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20240314&amp;DB=EPODOC&amp;CC=DE&amp;NR=102022123036A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,776,881,25544,76293</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20240314&amp;DB=EPODOC&amp;CC=DE&amp;NR=102022123036A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>Mues, Heiko</creatorcontrib><creatorcontrib>Mazyek, Raid</creatorcontrib><creatorcontrib>Jaber, Abdullah</creatorcontrib><title>Elektrischer Antriebsstrang für ein Nutzfahrzeug mit zwei Elektromotoren</title><description>Die vorliegende Erfindung bezieht sich auf einen elektrischen Antriebsstrang (20) für ein Nutzfahrzeug (2) mit zwei Elektromotoren (22).Um einen elektrischen Antriebsstrang für ein Nutzfahrzeug mit zwei Elektromotoren zu schaffen, bei dem die auftretenden Momente besser beherrschbar sind, wird vorgeschlagen, die Elektromotoren (22) in Motorengehäusen (24) anzuordnen, die sich auf gegenüberliegenden Seiten eines zwischen den Motorengehäusen (24) befindlichen Getriebegehäuses (26) befinden, wobei jeder Elektromotor (22) auf eine motorseitige Abtriebswelle (28) wirkt, die sich aus dem Motorengehäuse (24) des dieser Abtriebswelle (28) zugeordneten Elektromotors (22) bis in das Getriebegehäuse (26) hinein erstreckt, und im Getriebegehäuse (26) zumindest eine Zahnradstufe (30) je motorseitiger Abtriebswelle (28) vorhanden ist, über die die jeweilige mit einer motorseitigen Abtriebswelle (28) in das Getriebegehäuse (26) eingebrachte Antriebskraft auf eine jeweilige getriebeseitige Abtriebswelle (32) überträgt. The present invention relates to an electric powertrain (20) for a commercial vehicle (2) with two electric motors (22). In order to create an electric powertrain for a commercial vehicle with two electric motors, on which commercial vehicle the occurring torques can be better managed, the invention proposes arranging the electric motors (22) in motor housings (24) located on opposite sides of a transmission housing (26) located between the motor housings (24), wherein each electric motor (22) acts on a motor-side output shaft (28) that extends out of the motor housing (24) of the electric motor (22) assigned to this output shaft (28) through to and into the transmission housing (26), and in the transmission housing (26) at least one gear stage (30) is provided for each motor-side output shaft (28), via which gear stage the respective drive force introduced into the transmission housing (26) with the motor-side output shaft (28) is transferred to a respective transmission-side output shaft (32). (Fig. 2)</description><subject>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PLURAL DIVERSE PRIME-MOVERS INVEHICLES</subject><subject>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PROPULSION UNITS OR OFTRANSMISSIONS IN VEHICLES</subject><subject>ARRANGEMENTS IN CONNECTION WITH COOLING, AIR INTAKE, GASEXHAUST OR FUEL SUPPLY OF PROPULSION UNITS, IN VEHICLES</subject><subject>AUXILIARY DRIVES FOR VEHICLES</subject><subject>INSTRUMENTATION OR DASHBOARDS FOR VEHICLES</subject><subject>PERFORMING OPERATIONS</subject><subject>TRANSPORTING</subject><subject>VEHICLES IN GENERAL</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2024</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNrjZPB0zUnNLinKLE7OSC1ScMwDMlOTiotLihLz0hXSDu8pUkjNzFPwKy2pSkvMKKpKLU1XyM0sUagqT81UgGjNz80vyS9KzeNhYE1LzClO5YXS3Ayqbq4hzh66qQX58anFBYnJqXmpJfEuroYGRgZGRoZGxgbGZo6GxsSqAwBOIjel</recordid><startdate>20240314</startdate><enddate>20240314</enddate><creator>Mues, Heiko</creator><creator>Mazyek, Raid</creator><creator>Jaber, Abdullah</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20240314</creationdate><title>Elektrischer Antriebsstrang für ein Nutzfahrzeug mit zwei Elektromotoren</title><author>Mues, Heiko ; Mazyek, Raid ; Jaber, Abdullah</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-epo_espacenet_DE102022123036A13</frbrgroupid><rsrctype>patents</rsrctype><prefilter>patents</prefilter><language>ger</language><creationdate>2024</creationdate><topic>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PLURAL DIVERSE PRIME-MOVERS INVEHICLES</topic><topic>ARRANGEMENT OR MOUNTING OF PROPULSION UNITS OR OFTRANSMISSIONS IN VEHICLES</topic><topic>ARRANGEMENTS IN CONNECTION WITH COOLING, AIR INTAKE, GASEXHAUST OR FUEL SUPPLY OF PROPULSION UNITS, IN VEHICLES</topic><topic>AUXILIARY DRIVES FOR VEHICLES</topic><topic>INSTRUMENTATION OR DASHBOARDS FOR VEHICLES</topic><topic>PERFORMING OPERATIONS</topic><topic>TRANSPORTING</topic><topic>VEHICLES IN GENERAL</topic><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>Mues, Heiko</creatorcontrib><creatorcontrib>Mazyek, Raid</creatorcontrib><creatorcontrib>Jaber, Abdullah</creatorcontrib><collection>esp@cenet</collection></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext_linktorsrc</fulltext></delivery><addata><au>Mues, Heiko</au><au>Mazyek, Raid</au><au>Jaber, Abdullah</au><format>patent</format><genre>patent</genre><ristype>GEN</ristype><title>Elektrischer Antriebsstrang für ein Nutzfahrzeug mit zwei Elektromotoren</title><date>2024-03-14</date><risdate>2024</risdate><abstract>Die vorliegende Erfindung bezieht sich auf einen elektrischen Antriebsstrang (20) für ein Nutzfahrzeug (2) mit zwei Elektromotoren (22).Um einen elektrischen Antriebsstrang für ein Nutzfahrzeug mit zwei Elektromotoren zu schaffen, bei dem die auftretenden Momente besser beherrschbar sind, wird vorgeschlagen, die Elektromotoren (22) in Motorengehäusen (24) anzuordnen, die sich auf gegenüberliegenden Seiten eines zwischen den Motorengehäusen (24) befindlichen Getriebegehäuses (26) befinden, wobei jeder Elektromotor (22) auf eine motorseitige Abtriebswelle (28) wirkt, die sich aus dem Motorengehäuse (24) des dieser Abtriebswelle (28) zugeordneten Elektromotors (22) bis in das Getriebegehäuse (26) hinein erstreckt, und im Getriebegehäuse (26) zumindest eine Zahnradstufe (30) je motorseitiger Abtriebswelle (28) vorhanden ist, über die die jeweilige mit einer motorseitigen Abtriebswelle (28) in das Getriebegehäuse (26) eingebrachte Antriebskraft auf eine jeweilige getriebeseitige Abtriebswelle (32) überträgt. The present invention relates to an electric powertrain (20) for a commercial vehicle (2) with two electric motors (22). In order to create an electric powertrain for a commercial vehicle with two electric motors, on which commercial vehicle the occurring torques can be better managed, the invention proposes arranging the electric motors (22) in motor housings (24) located on opposite sides of a transmission housing (26) located between the motor housings (24), wherein each electric motor (22) acts on a motor-side output shaft (28) that extends out of the motor housing (24) of the electric motor (22) assigned to this output shaft (28) through to and into the transmission housing (26), and in the transmission housing (26) at least one gear stage (30) is provided for each motor-side output shaft (28), via which gear stage the respective drive force introduced into the transmission housing (26) with the motor-side output shaft (28) is transferred to a respective transmission-side output shaft (32). (Fig. 2)</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record>
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