Kraftfahrzeug

Die vorliegende Erfindung betrifft ein Kraftfahrzeug (1) mit einer Antriebseinrichtung (2), welche eine Antriebskomponente (3) aufweist, sowie mit einem Kühlkreis (10) zum Kühlen der Antriebskomponente (3), wobei ein durch den Kühlkreis (10) zirkulierendes Kühlmittel mittels eines Kühlmittelkühlers...

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Hauptverfasser: Brümmer, Richard, Strauß, Thomas
Format: Patent
Sprache:ger
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creator Brümmer, Richard
Strauß, Thomas
description Die vorliegende Erfindung betrifft ein Kraftfahrzeug (1) mit einer Antriebseinrichtung (2), welche eine Antriebskomponente (3) aufweist, sowie mit einem Kühlkreis (10) zum Kühlen der Antriebskomponente (3), wobei ein durch den Kühlkreis (10) zirkulierendes Kühlmittel mittels eines Kühlmittelkühlers (11) gekühlt wird.Eine erhöhte Effizienz des Kraftfahrzeugs (1) wird dadurch erreicht, dass der Kühlmittelkühler (11) mittels der Verdunstung einer Flüssigkeit gekühlt wird, welche in einen durch den Kühlmittelkühler (11) führenden Luftpfad (12) eingebracht wird, wobei die Flüssigkeit in einem Behälter (14) gespeichert wird, welcher frei von beaufschlagtem Zusatzdruck ist, und wobei die Flüssigkeit zumindest teilweise aus einem im Betrieb durch das Kraftfahrzeug (1) strömenden Gasmassenstrom gewonnen wird. A motor vehicle may include a drive mechanism, a discharge system through which a gas mass flow containing liquid droplets may flow, a pressure-reducing mechanism incorporated in the discharge system, a cooling circuit through which a coolant may circulate to cool a drive component of the drive mechanism, a coolant radiator through with the coolant may flow, an air path extending through the coolant radiator, an evaporative cooling mechanism, a reservoir free of applied additional pressure, a liquid path, and a supply path. The pressure-reducing mechanism may be configured such that the gas mass flow downstream of the pressure-reducing mechanism is free of applied additional pressure. The evaporative cooling mechanism may be configured to introduce liquid into the air path. The liquid path may extend from the pressure-reducing mechanism to an inlet of the reservoir. The supply path may extend from the storage volume to the evaporative cooling mechanism.
format Patent
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A motor vehicle may include a drive mechanism, a discharge system through which a gas mass flow containing liquid droplets may flow, a pressure-reducing mechanism incorporated in the discharge system, a cooling circuit through which a coolant may circulate to cool a drive component of the drive mechanism, a coolant radiator through with the coolant may flow, an air path extending through the coolant radiator, an evaporative cooling mechanism, a reservoir free of applied additional pressure, a liquid path, and a supply path. The pressure-reducing mechanism may be configured such that the gas mass flow downstream of the pressure-reducing mechanism is free of applied additional pressure. The evaporative cooling mechanism may be configured to introduce liquid into the air path. The liquid path may extend from the pressure-reducing mechanism to an inlet of the reservoir. The supply path may extend from the storage volume to the evaporative cooling mechanism.</description><language>ger</language><subject>BASIC ELECTRIC ELEMENTS ; BLASTING ; COOLING OF INTERNAL-COMBUSTION ENGINES ; COOLING OF MACHINES OR ENGINES IN GENERAL ; ELECTRIC EQUIPMENT OR PROPULSION OF ELECTRICALLY-PROPELLEDVEHICLES ; ELECTRICITY ; ELECTRODYNAMIC BRAKE SYSTEMS FOR VEHICLES, IN GENERAL ; ENGINE PLANTS IN GENERAL ; HEATING ; LIGHTING ; MACHINES OR ENGINES IN GENERAL ; MAGNETIC SUSPENSION OR LEVITATION FOR VEHICLES ; MECHANICAL ENGINEERING ; PERFORMING OPERATIONS ; PROCESSES OR MEANS, e.g. BATTERIES, FOR THE DIRECT CONVERSIONOF CHEMICAL INTO ELECTRICAL ENERGY ; STEAM ENGINES ; TRANSPORTING ; VEHICLES IN GENERAL ; WEAPONS</subject><creationdate>2023</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20230615&amp;DB=EPODOC&amp;CC=DE&amp;NR=102021214104A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,780,885,25564,76547</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20230615&amp;DB=EPODOC&amp;CC=DE&amp;NR=102021214104A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>Brümmer, Richard</creatorcontrib><creatorcontrib>Strauß, Thomas</creatorcontrib><title>Kraftfahrzeug</title><description>Die vorliegende Erfindung betrifft ein Kraftfahrzeug (1) mit einer Antriebseinrichtung (2), welche eine Antriebskomponente (3) aufweist, sowie mit einem Kühlkreis (10) zum Kühlen der Antriebskomponente (3), wobei ein durch den Kühlkreis (10) zirkulierendes Kühlmittel mittels eines Kühlmittelkühlers (11) gekühlt wird.Eine erhöhte Effizienz des Kraftfahrzeugs (1) wird dadurch erreicht, dass der Kühlmittelkühler (11) mittels der Verdunstung einer Flüssigkeit gekühlt wird, welche in einen durch den Kühlmittelkühler (11) führenden Luftpfad (12) eingebracht wird, wobei die Flüssigkeit in einem Behälter (14) gespeichert wird, welcher frei von beaufschlagtem Zusatzdruck ist, und wobei die Flüssigkeit zumindest teilweise aus einem im Betrieb durch das Kraftfahrzeug (1) strömenden Gasmassenstrom gewonnen wird. A motor vehicle may include a drive mechanism, a discharge system through which a gas mass flow containing liquid droplets may flow, a pressure-reducing mechanism incorporated in the discharge system, a cooling circuit through which a coolant may circulate to cool a drive component of the drive mechanism, a coolant radiator through with the coolant may flow, an air path extending through the coolant radiator, an evaporative cooling mechanism, a reservoir free of applied additional pressure, a liquid path, and a supply path. The pressure-reducing mechanism may be configured such that the gas mass flow downstream of the pressure-reducing mechanism is free of applied additional pressure. The evaporative cooling mechanism may be configured to introduce liquid into the air path. The liquid path may extend from the pressure-reducing mechanism to an inlet of the reservoir. The supply path may extend from the storage volume to the evaporative cooling mechanism.</description><subject>BASIC ELECTRIC ELEMENTS</subject><subject>BLASTING</subject><subject>COOLING OF INTERNAL-COMBUSTION ENGINES</subject><subject>COOLING OF MACHINES OR ENGINES IN GENERAL</subject><subject>ELECTRIC EQUIPMENT OR PROPULSION OF ELECTRICALLY-PROPELLEDVEHICLES</subject><subject>ELECTRICITY</subject><subject>ELECTRODYNAMIC BRAKE SYSTEMS FOR VEHICLES, IN GENERAL</subject><subject>ENGINE PLANTS IN GENERAL</subject><subject>HEATING</subject><subject>LIGHTING</subject><subject>MACHINES OR ENGINES IN GENERAL</subject><subject>MAGNETIC SUSPENSION OR LEVITATION FOR VEHICLES</subject><subject>MECHANICAL ENGINEERING</subject><subject>PERFORMING OPERATIONS</subject><subject>PROCESSES OR MEANS, e.g. BATTERIES, FOR THE DIRECT CONVERSIONOF CHEMICAL INTO ELECTRICAL ENERGY</subject><subject>STEAM ENGINES</subject><subject>TRANSPORTING</subject><subject>VEHICLES IN GENERAL</subject><subject>WEAPONS</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2023</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNrjZOD1LkpMK0lLzCiqSi1N52FgTUvMKU7lhdLcDKpuriHOHrqpBfnxqcUFicmpeakl8S6uhgZGBkaGRoYmhgYmjobGxKoDACv6H6Y</recordid><startdate>20230615</startdate><enddate>20230615</enddate><creator>Brümmer, Richard</creator><creator>Strauß, Thomas</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20230615</creationdate><title>Kraftfahrzeug</title><author>Brümmer, Richard ; Strauß, Thomas</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-epo_espacenet_DE102021214104A13</frbrgroupid><rsrctype>patents</rsrctype><prefilter>patents</prefilter><language>ger</language><creationdate>2023</creationdate><topic>BASIC ELECTRIC ELEMENTS</topic><topic>BLASTING</topic><topic>COOLING OF INTERNAL-COMBUSTION ENGINES</topic><topic>COOLING OF MACHINES OR ENGINES IN GENERAL</topic><topic>ELECTRIC EQUIPMENT OR PROPULSION OF ELECTRICALLY-PROPELLEDVEHICLES</topic><topic>ELECTRICITY</topic><topic>ELECTRODYNAMIC BRAKE SYSTEMS FOR VEHICLES, IN GENERAL</topic><topic>ENGINE PLANTS IN GENERAL</topic><topic>HEATING</topic><topic>LIGHTING</topic><topic>MACHINES OR ENGINES IN GENERAL</topic><topic>MAGNETIC SUSPENSION OR LEVITATION FOR VEHICLES</topic><topic>MECHANICAL ENGINEERING</topic><topic>PERFORMING OPERATIONS</topic><topic>PROCESSES OR MEANS, e.g. BATTERIES, FOR THE DIRECT CONVERSIONOF CHEMICAL INTO ELECTRICAL ENERGY</topic><topic>STEAM ENGINES</topic><topic>TRANSPORTING</topic><topic>VEHICLES IN GENERAL</topic><topic>WEAPONS</topic><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>Brümmer, Richard</creatorcontrib><creatorcontrib>Strauß, Thomas</creatorcontrib><collection>esp@cenet</collection></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext_linktorsrc</fulltext></delivery><addata><au>Brümmer, Richard</au><au>Strauß, Thomas</au><format>patent</format><genre>patent</genre><ristype>GEN</ristype><title>Kraftfahrzeug</title><date>2023-06-15</date><risdate>2023</risdate><abstract>Die vorliegende Erfindung betrifft ein Kraftfahrzeug (1) mit einer Antriebseinrichtung (2), welche eine Antriebskomponente (3) aufweist, sowie mit einem Kühlkreis (10) zum Kühlen der Antriebskomponente (3), wobei ein durch den Kühlkreis (10) zirkulierendes Kühlmittel mittels eines Kühlmittelkühlers (11) gekühlt wird.Eine erhöhte Effizienz des Kraftfahrzeugs (1) wird dadurch erreicht, dass der Kühlmittelkühler (11) mittels der Verdunstung einer Flüssigkeit gekühlt wird, welche in einen durch den Kühlmittelkühler (11) führenden Luftpfad (12) eingebracht wird, wobei die Flüssigkeit in einem Behälter (14) gespeichert wird, welcher frei von beaufschlagtem Zusatzdruck ist, und wobei die Flüssigkeit zumindest teilweise aus einem im Betrieb durch das Kraftfahrzeug (1) strömenden Gasmassenstrom gewonnen wird. 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