Verfahren zur Steuerung einer Annäherung eines Fahrzeugs, Abstandsregler, Computerprogramm und Speichereinheit

Die Erfindung betrifft ein Verfahren (10) zur Steuerung einer Annäherung eines fahrenden Fahrzeugs (12) an wenigstens ein vorausfahrendes Bezugsfahrzeug (14) unter Anwendung einer automatisierten Abstandseinstellung abhängig von einem Sollabstand (22) zwischen dem Fahrzeug (12) und dem Bezugsfahrzeu...

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1. Verfasser: Schori, Thorsten
Format: Patent
Sprache:ger
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creator Schori, Thorsten
description Die Erfindung betrifft ein Verfahren (10) zur Steuerung einer Annäherung eines fahrenden Fahrzeugs (12) an wenigstens ein vorausfahrendes Bezugsfahrzeug (14) unter Anwendung einer automatisierten Abstandseinstellung abhängig von einem Sollabstand (22) zwischen dem Fahrzeug (12) und dem Bezugsfahrzeug (14), wobei der Sollabstand (22) abhängig von einer Bedienstellung (27) eines durch den Fahrer des Fahrzeugs (12) betätigbaren und einen Antrieb des Fahrzeugs (12) steuernden Bedienelements (26) des Fahrzeugs (12) berechnet wird, wobei der Sollabstand (22) mittelbar oder unmittelbar durch Betätigung eines eine Betätigungsstellung (38) aufweisenden, durch den Fahrer des Fahrzeugs (12) betätigbaren und eine Bremsverzögerung des Fahrzeugs (12) steuernden Betätigungselements (16) des Fahrzeugs (12) verringert wird. Weiterhin betrifft die Erfindung einen Abstandsregler (30), ein Computerprogramm und eine Speichereinheit. A method for controlling an approach of a driving vehicle to at least one preceding reference vehicle using an automated distance setting as a function of a setpoint distance between the vehicle and the reference vehicle. The setpoint distance is calculated as a function of an operating position of an operating element of the vehicle, which is actuatable by the driver of the vehicle and controls a drive of the vehicle. The setpoint distance being reduced directly or indirectly by actuating an actuating element of the vehicle, which has an actuating position, is actuatable by the driver of the vehicle, and controls a braking deceleration of the vehicle. A distance control system, a computer program, and a memory unit, as also described.
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Weiterhin betrifft die Erfindung einen Abstandsregler (30), ein Computerprogramm und eine Speichereinheit. A method for controlling an approach of a driving vehicle to at least one preceding reference vehicle using an automated distance setting as a function of a setpoint distance between the vehicle and the reference vehicle. The setpoint distance is calculated as a function of an operating position of an operating element of the vehicle, which is actuatable by the driver of the vehicle and controls a drive of the vehicle. The setpoint distance being reduced directly or indirectly by actuating an actuating element of the vehicle, which has an actuating position, is actuatable by the driver of the vehicle, and controls a braking deceleration of the vehicle. A distance control system, a computer program, and a memory unit, as also described.</description><language>ger</language><subject>CONJOINT CONTROL OF VEHICLE SUB-UNITS OF DIFFERENT TYPE ORDIFFERENT FUNCTION ; CONTROL SYSTEMS SPECIALLY ADAPTED FOR HYBRID VEHICLES ; PERFORMING OPERATIONS ; ROAD VEHICLE DRIVE CONTROL SYSTEMS FOR PURPOSES NOT RELATED TOTHE CONTROL OF A PARTICULAR SUB-UNIT ; TRANSPORTING ; VEHICLES IN GENERAL</subject><creationdate>2023</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20230105&amp;DB=EPODOC&amp;CC=DE&amp;NR=102021206863A1$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,780,885,25563,76318</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20230105&amp;DB=EPODOC&amp;CC=DE&amp;NR=102021206863A1$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>Schori, Thorsten</creatorcontrib><title>Verfahren zur Steuerung einer Annäherung eines Fahrzeugs, Abstandsregler, Computerprogramm und Speichereinheit</title><description>Die Erfindung betrifft ein Verfahren (10) zur Steuerung einer Annäherung eines fahrenden Fahrzeugs (12) an wenigstens ein vorausfahrendes Bezugsfahrzeug (14) unter Anwendung einer automatisierten Abstandseinstellung abhängig von einem Sollabstand (22) zwischen dem Fahrzeug (12) und dem Bezugsfahrzeug (14), wobei der Sollabstand (22) abhängig von einer Bedienstellung (27) eines durch den Fahrer des Fahrzeugs (12) betätigbaren und einen Antrieb des Fahrzeugs (12) steuernden Bedienelements (26) des Fahrzeugs (12) berechnet wird, wobei der Sollabstand (22) mittelbar oder unmittelbar durch Betätigung eines eine Betätigungsstellung (38) aufweisenden, durch den Fahrer des Fahrzeugs (12) betätigbaren und eine Bremsverzögerung des Fahrzeugs (12) steuernden Betätigungselements (16) des Fahrzeugs (12) verringert wird. Weiterhin betrifft die Erfindung einen Abstandsregler (30), ein Computerprogramm und eine Speichereinheit. A method for controlling an approach of a driving vehicle to at least one preceding reference vehicle using an automated distance setting as a function of a setpoint distance between the vehicle and the reference vehicle. The setpoint distance is calculated as a function of an operating position of an operating element of the vehicle, which is actuatable by the driver of the vehicle and controls a drive of the vehicle. The setpoint distance being reduced directly or indirectly by actuating an actuating element of the vehicle, which has an actuating position, is actuatable by the driver of the vehicle, and controls a braking deceleration of the vehicle. 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Weiterhin betrifft die Erfindung einen Abstandsregler (30), ein Computerprogramm und eine Speichereinheit. A method for controlling an approach of a driving vehicle to at least one preceding reference vehicle using an automated distance setting as a function of a setpoint distance between the vehicle and the reference vehicle. The setpoint distance is calculated as a function of an operating position of an operating element of the vehicle, which is actuatable by the driver of the vehicle and controls a drive of the vehicle. The setpoint distance being reduced directly or indirectly by actuating an actuating element of the vehicle, which has an actuating position, is actuatable by the driver of the vehicle, and controls a braking deceleration of the vehicle. A distance control system, a computer program, and a memory unit, as also described.</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record>
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