Drehmomentbegrenzer

Drehmomentbegrenzer (1) für einen Antriebsstrang (3) eines Kraftfahrzeugs, der um eine Drehachse (18) rotierbar ist, umfassend zwei Seitenelemente (6, 20, 22), die in Richtung der Drehachse (18) voneinander beabstandet sind, eine in Richtung der Drehachse (18) zwischen den Seitenelementen (6) ausgeb...

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Hauptverfasser: Kessler, Michael, Kaufmann, Romain, Rusch, Alain
Format: Patent
Sprache:ger
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creator Kessler, Michael
Kaufmann, Romain
Rusch, Alain
description Drehmomentbegrenzer (1) für einen Antriebsstrang (3) eines Kraftfahrzeugs, der um eine Drehachse (18) rotierbar ist, umfassend zwei Seitenelemente (6, 20, 22), die in Richtung der Drehachse (18) voneinander beabstandet sind, eine in Richtung der Drehachse (18) zwischen den Seitenelementen (6) ausgebildete Reibplatte (4), und Reibbeläge (5), wobei durch Reibschluss eine lösbare Verbindung zwischen den Seitenelementen (6, 20, 22) und der Reibplatte (4) herstellbar ist, wobei die Reibplatte (4) mindestens ein erstes Federelement (10) aufweist, das eine Presskraft in Richtung der Drehachse (18) ausübt, wobei eine Stützscheibe (21) in Richtung der Drehachse (18) zwischen einem der Reibbeläge (5) und einem ersten der Seitenelemente (20) ausgebildet ist, wobei zwischen dem ersten Seitenelement (20) und der Stützscheibe (21) ein zweites Federelement (23) ausgebildet ist, welches eine Anpresskraft in Richtung der Stützscheibe (21) ausübt, dadurch gekennzeichnet, dass der eine der Reibbeläge (5) drehfest an der Stützscheibe (21) befestigt ist, die Reibbeläge (5) lösbar in Reibschluss mit der Reibplatte (4) bringbar sind, und das erste Federelement (10) die Presskraft auf die Reibbeläge (5) ausübt. The invention relates to a torque limiter (1), in particular for a drive train (3), in particular of a motor vehicle, which can be rotated about an axis of rotation (18) and comprises two lateral elements (6, 20, 22) that are spaced apart from one another in the direction of the axis of rotation (18) and a friction plate (4) formed between the lateral elements (6) in the direction of the axis of rotation (18), wherein friction linings (5) are formed that can be detachably frictionally locked to the friction plate (4), wherein a detachable connection between the lateral elements (6, 20, 24) and the friction plate (4) can be produced by the friction lock, wherein the friction plate (4) has at least one first spring element (10) that exerts a pressing force on the friction linings (5) in the direction of the axis of rotation (18), characterised in that a friction lining (5) is rotationally fixed to a support disc (21), which is formed between the friction lining (5) and a first lateral element (20) in the direction of the axis of rotation (18), and a second spring element (23) is formed between the first lateral element (20) and the support disc (21), which exerts a pressing force in the direction of the support disc (21).
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The invention relates to a torque limiter (1), in particular for a drive train (3), in particular of a motor vehicle, which can be rotated about an axis of rotation (18) and comprises two lateral elements (6, 20, 22) that are spaced apart from one another in the direction of the axis of rotation (18) and a friction plate (4) formed between the lateral elements (6) in the direction of the axis of rotation (18), wherein friction linings (5) are formed that can be detachably frictionally locked to the friction plate (4), wherein a detachable connection between the lateral elements (6, 20, 24) and the friction plate (4) can be produced by the friction lock, wherein the friction plate (4) has at least one first spring element (10) that exerts a pressing force on the friction linings (5) in the direction of the axis of rotation (18), characterised in that a friction lining (5) is rotationally fixed to a support disc (21), which is formed between the friction lining (5) and a first lateral element (20) in the direction of the axis of rotation (18), and a second spring element (23) is formed between the first lateral element (20) and the support disc (21), which exerts a pressing force in the direction of the support disc (21).</description><language>ger</language><subject>BLASTING ; BRAKES ; CLUTCHES ; COUPLINGS FOR TRANSMITTING ROTATION ; ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS ; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS ; HEATING ; LIGHTING ; MECHANICAL ENGINEERING ; THERMAL INSULATION IN GENERAL ; WEAPONS</subject><creationdate>2024</creationdate><oa>free_for_read</oa><woscitedreferencessubscribed>false</woscitedreferencessubscribed></display><links><openurl>$$Topenurl_article</openurl><openurlfulltext>$$Topenurlfull_article</openurlfulltext><thumbnail>$$Tsyndetics_thumb_exl</thumbnail><linktohtml>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20240229&amp;DB=EPODOC&amp;CC=DE&amp;NR=102020101155B4$$EHTML$$P50$$Gepo$$Hfree_for_read</linktohtml><link.rule.ids>230,308,776,881,25542,76289</link.rule.ids><linktorsrc>$$Uhttps://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&amp;date=20240229&amp;DB=EPODOC&amp;CC=DE&amp;NR=102020101155B4$$EView_record_in_European_Patent_Office$$FView_record_in_$$GEuropean_Patent_Office$$Hfree_for_read</linktorsrc></links><search><creatorcontrib>Kessler, Michael</creatorcontrib><creatorcontrib>Kaufmann, Romain</creatorcontrib><creatorcontrib>Rusch, Alain</creatorcontrib><title>Drehmomentbegrenzer</title><description>Drehmomentbegrenzer (1) für einen Antriebsstrang (3) eines Kraftfahrzeugs, der um eine Drehachse (18) rotierbar ist, umfassend zwei Seitenelemente (6, 20, 22), die in Richtung der Drehachse (18) voneinander beabstandet sind, eine in Richtung der Drehachse (18) zwischen den Seitenelementen (6) ausgebildete Reibplatte (4), und Reibbeläge (5), wobei durch Reibschluss eine lösbare Verbindung zwischen den Seitenelementen (6, 20, 22) und der Reibplatte (4) herstellbar ist, wobei die Reibplatte (4) mindestens ein erstes Federelement (10) aufweist, das eine Presskraft in Richtung der Drehachse (18) ausübt, wobei eine Stützscheibe (21) in Richtung der Drehachse (18) zwischen einem der Reibbeläge (5) und einem ersten der Seitenelemente (20) ausgebildet ist, wobei zwischen dem ersten Seitenelement (20) und der Stützscheibe (21) ein zweites Federelement (23) ausgebildet ist, welches eine Anpresskraft in Richtung der Stützscheibe (21) ausübt, dadurch gekennzeichnet, dass der eine der Reibbeläge (5) drehfest an der Stützscheibe (21) befestigt ist, die Reibbeläge (5) lösbar in Reibschluss mit der Reibplatte (4) bringbar sind, und das erste Federelement (10) die Presskraft auf die Reibbeläge (5) ausübt. The invention relates to a torque limiter (1), in particular for a drive train (3), in particular of a motor vehicle, which can be rotated about an axis of rotation (18) and comprises two lateral elements (6, 20, 22) that are spaced apart from one another in the direction of the axis of rotation (18) and a friction plate (4) formed between the lateral elements (6) in the direction of the axis of rotation (18), wherein friction linings (5) are formed that can be detachably frictionally locked to the friction plate (4), wherein a detachable connection between the lateral elements (6, 20, 24) and the friction plate (4) can be produced by the friction lock, wherein the friction plate (4) has at least one first spring element (10) that exerts a pressing force on the friction linings (5) in the direction of the axis of rotation (18), characterised in that a friction lining (5) is rotationally fixed to a support disc (21), which is formed between the friction lining (5) and a first lateral element (20) in the direction of the axis of rotation (18), and a second spring element (23) is formed between the first lateral element (20) and the support disc (21), which exerts a pressing force in the direction of the support disc (21).</description><subject>BLASTING</subject><subject>BRAKES</subject><subject>CLUTCHES</subject><subject>COUPLINGS FOR TRANSMITTING ROTATION</subject><subject>ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS</subject><subject>GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS</subject><subject>HEATING</subject><subject>LIGHTING</subject><subject>MECHANICAL ENGINEERING</subject><subject>THERMAL INSULATION IN GENERAL</subject><subject>WEAPONS</subject><fulltext>true</fulltext><rsrctype>patent</rsrctype><creationdate>2024</creationdate><recordtype>patent</recordtype><sourceid>EVB</sourceid><recordid>eNrjZBB2KUrNyM3PTc0rSUpNL0rNq0ot4mFgTUvMKU7lhdLcDKpuriHOHrqpBfnxqcUFicmpeakl8S6uhgZGQGhoYGhoaupkYkysOgBJXyI3</recordid><startdate>20240229</startdate><enddate>20240229</enddate><creator>Kessler, Michael</creator><creator>Kaufmann, Romain</creator><creator>Rusch, Alain</creator><scope>EVB</scope></search><sort><creationdate>20240229</creationdate><title>Drehmomentbegrenzer</title><author>Kessler, Michael ; Kaufmann, Romain ; Rusch, Alain</author></sort><facets><frbrtype>5</frbrtype><frbrgroupid>cdi_FETCH-epo_espacenet_DE102020101155B43</frbrgroupid><rsrctype>patents</rsrctype><prefilter>patents</prefilter><language>ger</language><creationdate>2024</creationdate><topic>BLASTING</topic><topic>BRAKES</topic><topic>CLUTCHES</topic><topic>COUPLINGS FOR TRANSMITTING ROTATION</topic><topic>ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS</topic><topic>GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVEFUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS</topic><topic>HEATING</topic><topic>LIGHTING</topic><topic>MECHANICAL ENGINEERING</topic><topic>THERMAL INSULATION IN GENERAL</topic><topic>WEAPONS</topic><toplevel>online_resources</toplevel><creatorcontrib>Kessler, Michael</creatorcontrib><creatorcontrib>Kaufmann, Romain</creatorcontrib><creatorcontrib>Rusch, Alain</creatorcontrib><collection>esp@cenet</collection></facets><delivery><delcategory>Remote Search Resource</delcategory><fulltext>fulltext_linktorsrc</fulltext></delivery><addata><au>Kessler, Michael</au><au>Kaufmann, Romain</au><au>Rusch, Alain</au><format>patent</format><genre>patent</genre><ristype>GEN</ristype><title>Drehmomentbegrenzer</title><date>2024-02-29</date><risdate>2024</risdate><abstract>Drehmomentbegrenzer (1) für einen Antriebsstrang (3) eines Kraftfahrzeugs, der um eine Drehachse (18) rotierbar ist, umfassend zwei Seitenelemente (6, 20, 22), die in Richtung der Drehachse (18) voneinander beabstandet sind, eine in Richtung der Drehachse (18) zwischen den Seitenelementen (6) ausgebildete Reibplatte (4), und Reibbeläge (5), wobei durch Reibschluss eine lösbare Verbindung zwischen den Seitenelementen (6, 20, 22) und der Reibplatte (4) herstellbar ist, wobei die Reibplatte (4) mindestens ein erstes Federelement (10) aufweist, das eine Presskraft in Richtung der Drehachse (18) ausübt, wobei eine Stützscheibe (21) in Richtung der Drehachse (18) zwischen einem der Reibbeläge (5) und einem ersten der Seitenelemente (20) ausgebildet ist, wobei zwischen dem ersten Seitenelement (20) und der Stützscheibe (21) ein zweites Federelement (23) ausgebildet ist, welches eine Anpresskraft in Richtung der Stützscheibe (21) ausübt, dadurch gekennzeichnet, dass der eine der Reibbeläge (5) drehfest an der Stützscheibe (21) befestigt ist, die Reibbeläge (5) lösbar in Reibschluss mit der Reibplatte (4) bringbar sind, und das erste Federelement (10) die Presskraft auf die Reibbeläge (5) ausübt. The invention relates to a torque limiter (1), in particular for a drive train (3), in particular of a motor vehicle, which can be rotated about an axis of rotation (18) and comprises two lateral elements (6, 20, 22) that are spaced apart from one another in the direction of the axis of rotation (18) and a friction plate (4) formed between the lateral elements (6) in the direction of the axis of rotation (18), wherein friction linings (5) are formed that can be detachably frictionally locked to the friction plate (4), wherein a detachable connection between the lateral elements (6, 20, 24) and the friction plate (4) can be produced by the friction lock, wherein the friction plate (4) has at least one first spring element (10) that exerts a pressing force on the friction linings (5) in the direction of the axis of rotation (18), characterised in that a friction lining (5) is rotationally fixed to a support disc (21), which is formed between the friction lining (5) and a first lateral element (20) in the direction of the axis of rotation (18), and a second spring element (23) is formed between the first lateral element (20) and the support disc (21), which exerts a pressing force in the direction of the support disc (21).</abstract><oa>free_for_read</oa></addata></record>
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